ارولوژی, غدد درون ریز

آشنایی با بیماری‌هایی که مردان را تهدید می‌کند!

آشنایی با بیماری‌هایی که مردان را تهدید می‌کند!

بیماری‌ آقایان

در این مطلب از مقالات پزشکان “ازپزشک” در رابطه با بیماری آقایان صحبت خواهیم کرد. البته این بیماری‌ها لزوما مختص مردان نبوده و امکان ابتلا زنان به آنها نیز وجود دارد. با اینحال این بیماری‌ها در آقایان شایع‌تر است و خطرات بیشتری به همراه دارد. به همین دلیل ما این بیماری‌ها را به نام بیماری آقایان ثبت کردیم تا کاربران سایت، آشنایی کافی داشته باشند. بیماری‌هایی که مردان را تهدید می‌کند تنها به غده پروستات مربوط نمی‌شود.  به همین دلیل باید خیلی گسترده‌تر به بیماری‌های مردانه نگاه کرد. اصولا آقایان کمتر به سلامتی خود توجه می‌کنند ودر بسیاری‌ موارد در مراحل آخر بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند. پس لازم است آگاهی‌ها درباره بیماری‌های مردان بیشتر شود تا بتوان میزان سلامت آنها را ارتقا بخشید.
در این مطلب، به چند بیماری شایع مردان اشاره کردیم. همراه ما باشید.

 بیماری‌های دستگاه تناسلی مردان

شایع‌ترین بیماری دستگاه تناسلی مردان به دستگاه تولید مثل مربوط می‌شود. دستگاهی که از اندام‌های مختلف برخوردار است که در خارج از بدن و اطراف ناحیه لگن قرار می‌گیرند. همانگونه که می‌دانید وظیفه اصلی دستگاه تولید مثل مردان، تهیه گامت یا اسپرم برای لقاح تخمدان است.
اندام‌های اصلی تولید مثل مردان به سه دسته تقسیم می‌شوند.

  1. دسته اول مسئول تولید و ذخیره اسپرم هستند که تولید اسپرم در بیضه‌ها انجام می شود. اسپرم نابالغ برای رشد و ذخیره به اپیدیدیم منتقل می‌شود.
  2. دسته دوم غددهای تولید کننده مایعات انزالی، شامل وزیکول‌های منی، پروستات و مجرای دفران هستند.
  3. دسته سوم هم مسئول انتقال و انزال اسپرم به درون اندام تولید مثلی ماده هستند. شامل آلت تناسلی مرد، مجرای ادراری، مجرای دفران و غده کوپر.

 

سرطان‌های دستگاه تناسلی، از خطرناک‌ترین بیماری آقایان هستند

 

سرطان پروستات از شایع‌ترین بیماری آقایان

سرطان پروستات از شایع‌‌ترین بیماری‌ها در مردان است. در سال 2016، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده (CDC) تخمین زد . از هر 100 هزار مرد حدود 101 نفر به این بیماری مردانه مبتلا می‌شوند. سرطان پروستات در صورتی که در مراحل اولیه کشف شود قابل درمان است. اما در صورت گسترش و پیشرفت، درمان آن دشوار شده و حتی ممکن است مرگ را در پی داشته باشد. لازم به‌ذکر است زنان نیز دارای پروستات هستند که در آناتومی زنانه به عنوان غدد اسکین (Skene’s glands) یاد می‌شود.  اما تشکیل سرطان در این ناحیه بسیار نادر است.

بیماریهای تناسلی

بیماریهای تناسلی

سیروز از بیماری آقایان

سیروز از دیگر بیماری‌ های مردانه است و باید بسیار جدی گرفته شود. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که کبد انسان در معرض حجم بسیار بالایی از مواد سمی قرار گرفته باشد. بیماری مردانه سیروز به دلیل مصرف الکل و سایر مواد مضر برای کبد مثل داروهای غیرمجاز استروئیدی در مردان رایج است.

سرطان کلیه هم می‌تواند لقب بیماری مردانه را بگیرد. چراکه مردان بیشتر در محیط کار در معرض مواد مضر شیمیایی قرار می‌گیرند. همچنین عادت سیگار کشیدن در بین مردان بیشتر از زنان رواج دارد. خون در ادرار، درد ناگهانی درقسمت پایینی، تب، کاهش وزن غیر طبیعی یا خستگی شدید ازجمله علائم سرطان کلیه هستند. در صورت مشاهده هرکدام از آنها سریعا به پزشک مراجعه کنید یا مشاوره آنلاین پزشکی داشته باشید.

