سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم | چگونه یک سبک زندگی سالم داشته باشیم؟

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که زندگی خود را به یک سمت بهتر تغییر دهید؟ شاید شما  به لاغر شدن ، تحرک بیشتر یا فقط احساس سلامتی داشتن علاقه مند باشید. به همین دلیل برای داشتن یک سبک  زندگی سالم نیاز به انجام برخی برنامه ها در زمینه های مختلف دارید. “سالم” بودن بر اساس بسیاری از موارد از جمله: ژنتیک ، رژیم غذایی ، ورزش روزمره و انتخاب سبک زندگی است. از آنجا که شما نمی توانید ژن های خود را کنترل کنید ، می توانید ایجاد تغییراتی را که می تواند به یک سبک زندگی سالم منجر شود را تحت کنترل خود داشته باشید. تمرکز خود را بر روی ایجاد تغییرات کوچک در رژیم غذایی ، ورزش و سایر عوامل سبک زندگی خود بگذارید تا این کارها به سلامتی شما کمک کند.

سبک زندگی سالم

برای داشتن یک زندگی سالم آماده باشید و از یکی از پزشکان متخصص وقت مشاوره بگیرید. یکی از فاکتورهای اصلی برای سلامتی و حفظ آن مراجعه منظم به یک پزشک است. متخصصان به شما کمک می کنند تا به یک زندگی سالم تر دست بیابید. همچنین آنها می توانند به شما بگویند که برای داشتن زندگی سالم نیاز به شروع یا متوقف کردن چه کارهایی خواهید داشت.
در ابتدابه پزشک مراقبت های اولیه مراجعه کنید. با او در مورد وضعیت سلامتی فعلی خود صحبت کنید و اگر موردی وجود دارد که آنها برای کمک به شما در زندگی سالم تر توصیه می کنند حتما آن مورد را بازگو کنید.
همچنین به دندانپزشک خود مراجعه کنید. معمولاً توصیه می شود سالی دو بار فقط برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید. این معاینه هم یک مورد مهم است که نباید از آن غافل شوید.

سلامت بدن

برای داشتن سبک زندگی سالم در ابتدا خودتان را وزن کنید.

چند روش برای بررسی وضعیت سلامتی خود بدون پزشک وجود دارد که حتما باید آنها را انجام دهید. با وزن کردن خودتان    می توانید بینشی در مورد سالم بودن یا نبودن بدن خود ایجاد کنید.
خودتان را وزن کنید. وزن خود را یادداشت کنید و آن را با توجه به استانداردها برای وزن ایده آل بدن مقایسه کنید. این به شما می گوید که آیا به وزن سالم نزدیک هستید یا باید کاهش وزن را در نظر بگیرید.
دور کمر خود را اندازه بگیرید. روش دیگر برای تفسیر وزن و سلامتی شما اندازه گیری دور کمر است. کمر بزرگ ممکن است به این معنی باشد که مقدار زیادی چربی انباشته شده دارید که این موضوع می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. دور کمر در مردان باید کمتر از 40 “و در زنان کمتر از 35” باشد.
همچنین BMI خود را با یک ماشین حساب آنلاین مشخص کنید. باز هم ، این فقط یک روش اضافی است که به شما اطلاع می دهد وزن شما سالم است یا خیر.
اگر  احساس می کنید ممکن است اضافه وزن داشته باشید یا وزن زیادی دارید ، این می تواند بخشی از زندگی شما باشد که در آن کار می کنید تا بتوانید سلامت بیشتری بدست بیاورید.

وزن کردن

یک دفترچه ثبت روزانه درست کنید.

داشتن یک دفترچه یادداشت راهی عالی برای شروع یک زندگی سالم تر است. می توانید یادداشت برداری کنید ، اهداف خود را بنویسید ، اهداف خود را پیگیری کنید و حتی یک برنامه غذا تهیه کنید. این موارد به شما کمک می کند تا بفهمید چه کاری باید انجام دهید و به شما انگیزه می دهد که این اهداف را برآورده سازید.
ابتدا ممکن است بخواهید در مورد هر اطلاعاتی که از پزشکان می گیرید ، یادداشت برداری کنید یا وزن ، BMI یا دور کمر خود را ارزیابی کنید.
همچنین یادداشت هایی را در مورد اهداف خود تهیه کنید با این مضمون که فکر می کنید زندگی سالم تری دارید. برای اینکه سالم تر باشید ، باید طوفان فکری و تفکر در مورد همه جنبه های مختلف زندگی خود را که می خواهید تغییر دهید ، یادداشت کنید.
در رابطه با انتخاب مواد غذایی هم سعی کنید تمام موارد را یادداشت کنید. مطالعات نشان می دهد کسانی که به طور منظم غذای خود را می نویسند ، برای مدتی بیشتر می توانند با الگوی رژیم خود همراه شوند.

