اجتماعی, روانپزشکی

افزایش عزت نفس | چند راهکار عالی برای افزایش عزت نفس

افزایش عزت نفس | چند راهکار عالی برای افزایش عزت نفس

افزایش عزت نفس

برای افزایش عزت نفس، در ابتدا باید معنی عزت نفس را بدانید. سپس با دانستن معنی کم و کاستی‌ها را جبران کنید. اگر شما هم دوست دارید که بدانید عزت نفس چیست ؟ این مطلب ازپزشک را تا انتها مطالعه کنید. متاسفانه بسیاری از افراد تفاوت میان اعتماد به نفس و عزت نفس را نمی‌دانند یا اشتباها یکی می‌دانند. در حالی این دو موردهر کدام معانی خاص خودشان را دارند. عزت نفس متفاوت با اعتماد به نفس است. برای مثال اگر در کاری مهارت  زیاد کسب کنید موجب بالا رفتن اعتماد به نفس می‌شوید. در این میان اگر خودتان این مهارت و توانایی‌هایی که دارید را قبول نداشته باشیدیعنی عزت نفس کافی ندارید .  اگر برای مهارت و دانشی که دارید ارزش قائل نشوید عزت نفس ندارید و خیلی جاها بابت این موضوع ضربه می‌خورید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و چند راهکار ساده برای افزایش عزت نفس همراه ما باشید.

 

تمرین افزایش عزت نفس

همانگونه که عنوان کردیم اعتماد به نفس یعنی قبول دارید که در کارتان مهارت زیادی کسب کرده‌اید. ولی اگر این مهارت را قبول نداشته باشید یعنی عزت نفس خوب و کافی ندارید. در حقیقت اعتماد به نفس در مورد اعتماد شما به خودتان و توانایی‌های شما در مقابله با چالش‌ها و حل‌ مشکلات و تعامل با جهان است.  اعتماد به نفس بیشتر حاصل موفقیت‌های شما در دنیای‌ خارج است.  درواقع اعتماد به نفس میوه درخت عزت نفس است و موضوع مهمی در مسیر موفقیت و ارتقای فردی محسوب می‌شود. پس برای ج.اب به سوال عزت نفس چیست؟ باید بگوییم که  عزت نفس مربوط به حس‌ ارزشمندی‌ درونی شماست. یعنی فرد چه باوری نسبت به توانایی انجام کارهای خود دارد. ازپزشک تصمیم دارد با چند راهکار ساده عزت نفس شما را افزایش بدهد.  برای رسیدن به یک جواب درست به خواندن مطلب ادامه دهید.

عزت نفس بالا

عزت نفس بالا

این مقاله را هم بخوانید :با چند راهکار ساده موهای زیبا و درخشان داشته باشید

 

عزت نفس به معنای احساس‌ ارزشمندی‌ فرد نسبت به خودش است.  در واقع تعریف عزت نفس به صورت داشتن نگرش صادقانه فرد نسبت‌ به خودش بیان می‌شود. افرادی که از خودشان تشکر می‌کنند همیشه از رشد کردن استقبال کرده و به دنبال معنا دادن به زندگی هستند. این دسته از افراد عزت نفس بالا دارند و با اینکه خودشان تصمیم گیرنده هستند. اما با رویی گشاده، نظر دیگران را نیز قبول می‌کنند. افرادی که عزت نفس بالا دارند واقع گرا هستندو سعی دارند افراد را به سمت جنبه‌های مثبت زندگی هدایت کنند. افراد با عزت نفس می‌دانند چه ارزشی در زندگی دارند و طبق همان ارزش‌ها حرکت می‌کنند.

 

این مطلب را هم بخوانید :روش چربی سوزی را از ما بخواهید

این دسته ازافراد برای رشد، تمام چالش‌های مسیر را می‌پذیرند و اگر ناموفق شوند از آن درس می‌گیرند. همچنین افرادی که از عزت نفس بالا برخوردارند دیگران را آنگونه که هستند می‌پذیرند. این دسته از افرادبا آغوش باز از انتقادات استقبال می‌کنند چون می‌دانند ارزش وجودی آنها به نظرات دیگران بستگی ندارد. اینها تنها بخش کوچکی از ویژگی‌ افرادی است که عزت نفس بالا دارند. اما مقابل این افراد هم، افرادی هستند که عزت نفس پایین دارند. این افراد از خودشان متنفرند و از انجام کارهایشان راضی نیستند. خیال می‌کنند کارهایی که انجام میدهند به اندازه کافی خوب نیست. افراد با عزت نفس پایین دنیا را جای امنی نمی‌دانند. همچنین حفظ روابط برای آنها سخت و دشوار است. این افرادبه نقاط ضعف خود خیلی توجه می‌کنند و نگاه منفی به زندگی دارند. افراد با عزت نفس پایین همواره احساس افسردگی و اضطراب می‌کنند و دیگران را برتر از خود می‌دانند.