بیشتر بخوانید : تبخال چیست؟

از بیماری آقلایان می‌توان به فتق اینگوینال اشاره کرد. این بیماری  زمانی رخ می‌دهد که بافت‌ داخلی ازطریق یک نقطه ضعیف در دیواره شکمی به بیرون فشار وارد کند. که چنین پدیده‌ای درد بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. مردان 8 الی 10 برابر بیشتر از زنان در خطر ابتلا به فتق اینگوینال قرار دارند. به همین دلیل این بیماری می‌تواند از بیماری مردانه محسوب شود.

بیماری پارکینسون هم از شایع‌ترین بیماری‌های مردانه است. در بیماری پارکینسون، مغز انسان در طول سال‌ها بیشتر و بیشتر آسیب می‌بیند. که این مسئله سبب می‌شود بدن بدون کنترل دچار لرزش شود و عضلات نیز خشک وکند شوند. مردان به طور میانگین 1.5 درصد نسبت به زنان بیشتر در خطر ابتلا به بیماری پارکینسون هستند.

بیماری اوتیسم در مردان بیشتر از زنان است. براساس آمار CDCشانس مردان برای ابتلا به اختلالات اوتیسمی یک در 54 است که در زنان یک در 252 است.

بیماریهای تناسلی مردان

بیماریهای تناسلی مردان

سرطان کولون یا روده بزرگ

سرطان کولون یا روده بزرگ، به عنوان یک بیماری مردانه شناخته می‌شود. براساس آمار موسسه پیشگیری و درمان سرطان آمریکا، مردان بویژه آفریقایی آمریکایی‌ها، بیشتراز زنان به بیماری سرطان کولون مبتلا می‌شوند.

جدا از جنسیت افراد با رژیم غذایی ناسالم، مصرف زیاد الکل، سیگار کشیدن و همچین کسانیکه یکی از اعضای. خانواده آن‌ها قبلا به سرطان کولون مبتلا شده باشد، بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. در سرطان کولون، سلول‌های غیرطبیعی و تومورهای بدخیم در روده بزرگ تشکیل می‌شوند. متاسفانه در صورت عدم توجه و تشخیص به موقع، می‌تواند به سایر ارگان‌ها گسترش یافته و باعث مرگ فرد شود.

همانند سرطان کولون، مردان بیشتر در معرض سرطان پانکراس قرار می‌گیرند. سیگار کشیدن مهم‌ترین عامل ابتلا به سرطان پانکراس است. چراکه از هر چهار مورد ابتلا به این سرطان، یک مورد مستقیما به سیگار کشیدن مربوط می‌شود.

“ازپزشک” مشاوره آنلاین پزشکی بگیرید.

برطبق آمار آکادمی درماتولوژی آمریکا، با اینکه زنان جوان‌تر از 50 سال بیشتر درخطر ابتلابه بیماری پوستی ملانوما قرار دارند. اما بعد از این سن شرایط به ضرر مردان مسیرش را تغییر می‌دهد و اطراف آنها می‌چرخد. درواقع، این تغییر تا حدی جدیست که درسن 65 سالگی، مردان دو برابر در خطر ابتلا به ملانوما قرار می‌گیرند.

اگر نمی‌دانید ملانوما چیست؟ ملانوما نوعی سرطان پوست است که درآن ملانوسیت‌ها برروی پوست ایجاد شده و به صورت غیرقابل کنترل رشد خواهند کرد.
ملانوسیت‌ها (سلول‌هایی که پوست را برنزه یا قهوه‌ای می‌کنند)

مقابل بیماری سرطان دهان نیز  مردان دو برابر زنان در خطر ابتلا قرار دارند. چراکه سیگار کشیدن و نوشیدن بیش از اندازه نوشیدنی‌های الکلی که هر دو عوامل اصلی سرطان دهان به شمار می‌روند. بیشتر در بین مردان رواج دارد.

بیماری پای ورزشکاران

در این بیماری  باکتری‌ها باعث بروز قارچ در پاها و بویژه کف پاها می‌شوند. مردان بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند. به همین دلیل این بیماری به عنوان یک بیماری مردانه شناخته می‌شود. با اینکه قارچ‌های این بیماری معمولا بدون ضرر هستند. اما رسیدن آن‌ها به نواحی دست‌ها، ناخن‌ها یا کشاله‌های ران که در برابر بهبودی مقاوم‌تر هستند می‌تواند کمی دردسرساز شود.

ALS یا همان اسکلروز جانبی آمیوتروفیک هم بیماری است که درآن اعصاب درون مغز و نخاع به مرور ازبین می‌رود. و باعث می‌شود تا فرد کنترل عضلات خود را از دست دهد. براساس آمار موسسه بیماران ALS ایالات متحده، مردان 20 درصد نسبت به زنان در خطر ابتلا به بیماری قرار دارند.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.