روانپزشکی

عوارض استرس و فکر زیاد بر روی بدن

عوارض استرس و فکر زیاد بر روی بدن

عوارض استرس و فکر زیاد

 

اضطراب زیاد نه تنها سلامت روحی، بلکه سلامت جسمی راهم تحت تاثیر قرار می‌دهد. درهمین ابتدا می‌گوییم که بیماری‌های گوارشی تنها قسمت کوچکی ازخطرات هستند که اضطراب و فکر زیاد به شما وارد می‌کند. افزایش خطر ابتلابه عفونت نیز از عوارض نگرانی هستند و می‌توانند حسابی مشکل ساز شوند. عملکرد سیستم های قلبی عروقی، ادراری و تنفسی هم همگی تحت کنترل همین نگرانی و اضطراب هستند.

پس تا جایی که می‌شود خودتان را کنترل کرده وهمراه ما باشید. چراکه تصمیم داریم به بررسی کامل این مساله و هرآنچه که به این مورد ختم می‌شود بپردازیم. درصورت نیاز یک مشاوره آنلاین “ازپزشک بگیرید ومشکلاتی که باعث نگرانی در شما می‌شوند رابا پزشک درمیان بگذارید.

از عوارض استرس و فکر زیاد می توان به تاثیر  آن بر سلامت روحی و جسمی گفت. شاید ندانید که اضطراب می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های گوارشی شود. همچنین خطر ابتلا به عفونت را افزایش داده و عملکرد سیستم‌های قلبی عروقی، ادراری و تنفسی را تغییر می دهد.
کلمه اضطراب احساس بدی به آدم می‌دهدو جدااز این احساس خطرات زیادی دارد که می‌تواند سلامت فرد را برهم بزند.  البته استرس همیشه هم بد نیست و گاهی باعث می‌شود که بیشتر حواسمان به خودمان باشد. اما امان از روزهایی که فکر زیاد مزمن شود و اثر منفی بر جا بگذارد. اما از کجا بفهمیم که میزان اضطرابمان مورد قبول و یا شدید است؟!
برای رسیدن به پاسخ این سوال به خواندن این مطلب ازپزشک ادامه دهید و در انتها هر سوالی داشتید کامنت کنید.

 

عوارض استرس بر بدن

عوارض استرس بر بدن

عوارض استرس و فکر زیاد

همگی استرس و اضطراب را احساس کرده و گاهی با آن مواجه شده‌ایم. در حقیقت این حس ناخوشایند واکنشی نسبت به شرایط دلهره‌آور است که وجودمان را در بر می‌گیرد. بنابراین این حس ما هم جنبه ادراکی دارد و هم نوعی واکنش فیزیکی محسوب می گردد. گاهی اوقات این حس را در هم در ذهن و هم در جسم خود تجربه می‌کنیم. شاید بتوانیم این حالت رابا کمک پزشک متخصص کنترل کنیم اما نیاز داریم تا حدودی با این موضوع آشنایی داشته باشیم.

استرس پاسخی است که بدن به تهدیدها می‌دهد تا سالم بماند. در این حالت آدرنالین و کورتیزول ترشح می‌شود؛ فشار خون، ضربان قلب و سرعت تنفس افزایش می‌یابد؛ گلوکوز در خون آزاد شده و آماده‌ی تبدیل شدن به انرژی می‌شود؛ فرایند گوارش، تولید مثل و سیستم ایمنی تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ جریان خون در پوست کاهش یافته و آستانه‌ی تحمل درد افزایش می‌یابد. اما مداوم این حالت خطرناک است ونیاز به کنترل دارد.

مشاوره پزشک آنلاین یکی از خدماتی است که با استفاده از آن می‌توانید بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر و… با دکتر مورد نظر خود مشاوره و ویزیت شوید .  ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

علت اضطراب:

مانند بسیاری از شرایط سلامت روان، علت اختلال اضطراب فراگیر احتمالاً از تعامل پیچیده عوامل بیولوژیکی و محیطی ناشی می شود که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تفاوت در شیمی مغز
  • ژنتیک
  • تفاوت در نحوه درک تهدیدها
  • رشد و شخصیت

 

عوامل خطر:

زنان تا حدودی بیشتر از مردان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر تشخیص داده می شوند. عوامل زیر ممکن است خطر ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر را افزایش دهند:

شخصیت.

فردی که خلق و خوی او ترسو یا منفی است یا از هر چیز خطرناک اجتناب می کند ممکن است بیش از دیگران مستعد ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر باشد.

ژنتیک

اختلال اضطراب فراگیر ممکن است سابقه خانوادگی داشته باشد.

تجربیات.

افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر ممکن است سابقه تغییرات مهم زندگی، تجربیات آسیب زا یا منفی در دوران کودکی یا اخیر داشته باشند. بیماری های مزمن پزشکی یا سایر اختلالات سلامت روان ممکن است خطر را افزایش دهند.

