زنان و زایمان

جلوگیری از بارداری | انواع روش‌های پیشگیری از بارداری را بشناسید

جلوگیری از بارداری | انواع روش‌های پیشگیری از بارداری را بشناسید

جلوگیری از بارداری

 

اگر تصمیم به بچه دار شدن ندارید حتما این مطلب ازپزشک ما را دنبال کنید. چراکه ما انواع روش‌های پیشگیری از بارداری را برای شما شرح داده‌ایم. جلوگیری از بارداری یعنی استفاده از ابزار، روش‌های جنسی، مواد و یا ابزار به منظور جلوگیری ازتشکیل نطفه در بدن. به نوعی که افراد می‌توانند زمان بچه‌دار شدن را انتخاب کرده ودر غیر این صورت روش‌های پیشگیری رابه کار ببرند.
ابزار و روش­‌های گوناگونی برای زنان و مردان وجود دارد که به پیشگیری از بارداری کمک می­‌کند. که برخی از آنها قابل اطمینان‌تر از دیگر روش‌ها هستند. برای مثال، اگر زمان مصرف قرص ضدبارداری درست باشد، ۹۹ درصد موثر عمل می ‌کند. واز آن­جایی­ که افراد دچار اشتباه می­شوند، سالانه چندین زن با وجود استفاده از این همین قرص باردار می ‌شوند.

ساده ترین روش جلوگیری از بارداری خانگی چیست؟ در این مطلب از مقالات پزشکان ازپزشک، روش‌های پیشگیری از بارداری را بررسی می‌کنیم. همراه ما باشید.

 

عکس جلوگیری طبیعی

عکس جلوگیری طبیعی

 

روش‌های جلوگیری از بارداری

اگر تصمیم به بارداری ندارید نگران نباشید. چراکه گزینه‌های بسیاری جهت پیشگیری از بارداری پیش رو دارید. از برنامه‌ریزی طبیعی خانوادگی و محصولات داروخانه‌ای پیشگیری از بارداری تا داروهای تجویز شده پزشک زنان ازپزشکو عقیم سازی. این شما هستید که باید برای انتخاب هرکدام از این روش‌ها، در ابتدا سلامتیتان را درنظر بگیرید. باید از خودتان بپرسید که در رابطه با برنامه‌ریزی رابطه جنسی، قرار دادن ابزارهای پیشگیری از بارداری در بدن.

مصرف روزانه‌ی قرص یا محاسبه‌ روزهای باروری و عقیم سازی دائمی چه نظری دارید. همچنین باید نظر شریک زندگیتان را لحاظ کنید. اگر همسر ندارید باید به نوعی دیگر روش‌های جلوگیری از بارداری را جدی بگیرید. پس تمام موارد را بسنجید و هرکدام از مراحل جلوگیری را بدرستی انجام دهید. در کنار هم چند روش جلوگیری از بارداری را مرور می‌کنیم.

 

مصرف قرص‌های ضد بارداری

قرص ضد بارداری متدوال‌ترین روش برای پیشگیری از حاملگی است. اگر شما هم برای جلوگیری به فکر مصرف قرص ضد بارداری هستید، باید بدانید گزینه‌های زیادی دارید. در ابتدا میان قرص‌های ترکیبی یا مینی‌قرص یکی را انتخاب کنید. برای انتخاب قرص ترکیبی، دو گزینه‌ی پیش رو شامل بسته‌های قرص متناوب یا دوز مداوم طولانی مدت یا فصلی است. در مورد اول، هر ماه پریود می‌شوید. اما در مورد دوم، فقط چهاربار در سال پریود می‌شوید. همچنین با استفاده از این قرص ممکن است اصلا پریود نشوید.

