داخلی, عمومی

هیپوناترمی چیست؟ | علائم و راه‌های درمان

هیپوناترمی چیست؟ | علائم و راه‌های درمان

هیپوناترمی یا کمبود سدیم

اگر برایتان سوال پیش آمده که اختلال هیپوناترمی یعنی چه؟ باید بگوییم که به کاهش سطح یون سدیم در خون بدن، هیپوناترمی می‌گویند. سدیم یک الکترولیت است که به تنظیم میزان آب داخل و خارج سلولها کمک می‌کند.

در هیپوناترمی از یک بیماری زمینه‌ای پزشکی تا نوشیدن بیش از حد آب، باعث رقیق شدن سدیم موجوددر بدن می‌شود. وقتی این اتفاق می افتد، سطح آب بدن افزایش یافته و سلول‌ها متورم می‌شوند. که این تورم می‌تواند اختلالات خفیف یا شدید بسیاری در فرد ایجاد کند. اگر شما هم با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنید حتما این مطلب ازپزشک را تا انتها مطالعه نمایید. ما شما را با علل، نشانه‌ها و راه‌های درمان اختلال هیپوناترمی آشنا می‌کنیم.
هدف از درمان هیپوناترمی رفع بیماری زمینه ای می باشد. بسته به علت هیپوناترمی، ممکن است با کاهش آب مصرفی مشکل به سادگی حل شود. همراه ما باشید.

 

آشنایی با علائم و نشانه‌های اختلال هیپوناترمی

از نشانه‌های رایج این بیماری می‌توان به استفراغ، سردرد، گیجی، از دست دادن انرژی، خواب آلودگی و خستگی اشاره کرد.  بی قراری و تحریک پذیری، ضعف عضلانی، اسپاسم یا گرفتگی عضله، تشنج و کما نیز از دیگر علائم هیپوناترمی هستند.
لازم به ذکر است کسی که علائم و نشانه های شدید هیپوناترمی مانند. حالت تهوع و استفراغ، گیجی، تشنج یا از دست دادن هوشیاری را دارد، به مراقبت اورژانسی نیاز است.
اگر می‌دانید در معرض خطر هیپوناترمی هستید و حالت تهوع، سردرد، گرفتگی عضلانی یا ضعف دارید، با پزشک تماس بگیرید. بسته به میزان و مدت زمان بروز این علائم، پزشک ممکن است مراقبت های اورژانسی ضروری را توصیه کند.

هیپوناترمی یا کمبود سدیم

هیپوناترمی یا کمبود سدیم

 

چه عواملی سبب افزایش خطر ابتلا به اختلال هیپوناترمی می‌شوند؟

افزایش سن:  افراد مسن بیش‌تر از سایر افراد در خطر هستند. از جمله تغییرات مربوط به سن، مصرف برخی داروها و احتمال بیش‌تر ابتلا به بیماری مزمنی است. که تعادل سدیم بدن را تغییر می دهد.

مصرف داروهای خاص: که خطر ابتلا به هیپوناترمی را افزایش می دهند. داروهایی چون دیورتیک های تیازید و همچنین برخی داروهای ضد افسردگی و ضد درد. علاوه بر این، داروی تفننی اکستازی با موارد مرگبار هیپوناترمی مرتبط بوده است.

شرایطی که باعث کاهش دفع آب بدن می شود: مانند بیماری کلیه، سندرم ترشح نامناسب هورمون ضد ادراری (SIADH) و نارسایی قلبی.

فعالیت‌های جسمی شدید: افرادی که هنگام شرکت در دو ماراتن، اولترا ماراتن، تریاتلون و سایر فعالیت های شدید آب زیادی می نوشند. در معرض خطر هیپوناترمی قرار دارند.

 

 هیپوناترمی یا کمبود سدیم

هیپوناترمی یا کمبود سدیم

 

علل هیپوناترمی یا کمبود سدیم

همانگونه که در ابتدا عنوان کردیم سدیم در بدن نقش بسیار مهمی دارد. سدیم به حفظ فشار خون طبیعی کمک کرده، ازعملکرد اعصاب و عضلات پشتیبانی و تعادل مایعات بدن راتنظیم می کند. سطح طبیعی سدیم خون بین ۱۳۵ تا ۱۴۵ میلی اکی والان در لیت است. اختلال هیپوناترمی نیز هنگامی اتفاق می‌افتد که این میزان به زیر ۱۳۵ mEq / L برسد. بسیاری از شرایط احتمالی و سبک زندگی هم می‌توانند منجر به هیپوناترمی شوند. مانند:

مصرف داروهای خاص: مانند مصرف قرص های دیورتیک (ادرار آورها) ، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد درد. این داروها در روند طبیعی هورمونی و کلیوی که غلظت سدیم رادر حد طبیعی نگه می دارند، تداخل ایجاد  می‌کنند.