 

راه‌های افزایش عزت نفس

نگران پایین بودن عزت نفس خود نباشید. ازپزشک چند راه ساده پیش روی شما قرار میدهد تا به راحتی افزایش عزت نفس را یاد بگیرید. همه ما ما گاهی اوقات در زندگی لحظه‌هایی داشتیم که احساس بی‌ارزشی کردیم و چیزی برای افتخار کردن نداشتیم. حالا با آموزش چند راهکار ساده که در این بلاگ ازپزشک آموزش می‌دهیم افزایش عزت نفس را یاد می‌گیرید. با این روش‌ها می‌توانیم بر حس خود غلبه کرده و برای حفظ و افزایش عزت نفس خود تلاش کنیم.  چراکه عزت نفس مانند خیلی موارد دیگر قابل افزایش است و می تواند به بهبودی برسد. پس یخوانید، یاد بگیرید و در کنار افزایس عزت نفس خود، به اطرافیانتان هم کمک کنید.

تمرین افزایش عزت نفس

تمرین افزایش عزت نفس

این مطلب را هم بخوانید: زوج درمانی چیست؟

 

یکی از راه‌های افزایش عزت نفس این است که فعالیت‌های مورد علاقه خود را دنبال کنید. این کارها را می‌توانید در خلوت خود به مدت 30 دقیقه انجام دهید. برای شروع پیشنهاد می‌کنیم که یک فهرست از علایق خود تهیه کنید. سپس با توجه به امکاناتی که دارید، برای انجام علایق خود زمان معین کنید.
مسئولیت پذیری و انجام کارهای متفاوت را نیز تجربه کنید. معمولا افرادی که عزت نفس پایین دارند از پذیرش مسئولیت‌های جدید امتناع می‌کنند. چراکه همیشه از شکست می‌ترسند و از مقابله  با این حالت فرار می‌کنند. این افراد کارهایی که در  توانشان باشد را انجام می‌دهند. پس یکی از راه‌های افزایش عزت نفس این است ک سعی کنید مسئولیت کارهای جدید را بر عهده بگیرید. اگر در انجام کارها موفق نبودید هم آنرا بیان کنید و دررابطه با نقاط ضعف خود با دیگران صحبت کنید.

 

راهکارهای ساده افزایش عزت نفس

از مقایسه کردن دست بردارید. همیشه یادتان بماند که هیچ دو نفری را نمی توان با هم مقایسه کرد. تنها شخصی که اجازه مقایسه کرن دارید تنها خودتان هستید.
بهتر است از کمال گرایی دست بکشید و اشتباهات خود را بپذیرید. یادتان باشد که هیچ فردی کامل نیست. به همین دلیل تلاش برای رسیدن به حداکثر کمال تنها باعث ناامیدی شما می‌شود. برعکس پذیرفتن اشتباهات به رشد شما ک شایانی کرده و عزت نفس شما را افزایش می‌دهد. خودتان را دوست داشته باشید و همانگونه که هستید، بپذیرید. مهربان نبودن با خود یعنی نداشتن عزت نفس. پس به خودتان عشق بورزید و خود را ارزشمند بدانید. همیشه نقاط مثبتی که دارید را به خود یادآوری کنید و از هدیه دادن به خودتان غافل نشوید.

 

 تست عزت نفس

تست عزت نفس

 

این مطلب را هم بخوانید :علت افتادگی رحم، نشانه و درمان افتادگی رحم را اینجا بخوانید

 

از تحقیر کردن خود دست بکشید. هرچند به شوخی و نوعی مسخره بازی. اگر تصور بدی از خودتان داشته باشید، افکارتان منفی می‌شود و تأثیر بدی بر احساس و رفتارتان می‌گذارد. زمانی که احساس بدی دارید فقط چیزهای ناخوشایند را به خاطر می‌آورید و بدبین می‌شوید. پس  انتقاد کردن از خود را متوقف کنید و قدردان خود باشید. تمام بخش‌های وجودتان را همان‌گونه که هست دوست بدارید و نقایص خود را بپذیرید. باید مجدد یادآور باشیم که هیچکس کامل نیست. پس از تحقیر و تمسخر خود دست بردارید و برای وجودتان ارزش قائل شوید. هر چقدر تمایل داشته باشید باور کنید انسانی ارزشمند هستید باعث تقویت یکی از مولفه‌های اساسی عزت نفس شده‌اید.
استفاده از شبکه‌های اجتماعی را کم کرده و زمان بیشتری را برای تجربه کردن دنیای واقعی پیرامون‌تان صرف کنید.

همین الان مشاوره آنلاین بگیرید.

تمرین مراقبه را بطور منظم در برنامه زندگی خود قرار دهید. بالا بردن عزت نفس هیچ گاه به پایان نمی‌رسد. پس همواره به رشد و حرکت خود ادامه دهید و قوی باشید.  ممکن است گاهی مسیر را اشتباه بروید. پس جا نزنید و مجدد با قدرت بیشتر شروع کنید. هر چقدر بیشتر برای خودتان ارزش قائل شوید دیگران نیز برای شما ارزش بیشتری قائل خواهند شد. پس مراقب خودتان باشید و به وجودتان افتخار کنید.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.