اخبار سلامت

خواص آب | فواید زیاد آب خوردن چیست و اینکه روزانه چقدر آب بخوریم ؟

خواص آب | فواید زیاد آب خوردن چیست و اینکه روزانه چقدر آب بخوریم ؟

خواص آب

روزانه چقدر باید آب بنوشیم؟ فواید نوشیدن آب برای صورت چیست؟ فواید و مضرات زیاد آب خوردن چیست؟ شاید این ها سوالات ساده‌ای باشند اما متاسفانه پاسخ دادن به این سوالات در مورد فواید زیاد آب خوردن نه ساده است نه آسان. چرا که پزشکان نظرات متفاوتی در رابطه با میزان نوشیدن آب دارند. اما در حالت کلی نیاز هر فرد به آب حیاتی است. و اندازه آن بر پایه عوامل متفاوتی چون  وضعیت سلامتی، میزان فعالیت و مکان جغرافیایی زندگی تعیین می‌شود.

همچنین نوشیدن آب، متابولیسم را افزایش داده و احساس سیری به شما می‌دهد. به همین دلیل تمامی مشاوران تغذیه، توصیه می‌کنند به جای مصرف نوشیدنی‌های پرکالری، آب بنوشید تا سالم بمانید.

قطعا خواص آب بسیار است. به همین دلیل ما در این مطلب از “مجله ازپزشک” تصمیم گرفتیم تا به سه فایده مهم آب خوردن بپردازیم . همراه ما باشید. همچنین می‌توانید سوالتان را در دیدگاه ثبت کنید و ازپزشک پاسخ دریافت کنید.

 

فواید زیاد آب خوردن چیست؟

یکی از فواید زیاد آب خوردن یا همان خواص آب، جلوگیری و درمان سوزش معده است. این عارضه احتمالا نشانه‌ی کمبود آب دربخش فوقانی دستگاه گوارش بوده و نشانه‌ی مهمی چون تشنگی بدن به همراه دارد. از مهم‌ترین خواص آب می‌توان به سلامتی قلب اشاره کرد. همچنین آب منبع خوبی برای حفظ و شادابی پوست و مو به شمار رفته و نقش اساسی دارد.

نوشیدن آب انرژی را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود فرد دچار اضافه وزن نشود. آب ترکیب اصلی نسوج بدن بوده و حدود 65 درصد وزن بدن یک شخص بالغ را تشکیل می‌دهد. البته این مقدار برای کودکان بیشتر است. در ادامه بیشتر و کامل‌تر به فواید نوشیدن آب و خواص آب می‌پردازیم.

 

روزانه چقدر آب بخوریم

روزانه چقدر آب بخوریم

 

فواید آب برای مو و پوست

فواید آب ناشتا برای پوست چیست؟ همانگونه که پیش‌تر عنوان کردیم آب منبع خوبی برای سلامت پوست است. به نوعی که نوشیدن آب، باعث شفافیت طبیعی پوست هم می‌شود. خطوط ریز و شیارهای پوست به هنگام کمبود آب، بیشتر و عمیق‌تر می‌شوند و اینجاست که نوشیدن آب باعث چاق‌تر شدن سلول‌های پوستی و کاهش چین و چروک و جوان کردن پوست می‌شود. همچنین آب باعث بهبود بخشیدن به جریان خون در پوست شده و پوست را از وجود ناخالصی‌ها پاک می‌کند. همچنین نوشیدن آب  امکان تغذیه بهتر را برای پوست  فراهم می‌کند.

در نتیجه فواید نوشیدن آب زیاد برای پوست و همچنین از مهم‌ترین خواص آب می‌توان به شادابی و طراوت پوست اشاره کرد. خطوط و چروک‌های پوست وقتی که دچار کم‌آبی باشید عمیق تر می‌شوند. پس نوشیدن آب به سلول‌های پوست آب می‌رساند و آن‌ها را چاق می‌کند و باعث می‌شود جوان تر به نظر برسید.

