بلاگ و مقالات, تازه‌های پزشکی

بیماری مردان | درمان بیماری تناسلی مردان و هرآنچه که باید بدانند!

بیماری مردان | درمان بیماری تناسلی مردان و هرآنچه که باید بدانند!

بیماری مردان

سرطان پروستات و بیماری‌هایی مربوط به غده پروستات، تنها بیماری مردان از نوع خطرناک نیستند. به همین دلیل نیاز است که مردان وسیع‌تر و خیلی گسترده‌تر به بیماری‌های مربوط به آقایان نگاه کنند. از آنجایی که این قشر کمتر به سلامتی خود توجه کرده و متاسفانه مراحل آخر بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند. ما تصمیم گرفتیم به هرآنچه که بیماری مردان مرتبط می‌شود بپردازیم. تا کاربران محترم آقا هم اطلاعاتشان را در این زمینه‌ها بالا ببرند.
لازم دانستیم آگاهی در رابطه با بیماری مردان بیشتر از قبل شودتا آقایان همانند بانوان، میزان سلامتیشان را ارتقا ببخشند.
ما در این مطلب از مقالات پزشکان “ازپزشک” به چند بیماری شایع مربوط به آقایان اشاره کردیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید و در انتها هر سوالی دارید در دیدگاه ثبت کنید. همچنین با نصب “اپلیکیشن ازپزشک” می‌توانید توسط بهترین متخصصان به صورت آنلاین ویزیت شوید و مشاوره آنلاین پزشکی داشته باشید.

بیماری مردان و هرآنچه که باید بدانید

همانگونه که ابتدای مطلب عنوان کردیم اصولا آقایان کمتر به سلامتی‌شان توجه می‌کنند. پس لازم است آگاهی‌ها درباره بیماری آقایان بیشتر شود. تا از این طریق بتوان میزان سلامت آقایان را ارتقا بخشید. در علم پزشکی، رشته‌ای به نام ارولوژی وجود دارد . که در این رشته تخصصی به بیماری‌های مربوط به مجاری ادرار زنان و مردان پرداخته می‌شود. شاید در اولین صحبت از سلامت مردان تمام ذهن‌ها به بیماری‌های مربوط با غده پروستات متوجه شود. بیماری‌هایی چون عفونت، التهاب، بزرگی خوش خیم پروستات و سرطان پروستات. که این بیماری‌ها از بیماری‌های مهم پروستات مردان در طول زندگی‌شان است. متاسفانه این بیماری‌ها غیر قابل پیشگیری هستند و و در ابتدا علائمی ندارند.
شاید زمانیکه در رابطه با بیماری آقایان صحبت می‌کنیم خیال کنید منظورمان به بزرگسالان و یا مردان میانسال است. اما باید بدانید که بیماری‌های مروبط به دستگاه تناسلی مردان در هر سنی ممکن است دیده شود.

درباره سرطان پروستات بخوانید 

سرطان پروستات

سرطان پروستات

بیماری‌های مربوط به دستگاه تناسلی مردان در هر سنی ممکن است دیده شود .  وچه‌ بسا مواردی اتفاق بیفتد که خیلی مهم‌تر از بیماری‌های پروستات باشد. به همین دلیل بیماری مردان به چند بخش در سنین مختلف تقسیم می‌شود که در ادامه مفصل‌تر صحبت می‌کنیم.

بیماری دستگاه تناسلی مردان از بدو تولد تا نوجوانی

در این سن مهم‌ترین بیماری شایع مردان، بیضه نزول نکرده است. واضح‌تر اینکه برخی از کودکان پسر با بیضه نزول نکرده متولد می‌شوند. این کودکان باید تا ۱۲ ماهگی تحت‌نظر باشند. چراکه گاهی اوقات بیضه خودبه‌خود نزول می‌کند و مشکل برطرف می‌شود. شاید این کودکان باید تحت‌نظر پزشک باشند،‌ ولی اگر نزول بیضه تا ۱۲ ماهگی اتفاق نیفتاد. بیضه‌ها باید با عمل جراحی خارج شوند.
به این دلیل که اگر این کار انجام نشود و کودک دچار بیضه نزول‌نکرده دوطرفه باشد، در بزرگسالی نابارور می‌شود.  مهم‌تر این‌که احتمال بروز سرطان بیضه در او بسیار بالا می‌رود

بیماری مردان در جوانی | سرطان بیضه

 یکی از بیماری‌هایی که در این گروه سنی سلامت مردان را به خطر می‌اندازد سرطان بیضه است. سرطان بیضه در دهه سوم و چهارم زندگی مردان دیده می‌شود. این سرطان بسیار خطرناک است و خیلی زود در سطح بدن منتشر می‌شود. مهم‌ترین علامت این بیماری خطرناک نیز وجود توده در بیضه است.