دفترچه یادداشت

برای سبک زندگی سالم ، یک تیم پشتیبانی ایجاد کنید.

گروه پشتیبانی بخش بزرگی از یک سبک زندگی سالم است. آنها نه تنها می توانند از اهداف شما پشتیبانی کنند بلکه از سلامتی ذهنی و عاطفی شما نیز پشتیبانی خواهند کرد.
قسمت بزرگی از یک زندگی سالم که اغلب نادیده گرفته می شود ، سلامت روحی و روانی شماست که حتما باید در نظر گرفته شود. شاید به یک گروه پشتیبانی تنها برای تشویق شما نیاز نباشد ، اما به یک دوست خوب قطعا نیاز دارید.
از دوستان ، اعضای خانواده یا همکاران خود بخواهید تا در اهداف خاصی به شما بپیوندند. شاید دیگران بخواهند لاغر شوند ، غذای سالم تری داشته باشند یا بیشتر ورزش کنند.
مطالعات نشان می دهد آن دسته از افرادی که گروه پشتیبانی دارند ، احتمالاً اهداف بلند مدت خود را دنبال می کنند تا به اهدافشان دسترسی داشته باشند.

آدم های موفق

رژیم های غذایی سالم را انتخاب کنید و یک برنامه غذایی مناسب برای خودتان تهیه کنید.

زمانی که می خواهید زندگی سالم تری داشته باشید ، رژیم شما ممکن است یکی از مواردی باشد که تصمیم دارید آن را تغییر دهید. نوشتن یک برنامه غذایی جدید برای خود می تواند راهنمایی های لازم برای تغذیه سالم در طول هفته را به شما ارائه دهد.
برنامه غذایی نقشه اصلی شما برای هر وعده غذایی ، میان وعده و نوشیدنی در طول هفته است.این طرح همچنین می تواند به شما امکان دیدن و برنامه ریزی هر یک از گزینه های خود را بدهد. می توانید اطمینان داشته باشید آنچه روزانه می خورید زندگی سالم و جدیدی برای شما به ارمغان می آورد. برای شروع برنامه غذایی خود ، یک قلم و کاغذ تهیه کنید و هر روز هفته را بنویسید. تمام وعده های غذایی ، میان وعده ها و نوشیدنی های خود را در آن یادداشت کنید.
نوشتن یک برنامه غذایی همچنین می تواند به شما در داشتن لیست مواد غذایی سازمان یافته تری کمک کند تا در هنگام خرید بدانید که چه چیزهایی را باید از فروشگاه ها تهیه کنید.

رژیم غذایی

آگاهانه غذا بخورید.

ذهن آگاه روشی برای غذا خوردن است که به شما کمک می کند تا توجه و تمرکز بیشتری بر نحوه غذا خوردن خود داشته باشید. غذا خوردن آگاهانه برای داشتن زندگی سالم مهم است زیرا به شما کمک می کند از غذا خوردن هم لذت ببرید.
افرادی که ذهنی می خورند معمولاً کمتر غذا می خورند ، کاهش وزن راحت تر و رضایت بیشتری از وعده های غذایی خود دارند.
غذا خوردن ذهنی شامل موارد مختلفی است. برای شروع ، همه وسایل الکترونیکی را خاموش کنید (مانند تلفن یا تلویزیون) و  هر چیزی که ممکن است باعث حواس پرتی شما شود. شما باید بتوانید روی وعده غذایی خود کاملا تمرکز کنید.
هنگام غذا خوردن به شکل ظاهری غذا ، طعم ، بافت و دما توجه کنید. واقعاً روی هر لقمه تمرکز کنید.
همچنین برای خوردن وعده غذایی خود حداقل 30-20 دقیقه وقت بگذارید. وقتی وقت خود را با وعده غذایی خود صرف می کنید ، ممکن است در نهایت غذا بخورید و از وعده غذایی خود بیشتر لذت ببرید.

زندگی

برای سبک زندگی درست، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

یک رژیم غذایی متعادل ، ریشه اصلی یک رژیم غذایی سالم است. خوب غذا خوردن برای کمک به شما در داشتن زندگی سالم نقش بسیار مهمی دارد و باید بررسی شود. هنگامی که شما یک رژیم غذایی متعادل دارید می توانید تمام مواد مغذی توصیه شده مورد نیاز بدن را مصرف کنید. کمتر در معرض خطر کمبود مواد مغذی و سایر عوارض جانبی یک رژیم غذایی بی کیفیت قرار می گیرید و از این رو احساس سلامتی بیشتری می کنید.
یک رژیم غذایی متعادل ، رژیمی است که هر پنج گروه غذایی  در روز را شامل شود. علاوه بر این ، این یک رژیم غذایی است که طیف گسترده ای از مواد غذایی شامل می شود. سعی کنید روزانه غذای تکراری مصرف نکنید. این توانایی شما را برای خوردن طیف گسترده ای از مواد مغذی محدود می کند.

