مراقبت های دوران بارداری

مراقبت‌های بارداری | همه چیز در رابطه با مراقبت های بارداری

سلامتی مادر قبل از باردار شدن و سالم و درست سپری کردن دوران بارداری، تاثیر بسزایی بر روی مادر. و  همچنین سلامتی نوزادش دارد. به همین دلیل است که آموزش  مراقبت‌های بارداری به بانوانی که تصمیم دارند . باردار شوند بسیار توصیه می‌شود تا بعد از آموزش درست بتوانند به راحتی و در سلامتی فارغ شوند. ما در این مطلب ازپزشک، تصمیم داریم مروری بر مراقبت های بارداری داشته باشیم. اگه باردار هستید و یا تصمیم به بارداری دارید، حتما این مطلب ما را مطالعه کنید. در این مقاله مراقبت‌های استانداردی توسط ماماها و پزشکان متخصص ارائه شده است. در ابتدا باید بگوییم که مراقبت‌های بارداری نقش بسیار مهمی در سبک زندگی سالم در دوران بارداری دارند .که شامل معاینات دوره ای مخصوص در این دوران است. این مراقبت ها برای سلامت و آسایش مادر و جنین ضروری و بسیار مهم هستند. برای آشنایی بیشتر با مراحل، ما را همراهی کنید

همه چیز درباره مراقبت‌های بارداری

بسیاری از بیماریها نیاز به کنترل، تغییر دارو، ارزیابی و یا عوارض بیماری قبل از بارداری دارند. که توجه نکردن به آنها قطعا می‌تواند مرگ جنین و یا مادر را به همراه داشته باشد. بیماری قلبی، دیابت، لوپوس، آرتریت روماتوئید، اختلالات روانی، آنمی، تالاسمی مینور. صرع، ابتلا به فشارخون بالا، سل تحت درمان، بیماری تیروئید، مصرف کنندگان الکل و دخانیات و مواد مخدر. ابتلا به عفونت های علامت دار واژینال، نمایه توده بدنی بیش از 25 و کمتر از 5/18 و یا اختلالات تغذیه ای . سندرم تخمدان پلی‌کیستیک که از بیماریهای تاثیر گذار بر بارداری هستند و به توجه بسیاری قبل از بارداری نیاز دارند.

 

مراقبت‌های بارداری

مراقبت‌های بارداری

مراقبت های دوران بارداری

در ابتدا پزشک ممکن است آزمایش خون، ادرار، تست پاپ اسمیر، سونوگرافی و معاینه لگن تجویز کند. آزمایش خون به منظور بررسی میزان آهن خون، انواع بیماری های عفونی و تعداد سلول های مختلف بدن لازم است. آزمایش ادرار هم برای بررسی میزان قند خون، وجود انواع باکتری و میزان پروتئین است. آزمایش پاپ اسمیر برای غربالگری دهانه رحم . سونوگرافی به منظور بررسی وضعیت و رشد جنین و معاینه لگن به دلیل بررسی اندازه و شکل رحم انجام می‌شود.
در هر 4 هفته یکبار، در ماه‌های هفتم و هشتم بارداری. در هر دو هفته یکبار باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از ویزیت آنلاین و یا مشاوره آنلاین ازپزشک بهره ببرید.
در ماه آخر برای مراقبت های بارداری باید هر هفته تحت نظر پزشک متخصص خود باشید.

 

تغییرات وزن در دوران بارداری

وزن دقیق در هر فرد متفاوت است اما معمولا بانوان حدود ۱۱ تا ۱۳ کیلوگرم وزن اضافه می کنند. در صورتی که پیش از بارداری اضافه وزن داشته باشید، ممکن است کمتر وزن اضافه کنید. اگر کمبود وزن داشته باشید، وزن بیشتری اضافه خواهید کرد. برای کنترل وزنتان در این دوران با متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید و ازپزشک مشاوره آنلاین بگیرید.

 

تغذیه دوران بارداری

تغذیه دوران بارداری

بهترین تغذیه برای  مراقبت‌ های دوران بارداری

باید حسابی مراقب تغذیه خود باشید و بی گدار به آب نزنید. برای مثال گوشت، ماهی و تخم مرغ را حسابی بپزید و سپس میل کنید. اگر این مواد غذایی کامل پخته نشوند سلامت شما را تهدید می‌کنند. ماهی هایی که حاوی مقداری زیادی جیوه هستند مانند اره ماهی، شاه ماهی، کوسه و تاج ماهی را نخورید. دقت کنید که نباید بیش از دو وعده در هفته ماهی مصرف کنید.

