عفونی

تبخال چیست | درمان تبخال و همه چیز در رابطه با این میهمان ناخوانده

تبخال چیست | درمان تبخال و همه چیز در رابطه با این میهمان ناخوانده

تبخال چیست

تبخال یک بیماری موقتی و شایع است. شایع‌ترین نوع تبخال نیز همان تبخال لب است که همه ما برای یکبار هم که شده آن را تجربه کرده‌ایم. تبخال لب در اطراف دهان و روی لب نمایان می‌شود. اما این ویروس که باعث پدید آوردن تبخال لب است می‌تواند نقاطدیگر بدن را نیز آلوده کند. اگر اصلا نمی دانید که تبخال چیست در این مطلب همراه ما باشید. چراکه ازپزشک در این مطلب از مقالات پزشکان شما را با تبخال، علائم و نشانه‌ها و علت ایجاد تبخال آشنا می‌کند. همچنین درمان تب خال و پیشگیری از این ویروس را بررسی می‌کن تا به سوال شما پاسخ دهد. پس همراه ما باشید.
در این میان پیشنهاد می‌کنیم اپلیکیشن ازپزشک را هم بر روی تلفن خود نصب کنید. با این کار می‌توانید در هر زمان که نیاز داشتید از بهترین و حاذق‌ترین متخصصان مجموعه، مشاوره آنلاین بگیرید.

تبخال چیست؟

تمام تب خال‌ها ویروس دارند. به این صورت که “هرپس ویروس” که نام ویروس تبخال است، در زمان ورودبه بدن همراه خود تبخال ایجاد می‌کند. لازم به ذکر است که این ویروس تب خال را بیشتر در نقاط مرطوب و مخاطی به جای می‌گذارد. نقاطی مثل دهان و بینی و اعضای تناسلی. لب‌های ما هم چون مرطوب هستند مکان عالی برای رشد ویروس هرپس  محسوب می‌شوند.
ویروس هرپس از نوع یک در دهان ما تب خال ایجاد می‌کند. این نوع یک عارضه پوستی شاید آزار دهنده باشد اما خطری ندارد و معمولا کمتر از دو هفته برطرف می‌شود.
تب خال واگیر دارد. پس با داشتن تبخال روبوسی ممنوع است چون فرد مقابل را آلوده می‌کند. در ادامه بیشتر در راطبه با این ویروس صحبت می‌کنیم.

درمان تبخال

درمان تبخال

تبخال به شدت واگیر دارد

همانگونه که پیش‌تر عنوان کردیم تب‌خال واگیر داشته و به دیگری منتقل می‌شود. خصوصا تبخال روی لب، صورت  و … .
بنابراین بهتر است فردی که تب خال دارد را نبوسید و از قاشق و چنگال آن به هیچ وجه استفاده نکنید. یا اینکه رژ لب دختری که تبخال زده است را روی لب‌های خود نمالید.
زمانیکه ویروس هرپس وارد بدن می‌شود دیگر بیرون نمی‌رود. و به تدریج از دهان به سیستم عصبی مرکزی رفته و تا حمله بعدی خودش را پنهان می‌کند. به همین دلیل است افرادی که سابقه تبخال ندارند بعد از اولین تجربه، مدام تب‌خال می‌زنند.
زمانیکه لب در حال تبخال زدن است در آن قسمت سوزش، خارش و بی‌حسی ایجاد می‌شود.
بازی کردن با تب خال و یا کندن آن نیز می‌تواند باعث گسترده شدن آن شود. پس تحت هیچ شرایطی با تبخال لب کاری نداشته باشید و ترجیحا از پمادی که پزشک تجویز کرده استفاده کنید.

 

چه عواملی ویروس هرپس را فعال می‌کند؟

سرماخوردگی، تب، استرس، درمان‌های دندانپزشکی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید عواملی هستند که این ویروس را بیدار می‌کنند. انجام روش‌های زیبایی چون تزریق ژل، فیلر، لیزر مو­های زائد و سولاریوم هم می‌تواند باعث فعال شدن ویروس تب خال ‌شود. لازم به ذکر است که هرپس سیمپلکس نوع اول تنها به تب خال لب منتهی نمی‌شود. بلکه ناحیه تناسلی، چشم‌ها و پوست انگشتان دست را هم مبتلا می‌کند. با فعال شدن این ویروس، فرد مبتلا در ناحیه مشخصی (بیشتر در اطراف لب‌ها) دچار سوزش و خارش می‌شود . همچنین قرمزی و تورم می‌بیند و طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد، یک یا چند تبخال کوچک ظاهر می‌شود . تب خال‌هایی برجسته و دردناک که در مدت 4 روز ظاهر شده  و تا 10 روز از بین می‌روند.  ناگفته نماند که سردرد، مشکلات بلع، تورم لب و زخم روی آن نیز از دیگر علائم تب خال هستند.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت آنلاین، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

درمان تبخال

برخی از داروها روند درمان تبخال را تسریع می‌کنند و درد و ناراحتی فرد مبتلا را برطرف می‌سازند. با این‌حال، باید بدانید که  مصرف این داروها شما را از شر ویروس تبخال خلاص نمی‌کند. استفاده از این دارو‌ها برای زمانی است که احساس می‌کنید در حال تبخال‌ زدن هستید. مصرف این داروها مانع از بروز تبخال و برجسته شدن نواحی حساس می‌شود. برخی افراد هم در هنگام استرس آنها را مصرف می‌کنند. چراکه   استرس و اضطراب شدید هم یکی از عوامل بروز تبخال هستند.