مشکلات قلبی، کلیوی و کبدی: نارسایی احتقانی قلب و برخی بیماری های موثر بر کلیه ها یا کبد می‌تواند. باعث تجمع مایعات در بدن، رقیق شدن سدیم و کاهش سطح کلی آن شود.

 

دیگر دلایل ابتلا به  اختلال هیپوناترمی

استفراغ مزمن یا اسهال و دیگر دلایل کم آبی بدن که این عوامل باعث از دست رفتن الکترولیت ها مانند سدیم و همچنین افزایش سطح ADH می شوند.

نوشیدن بیش از حد آب نیز با ایجاد اختلال در کلیه هنگام دفع آب، هیپوناترمی را به وجود می آورد. از آنجا که سدیم را از طریق تعریق از دست می دهید، نوشیدن بیش از حد آب در طول فعالیت های استقامتی، مانند ماراتن و تریاتلون نیز می تواند محتوای سدیم خون را رقیق کند.

هیپوناترمی یا کمبود سدیم

هیپوناترمی یا کمبود سدیم

پیشگیری از اختلال هیپوناترمی یا کمبود سدیم

درمان بیماری‌های موثر در هیپوناترمی، مانند نارسایی غده فوق کلیه، می‌تواند از کاهش سدیم خون جلوگیری کند.
اگر از داروهای ادرار آور استفاده می کنید، بهتر است از علائم هیپوناترمی آگاه باشید. به همین دلیل با پزشک خود در مورد خطرات داروی جدید صحبت کنید.

ورزشکاران باید فقط مقدار مایعاتی را که در طول مسابقه به دلیل تعریق از دست می دهند بنوشند. به طور کلی تشنگی راهنمای خوبی برای میزان آب یا مایعات مورد نیاز شماست.

پیشنهاد می‌کنیم با پزشک خود درباره جایگزینی آب با نوشیدنی های ورزشی حاوی الکترولیت مشورت کنید. مثلا هنگام شرکت در مسابقات استقامتی مانند ماراتن ها، مسابقات سه گانه و …
شاید نوشیدن آب برای سلامتی حیاتی باشد اما زیاده روی نکنید. تشنگی و رنگ ادرار معمولاً بهترین نشانه میزان آب مورد نیاز هستند. اگر تشنگی ندارید و ادرار زرد کم رنگ است، به احتمال زیاد میزان آب دریافتی شما مناسب است.

درمان هیپوناترمی با واپتان ها

 

درمان هیپوناترمی یا کمبود سدیم

درمان هیپوناترمی یعنی رفع علت اصلی. اگر به دلیل رژیم غذایی، داروهای دیورتیک یا نوشیدن بیش از حد آب دچار هیپوناترمی هستید، “ازپزشک” کمک بگیرید.

اگر دچار هیپوناترمی حاد و شدید هستید، به درمان تهاجمی تری نیاز خواهید داشت مانند:

مایعات داخل وریدی: محلول سدیم IV را برای افزایش آهسته سطح سدیم خون تجویز می‌شود. این امر مستلزم اقامت در بیمارستان برای کنترل مکرر سطح سدیم است. تغییر خیلی سریع خطرناک است.

دارو: که ممکن است برای مدیریت علائم هیپوناترمی چون سردرد، حالت تهوع و تشنج داروهایی تجویز شود.

سخن آخر

امیدورایم مطلب اختلال هیپوناترمی برای شما مفید واقع شده باشد. برای راهنمایی هرگونه بیماری، می‌توانید “ازپزشک” مشاوره آنلاین بگیرید و زیر نظر بهترین متخصصان تیم ویزیت شوید.   نیازی نیست در ترافیک‌ شهرهای شلوغ وقتتان را هدر بدهید یا برای ویزیت شدن ساعت‌ها در مطب منتظر بمانید. کافیست اپلیکیشن ازپزشک را نصب کرده و با وارد کردن مشخصات شخصی، از بهترین دکتر مشاوره بگیرید.
تیم “ازپزشک” بعد از بررسی نیاز بیماران، پزشکان متخصص در هر زمینه را گرد هم آورده است. شما بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، تنها به لیست پزشکان مراجعه کرده ویک نوبت آنلاین می‌گیرید.
خوشحال می‌شویم در صورت استفاده از اپلیکیشن، نظرتان را در قسمت دیدگاه ثبت کنید.

ازپزشک، همراه شما تا سلامتی

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.