چشم پزشکی

بیماری های چشم | رایج ترین بیماری های چشم و درمان آن

بیماری های چشم | رایج ترین بیماری های چشم و درمان آن

بیماری های چشم

 

چشم یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین اعضای بدن ماست. به همین دلیل باید بدانید که هستند آسیب‌هایی که می‌توانند این نعمت را شما بگیرند و درمانی نداشته باشند. چشم همه انسان‌ها در بازه زمانی مختلف ممکن است دچار اختلال شود. همین دلیل بیماری های چشم انسان اگربه موقع به دادشان رسیدگی نشود ممکن است منجر به اشتباهات جبران‌ناپذیر در سلامت فرد شود.

می‌توان گفت که بیماری های چشم انسان گاهی  درمان ندارند و به مرور بینایی را از دست می‌دهند. پس قبل از اینکه این مطلب را مطالعه کنید حتما دقت کرده و حواستان را جمع کنید. اگر تصمیم به دریافت اطلاعات دارید که هیچ درغیر این صورت اگر کوچکترین مشکلی در چشمان خود حس می‌کنید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در این مطلب از مجله ازپزشک، تصمیم داریم شما را با رایج‌ترین بیمارهای عصبی چشم آشنا کنیم. پس اگر یکی از این عوارض را در چشمان خودحس میکنید سریعا به پزشک مراجعه  کنید.

 

