اجتماعی

زوج درمانی چیست | ضرورت زوج درمانی و زمانی که به آن نیاز داریم

زوج درمانی چیست | ضرورت زوج درمانی و زمانی که به آن نیاز داریم

زوج درمانی چیست

یکی دیگر از روش‌های روان درمانی زوج درمانی نام دارد. که در این نوع روش، درمانگر و یا یک روانشناس، مشکل زوج‌ها را برطرف می‌سازد. در این نوع روان درمانی، درمانگر که در واقع مشاور خانواده و ازدواج است.  با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارد تلاش می‌کند تا با گفتگو، مشکل زوجین را برطرف سازد. می‎توان گفت زوج درمانی یک راه حل مناسب برای افرادی است که نمی‌توانند مشکلات میان خودشان را برطرف سازند. و در این میان ناچارند برای ارتقا ارتباط با همسرشان از یک مشاوره آنلاین استفاده کنند. در این مطلب از مجله ازپزشک، تصمیم داریم شما را بیشتر با این نوع روان درمانی آشنا کنیم.
تا بتوانید درزمان نیاز به یکی از آنها در اپلیکیشن ازپزشک مراجعه کنید و یک مشاوره آنلاین راحت داشته باشید. پس تا انتهای این مطلب از مقالات پزشکان همراه ما باشید.

زوج درمانی چیست ؟

همانگونه که در ابتدا عنوان کردیم زوج درمانی یک راه حل عالی و ایده‌آل برای افرادی است. که قادر نیستند خودشان در کنار هم مشکلات و ناراحتی‌هایشان را برطرف کنند. زوج‌هایی که برای ارتقا ارتباط خود با همسرشان ناچارند از یک درمانگر مشاوره آنلاین بگیرند و مشکلاتشان را برطرف کنند. یکی از مهم‌ترین راه‌ها که این درمان به زوج‌ها ارائه می‌دهد این است .که زوجین بتوانند یک نگاه واقع بینانه به تمامی مشکلات داشته. و در این میان بتوانند برای نجات و رهایی از مشکلات و دغدغه‌ها، یک راه‌حل مناسب داشته باشند. اما مشاوران، درمانگران و یا روانشناسان مراکز زوج درمانی در تهران، چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

مراکز زوج درمانی در تهران

مراکز زوج درمانی در تهران

در صورت نیاز :

متخصصین و مشاوران ، سعی بر این دارند تا مشکلات زوجین را به ساده ترین روش درمان کنند. که برای این عمل نیاز است زوج ها مراحل خاص زوج درمانی را طی کنند مانند:

در مرحله نخست باید تنها بر روی یک مشکل تمرکز شود . مانند مشکلات جنسی، حسادتف بدبینی  و ….
سپس  به صورت اولویت بندی سعی در حل مشکلات شود.

در مرحله بعد باید درمانگر به بیمار نزدیک شده و از تمامی جزئیات زندگی وی مطلع شود. با این کار می‌تواند در مراحل و روند درمان شخص مشارکت و همراهی داشته باشد.

در مرحله بعدی درمانگر روش‌های درمان فرد را شناسایی کرده و راه حل های مرتبط با آنرا اجرا می‌کند. سپس اهداف و مقاصد فرد برای درمان به صورت دقیق مشخص  می‌شود.

هدف از زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی یا روان درمانی به منظور اهداف خاصی صورت می گیرد . در ابتدا درمانگر  تلاش می کند نحوه اعتماد داشتن هر یک از زوجین به یکدیگر را آموزش بدهد. به گونه‌ای که بتوانند در سخت ترین شرایط همراز و همراه یکدیگر باشند و همدلانه یکدیگر را یاری کنند.

گاهی در زندگی افراد با تضادهای رفتاری با یکدیگر روبرو می شوند . که در طی زوج درمانی، درمانگر تلاش می کند چگونگی اعتراض زوجین به یکدیگر را آموزش بدهد. به نوعی که زن و مرد بدون اینکه به روح و جسم یکدیگر حمله کنند. و به آن آسیب بزنند راهکارهایی به آنها ارائه می‌شود.

