خواص آب

خواص آب | فواید زیاد آب خوردن چیست و اینکه روزانه چقدر آب بخوریم ؟

روزانه چقدر باید آب بنوشیم؟ شاید سوال ساده‌ای باشد اما متاسفانه پاسخ دادن به این سوال نه ساده است نه آسان. چراکه پزشکان نظرات متفاوتی در رابطه با میزان نوشیدن آب دارند. اما در حالت کلی نیاز هر فرد به آب حیاتی است. و اندازه آن بر پایه عوامل متفاوتی چون  وضعیت سلامتی، میزان فعالیت و مکان جغرافیایی زندگی تعیین می‌شود.
همچنین نوشیدن آب، متابولیسم را افزایش داده و احساس سیری به شما می‌دهد. به همین دلیل تمامی مشاوران تغذیه، توصیه می‌کنند به جای مصرف نوشیدنی‌های پرکالری، آب بنوشید تا سالم بمانید.

قطعا خواص آب بسیار است. به همین دلیل ما در این مطلب از “مجله ازپزشک” تصمیم گرفتیم تا به فواید زیاد آب خوردن  بپردازیم . همراه ما باشید تا به هر سوالی که در رابطه با فواید آب خوردن دارید پاسخ بدهیم.
همچنین می‌توانید سوالتان را در دیدگاه ثبت کنید و ازپزشک پاسخ دریافت کنید.

فواید زیاد آب خوردن چیست

یکی از فواید زیاد آب خوردن یا همان خواص آب، جلوگیری و درمان سوزش معده است. این عارضه احتمالا نشانه‌ی کمبود آب دربخش فوقانی دستگاه گوارش بوده و نشانه‌ی مهمی چون تشنگی بدن به همراه دارد. از مهم‌ترین خواص آب می‌توان به سلامتی قلب اشاره کرد. همچنین آب منبع خوبی برای حفظ و شادابی پوست و مو به شمار رفته و نقش اساسی دارد. نوشیدن آب انرژی را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود فرد دچار اضافه وزن نشود.
آب ترکیب اصلی نسوج بدن بوده و حدود 65 درصد وزن بدن یک شخص بالغ را تشکیل می‌دهد. البته این مقدار برای کودکان بیشتر است.
در ادامه بیشتر و کامل‌تر به فواید نوشیدن آب و خواص آب می‌پردازیم.

روزانه چقدر آب بخوریم

روزانه چقدر آب بخوریم

فواید آب برای پوست و فواید آب برای مو

همانگونه که پیش‌تر عنوان کردیم آب منبع خوبی برای سلامت پوست است. به نوعی که نوشیدن آب در کنار سم زدایی بدن، باعث شفافیت طبیعی پوست هم می‌شود. خطوط ریز و شیارهای پوست به هنگام کمبود آب، بیشتر و عمیق‌تر می‌شوند. و اینجاست که نوشیدن آب باعث چاق‌تر شدن سلول‌های پوستی و کاهش چین و چروک و جوان کردن پوست می‌شود. همچنین آب باعث بهبود بخشیدن به جریان خون در پوست شده و پوست را از وجود ناخالصی‌ها پاک می‌کند. همچنین نوشیدن آب  امکان تغذیه بهتر را برای پوست  فراهم می‌کند. پس از مهم‌ترین خواص آب می‌توان به شادابی و طراوت پوست اشاره کرد.
خطوط و چروک‌های پوست وقتی که دچار کم‌آبی باشید عمیق تر می‌شوند. پس نوشیدن آب به سلول‌های پوست آب می‌رساند و آن‌ها را چاق می‌کند و باعث می‌شود جوان تر به نظر برسید.