انواع بیماری چشم را نام ببرید

آناتومی چشم پیچیده است و مشکلات چشمی هم می تواند همه این قسمت‌ ها را درگیر کند. در ابتدا تصمیم داریم شما را با ساختارهای اصلی چشم آشنا کنیم :
  1. عیوب انکساری که شایع ترین مشکلات چشمی یا به ‌عبارتی شایع ترین علت مشکلات بینایی هستند. عیوب انکساری شامل نزدیک بینی، دور بینی، آستیگماتیسم و پیر چشمی است که بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی در افراد رخ می‌دهد.
  2. نزدیک بینی چشم که دیدن اجسام نزدیک به وضوح بیشتر از اجسام دور است، یعنی افراد نمی‌توانند اشیاء دور را ببینند اما اشیاء نزدیک را به وضوح می‌بینند. ژنتیک، نگاه کردن مداوم به اشیا از نزدیک، کار زیاد با موبایل و کامپیوتر و یا کارهای ظریف مثل خیاطی و بافندگی دلایل اصلی نزدیک بینی هستند.
  3. دوربینی چشم یا هایپروپیا که مشکل در تمرکز بر روی اشیاء نزدیک است. دوربینی هم بسیار شایع است و با افزایش سن هم بروز آن افزایش می‌یابد. از علائم رایج در دوربینی می توان به سردرد، دید تار به خصوص در شب یا تاریکی و چشم درد مداوم و خستگی چشم اشاره کرد.
  4. آستیگماتیسم که در آن تصاویر به دلیل نا منظم بودن قرنیه یا عدم یکنواختی عدسی تار می ‌شوند. آستیگماتیسم در نهایت بیشتر افراد را به عنوان بخشی از روند پیری تحت تاثیر قرار می ‌دهد.
  5. پیر چشمی که به از دست دادن توانایی دیدن واضح اجسام نزدیک یا چاپ ریز منجر می شود. این بیماری چشم بخشی از روند طبیعی پیری چشم است.
  6. آب مروارید ( کاتاراکت ) که منجر به کدر شدن عدسی چشم می شود. آب مروارید می‌ت واند در هر سنی به دلایل مختلف رخ دهد، حتی می‌تواند در بدو تولد وجود داشته باشد اما بالا رفتن سن از مهم ‌ترین عوامل ایجاد آب مرواید است. ضربه و آسیب به چشم و در معرض اشعه ماوراء بنفش هم می ‌تواند از دیگر علل آب مروارید باشد.
  7. آب سیاه (گلوکوم) که زمانی رخ می دهد که فشار مایع طبیعی داخل چشم به آرامی افزایش می یابد که باعث از بین رفتن بافت عصب بینایی و در نتیجه منجر به از بین رفتن بینایی یا حتی کوری می‌شود. لازم به ذکر است که مقدار فشار داخل چشم همیشه طبیعی و بی خطر است. چون فشار داخل چشم بسیار بالا می تواند به عصب بینایی شما آسیب برساند.
  8. کوررنگی که این بیماری از بیماری های چشم زمانی اتفاق می‌ افتد که سلول‌ های رنگی در چشم شما وجود نداشته باشند یا کار نکنند. چشم پزشک شما با یک آزمایش ساده و مشاوره پزشک متخصص می تواند کوررنگی را تشخیص دهد. اگر با آن متولد شده باشید، هیچ درمانی برای کور رنگی وجود ندارد، اما لنزها و عینک ‌های مخصوصی می ‌تواند به برخی افراد کمک کند تا تفاوت بین رنگ ‌های خاص را تشخیص دهند.
  9. شب کوری که برخی از افراد با این مشکل به دنیا می‌ آیند و برخی در طول زندگی به آن مبتلا می ‌شوند. شب کوری معمولا قابل درمان نیست. در نتیجه اگر شب کوری دارید، باید در مناطق کم نور تحت مراقب باشید.
  10. سندرم خشکی چشم زمانی اتفاق می ‌افتد که غدد اشکی نتوانند به اندازه کافی اشک تولید کنند یا اشک بی‌کیفیت تولید کنند.
  11. آبریزش چشم یا اشک بیش از حد زمانی رخ می دهد که چشم ها بیش از حد اشک تولید کنند. ممکن است چشم شما به نور، باد یا تغییرات دما حساس باشد. در این شرایط محافظت از چشم ‌ها با استفاده از عینک آفتابی می‌ تواند مشکل را حل کند.
  12. قرمزی چشم یا چشم های قرمز که خستگی چشم، کمبود خواب یا آلرژی، آسیب به چشم، خشکی آن، التهاب ملتحمه و عفونت از دلایل اصلی این بیماری چشم است. در این حالت اگر قطره ‌های چشمی بدون نسخه و استراحت قرمزی چشم شما را برطرف نکرد، نیاز هست که به چشم پزشک مراجعه کنید.
  13. گل مژه
  14. ورم ملتحمه یا چشم صورتی
  15. ناخنک چشم از بیماری های چشم زمانی که بافت صورتی و گوشتی ملتحمه بیش از حد رشد می‌کند، ایجاد می ‌شود. این بیماری از بیماری های چشم می‌ تواند یک چشم یا هر دو چشم را درگیر کند، اما سرطانی نبوده و به بخش‌ های دیگر چشم سرایت نمی‌کند.
  16. سوزش چشم
  17. تنبلی چشم یا آمبلیوپی یعنی فرد در یکی از چشمان خود احساس تاری در دید کرده و معمولا چشم دیگر سالم است و تمام دید فرد را تامین می‌ کند. تنبلی چشم به عنوان یک ضعف بینایی یا از دست دادن بینایی در یک چشم بوده که در نتیجه عدم درمان در مراحل اولیه رشد ایجاد می‌شود. در حالی که لوچی از عدم هماهنگی حرکت عضلات چشم یا عدم توانایی تمرکز بین دو چشم ناشی می‌ شود که باعث می ‌شود چشم‌ ها در جهات متفاوتی قرار بگیرند.
  18. انحراف چشم یا لوچی (Strabismus)
  19. نیستاگموس
  20. پرش پلک یا تیک عصبی چشم
  21. بیرون زدگی. در صورتی که فکر می کنید چشم تان ورم کرده، یا علائم بیرون زدگی از چشم دارید بهتر است هر چه سریع ‌تر با چشم پزشک مشورت کنید و مشاوره پزشک متخصص داشته باشید.
  22. خستگی چشم
  23. آلرژی چشم
  24. زخم قرنیه
  25. قوز قرنیه که اگر به موقع و سریع درمان نشود، باعث از دست دادن جدی بینایی خواهد داشت.
  26. بلفاریت (التهاب پلک) که مشکلات پلک را شامل می شود. از علائم این بیماری از بیماری های چشم می توان به سوزش، خارش، تورم، پوسته ‌پوسته‌ شدن پوست در پایه مژه ها، پوسته پوسته شدن پلک ‌ها، آبریزش یا تاری دید اشاره کرد.
  27. شالازیون (کیست پلک)
  28. افتادگی پلک چشم
  29. تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا
  30. رتینوپاتی دیابت
  31. جداشدگی شبکیه
  32. یووئیت
  33. مشکلات مربوط به لنز

 

علل اصلی بیماری های چشم

علل اصلی نابینایی و کم بینایی در درجه اول بیماری های چشم مرتبط با افزایش سن مانند دژنراسیون ماکولا، آب مروارید، رتینوپاتی دیابتی و گلوکوم است. سایر اختلالات شایع چشم شامل تنبلی چشم و استرابیسم است. این مشکلات در صورت تشخیص زود هنگام قابل درمان هستند و مراجعه منظم به چشم پزشک بهترین راه برای اطمینان از بینایی سالم است.