تبخال یک عمل رایج در برخی از فرهنگ‌ها به‌عنوان یک عادت صبحگاهی است که ممکن است به بهبود حالت لب‌ها کمک کند. اما استفاده از رژ لب به‌عنوان درمان تبخال با رژ لب ممکن است تأثیر مستقیمی بر این موضوع نداشته باشد. رژ لب عمدتاً برای زیبایی و افزایش جلوه لب‌ها استفاده می‌شود و نه الزاماً برای درمان تبخال.

اگر شما به دنبال درمان یا کاهش تبخال هستید، بهتر است به روش‌های بهداشتی و پزشکی متداول متوسل شوید. مراقبت از لب‌ها، استفاده از باتوکس درمانی (که در برخی موارد برای کاهش چین و چروک لب مورد استفاده قرار می‌گیرد) یا مشاوره با پزشک متخصص در این زمینه می‌تواند راهکارهای مؤثرتری باشد.

به عنوان یک نکته، در هر صورت، در صورت استفاده از هر گونه محصول یا روش، بهتر است از نظر پزشکان متخصص مشورت بگیرید تا اطمینان حاصل شود که روش انتخابی مناسب و بدون احتمال آسیب استفاده شده است.

در طول درمان تبخال باید بگوییم که تحت هیچ شرایطی نباید پوسته‌های اطراف تاول را بکنید. تنها باید ناحیه‌ی مبتلا را تمیز نگه دارید و آن را با دست لمس نکنید. از درمان‌های خانگی هم می‌توانید بهره ببرید. در ادامه در رابطه با درمان خانگی صحبت می‌کنیم.

درمان تبخال

درمان تبخال

تشخیص تبخال را ازپزشک بخواهید …

اگر تب خال زدید نگران نباشید، اپلیکیشن ازپزشک را نصب کنید و از یک دکتر عفونی ویزیت آنلاین بگیرید. ممکن است پزشک‌تان از شما بخواهد آزمایش‌هایی انجام دهید. آزمایش‌هایی که بتواند ابتلا به تب خال را به‌ درستی تشخیص دهد. لازم به ذکر است که انجام این نوع آزمایش‌ها برای افراد سالم ضرورتی ندارد.

فواید تبخال لب چیست

تبخال لب یکی از روش‌های طب سنتی است که در برخی فرهنگ‌ها به‌عنوان یک عادت بهداشتی مرسوم است. این عمل به معنای نفخ کردن به لب‌ها به‌ویژه در صبح زود پس از بیداری است. افرادی که به این عمل عادت دارند، معتقدند که این عمل به برخی فواید برای سلامت دهان و لب‌ها منجر می‌شود. در اینجا برخی از فواید تبخال زدن آورده شده‌اند:

1. **تقویت عضلات چهارچوب دهان:** تبخال لب ممکن است به تقویت عضلات چهارچوب دهان کمک کند و در نتیجه، به بهبود مشکلاتی مانند افتادگی لب و چهره کمک کند.

2. **افزایش جریان خون:** نفخ کردن به لب‌ها ممکن است باعث افزایش جریان خون در این ناحیه شود. جریان خون به لب‌ها کمک می‌کند تا سلامت آنها را حفظ کند و موجب نرمی و شادابی پوست لب‌ها شود.

3. **تحریک سیستم لنفاوی:** تبخال لب ممکن است باعث تحریک سیستم لنفاوی شود که در حذف سموم و زباله‌های متابولیک از ناحیه دهان و صورت نقش دارد.

4. **کمک به تسکین استرس:** انجام تبخال لب ممکن است به عنوان یک فعالیت آرام‌بخش و تسکین‌دهنده برای فرد باشد و به کاهش استرس و فشار روحی کمک کند.

به هرحال، باید توجه داشت که تأثیرات تبخال لب ممکن است به دلایل فردی متفاوت باشند و این موارد بیشتر بر پایه باورها و تجربیات مردم در طول زمان استوار شده‌اند. همچنین، در صورت داشتن مشکلات دهان یا صورت، مشورت با پزشک متخصص مناسب ترین گزینه است.

در ادامه در رابطه با تب خال تناسلی صحبت می‌کنیم.