 

روش‌های بلندمدت و جبران پذیر برای جلوگیری از بارداری

اگر بعدها تصمیم به بارداری دارید اما فعلا از آن پیشگیری می‌کنید روش‌های بلند مدت مناسب شماست. در این روش، می‌توانید روزانه از بارداری جلوگیری کنید. روش‌هایی چون:

  • قرار دادن ابزار درون رحم (میرنا، پاراگارد، اسکایلا)
  • ایمپلنت ضد بارداری (Nexplanon)
  • تزریق (دپو پرورا)

برای تهیه‌ی موارد فوق حتما به تجویز پزشک متخصص زنان در اپلیکیشن ازپزشک نیاز دارید. روش‌های بلندمدت جدا از میزان تاثیر و سهولت استفاده، به شما اجازه می‌دهد هر زمان که مایل بودید. با قطع مصرف دوباره به وضعیت عادی برگردید. حذف ایمپلنت و دستگاه درون رحمی سریع شما را به حالت قبل باز می‌گرداند. اما پس از تزریق داروی دپو پرورا، کمی طول می‌کشد تا بدن به حالت عادی برگردد. برای خارج کردن ابزار از بدن هم باید به پزشک مراجعه کنید.

 

برنامه‌ریزی طبیعی برای پیشگیری از بارداری

اگر تمایل نداشتید به سراغ مواردی که عنوان کردیم بروید، برنامه ریزی طبیعی را انتخاب کنید. روش بررسی ریتم، روش بررسی مخاط رحم و روش بررسی حرارت بدن از جمله روش‌های شایع هستند. برای پیشگیری از بارداری، می‌توانید از این روش‌ها برای پیش‌بینی زمان تخمک‌گذاری و پرهیز از سکس بدون محافظ استفاده کنید. روش طبیعی دیگر، بیرون کشیدن است.

مرد باید قبل از انزال آلت خود را از واژن بیرون بکشد تا بتواند از حاملگی جلوگیری کند. البته این روش به انگیزه، پشتکار و خودکنترلی احتیاج دارد. این روش به‌اندازه‌ی سایر روش‌های پیشگیری موثر نیست اما هزینه‌ای نداشته و هیچ عوارضی هم ندارد. احتمال شکست جلوگیری از بارداری در روش طبیعی بیش از سایر روش های پیشگیری می باشد.

 

روش های جلوگیری از بارداری

روش های جلوگیری از بارداری

 

عقیم سازی برای پیشگیری از بارداری

این روش برای مردان وازکتومی بوده و برای زنان، بستن یا بریدن لوله‌های رحم است. با این روش هیچگاه حامله نخواهید شد. پس اگر تصمیم دارید که هیچگاه حامله و پدر نشوید باید گزینه عقیم سازی را درنظر داشته باشید. وازکتومی تنها روش عقیم سازی برای مردان است. در جراحی وازکتومی، لوله‌هایی که اسپرم را به منی حمل می‌کند قطع می‌شود. که بعد از وازکتومی موفق، دیگر مرد نمی‌تواند پدر شود.
روش عقیم سازی زنان هم شامل  بستن لوله‌های رحم می‌شود. در این جراحی لوله‌های رحم بریده شده و یا برای همیشه مسدود می‌شود.

عقیم سازی مرد یا زن، یک روش موثر در پیشگیری از باردار شدن است. پس قبل از این کار با جدیت به عواقب آن فکر کنید.

 

راه های جلوگیری از بارداری

شاید قرص ضدبارداری گزینه‌ی محبوبی برای پیشگیری از بارداری باشد اما مسئله به همین جا ختم نمی‌شود. استفاده از کاندوم زنانه یا مردانه هم گزینه‌ی خوبی برای جلوگیری هستند. کاندوم از سرایت بیماری‌های مقاربتی نیز پیشگیری می‌کند. اسفنج ضد بارداری هم گزینه‌ای است که می‌توان آن را بدون نسخه تهیه کرد. اگر از میزان تاثیر روش پیشگیری نگران هستید، پیشنهاد می‌کنیم حلقه‌ی واژن  را انتخاب کنید.

در انتهای روش‌ها باید بگوییم که حتما از عملکرد انواع مختلف روش‌های پیشگیری مطلع شوید. همچنین خطر و مزایای هر یک از گزینه‌ها را در نظر بگیرید و سپس برای استفاده اقدام کنید.