رایج ترین بیماری های چشم

اگر تمایل دارید که ابتدا با ساختار کره چشم آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم اینجا کلیک کنید. بعداز آشنایی کامل باساختار کره چشم ادامه این مطلب که در رابطه بارایج ترین بیماری های چشم انسان هست را مطالعه نمایید. ما جز به جز بیماری های چشم را مرور می‌کنیم. اگر هر کدام از این علائم را احساس کردی سریعا “ازپزشک” مشاوره آنلاین بگیرید و مراحل درمان بیماری چشم را طی کنید.

رایج ترین بیماری های چشم

رایج ترین بیماری های چشم

نزدیک بینی

از شایع ترین بیماری های چشم می‌توانیم ابتدا به نزدیک بینی اشاره کنیم. یکی از بیماری های چشم که فرد بیمار در دیدن چیزهای نزدیک دچار مشکل میشود.  همگی حداقل یکبار اسم آن را شنیده‌ایم و با آن آشنایی داریم. اما شنیدن کافی نیست چون این بیماری علائمی دارد که ممکن است شما آنها را ندانید.

قرنیه و عدسی انحناهایی دارند که باعث می‌شود پرتوهای نور با برخورد کردن به آن همگرا شوند. سپس بر روی شبکیه متمرکز می‌شوند  تا شما بتوانید اجسام را ببینید. اما علائم نزدیک بینی چه می‌تواند باشد؟ در صورت نزدیک بینی کره چشم شما بسیار بزرگ است. و علاوه بر آن با برخورد پرتو‌های نور با قرنیه و عدسی بر جلوی شبکیه متمرکز می‌شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان ویزیت توسط دکتر چشم پزشک آنلاین  است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی  ویزیت آنلاین  دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

دوربینی

دوربینی از رایج ترین بیماری های چشم انسان است.(یکی از بیماری های چشم که فرد بیمار در دیدن چیزهای دور دچار مشکل میشود. )  دوربینی عکس نزدیک بینی است. به این صورت که در دوربینی کره چشم شما کوچک است و علاوه بر آن چشم شما واگراست. به همین دلیل شما باید عینک‌های همگرا استفاده کنید. علاوه بر آن با برخورد پرتوهای نور به عدسی و قرینه بر عقب شبکیه متمرکز می‌شود.

 

آب مروارید چشم

آب مروارید چشم

آستیگمات از رایج ترین بیماری های چشم

بسیاری از افراد آستیگمات را با نزدیک بینی اشتباه می‌گیرند. پس دقت داشته باشید که این دو نوع متفاوت از هم هستند. علل پیدایش این بیماری آن است که قرنیه و عدسی شما ناهموار می‌شود. وقتی پرتوهای نور با آن برخورد میکند ناهموار و وقتی روی شبکیه متمرکز میشود نا منظم است. به همین دلیل  شما  اجسام را تار می‌بینید.

 آب مروارید هم از شایع‌ترین بیماری های چشم انسان است و  ارتباط مستقیمی با چشم دارد.  به طورکلی فضای ابری مانندی درجلوی قرنیه شما تشکیل داده شده و نمیگذارد نورکافی از دروازه نور (قرنیه) عبور کند. سپس  نمی‌گذارد نور بر روی شبکیه متمرکز شود. همین امر در دیدن فرد اختلال ایجاد کرده و فرد به صورت کامل با مشکل برخورد می‌کند.

از دیگر علائم آب مروارید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تار دیدن اجسام که این مورد همانند آستیگمات است و فرد دچار اختلال در دیدن می‌شود.
  • دیدن در شب
  • تغییرات بسیار زیاد در نمره چشم و عینک ها
  • سخت دیدن اجسام نورانی

در ادامه کمی بیشتر در رابطه با بیماری آب مروارید صحبت می‌کنیم.