تب خال عفونتی است که توسط HSV (ویروس هرپس سیمپلکس) ایجاد می شود. این ویروس دستگاه تناسلی خارجی، ناحیه مقعد، سطوح مخاطی و پوست سایر نواحی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. باید بدانید که تب خال یک بیماری دراز مدت است. البته هستند افرادی که با وجود داشتن ویروس، هرگز علائمی از خود نشان نمی دهند.

از علائم این بیماری می‌توان به تاول، زخم، درد هنگام ادرار، تبخال و ترشحات واژینال اشاره کرد. اگرچه درمانی برای تبخال تناسلی  وجود ندارد، اما این بیماری با استفاده از داروها و درمان‌های خانگی قابل درمان است.

 

علائم عفونت اولیه یا همان تبخال تناسلی

عفونت اولیه یعنی فردی که  برای اولین بار دچار تبخال دستگاه تناسلی مبتلا می شود. باید بدانید که علائم بیماری بسیار شدید بوده و موارد زیر را شامل می‌شود:

  • بروز تاول و زخم بر روی دستگاه تناسلی خارجی، واژن یا گردن رحم
  • ترشحات واژینال
  • درد و خارش
  • غدد لنفاوی حساس به لمس و بزرگ شده
  • درد در زمان ادرار
  • درجه حرارت بالا (تب)
  • ضعف (احساس بدحالی)
  • بروز تب خال در اطراف دهان
  • تاول های قرمز بر روی پوست

 

علت تبخال

علت تبخال

علت ایجاد تبخال تناسلی

زمانیکه HSV بر روی سطح پوست یک فرد آلوده وجود دارد. می تواند به راحتی از طریق پوست اطراف دهان، مقعد و دستگاه تناسلی، به شخص دیگری منتقل شود.
امکان ابتلای انسان به HSV با لمس شی، سطوح، دستشویی یا حوله که توسط شخص آلوده لمس شده وجود ندارد. بلکه این نوع عفونت می‌تواند به دنبال موارد زیر روی دهد:

  1. داشتن رابطه جنسی واژینال یا مقعدی محافظت نشده
  2. داشتن رابطه جنسی دهانی با شخص مبتلا به تبخال
  3. استفاده از اسباب بازی های جنسی مشترک
  4. تماس جنسی با فرد آلوده

باید بدانید که HSV  با وجود نبود هرگونه علائم شیوع، باز هم می تواند به شخص دیگری منتقل شود. اگرچه این مورد با احتمال کمتری همراه است. همچنین اگر یک مادر مبتلا به تبخال تناسلی در هنگام زایمان تبخال داشته باشد، احتمال انتقال عفونت به کودک وجود دارد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص عفونی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمان خانگی تب خال تناسلی

استفاده از چندین روش درمان خانگی می توانند در این رابطه مفید باشند:

  • مصرف داروهای مسکن مانند استامینوفن یا ایبوپروفن
  • استحمام در آب دارای کمی نمک
  • نشستن در لگن آبگرم
  • استعمال وازلین در ناحیه  متأثر
  • اجتناب از لباس‌های تنگ در اطراف ناحیه متأثر
  • شستشوی کامل دست‌ها، به خصوص پس از لمس ناحیه متأثر
  • اجتناب از انجام فعالیت‌های جنسی تا زمان رفع علائم
  • استعمال کرم یا لوسیون، مانند لیدوکائین بر روی مجرای ادرار در صورت دردناک بودن ادرار

همچنین استفاده از بسته‌های یخ نیز می‌تواند کمک کننده باشد. از تماس مستقیم یخ با پوست بپرهیزید و همیشه در ابتدا آن را در دستمال یا حوله بپیچانید.

 

پیشگیری از تبخال

برای کاهش خطر ابتلا یا انتقال تبخال دستگاه تناسلی دقت داشته باشید که:

  • هنگام برقراری رابطه جنسی حتما از کاندوم استفاده کنید
  • اگر علائم داشتید، از برقراری رابطه جنسی اجتناب کنید (تماس تناسلی، مقعدی یا پوست به پوست)
  • در صورت وجود تب خال در اطراف دهان، از بوسیدن بپرهیزید
  • شرکای جنسی متعدد نداشته باشید

استرس، خستگی، بیماری، سایش پوست یا آفتاب گرفتن ممکن استعود علائم را تحریک کنند. شناسایی و جلوگیری از این محرک‌ها ممکن است به کاهش میزان عودها کمک کنند.

سخن آخر

کندن تب خال یا دست زدن به آن باعث گسترش و سرایت به سایر نقاط بدن می‌شود. درصورتی که از روش‌های درمان خانگی نتیجه نگرفتید هر چه زودتر با یک متخصص ازپزشک مشورت کنیدو مشاوره آنلاین بگیرید. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتر داشتید حتما ازپزشک کمک بگیرید.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.