غدد درون ریز

بیماری دیابت چیست ؟ انواع دیابت راه های تشخیص و درمان دیابت

بیماری دیابت چیست ؟ انواع دیابت راه های تشخیص و درمان دیابت

بیماری دیابت چیست

شاید با شنیدن نام بیماری دیابت، سریعا به قند خون بالا فکر کنید؛ اما باید بدانید که این بیماری مزمن و پیش رونده است. و متاسفانه در کشور ما حدود 5 میلیون بیماری دیابت وجود دارد که نیمی از این بیمارها، از مشکل خود خبر ندارند و به دلیل عدم تشخیص دیابت، با عوارض خطرناک ناشی از این بیماری مواجه می‌شوند. نگران نباشید، چرا که ما در این مطلب از مقالات پزشکان ازپزشک، تصمیم داریم کلی مطالب آموزنده در رابطه با انواع دیابت، راه‌های تشخیص دیابت و درمان دیابت را با شما به اشتراک بگذاریم. پس برای دریافت اطلاعات بیشتر، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

بیماری دیابت

زمانیکه بدن انسان نتواند به اندازه کافی انسولین کافی تولید کند، شخص به بیماری دیابت مبتلا می‌شود. انسولین موجود در بدن نام هورمونی است که توسط پانکراس در بدن ترشح شده و قند خون را به دیگر سلول‌های بدن منتقل می‌کند. به این دلیل که دیگر سلول‌ها هم بتوانند از قند کافی برای تامین انرژی مورد نیاز استفاده کنند.  از آنجایی که بیماران دیابتی، از میزان کم انسولین برخوردارند، از این رو بدن نمی‌تواند قند موجود در خون را به راحتی جذب کند و در انتها منجر به افزایش قند و گلوکز خون می‌شود.

انواع دیابت

دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 ؛ که افرادی که به دیابت نوع یک مبتلا می‌شوند یعنی بدن آنها نیاز شدید به انسولین دارد . این نوع بیماری در کودکان و نوجوانان بسیار شایع است.
در دیابت نوع دو نیازی به انسولین نیست و این نوع بیماری از شایع‌ترین بیماری در افراد است. در این نوع بزرگسالان بیشتر از کودکان و نوجوانان درگیر می‌شوند. گاهی اوقات دیابت در زنان نیز اتفاق می‌افتد که اصطلاحا به آن بیماری در دوران بارداری هم گفته می‌شود. زنانی که در بارداری دچار دیابت می‌شوند یعنی قند خونشان بالا می‌رود و خوشبختانه تمامی علائم دیابت بعد از زایمان کردن آنها به کل از بین می‌رود.

انواع دیابت

انواع دیابت

 پیش دیابت هم یعنی قبل از اینکه فردی دچار دیابت شود، قند خون در آن بالاتر از حد طبیعی افزایش پیدا می‌کند. به این صورت که پیش دیابت یک بیماری بسیار شایع است و جالب اینجاست که درمان هم دارد. شما در این حالت و برای جلوگیری از دیابت باید به موارد زیر عمل کنید :

کم کردن وزن: کاهش وزن می تواند پیش دیابت را درمان کند

ورزش مداوم: 150 دقیقه ورزش در روز می تواند در بهبود دیابت تاثیر بسزایی داشته باشد.

تغذیه مناسب

دوری از  استرس و اضطراب

در رابطه با ویتامین دی بخوانید

چه افرادی به بیماری دیابت مبتلا می‌شوند؟

  • افراد کم تحرک
  • افرادی که در خانواده آن ها سابقه دیابت وجود دارد.
  • زنانی که در بارداری سابقه دیابت داشته اند.
  • افراد دارای فشار خون
  • افراد بسیار چاق
  • افراد دارای بیماری  قلبی و عروقی
  • افرادی با چربی خون بالا

علائم بیماری دیابت

پر خوری بیش از حد

ادرار مداوم

تشنگی زیاد

بیحالی و کسل بودن

کاهش وزن

دیر خوب شدن زخم  و عفونت در بدن

مواد غذایی مناسب برای بهبود بیماری دیابت

همانگونه که می‌دانید بدن به انواع نشاسته ها نیاز دارد. پس باید در انتخاب نشاسته ها بسیار دقت کنید تا به بدن خود آسیب نرسانید. برای مثال می‌توانید از  برنج سبوس دار، جو دو سر، کینوا و سیب زمینی شیرین کبابی برای تامین نشاسته بدن استفاده کنید.