درباره سم زدایی بدن در یک روز بخوانید . با این روش‌ها بدنتان را به خوبی سم زدایی کنید

خواص آب یعنی سلامت قلب و دفع سموم از بدن

با نوشیدن آب به میزان لازم می‌توان از حملات قلبی پیشگیری کرد ویا احتمال ابتلا به آن را کاهش داد. طی تحقیقات صورت گرفته احتمال مرگ ناشی از حملات قلبی، در کسانیکه روزانه بیش از 5 لیوان آب می‌نوشند. نسبت به کسانی که کمتر از 2 لیوان آب می‌نوشند، 41 درصد کاهش پیدا می‌کند.
نقش دیگر نوشیدن آب این است .که مواد زائد و سمی مثل اوره که در اثر متابولیسم مواد پروتئینی در بدن تولید می‌شود را دفع می‌کند. لازم به ذکر است برای هر برنامه سم زدایی از بدن باید از آب استفاده کنید. این ماده حیاتی سموم را رقیق کرده و از بدن دفع می‌کند. به همین دلیل است که آب مهم‌ترین ماده سم زدا محسوب می‌شود. آب با زدودن سموم از بدن به ارتقای سلامت آن کمک می‌کند.

فواید زیاد آب خوردن

فواید زیاد آب خوردن

خواص آب یعنی افزایش انرژی بدن

میزان انرژی در کسانی که روزانه به مقدار کافی آب می‌نوشند نسبت افرادی که کمبود آب دارند سطح بالاتری دارد. کم آبی در بدن منجر به بیحالی، خواب‌آلودگی و در نهایت ضعف عضلات و سردرد می‌شود. همچنین کم آبی در بدن می‌تواند سوخت و ساز بدن را کاهش دهد و فرد را دچار اضافه وزن کند.
اگر شما هم دربرخی مواقع بدون اینکه کاری انجام داده باشید خسته شدید شک نکنید با کمبود آب مواجه هستید. آب باعث انتقال اکسیژن و سایر مواد غذایی به سلول‌های بدن می‌شود. به همین دلیل کمبود آب بدن می‌تواند باعث اختلال در رسیدن این مواد به سلول‌ها شود. اگر بدن شما به اندازه کافی پر آب باشد. قلب شما نیز مجبور نیست برای رساندن خون به نقاط مختلف بدن، با شدت بیشتری کار  کند.

این مطلب را بخوانید: بهترین و اثر بخش‌ترین راه‌های مراقبت از پوست صورت

اگر به دنبال کاهش وزن هستید آب بنوشید. چرا؟ چون نوشیدن آب سوخت و ساز یا همان متابولیسم بدن شما را بالا می‌برد و کاری می‌کند خیلی احساس گشنگی نداشته باشید. پس دور نوشیدنی‌های پرکالری را خط بکشید و آب را جایگزین آنها کنید. بهترین کار این است که قبل از مصرف وعده‌های غذایی، حتما یک لیوان آب بنوشید.
سعی کنید آب را خنک بنوشید. چرا که بدن برای گرم کردن آب شروع به سوزاندن کالری می‌کند. نوشیدن آب بیشتر مخصوصاً اگر آب سرد باشد کمک می‌کند تا سوخت و ساز بدن خود را بالا ببرید.
آب می‌تواند با این تفکر که بدن پر شده است از افزایش وزن پیشگیری کند. به این ترتیب شما را از افراط در خوردن غذاها باز می‌دارد که این از خواص آب محسوب می‌شود.

فواید نوشیدن آب

فواید نوشیدن آب

فواید زیاد آب خوردن چیست

آب باعث سهولت حرکت مواد دفعی در روده شده و از بروز یبوست پیشگیری می‌کند. در واقع آب درست مانند فیبرها باعث بهبود کارکرد دستگاه گوارش می‌شود. جذب بعضی از مواد معدنی از دستگاه گوارش با کمک مولکول‌های آب انجام پذیر است. از دیگر خواص آب می‌توان به درمان سوزش معده اشاره کرد. امکان دارد سوزش معده نشانه‌ی کمبود آب در بخش فوقانی دستگاه گوارش باشد که این نشانه‌ی مهم تشنگی بدن است. استفاده از داروهای ضد اسید برای درمان، دهیدراتاسیون را برطرف نمی‌کند و بدن همچنان از کمبود ذخیره آب رنج می‌برد. ولی با نوشیدن، آب اسید معده معالجه می‌شود.