بیماری‌های ناشی از مصرف هورمون توسط مردان: مصرف هورمون‌های استروئیدی که در میان بدنسازان خیلی رواج دارد بشدت سلامت جنسی مردان را به خطر می‌اندازد. این هورمون‌ها عوارض بسیار مضر و جبران‌ناپذیری روی سلامت مردان دارند . از مهم‌ترین عوارض آن می‌توان به تحلیل رفتن بیضه‌ها و ناباروری دائم و ایجاد اختلال‌های کبدی آقایان اشاره کرد.

بیماری آقایان

بیماری آقایان

بیماری‌های آمیزشی از بیماری مردان

بیماری آمیزشی موضوع بسیار مهمی است که در گروه سنی جوانی آقایان را ددرگیر می‌کند. تقریبا در گذشته سوزاک از شایع‌ترین بیماری‌های جنسی شناخته می‌شد. ولی امروزه طیف بیماری‌های آمیزشی کاملا تغییر کرده است. و متاسفانه بیماری‌های دیگری همچون زگیل تناسلی، هرپس سیمپلکس یا تبخال تناسلی جایگزین بیماری‌ سوزاک شده است.
باید بدانید که هیچ درمانی برای کشتن ویروس تبخال تناسلی یا همان زگیل تناسلی وجود ندارد. تنها کاری که پزشکان می‌توانند انجام دهند تا از انتشار ویروس جلوگیری شود این است که. زگیل‌ها را با لیزر، منجمد کردن و یا داروهای شیمیایی جهت درمان زگیل تناسلی از بین ببرند.

زگیل تناسلی باعث سرطان در مردان و زنان می‌شود. از سرطان‌های مهمی که زنان به آن مبتلا می‌شوند می‌توان به سرطان دهانه رحم اشاره کرد. ویروس از طریق مقاربت به جنس مخالف انتقال پیدا می‌کند. ویروس زگیل تناسلی واکسن دارد که باید برنامه واکسیناسیون در برنامه‌های بهداشتی کشور گنجانده شود.

درباره بیماری آقایان بیشتر بخوانید

دیگر ویروس خطرناک ویروس اچ آی وی نام دارد که این ویروس هم از طریق مقاربت به جنس مخالف، سرنگ آلوده و از طریق مادر به جنین منتقل می‌شود.

بیماری آقایان در میانسالی

بزرگی خوش‌خیم پروستات: که تقریبا در همه مردان بعد از چهل سالگی اتفاق می‌افتد و بخشی از پدیده فیزیولوژیک بدن محسوب می‌شود.  از هر سه مرد مبتلا به بزرگی خوش‌خیم پروستات یک نفر باید عمل جراحی شود. ولی در بعضی از مردان روند بزرگی بیش از اندازه زیاد است و علامت‌هایی در بیمار ظهور می‌کند. شایع‌ترین علامت بزرگی پروستات مشکل در ادرار کردن است. شاید بزرگی خوش‌خیم پروستات سلامت زندگی مردان را به خطر نیاندازد، ولی کیفیت زندگی‌شان را پایین می‌آورد. لازم به ذکر است که این بیماری اصلا قابل پیشگیری نیست.

و اما سرطان پروستات که این بیماری هم اصلا قابل پیشگیری نیست. متاسفانه هنوز علت دقیق بروز این بیماری مشخص نشده . و ارتباطی بین شیوه زندگی و تغذیه غلط با این بیماری دیده نشده است. از این رو به همه مردان توصیه می‌شود از سن  40 یا 45 سالگی به پزشک مراجعه کرده و معاینه شوند. سپس به صورت دوره‌ای و با نظر پزشک آزمایش‌های لازم را انجام دهند.
بیماری‌های عفونی پروستات نیز ممکن است در اثر ابتلای فرد به بیماری‌های منتقله از راه جنسی اتفاق بیفتد. عفونت‌ پروستات ناشی از بیماری‌های آمیزشی، قابل پیشگیری است و نگرانی ندارد.

عفونت یا التهاب بیضه هم از بیماری مردان در سنین میانسالی است. این بیماری بر اثر ورود عامل میکروبی به مجرای ادرار   و حرکت صعودی آن به بالا و درگیر کردن سایر اعضای تناسلی رخ می‌دهد.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.