درباره سم زدایی بدن در یک روز بخوانید . با این روش‌ها بدنتان را به خوبی سم زدایی کنید

سلامت قلب و دفع سموم از بدن

با نوشیدن آب به میزان لازم می‌توان از حملات قلبی پیشگیری کرد ویا احتمال ابتلا به آن را کاهش داد. طی تحقیقات صورت گرفته احتمال مرگ ناشی از حملات قلبی، در کسانیکه روزانه بیش از 5 لیوان آب می‌نوشند. نسبت به کسانی که کمتر از 2 لیوان آب می‌نوشند، 41 درصد کاهش پیدا می‌کند.
نقش دیگر نوشیدن آب این است .که مواد زائد و سمی مثل اوره که در اثر متابولیسم مواد پروتئینی در بدن تولید می‌شود را دفع می‌کند. لازم به ذکر است برای هر برنامه سم زدایی از بدن باید از آب استفاده کنید. این ماده حیاتی سموم را رقیق کرده و از بدن دفع می‌کند. به همین دلیل است که آب مهم‌ترین ماده سم زدا محسوب می‌شود. آب با زدودن سموم از بدن به ارتقای سلامت آن کمک می‌کند.

 

فواید آب برای لاغری

فواید آب برای لاغری

فواید زیاد آب خوردن برای افزایش انرژی بدن

میزان انرژی در کسانی که روزانه به مقدار کافی آب می‌نوشند نسبت افرادی که کمبود آب دارند سطح بالاتری دارد. کم آبی در بدن منجر به بیحالی، خواب‌آلودگی و در نهایت ضعف عضلات و سردرد می‌شود. همچنین کم آبی در بدن می‌تواند سوخت و ساز بدن را کاهش دهد و فرد را دچار اضافه وزن کند.
اگر شما هم دربرخی مواقع بدون اینکه کاری انجام داده باشید خسته شدید شک نکنید با کمبود آب مواجه هستید. آب باعث انتقال اکسیژن و سایر مواد غذایی به سلول‌های بدن می‌شود. به همین دلیل کمبود آب بدن می‌تواند باعث اختلال در رسیدن این مواد به سلول‌ها شود. اگر بدن شما به اندازه کافی پر آب باشد. قلب شما نیز مجبور نیست برای رساندن خون به نقاط مختلف بدن، با شدت بیشتری کار  کند.

این مطلب را بخوانید: بهترین و اثر بخش‌ترین راه‌های مراقبت از پوست صورت

 

اگر به دنبال کاهش وزن هستید آب بنوشید. چرا؟ چون نوشیدن آب سوخت و ساز یا همان متابولیسم بدن شما را بالا می‌برد و کاری می‌کند خیلی احساس گشنگی نداشته باشید. پس دور نوشیدنی‌های پرکالری را خط بکشید و آب را جایگزین آنها کنید. بهترین کار این است که قبل از مصرف وعده‌های غذایی، حتما یک لیوان آب بنوشید.
سعی کنید آب را خنک بنوشید. چرا که بدن برای گرم کردن آب شروع به سوزاندن کالری می‌کند. نوشیدن آب بیشتر مخصوصاً اگر آب سرد باشد کمک می‌کند تا سوخت و ساز بدن خود را بالا ببرید.
آب می‌تواند با این تفکر که بدن پر شده است از افزایش وزن پیشگیری کند. به این ترتیب شما را از افراط در خوردن غذاها باز می‌دارد که این از خواص آب محسوب می‌شود.

 

فواید زیاد آب خوردن

فواید زیاد آب خوردن

 

جلوگیری از یبوست

آب باعث سهولت حرکت مواد دفعی در روده شده و از بروز یبوست پیشگیری می‌کند. در واقع آب درست مانند فیبرها باعث بهبود کارکرد دستگاه گوارش می‌شود. جذب بعضی از مواد معدنی از دستگاه گوارش با کمک مولکول‌های آب انجام پذیر است. از دیگر خواص آب می‌توان به درمان سوزش معده اشاره کرد. امکان دارد سوزش معده نشانه‌ی کمبود آب در بخش فوقانی دستگاه گوارش باشد که این نشانه‌ی مهم تشنگی بدن است.