 

سبزیجات نقش مهمی برای بهبودی دارند اما سبزیجات کنسروی که از مقادیر زیاد نمک، کره و پنیر تهیه شده‌اند خطرناک هستند؛ پس  باید از سبزیجاتی چون ، اسفناج، کلم، سبزیجات بخار پز شده، سبزیجات کنسرو شده (فاقد نمک اضافه) برای بهبودی بیماری دیابت استفاده کنید.

 

میوه‌ها هم نقش مهمی در بهبود بیماری دیابت دارند اما برخی میوه‌های کنسروی از مقدار زیادی شکر تشکیل شده اند این نوع کنسرو ها برای بیماری دیابت بسیار مضر هستند. پس برای بهبود بیماری حتما باید از میوه های تازه استفاده کنید. میوه های منجمد شده و یا کنسرو شده اگر فاقد مواد افزودنی باشد به کاهش قند خون کمک شایانی می کند. همچنین مصرف مربا و مالارماد بدون شکر در کم شدن قند خون نقش بسزایی دارند.

عوارض دیابت

عوارض دیابت

نوشیدنی هایی چون نوشابه های گاز دار، انرژی زا، نوشیدنی های همراه با قهوه و کافئین قطعا افزایش قند خون را تشدید می‌کنند. به همین دلیل در دوران بیماری دیابت و برای بهبودی باید از نوشیدنی هایی چون آب ساده و بدون طعم، چای تلخ به همراه لیمو طبیعی و قهوه تلخ بدون شکر و شیر استفاده کنید.

مصرف شیر پرچرب، ماست پرچرب، خامه و بستنی های پرچرب موجب مبتلا به بیماری دیابت و همچنین افزایش قند خون می‌شوند. پس دور این خوراکی ها را خط بکشید و پروتئین را جایگزین کنید. پروتئین های گیاهی همچون حبوبات، مرغ و گوشت و غذاهای دریایی و تخم مرغ می توانند تا حدودی میزان قند خون بدن را کاهش دهند. همچنین مصرف این خوراکی ها می توانند به روند درمان بیماران دیابتی کمک کنند.

 

عوارض بیماری دیابت

ما در ادامه این مقاله ازپزشک مهم ترین عوارض دیابت را عنوان می‌کنیم:

ابتلا به بیماری های کلیوی: بیماری هایی کلیوی یکی از شایع‌ترین بیماری های مربوط به عوارض دیابت هستند که متاسفانه  منجر به  دیالیز و یا پیوند کلیه می شود.

اختلال در بینایی: بیمار دیابتی در بینایی به مشکل بر می خورد که این اختلالات ممکن است جبران ناپذیر باشد.

 

مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی: که اصلی ترین علل مرگ در بیماران دیابتی، مربوط به همین مشکلات است.

مبتلا به بیماری های عصبی: به این صورت  که دیابت می تواند بر روی اعصاب فرد نیز  تاثیر گذارد و زخم های مزمنی در بدن ایجاد کند. به نوعی که  عفونتی شدن زخم ها ممکن است فرد را مجبور به قطع عضو کند.

 

درمان دیابت نوع دو

اگر به بیماری دیابت نوع دو مبتلا شده اید، بهتر است برای تسریع درمان حتما مواردی که عنوان می‌کنیم را در برنامه روزمره خود قرار دهید:

1- استفاده از یک رژیم غذایی مناسب البته با مشورت پزشک

2- انجام فعالیت های فیزیکی به طور مرتب

3- کم کردن وزن با رژیم های مناسب

4- داشتن خواب کافی

5- ترک سیگار

6- دوری از هر گونه استرس و اضطراب

پیشگیری از دیابت

پیشگیری از دیابت

همچنین استفاده از داروهای کاهش دهنده دیابت قند خون می تواند کمک زیادی به درمان دیابت نوع دو کند. لازم به ذکر است که تمام مواردی که عنوان کردیم باید زیر نظر پزشک معالج شما صورت بگرید. پس از مصرف هرگونه دارو به صورت خودسرانه جدا بپرهیزید و خودتان را ببیشتر به خطر نیاندازید. ما سعی کردیم به صورت کلی در رابطه با بیماری دیابت صحبت کنیم تا شما آشنایی کافی داشته باشید. از اینکه ما را همراهی کردید بسیار سپاسگزاریم.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.