شایع ترین بیماری های چشم

عکس بیماری های چشمی

 

علامت و نشانه آب مروارید چشم

آب مروارید در ابتدا ناچیز است و ممکن است تاثیر کمی بر بینایی داشته باشد. شما هرروز از عدسی چشم خوداستفاده می‌کنید، از خواندن کتاب گرفته تا رانندگی و یا کار با لپ‌تاپ و رایانه‌ها. با افزایش سن، تجمع پروتئین‌های درون عدسی چشم شما باعث کدر شدن عدسی چشم می‌شود. از این رو  بینایی چشم را با مشکل مواجه می‌کند و این مشکل منجر به آب مروارید می‌شود.
برخی از رفتارها می‌توانند خطر ابتلا به آب مروارید عدسی چشم را افزایش دهند و بینایی را دچار مشکل کنند. رفتارهایی چون:

  • قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض آفتاب بدون استفاده از عینک
  • مصرف دخانیات
  • قند خون بالا
  • استفاده از داروهای استروئیدی
  • قرار گرفتن در معرض پرتو

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

انواع آب مروارید

سه نوع آب مروارید وجود دارد که قسمت‌های مختلف عدسی چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • آب مروارید زیرکپسولی خلفی
  • آب مروارید هسته‌ای در مرکز عدسی چشم
  • آب مروارید قشری بر روی قسمت محیطی عدسی چشم که به صورت رگه‌های کوچکی ظاهر می‌گردد

افراد مبتلا به آب مروارید هسته‌ای ممکن است موقتا مختصر بهبودی در بینایی خود تجربه کنند. این احساس گاهی اوقات «دید ثانویه» نامیده می‌شود.
آب مروارید می‌تواند تغییرات زیادی در بینایی ایجاد کند. آب مروارید عدسی چشم نه تنها در افراد مسن، بلکه در افراد جوان نیز رخ می‌دهد. آسیب، داروهای خاص، و شرایط ژنتیکی حتی در سنین پایین می‌تواند منجر به آب مروارید شود. پس در صورت نیاز و برای جلوگیری از این عارضه، حتما با یک متخصص چشم مشورت کنید.

 

گلوکوم ( آب سیاه) از رایج ترین بیماری های چشم

یکی ازدردناک‌ترین بیماری های چشم آب سیاه است و متاسفانه معالجه نکردن به موقع این بیماری می‌تواندعوارض خطرناکی داشته باشد. علائم آب سیاه اسن است که مایع زلالیه به صورت مرتب تولید شده و همین امر باعث می‌شود تا منافذ قرنیه بزرگ شود. سپس دور عنبیه وارد خون شده و به همین دلیل مایع دفعی به رگ های خونی مسدود می‌شود. بعد فشار مایع داخل چشم افزایش داده شده و منجر به بیماری آب سیاه می‌شود.  زمانیکه شما به آب سیاه دچار شوید میزان افزایش زلالیه را احساس خواهید کرد .پس این بیماری را جدی بگیرید و در صورت داشتن کوچکترین علائم به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

درمان گلوکوم (آب سیاه)

از بیماری های چشمی که نیاز به عمل دارند گلوکوم است که معمولاً جراحی اولین پیشنهاد برای درمان گلوکوم نیست. همانگونه که پیش‌تر عنوان کردیم گلوکوم افزایش فشار داخل چشم است درست همانند توپ بسکتبالی که بیش ازحد باد شود. مایعات در چشم نمی‌توانند آنطور که باید تخلیه شوند. که این امر می تواند عصب بینایی داخل چشم و دید شما را تحت تأثیر قرار دهد.
در این زمان معمولا چشم پزشک برای کاهش فشار چشم، قطره‌های چشمی یا داروی خوراکی تجویز  می‌کند. در صورتی که داروها مؤثر واقع نشوند،  به سراغ جراحی برای درمان آب سیاه می‌روند.

شاید این داروها عوارض جانبی شدیدی مانند افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب یا ناتوانی جنسی در پی داشته باشند. به همین دلیل شما ترجیح  دهید به جای مصرف داروها به جراحی اقدام کنید. در برخی افراد که فشار چشم آن‌ها زیاد است و بینایی آنها در معرض خطر قرار می گیرد. لازم است هرچه سریعتر نسبت به جراحی اقدام کنند.