همچنین …

درمانگر مشکلات و دغدغه زوجین را از طریق یاد دادن و آموزش روش‌هایی. برای از بین بردن تعارض‌ها و دوگانگی‌ها حل و فصل می‌کند. همچنین درمانگر راهکارها و راه حل های همدلانه خود را به افراد ارائه می دهد. راهکارهایی شامل نحوه اعتماد داشتن دو طرف به یکدیگر

از دیگر روش‌هاو اهداف زوج درمانی این است که درمانگر نحوه بازگو کردن انتظارات و توقعات افرادرا آموزش می دهد. که این امر باعث می شود سوء برداشت ها و سوء تفاهم های میان آنها به حداقل خود کاهش یابند.

تامین نیازهای اساسی برای رابطه جنسی عشق واحساس، گسترش تمایلات جنسی، آموزش نزدیکی فیزیکی و… ازدیگر روش‌ها واهداف درمانگر است. درمانگر این موارد را آموزش داده و مشکلات میان آنها را حل می کند. از این طریق عشق و محبت را میان آنها مستحکم می‌سازد.

 ضرورت زوج درمانی

ضرورت زوج درمانی

کاربردها

زوج درمانی یک روش مدرن برای از بین بردن مشکلات میان افراد است . روشی که معمولا با استفاده از زبان و به صورت گفتگو. سعی در برطرف کردن آن شده و با تمرکز بر روی مشکلات می‌توان آنهارا درمان کرد. استفاده از تکنیک زوج درمانی برای تمامی رابطه ها مفید و موثر است. به همین  دلیل ازپزشک پیشنهاد می‌کند زوج‌هایی که در شرف ازدواج هستند  پیش از این کار به مشاوره‌ها مراجعه کنند. به نوعی که ابتدا یک مشاوره آنلاین زوج درمانی داشته سپس با اطمینان خاطر این اقدام را انجام دهند. زوج درمان به زنان و مردان کمک می‌کند تا یکدیگر را به خوبی بشناسند و همدیگر را درک کنند. اگر زوجین تصمیم به تغییر خود دارند، زوج درمان دراین راه به آنها کمک کنند تابه اهداف خود دست یابند.

روش‌های کاربردی در مراکز و یا مشاوره آنلاین :

نظریه سیستم خانواده که این دیدگاه به الگوهای ارتباط، کنش و واکنش در محیط خانواده تاکید بسیار دارد. زوج درمان تلاش می‌کند زوجین را با قواعد و الگوهای صحیح آشنا سازد.
زوج درمانی رفتاری است که در این روش از تکنیک‌های تبادل رفتاری، تعلیم دادن نحوه برقراری ارتباط و.. استفاده می‌شود. از دیگر روش‌های مورد استفاده در زوج درمانی این است که تلاش می ‌ند عواطف و احساسات شخص شناسایی شود.
درمانگر نقش موثری در رمز گشایی مشکلات دارد . همچنین درمانگر با توجه به دانش و تخصص خود باید مرزها و قوانین موجود بین دو طرف را یادآوری کند . که با این کار زوجین را به شناخت دوطرفه از یکدیگر ترغیب می کند. در این مسیر   زوجین باید حریم یکدیگر را به خوبی بشناسند و آن را به خوبی درک کنند.

سخن آخر:

مشاوران در این مراکز نقش افرادی را ایفا می کنند که کاملا آگاه، متخصص و بی طرف هستند. لازم به ذکر است که درمانگر بعداز مشاوره آنلاین به راحتی صداقت و عدم صداقت گفتار افرادرا تشخیص می‌دهد. ازدیگر اصول قابل توجه مراکز زوج درمانی در تهران این است که خصوصی و گاه گروهی بادو طرف ملاقات دارد.  در برخی شرایط نیز درمانگر اینگونه توصیه می کند که هر یک از افراد را به صورت جداگانه ملاقات کند.چنانچه نیاز داشتید با یک درمانگر صحبت کنید، پیشنهاد می‌کنیم از طریق اپلیکیشن ازپزشک، یک مشاوره آنلاین داشته باشید. ازپزشک با فراهم آوردن یک بستر جامع پزشکی، نیازتان را در هر زمینه برطرف می‌سازد. کافیست به خانواده ما ملحق شوید و از مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان زوج درمان بهره ببرید.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.