استفاده از داروهای ضد اسید برای درمان، دهیدراتاسیون را برطرف نمی‌کند و بدن همچنان از کمبود ذخیره آب رنج می‌برد. ولی با نوشیدن، آب سوزش معده معالجه می‌شود. درد مفصلی روماتوئیدی یا همان آرتریت هم می‌تواند نشانه‌ی کمبود آب در مفاصل باشد. این بیماری در هر دو گروه جوانان و سالمندان مشاهده می‌شود.

استفاده از داروهای مسکن نه تنها مشکل را برطرف نمی‌کند بلکه اثرات جانبی  هم به همراه دارد. پس نوشیدن آب را فراموش نکنید.

 

مضرات آب گرم ناشتا

مضرات آب گرم ناشتا

پیشگیری از احساس خستگی

اگر احساس خستگی و بی حالی می‌کنید حتما آب بنوشید. چراکه همین کم آبی باعث می‌شود تا شما احساس خستگی کنید. نوشیدن آب به مقدار کافی به قلب شما کمک می‌کند تا خون را بهتر در بدن به جریان بیاندازد. همچنین نوشیدن آب به خون در انتقال اکسیژن و سایر مواد مغذی به سلول‌ها کمک شایانی می‌کند.

حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد بافت مغز را آب تشکیل می‌دهد. اگر بدن شما دچار کم آبی باشد، بدن و مغز تحت استرس قرار می‌گیرند. اگر احساس تشنگی می‌کنید به این معنی است که تا اندازه ای دچار کم آبی شده اید. پس برای پایین نگه داشتن سطح استرس همیشه یک لیوان آب روی میز خود داشته باشید. یا  اینکه همیشه یک بطری آب با خود حمل کنید.

خواندن این مطلب ازپزشک را از دست ندهید : عوارض استرس و اضطراب شدید بر روی بدن

 

85  درصد بافت مغز را آب تشکیل می‌دهد. به همین دلیل هنگام تشنگی، بدن و مغز برای انجام فعالیت‌های خود با فشار و استرس مواجه می‌شوند. توصیه می‌شود برای کاهش سطح استرس، همیشه به هنگام کار یک لیوان آب بر روی میز خود داشته باشید. هنگام ورزش نیز ، یک بطری آب به همراه داشته باشید تا با استرس کمتری به فعالیت بپردازید.

نوشیدن آب باعث می‌شود که عضلات کمتر دچار گرفتگی شوند. همچنین نوشیدن آب باعث می‌شود اکسیژن رسانی کافی و پاک سازی سموم از آن‌ها راحت‌تر باشد. همچنین آب به عنوان یک روان کننده در مفصل‌ها عمل می‌کند. هنگامیکه بدن شما آب کافی داشته باشد، می‌توانید با قدرت بیشتر کارهای بدنی را انجام دهید و انرژی داشته باشید.

در انتها بگوییم که آب در جلوگیری از آنژین قلبی، میگرن، کولیت، آسم، فشار خون بالا، دیابت. کلسترول بالا، افسردگی، سندرم خستگی مزمن، لوپوس، ام.اس و دیستروفی عضلانی نقش دارد.

 

ضرورت آب برای بدن

ضرورت آب برای بدن

 

آیا به اندازه کافی آب می‌نوشید؟

بسیاری افراد به اندازه کافی آب می‌نوشند. حس تشنگی این امکان را می‌دهد که از نیاز بدن خود به آب آگاه شوند. اما میزان دقیق آبی که نیاز دارید را اندازه بدن، میزان فعالیت، آب و هوا و سلامتی عمومی‌شما مشخص می‌کند. قطعا در صورتی که فعالیت بدنی شدید دارید و ورزش می‌کنید نیاز به آب بیشتری دارید. پس با توجه به وضعیت بدنی، آب بنوشید و از خواص آب بهره ببرید.

اما برای یک درک کلی از نیاز مصرفی به آب  برای بدن در طول یک روز معمولی، اعداد زیر در نظر گرفته می شوند:

  • بدن آقایان به حدود 3.7 لیتر آب در طی روز نیاز دارد.
  • بدن خانم ها به 2.7 لیتر آب در طی روز نیاز دارد.