انواع میوه ها و سبزیجات را قبل از خوردن به طور کامل بشویید. همچنین تخته ای که برای برش استفاده می کنید را همیشه تمیز نگه دارید. مصرف روزانه ۳ تا ۵ واحد میوه به زن باردار توصیه می شود.

برای اینکه کلسیم موردنیاز بدن خود و جنین را تامین کنید، حداقل ۴ واحد لبنیات در روز مصرف کنید. حتماً از لبنیات پاستوریزه استفاده کنید. لبنیات محلی که پاستوریزه نشده، ممکن است باکتری هایی داشته باشند که عفونت ایجاد کند.

 

مصرف قهوه را به حداقل برسانید

از مصرف زیاد کافئین خودداری کنید و روزی بیش از دو فنجان قهوه یا سایر مواد کافئین دار مصرف نکنید.

از مصرف دخانیات و الکل به طور کامل پرهیز کنید. مصرف این مواد احتمال بیش فعالی در جنین را دو برابر می کند.

استفاده مداوم از دم نوش‌ها می تواند تاثیر دارویی داشته و در این دوران اثر بدی بگذارد. بدون مشورت با متخصص زنان  از اپلیکیشن ازپزشک، از نوشیدن به طور جدی خودداری کنید.

تمام داروها حتی داروهای تجویزی را باید با اجازه دکتر زنان مصرف کنید. مصرف برخی از داروها منجر به نقص جنین می شود.

 

ورزش در بارداری را چه کنیم؟

یکی از مراقبت‌های بارداری، ورزش منظم و سبک است. البته به شرطی که مشکل خاصی نداشته باشید. حداقل سی دقیقه در روز ورزش کنید تا سبک زندگی سالم در دوران بارداری را تجربه کنید. همچنین ورزش در بارداری می تواند به سهولت زایمان و کمتر شدن درد آن کمک کند. فراموش نکنید که زیاد آب بنوشید تا حرارت بدنتان بالا نرود.

برای کاهش مشکلات ناشی از بارداری باید:

1- وعده های غذایی سبک در طی روز داشته باشید

2- مایعات را در بین وعده های غذایی بنوشید.

3- از ادویه های تند و غذاهای چرب بپرهیزید

4- غذاهای حاوی فیبر فراوان بخورید.

5- مایعات زیاد بنوشید.

6- ورزش کنید.

ورزش در بارداری

ورزش در بارداری

اهمیت مراقبت های دوران بارداری

مادران زیادی به دلیل عفونت ،خونریزی و فشارخون بالا پس از زایمان درمعرض خطرقرار می گیرند. بنابراین ضروری است مادران پس از زایمان در زمان‌های تعیین شده برای اطمینان از سلامت خود و نوزادشان مراقبت شوند. بعد از زایمان هم نیاز به مراقبت دارید که در ادامه عنوان می‌کنیم.

ویزیت آنلاین جهت مراقبتهای پس از زایمان

دفعات مراقبت پس از زایمان: مراقبت اول در 3 روز اول. مراقبت دوم در 10 تا 15 روز اول. مراقبت سوم در  42 تا 60 روز پس از زایمان.
تعداد این ویزیت‌ها ممکن است با توجه به وضعیت مادر و نظر پزشک متخصص تغییر کند .

توجه به علائم خطر پس از زایمان ومراجعه دراولین فرصت به مرکزبهداشتی درمانی و یا بیمارستان:

  • خونریزی بیش ازحد قاعدگی درهفته اول
  • دردوسوزش وترشح ازمحل بخیه ها
  • دردشکم وپهلوها
  • افسردگی شدید
  • جنون پس اززایمان
  • سوزش یادردهنگام ادرارکردن
  • خروج ترشحات چرکی وبدبو ازمهبل
  • دردوتورم وسفتی پستانها
  • تب ولرز
  • درد و ورم یک طرفه ساق پاوران
  • تنگی نفس
  • تپش قلب
  • سرگیجه
  • سردردی که بامسکن برطرف نشود

 

سخن آخر

در دوران بارداری از خانه بیرون نروید بهتر است. سلامتی خود را به خطر نندازید و به صورت آنلاین از بهترین پزشکان زنان زایمان ازپزشک، نوبت رزرو کنید. ازپزشک برای راحتی شما بهترین متخصصان را گردهم آورده است تا در صورت نیاز بتوانید از مشاوره آنلاین بهره ببرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست
خانه
0 items Cart

سبدخرید

بستن

ورود

بستن

دکمه اسکرول به بالا
اینستاگرام YouTube WhatsApp WhatsApp TikTok Telegram