 

علائم استرس و اضطراب شدید

از مهم‌ترین علائم استرس و اضطراب می‌توان به ضربان بالای قلب، تنفس تند، عرق کردن، ضعف، سرگیجه و بی‌خوابی اشاره کرد. عدم تمرکز، حالت تهوع، بیماری‌های گوارشی، احساس گرما یاسرمای شدید و درد قفسه سینه نیز ازدیگر علائم اضطراب هستند.  از اختلالات استرس و اضطراب هم می‌توان به اختلال اضطراب فراگیر و اختلال اضطراب اجتماعی اشاره کرد.

اختلال استرس پس از آسیب روانی، اختلال وسواس فکری عملی و اختلال ترس نیز از مهم‌ترین اختلالات استرس هستند. اضطراب شدید و طولانی مدت، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را نیز افزایش می‌دهد. برخی تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که استرس و  اضطراب در ناحیه آمیگدال مغز ایجاد می‌شود. ناحیه آمیگدال مغز همان ناحیه‌ای است که پاسخ‌های عاطفی را مدیریت می‌کند.

هنگامیکه فردی دچار استرس، فشار عصبی و اضطراب شود، مغز سیگنال‌هایی به سایر قسمت‌های بدن می‌فرستد. تا با ترشح هورمون‌های آدرنالین و کورتیزول بدن را برای مبارزه با این شرایط یا فرار از این موقعیت آماده کند.

 

دشمن استرس چیست

دشمن استرس چیست

 

زیاد بودن این هورمون‌ها در بدن بر روی اندام‌های مختلف اثر گذاشته و باعث بروز بیماری می‌شود. در ادامه برخی از این بیماری‌ها را عنوان می‌کنیم.

 

نگرانی مفرط 

از شایع‌ترین عوارض استرس و فکر زیاد ، وجود نگرانی مفرط در بدن است. نگرانی مرتبط با استرس و اضطراب به رویدادهای ایجادکننده آن ربطی ندارد.  و به طور طبیعی در پاسخ به شرایط عادی و روزمره رخ می‌دهد. با تشخیص علائم اضطراب، این نوع نگرانی باید در بیشتر روزها و حداقل به مدت شش ماه رخ دهد تا بتوان آن را نگرانی مفرط نام گذاری نمود.

همچنین باید کنترل کردن آن دشوار باشد تا بتواند از علائم اختلال محسوب شود. این نوع نگرانی بر روی متمرکز شدن و انجام وظایف روزانه نیز تاثیر گذاشته و دشوار می‌شود. متاسفانه بیشترین ریسک ابتلا به نگرانی مفرط را افراد مجرد دارند. هنگامی که شخصی احساس اضطراب می‌کند، دستگاه سمپاتیک آن به شرایط فرامحرک می‌رود.

این امر موجب تاثیراتی درسراسر بدن مانند ضربان قلب بالا، عرق‌کردن کف دست، لرزش دست‌ها و خشکی‌دهان در فرد می‌شود.

علائم استرس بیش از حد

علائم استرس بیش از حد

این علائم استرس و اضطراب به این دلیل رخ می‌دهد که مغز اعتقاد دارد خطری در حال وقوع است. به همین دلیل بدن شما را برای واکنش به تهدید آماده می‌کند. در این حالت بدن شما خون را از سیستم گوارشی دور می‌کند.  و خون را به ماهیچه‌هایی که برای جنگ به آنها نیاز دارید هدایت می‌کند. همچنین ضربان قلب شما را افزایش داده و قدرت حواس شما را افزایش می‌دهد.
این تغییرات بدن، هنگام بروز یک تهدید واقعی نه تنها خطرناک نبوده بلکه مفید هستند. ولی اگر ترس، ریشه در ذهن شما داشته و حقیقت نداشته باشد، خطرناک است. ضربان قلب سریع، عرق کردن، لرزش و خشکی دهان همگی از عوارض استرس و اضطراب هستند.  افراد مبتلا به استرس و اضطراب نیز این نوع از برانگیختگی را برای دوره‌های زمانی طولانی تجربه کنند.

 

عوارض استرس و اضطراب شدید بر روی بدن

استرس باعث چه بیماری میشود؟ استرس مزمن از کیفیت زندگی می‌کاهد و ذهن تان را به هم میزند. شاید حس کنید کار کردن تحت فشار به صورت مداوم، اشکالی نداشته باشد؛ اما به عقیده‌ی پژوهشگران  استرس مزمن بر توانایی تمرکز و عملکرد مفید شما تأثیر می‌گذارد. همچنین احتمال اینکه دچار تصادف یا حادثه شوید، افزایش می‌یابد. استرس مزمن آثار شدیدی بر حافظه و توانایی یادگیری بجا می‌گذارد. در واقع استرس و اضطراب، سلول‌های مغز را نابود می‌کند.