 

انواع درمان گلوکوم یا آب سیاه
  • تربکولوپلاستی لیزر آرگون: این کار گرفتگی چشم را برای تخلیه مایعات باز می‌کند. ممکن است پزشک برای مشاهده میزان موفقیت، در ابتدا نیمی از گرفتگی‌ها را درمان کند.  تقریباً در ۷۵٪ افراد مبتلا به شایع ترین شکل گلوکوم این نوع لیزر مؤثر است.
  • ترابکولوپلاستی لیزر انتخابی: در صورتیکه گزینه قبلی موفقیت آمیز نباشد، پزشک ممکن است نسبت به این راهکار اقدام کند. پزشک لیزر سطح پایین بسیار هدفمندی را تنها به نقاطی که تحت فشار قرار دارند، می تاباند.
  • ایریدوتومی محیطی با لیزر: در صورتی که فضای بین عنبیه چشم (بخش رنگی) و قرنیه (لایه شفاف خارجی) خیلی کوچک باشد. ممکن است به گلوکوم با زاویه بسته یا تنگ مبتلا شوید. مایعات و فشار در این قسمت جمع میشود.  از پرتو لیزر برای ایجاد یک سوراخ کوچک در عنبیه استفاده میکند.
  • سیکلوفوتوکواگولاسیون: در صورتی که سایر روش های لیزر یا جراحی منجر به کاهش تجمع مایع و فشار حاصل از آن نشود. پزشک می‌تواند این روش را انجام دهد. برای کاهش فشار، لیزر را به درون ساختار داخل چشم می‌تاباند.

 

انواع دیگر جراحی های مربوط به گلوکوم

ترابکولکتومی: جراح برش کوچکی در قسمت سفید چشم ایجاد  می‌کند تا مقداری از شبکه بافت داخل آن را خارج کند. این کار به تخلیه مایعات اضافی کمکمیکند. ممکن است لازم باشد برای جلوگیری از تشکیل بافت اسکار، همراه با جراحی مقداری دارو نیز مصرف کنید.

جراحی کاشت درن: پزشک برای تخلیه مایع، لوله کوچکی در داخل چشم قرار می‌دهد. در حال حاضر ایمپلنت‌هایی با حداقل تهاجم وجود دارد.

الکتروکوتر: دراین روش، جراح با استفاده از دستگاه حرارتی به نام ترابکتوم، برش ظریفی در لوله‌های تخلیه کننده چشم ایجاد می‌کند. این کار گرما را به شبکه بافتی داخل چشم انتقال می‌دهد و می‌تواند تجمع و فشار مایعات را کاهش دهد. این روش به اندازه ترابکولکتومی یا جراحی ایمپلنت درن تهاجمی نیست.

پیرچشمی با بقیه بیماری های چشمی کمی تفاوت دارد. به این دلیل که  فرد با افزایش سن دچار این بیماری می‌شود. علل پیرچشمی آن است که قرنیه جسم با افزایش سن از قطر آن کاهش یافته و باعث خطا در دید می‌شود. توجه داشته باشد پیر چشمی نوعی دوربینی که از رایج ترین بیماری های چشم است محسوب می‌شود.

رتینوپاتی دیابتی یکی‌ از بیماری‌های مربوط به افراد دیابتی  است. با افزایش بیماری دیابت به رگ‌های‌ خونی چشم، فشار وارد شده که باعث پارگی آن می‌شود. سپس آسیب رسانده به رگ‌های خونی گسترش می‌یابد. در این زمان بافت‌های حساس به نور شبکیه که باعث دیدن اجسام میشوند بر روی چشم تأثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۱ یا ۲ معمولا به این بیماری چشمی دچار می‌شوند.

 

قطره چشم برای درمان بیماری های چشمی

 

انواع بیماریهای قرنیه چشم:

چشم جز یکی از حساس ترین نقاط بدن میباشد. برخی از بیماری‌های چشم جزئی هستند، خودبه‌خود از بین می‌روند یا به‌راحتی در خانه درمان می‌شوند اما بیماری های چشمی که درمان ندارند و اغلب به صورت ژنتیکی هستند. برخی از بیماری های چشمی عبارتند از:

 

قوز قرنیه یا Keratoconus

قوز قرنیه بیماری است که در آن قرنیه نازک شده و شکل آن تغییر می‌کند. قوز قرنیه باعث کاهش دید، نزدیک بینی و آستیگماتیسم می‌شود. برای درمان قوز قرنیه روش های بسیار زیادی وجود دارد. در نوع خفیف این بیماری معمولا پزشک متخصص چشم به شما استفاده از عینک یا لنز را توصیه می کند. اما در مراحل پیشرفته تر این بیماری معمولا استفاده از لنزهای سخت با قابلیت نفوذ گاز توصیه می شود. در مواردی که حتی استفاده از لنزهای سخت هم کارساز نیست، راهکار باقی مانده عمل جراحی پیوند قرنیه می باشد.