چند حقیقت در رابطه با پیشگیری از بارداری:  

  • پیشگیری از بارداری باعث می‌شود افراد بتوانند زمان بارداری را مشخص کنند
  • برای پیشگیری ابزارها، دارو و روش ­های سنتی، وجود دارد.
  • میزان اثرگذاری متغیر است و اغلب به میزان دقت در حین نزدیکی افراد بستگی دارد.
  • لازم به ذکر است که تنها کاندوم مردانه می‌تواند در برابر بیماری­ های مقاربتی مصونیت ایجاد ‌کند.

 

آی یو دی چقدر موثر است؟

“IUD” مخفف “دستگاه داخل رحمی” است. IUD به شکل “T” داخل رحم شما قرار می گیرد. با جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک و بارور کردن آن از بارداری جلوگیری می کند. IUD همراه با ایمپلنت های هورمونی که به عنوان یک داروی ضد بارداری برگشت پذیر طولانی اثر در نظر گرفته می شود، موثرترین روش برگشت پذیر برای جلوگیری از بارداری است. با IUD شانس بارداری کمتر از 1 درصد است.

پیشنهاد مقاله: پیشگیری از بارداری با روش آی یو دی

 

فیلم روش جلوگیری طبیعی

فیلم روش جلوگیری طبیعی

 

راه های بدون قرص

روشهای طبیعی جلوگیری از بارداری چیست؟ راه های متعددی جهت جلوگیری از بارداری بدون مصرف قرص وجود دارند که اگرچه عوارض جانبی کمتری دارند، اما با احتمال شکست بیشتری نیز در اغلب موارد همراه می باشند. پایه این روش ها اغلب بر پیدا کردن زمان تخمک گذاری و عدم برقرای رابطه در حوالی این زمان بنا نهاده شده است. در ادامه به توضیح برخی روش های جلوگیری از بارداری بدون مصرف قرص و مزایا و معایب هریک از این روش ها پرداخته ایم:

  • کاندوم های مردانه: یکی از بهترین روش های جلوگیری از بارداری می باشند. در صورت استفاده صحیح علاوه بر ایمنی بالا در پیشگیری و خطر کم شکست، از ابتلا به بیماری های مقاربتی نیز پیشگیری می کنند.
  • درجه حرارت بدن: درجه حرارت بدن اغلب در حوالی تخمک گذاری و در نیمه دوم سیکل قاعدگی بین نیم الی یک درجه افزایش می یابد. لذا اندازه گیری روزانه درجه حرارت بدن، به شما کمک می کند تا از روزهای تقریبی تخمک گذاری باخبر شوید و از رابطه جنسی در این روزها پرهیز کنید.
  • پرهیز از رابطه جنسی در نیمه سیکل قاعدگی: تقریبا در تمام زنان با چرخه های قاعدگی منظم، تخمک گذاری در نیمه سیکل قاعدگی رخ می دهد. از دو الی سه روز قبل بهتر است از رابطه جنسی پرهیز کنید.
  • ترشحات واژینال: حوالی زمان تخمک گذاری ترشحات واژینال افزایش می یابند، سفید، لغزنده و کشسان می شوند. در این زمان بهتر است نزدیکی جهت جلوگیری از بارداری رخ ندهد.
  • شست و شوی واژن با آب بلافاصله پس از رابطه جنسی: با کاهش خطر بارداری و عفونت های جنسی همراه می باشد.
  • بیرون آوردن آلت تناسلی پیش از انزال: اگرچه خطر بارداری با این روش همچنان پابرجا می باشد، اما احتمال آن با کاهش قابل توجه همراه می باشد.