درد مفصلی روماتوئیدی یا همان آرتریت هم می‌تواند نشانه‌ی کمبود آب در مفاصل باشد. این بیماری در هر دو گروه جوانان و سالمندان مشاهده می‌شود. استفاده از داروهای مسکن نه تنها مشکل را برطرف نمی‌کند بلکه اثرات جانبی  هم به همراه دارد. پس نوشیدن آب را فراموش نکنید.

مضرات آب گرم ناشتا

مضرات آب گرم ناشتا

نوشیدن آب انرژی شما را بالا می‌برد

اگر احساس خستگی و بی حالی می‌کنید حتما آب بنوشید. چراکه همین کم آبی باعث می‌شود تا شما احساس خستگی کنید. نوشیدن آب به مقدار کافی به قلب شما کمک می‌کند تا خون را بهتر در بدن به جریان بیاندازد. همچنین نوشیدن آب به خون در انتقال اکسیژن و سایر مواد مغذی به سلول‌ها کمک شایانی می‌کند.
حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد بافت مغز را آب تشکیل می‌دهد. اگر بدن شما دچار کم آبی باشد، بدن و مغز تحت استرس قرار می‌گیرند. اگر احساس تشنگی می‌کنید به این معنی است که تا اندازه ای دچار کم آبی شده اید. پس برای پایین نگه داشتن سطح استرس همیشه یک لیوان آب روی میز خود داشته باشید. یا  اینکه همیشه یک بطری آب با خود حمل کنید.

خواندن این مطلب ازپزشک را از دست ندهید : عوارض استرس و اضطراب شدید بر روی بدن

85  درصد بافت مغز را آب تشکیل می‌دهد. به همین دلیل هنگام تشنگی، بدن و مغز برای انجام فعالیت‌های خود با فشار و استرس مواجه می‌شوند. توصیه می‌شود برای کاهش سطح استرس، همیشه به هنگام کار یک لیوان آب بر روی میز خود داشته باشید. هنگام ورزش نیز ، یک بطری آب به همراه داشته باشید تا با استرس کمتری به فعالیت بپردازید.
نوشیدن آب باعث می‌شود که عضلات کمتر دچار گرفتگی شوند. همچنین نوشیدن آب باعث می‌شود اکسیژن رسانی کافی و پاک سازی سموم از آن‌ها راحت‌تر باشد.
همچنین آب به عنوان یک روان کننده در مفصل‌ها عمل می‌کند. هنگامیکه بدن شما آب کافی داشته باشد، می‌توانید با قدرت بیشتر کارهای بدنی را انجام دهید و انرژی داشته باشید.
در انتها بگوییم که آب در جلوگیری از آنژین قلبی، میگرن، کولیت، آسم، فشار خون بالا، دیابت. کلسترول بالا، افسردگی، سندرم خستگی مزمن، لوپوس، ام.اس و دیستروفی عضلانی نقش دارد.

ضرورت آب برای بدن

ضرورت آب برای بدن

آیا به اندازه کافی آب می‌نوشید؟

بسیاری افراد به اندازه کافی آب می‌نوشند. حس تشنگی این امکان را می‌دهد که از نیاز بدن خود به آب آگاه شوند. اما میزان دقیق آبی که نیاز دارید را اندازه بدن، میزان فعالیت، آب و هوا و سلامتی عمومی‌شما مشخص می‌کند. قطعا در صورتی که فعالیت بدنی شدید دارید و ورزش می‌کنید نیاز به آب بیشتری دارید. پس با توجه به وضعیت بدنی، آب بنوشید و از خواص آب بهره ببرید.
خوشحالیم که تا انتهای مطلب همراه “ازپزشک” بودید. چنانچه سوالی بدون پاسخ ماند، در قسمت دیدگاه ثبت کنید تا در اولین فرصت “ازپزشک” پاسخ بگیرید.
برای داشتن مشاوره آنلاین هم می‌توانید همین الان “اپلیکیشن ازپزشک” را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید. سپس با جستجوی پزشک مورد نظر، یک ویزیت آنلاین داشته باشید و در آرامش خانه درمان شوید.  

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست
خانه
0 items Cart

سبدخرید

بستن

ورود

بستن

دکمه اسکرول به بالا
اینستاگرام YouTube WhatsApp WhatsApp TikTok Telegram