سبک زندگی درست

به اندازه ها توجه کنید.

زمانیکه اطلاعات تغذیه ای و تعداد کالری  بر روی بسته بندی مواد غذایی را می خوانید ، منظور یک قسمت از آن ماده غذایی است. اما یک قسمت چیست؟ ممکن است یک کیسه چیپس کامل بخورید زیرا فکر می کنید فقط یک قسمت دارد ، اما در واقع سه یا چهار قسمت خورده اید. مطمئن شوید که اندازه سهم را بررسی می کنید و بیش از حد لازم غذا نمی خورید.
اگر به رستوران می روید و اندازه آن بسیار زیاد است مانند اغلب موارد ، ببینید آیا می توانید نیمی از وعده غذایی خود را   بسته بندی کنید و به خانه ببرید. به این ترتیب ، حتی اگر سیر هم باشید ، وسوسه نمی شوید بشقاب را تمیز کنید.

حجم غذا

بسیار آب بنوشید تا سبک زندگی سالم داشته باشید.

سعی کنید آگاهانه آب بیشتری بنوشید. هیدراته شدن کافی برای داشتن زندگی سالم بسیار ضروری است. هنگام کمبود آب بدن ممکن است عوارض جانبی مختلفی را تجربه کنید که نه تنها ممکن است بر سلامتی شما بلکه بر احساس شما نیز تأثیر بگذارد.
هنگام کمبود آب بدن ممکن است سردردهای مزمن ، خستگی و بی حالی در  بعد از ظهر داشته باشید.
هر روز حدود هشت تا 13 لیوان مایعات شفاف و هیدراته بخورید. این میزان براساس سن ، جنسیت و سطح فعالیت شما متفاوت خواهد بود.
نوشیدنی هایی که می توانند در مصرف آب حساب شوند عبارتند از: آب ، آبهای معطر ، قهوه و چای بدون کافئین.

سبک زندگی

برای درست زندگی کردن نوشیدن الکل ممنوع!

مصرف بیش از حد الکل می تواند منجر به افزایش وزن یا توقف وزن شود و همچنین تأثیرات منفی بر سلامت کلی شما بگذارد.
متخصصان بهداشت توصیه می کنند زنان بیش از یک نوشیدنی الکلی روزانه و مردان بیش از دو نوشیدنی الکلی روزانه مصرف نکنند که شما این موارد را حتی بیشتر از توصیه ها محدود کنید تا به شما در کاهش میل و لاغری بیشتر کمک کند. الکل فقط کالری در بدن را تأمین می کند. پس دور نوشیدنی های الکلی را خط بکشید تا زندگی سالم تری داشته باشید.
برای داشتن سبک زندگی سالم، مکمل ها را فراموش نکنید. هنگامی که رژیم غذایی شما به دلیل الرژی هایی که دارید  محدود می شود، ممکن است نیاز داشته باشید به مکمل ها متکی باشید تا به شما کمک کنند مواد مغذی کافی برای بدن خود دریافت کنید. با پزشک خود درمورد اینکه آیا به مکمل نیاز دارید یا خیر و اینکه کدام یک می توانند برای شما مناسب باشند حتما صحبت کنید.
مکمل ها می توانند با سایر داروهایی که ممکن است مصرف می کنید تعامل منفی داشته باشند ، بنابراین در مورد عوارض جانبی و تداخلات احتمالی با پزشک خود صحبت کنید.
ویتامین های A ، D ، E و K محلول در چربی هستند ، به این معنی که اگر بیش از حد مصرف کنید ممکن است در بدن شما رسوب کند و خطراتی به همراه داشته باشد. این می تواند بسیار خطرناک باشد ، بنابراین مهم است که شما در مورد مقدار مصرف خود با پزشک صحبت کنید. هرگز از مقادیر توصیه شده بیشتر مصرف نکنید تا سلامتی شما به خطر نیافتد.
ممکن است بخواهید مصرف کلسیم (به ویژه برای خانمها) ، آهن (برای زنانی که خونریزی زیادی دارند) یا B12  برای کسانی که گیاهخوار هستند را در نظر بگیرید.
به یاد داشته باشید ، ویتامین ها به عنوان یک پشتیبان وجود دارند. نباید به جای غذاها به مصرف آنها عادت کنید. شما همیشه باید هدف خود را دنبال کنید و تا  جایی که امکان دارد از غذاها استفاده کنید.

سبک زندگی سالم


مطالب مرتبط

2 thoughts on “سبک زندگی سالم | چگونه یک سبک زندگی سالم داشته باشیم؟

  1. nasrin.pm گفت:

    ممنوم از مقاله ی خوبتون مفید بود

  2. دکتر گفت:

    خییلی بد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست
خانه
0 items Cart

سبدخرید

بستن

ورود

بستن

دکمه اسکرول به بالا
اینستاگرام YouTube WhatsApp WhatsApp TikTok Telegram