روش هایی مانند استفاده از سرکه، آب و صابون، نوشیدنی های الکلی، کولا یا حتی مواد ضدعفونی کننده در واژن و یا تعبیه اسفنج آشپزخانه در واژن پس از رابطه جنسی به هیچ وجه توصیه نمی شوند و موثر نمی باشند.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

جلوگیری از بارداری بعد از ریختن اسپرم با زعفران

اگرچه که مصرف بیش از حد زعفران (بیشتر از 5 گرم در روز) که مقداری بسیار بیشتر از مقدار معمول در غذاها می باشد با افزایش خطر سقط در دوران بارداری همراه می باشد، اما مصرف زعفران جهت جلوگیری از بارداری هیچ نقشی ندارد و توصیه نمی گردد. بهتر است جهت جلوگیری از بارداری از روش های مطمئنی که در قسمت های قبل توضیح داده شد، استفاده کنید.

 

آبلیمو برای جلوگیری از بارداری

جلوگیری از بارداری می‌تواند برای بسیاری از افرادی که هنوز آمادگی برای فرزند داشتن ندارند، ضروری باشد. اما استفاده از آبلیمو و تزریق آبلیمو در واژن به عنوان روش جلوگیری از بارداری، روشی مشکل‌زا و ناامن است و توصیه نمی‌شود. ریختن آبلیمو در واژن نمی‌تواند به تنهایی جلوگیری از بارداری را تضمین کند.

برای جلوگیری موثر از بارداری، بهتر است از روش‌های پایدار و مورد تأیید علمی استفاده کنید. روش‌های خانگی جلوگیری از بارداری با آبلیمو  ممکن است ناکام و غیرمطمئن باشند. برای جلوگیری مؤثر از بارداری، می‌توانید از روش‌هایی مانند استفاده از کاندوم، روش‌های هورمونی مانند قرص‌های ضد بارداری، روش‌های مکانیکی مانند دیافراگم و روش طبیعی جلوگیری از بارداری توسط مردان استفاده کنید.

همچنین،در جلوگیری از بارداری در اولین رابطه، توصیه می‌شود از روش‌های مطمئن جلوگیری از بارداری استفاده کنید. بهترین روش جلوگیری از بارداری در اوایل ازدواج، آگاهی کامل از روش‌های موجود و مشاوره با پزشک متخصص است. بهتر است با پزشک خود در مورد نیازها و ترجیحات شخصی خود صحبت کنید تا بهترین راهکار را برای جلوگیری از بارداری در خانه یا درمانگاه بیابید.

برای جلوگیری از بارداری بعد از ریختن اسپرم، بهتر است از روش‌های پایدار و مورد تأیید علمی استفاده کنید. روش‌های خانگی و روش های جلوگیری از بارداری به روش سنتی ویا جلوگیری از بارداری بعد از ریختن اسپرم بدون قرص ممکن است ناکام و غیرمطمئن باشند. از ساده ترین روش جلوگیری از بارداری خانگی می‌توانید از روش‌هایی مانند استفاده از کاندوم، روش‌های هورمونی مانند قرص‌های ضد بارداری و روش‌های مکانیکی مانند دیافراگم استفاده کنید.

همچنین، در اولین رابطه جنسی و در اوایل ازدواج، توصیه می‌شود از روش‌های مطمئن جلوگیری از بارداری استفاده کنید. مهمترین مورد در جلوگیری از بارداری، آگاهی کامل از روش‌های موجود و مشاوره با پزشک متخصص است. بهتر است با پزشک خود در مورد نیازها و ترجیحات شخصی خود صحبت کنید تا بهترین راهکار را برای جلوگیری از بارداری در خانه یا درمانگاه بیابید.

 

سخن نهایی ازپزشک

همانگونه که می‌دانید برای پیشگیری از بارداری روش‌های مختلفی وجود دارد. که انتخاب هرکدام از این روش‌ها هم به تصمیم شما برای بچه‌دار شدن در آینده مرتبط می‌شود. پس حتما قبل از اقدام به تصمصم گیری در رابطه با انتخاب روش‌های پیشگیری از بارداری با متخصصان زنان ازپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن ازپزشک درآرامش خانه پزشک مورد نظر را انتخاب کرده و به راحتی مشاوره آنلاین داشته باشید.

پس برای درمان یا کسب اطلاعات بیشتر، حتما ازپزشک، دکتر زنان، زایمان و نازایی را انتخاب کنید. و مشاوره آنلاین داشته باشید.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.