 

خشکی چشم

خشکی چشمان به دلیل کاهش اشک ، رطوبت و یا وجود اشک بدون کیفیت ایجاد می شود. اثرات این بیماری هم می تواند از التهاب در چشم ها تا التهاب و حتی زخم های سطح چشم پیش برود و فرد را درگیر کند . قطعا احساس وجود سنگ ریزه در چشمان آن چنان خوشایند نیست. همچنین خستگی مدام چشم ها ، ناراحتی و سوزش هم آزارهای خود را دارد و فرد را عصبی و کلافه می کند. به همین دلیل اگر این مشکل به سرعت بر طرف نشود می تواند با افزایش سن شدت بگیرد و درد آن بیشتر شود. اگر علائم خفیف دارید در خانه این چند روش را امتحان کنید و درمان خشکی چشم را در خانه سپری کنید:

اگر کار شما به استفاده از رایانه ها وابسته است، باید در حین استفاده از این وسایل، آرام و ممتد پلک بزنید و چشمانتان را در لایه های اشک بچرخانید. همچنین در حین کار از پشت میز کارتان بلند شوید و یا چشمانتان را  حدود ۲۰ ثانیه از صفحه مانیتور بردارید.

حتما چشمانتان را از آرایش ها پاک کنید. خط چشم و یا آرایش چشم حفره های غدد میبومایی را می بندد. بسته شدن این غدد هم به اختلال عملکرد غدد میبومیا و خشکی چشم منجر می شود. پس حتما چشمان خود را از آرایش پاک کنید.

اگر علائم خفیف دارید، برای درمان خانگی خشکی چشم، حتما از عینک آفتابی با کیفیت استفاده کنید. همچنین از عینک هایی که تمام فضای چشم را می پوشانند استفاده کنید. چرا که با این کار می توانید از چشمان خود در مقابل باد، گرد و غبار و دیگر علائمی که خشکی چشم را تشدید می کند محافظت کنید.

و در آخر اینکه برای درمان خانگی باید پلک هایتان را تمیز نگه دارید. ازپزشک پیشنهاد می کند که پلک هایتان را هر شب با استفاده از شامپوهای شستشوی پلک تمیز نگه دارید. مخصوصا قبل از خواب با آرام شستن پلک خود می توانید باکتری هایی که باعث ایجاد علائم بلفاریت و مشکلات غدد میبومی می شود را از بین ببرید و خشکی چشم را درمان کنید.

 

بیماری عفونت قرنیه

عفونت قرنیه نوعی بیماری چشمی است که اصطلاح پزشکی آن کراتیت بوده و طی آن قرنیه فرد مبتلا ملتهب خواهد شد. اگر دچار قرمزی چشم شدید یا سایر علائم التهاب قرنیه را داشتید باید مراقبت‌های سریع چشمی انجام گیرد، تشخیص علل التهاب قرنیه جزئی تا متوسط معمولا می‌تواند بدون از دست رفتن بینایی حاصل گردد. اگر این بیماری بدون درمان باقی بماند، یا اگر عفونت شدید باشد، التهاب قرنیه می‌تواند دارای مشکلات و عوارض جدی باشد و ممکن است به بینایی آسیب وارد کند.

تبخال چشمی

تبخال چشمی یک نوع ویروس رایج است که افراد زیادی را مبتلا می کند. این ویروس علاوه بر ایجاد تبخال ، می تواند باعث ایجاد زخم در چشم شود. قرمزی چشم، سوزش و خارش داخل یا اطراف پلک، احساس حساسیت پوستی در نواحی چشمی، التهاب و  بسیاری از علائم دیگر، از نشانه‌های ویروس تبخال چشمی هستند.

منابع علمی این مطلب

4 دیدگاه در “بیماری های چشم | رایج ترین بیماری های چشم و درمان آن

  1. ماهان گفت:

    بسیار عالی کاش راجب عمل لازک هم میتوشتید

    1. ازپزشک گفت:

      عمل جراحی لازک، یک جراحی مخصوص اصلاح عیوب انکساری است که محبوبیت زیادی دارد. در این عمل، پوسته سطحی قرنیه برداشته و سطح قرنیه تراشیده می‌شود.
      لایه تراشیده شده بر روی قرنیه بعد از مدتی ترمیم می‌شود و بینایی به حالت طبیعی می‌رسد. این درمان مناسب همه افراد نیست و هم‌چنین طی یک‌زمان سریع توسط پزشک متخصص چشم به‌راحتی صورت می‌گیرد.

  2. مائده سلیمانی گفت:

    ممنون از مطلب خوبتون بسیار عالی بود

    1. ازپزشک گفت:

      خواهش میکنم خداروشکر که مورد توجه شما قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.