 

البته توجه داشته باشید که اعداد ذکر شده به میزان کل آب مورد نیاز بدن که از آب، غذا و سایر انواع نوشیدنی ها تامین می شود، اشاره دارد. به طور متوسط 20 درصد آب بدن از طریق غذاهای مصرفی در طول روز و مابقی آن از نوشیدن انواع مایعات تامین می گردد. اگر بررسی میزان آب مورد نیاز با روش فوق برای شما دشوار است، فقط کافی است به یاد داشته باشید که نوشیدن تقریبا 8 لیوان آب در یک روز معمولی،  کافی و مناسب می باشد.

 

مضرات نوشیدن آب زیاد چیست؟

مصرف بیش از حد مایعات در افراد سالم و جوان تقریبا می توان گفت که هیچ ضرری ندارد. اما توجه داشته باشید که به ندرت در افراد مسن، افرادی که بیماری کلیوی دارند و یا افرادی که از برخی بیماری های نادر رنج می برند، نوشین بیش از حد آب می تواند آسیب رسان باشد. کلیه در این افراد نمی تواند آب اضافی را به درستی از بدن دفع نماید.

همچنین آب زیاد منجر به رقیق شدن مایعات بدن و کاهش سدیم خون می شود که در علم پزشکی به آن هیپوناترمی گفته می شود. هیپوناترمی شدید می تواند خطرناک و تهدید کننده حیات باشد. به ندرت نیز در برخی بیماری ها به افراد ممکن است محدودیت مصرف مایعات توصیه گردد.

خوشحالیم که تا انتهای مطلب همراه “ازپزشک” بودید. چنانچه سوالی بدون پاسخ ماند، در قسمت دیدگاه ثبت کنید تا در اولین فرصت “ازپزشک” پاسخ بگیرید.
برای داشتن مشاوره آنلاین در مورد فواید نوشیدن آب هم می‌توانید همین الان اپلیکیشن ازپزشک را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید و با متخصص تغذیه به صورت آنلاین صحبت کنید.

 

منابع علمی این مطلب

7 دیدگاه در “خواص آب | فواید زیاد آب خوردن چیست و اینکه روزانه چقدر آب بخوریم ؟

  1. نصرالله رادش گفت:

    با سلام ببخشید من مصرف آبم خیلی بالاست روزانه حدودی بین 8 تا 10 بطری آب مدنی بزرگ مصرف میکنم میخواستم ببینم برام زرر که ندارن؟
    27 ساله‌ام

    1. سلام
      شما حتما ازمایش قند خون ناشتا چک کنید . بهتره به اندازه و روزی ۸ لیوان مصرف بشه. از خوردن غذاها و خوراکی هایی که باعث تشنگی بیشتر میشه خودداری کنید مثل فست فودها، کباب،شیرنی و قندهای ساده و شکلات.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص تغذیه در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  2. امیر گفت:

    سلام آب لاغر میکنه؟؟؟

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      میزان مصرف آب در رژیم های غذایی باید گنجانده شود اما اینکه فکر کنید آب بجای غذا کافیست خیر این اتفاق تنها با آب خوردن نمی افتد.
      شما رژیم غذایی مناسب باید دریافت کنید که متخصص تغذیه بستگی به شرایط شما و فاکتور های مختلف به شما می دهد.
      میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص تغذیه در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  3. mehdi porrahdar مهدی پورراهدار گفت:

    بسیار عالی

  4. رسول گفت:

    سلام من حدود 20کیلو اضافه وزن دارم یه کارشناس تغذیه بهم سفارش کرده روزی 4لیتر اب مصرف کنم

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      در استاندارد پزشکی و نرمال 8 لیوان (هر لیوان 250 سی سی) دیده شده است و در واقع 4 یا 40 لیتر خوردن آب شما را لاغرتر نمیکند شما نیازمند رژیم و تناسب مصرف آب و فعالیت بدنی خواهید بود میتوانید با متخصصین خوب تغذیه در اپلیکیشن ازپزشک ار راه دور مشورت نمائید و برنامه ای اصولی جهت لاغری خود دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.