در فرایند پاسخ به استرس، کورتیزول، گلوکوز را به ماهیچه‌ها هدایت می‌کندو باعث می‌شود سوخت کمی برای مغز باقی بماند. کورتیزول با اختلال در عملکرد انتقال ‌دهنده‌های عصبی، در فعالیت سلول‌های ارتباطی مغز نیز وقفه وارد می‌کند.
استرس بیش ازهر چیز، توانایی یادگیری در کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
همانگونه که می‌دانید، یادگیری بر پایه‌ی دسترسی به حافظه ممکن است. به همین دلیل استرس می‌تواند توانایی دسترسی به حافظه را تحت تأثیر قرار دهد ومانع خلق حافظه‌ی جدید شود.

 

عوارض استرس و اضطراب بر بدن

عوارض استرس و اضطراب بر بدن

استرس احتمال بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. استرس باعث افزایش ضربان و کارکرد قلب می‌شود. به همین دلیل می‌تواند رگ‌های قلب را تنگ ‌کند و ضرب‌آهنگ آن را تحث تأثیر قرار دهد.
استرس فشار خون  را هم افزایش می‌دهد.  استرس و اضطراب مزمن لایه‌ی درونی رگ‌ها را تخریب می‌کند؛ زیرا استرس مزمن التهاب ایجاد می‌کند.

استرس سیستم ایمنی را هم ضعیف می‌کند. درست زمانی که بدن احساس می‌کند باید مقابل یک خطر آنی قرار بگیرد، مبارزه با عفونت و میکروب را فراموش می‌کند. استرس سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار داده‌و مبارزه با بیماری‌ها را دشوارتر می‌سازد. به همین دلیل افراد مضطرب و افرادی که زیاد در موقعیت‌های استرس‌زا قرار می‌گیرند، بیشتر دچار عفونت می‌شوند و متاسفانه هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلانزا، عوارض شدیدتری را نسبت به سایرین تجربه می‌کنند.

در رابطه با عوارض استرس بیشتر بخوانید

استرس فعالیت‌های سیستم ایمنی را تخریب می‌کند. استرس باعث التهاب می‌شود که  سیستم ایمنی در پاسخ به این مشکل ترکیباتی به نام سیتوکین ارسال می‌کند. که این ترکیبات در حین مبارزه با عوامل مخرب، به سلول‌های سالم نیز آسیب می‌رسانند.
التهاب بر ایجاد و تشدید بیماری‌های مختلفی از جمله بیماری و مشکلات قلبی، آسم، دیابت و سرطان نیز تأثیرگذار است. استرس سد خونی مغز را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. سد خونی مغزی از مغز در برابر هر ماده‌ای که وارد بدن می‌شود و قابلیت اثرگذاری بر مغز را دارد محافظت می‌کند. به طور مثال سد خونی مغزی از مغز در برابر ورود داروهای آسیب رسان،سموم و ویروس‌ها محافظت می کند.

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و ویزیت پزشک آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

استرس مزمن انسان را پیر می‌کند

استرس بسیاری از فرایندهای فیزیولوژیک را متوقف می‌کند. فکرش را کنید کاهش جریان خون در پوست چه آثاری به جا می‌گذارد! بدتر از آن اثر استرس مزمن در پیر شدن مغز است! با افزایش سن، سلول‌های مغز از بین می‌روند و سموم، رژیم غذایی نامناسب و ورزش نکردن این مشکل راتشدید می‌کنند. استرس با اختلال در سد خونی مغز باعث می‌شود سموم وارد مغز شوند. کورتیزول نیز، هیپوکامپ را تخریب کرده و در نتیجه یادگیری و یادآوری به شدت دچار اختلال می‌شود.

کاهش عملکرد سد خونی مغز، عارضه‌ای است که در مبتلایان به آلزایمر بسیار دیده می‌شود. لازم به ذکر است که استرس بر خطر ایجاد بیماری‌هایی مانند آرتریت (التهاب مفاصل)، پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی و عروقی تأثیر می‌گذارد.

 

عوارض استرس و فکر زیاد در زنان

استرس باعث اضافه وزن شده و  مشکلات گوارشی نیز به همراه دارد. این شاید به این دلیل است که در طول پاسخ به استرس، از شدت فعالیت‌های گوارشی هم کاسته می‌شود. نفخ، دردهای شکمی، یبوست، اسهال، تُرش کردن و سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر از نشانه‌های رایج استرس مزمن هستند. باید بدانید که استرس زخم معده و ورم روده را هم تشدید می‌کند.

در مورد چاقی و اضافه وزن هم باید بگوییم که کورتیزول باعث تجمع چربی خطرناک شکمی و افزایش میل به چربی، نمک و شکر می‌شود. گاهی خوردن کربوهیدارت‌های ناسالم باعث تسکین اضطراب و کاهش عدم تعادل هورمونی ناشی از پاسخ به استرس می شود اگر این رفتار تبدیل به عادت شود، مشکلاتی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی برای فرد به همراه می آورد.

 

دوبار پریود شدن در ماه | این مطلب را فقط زنان بخوانند!      

یکی از مهم ترین عوارض استرس و فکر زیاد، تاثیر بر چرخه هورمونی، قاعدگی و تخمک گذاری طبیعی در زنان می باشد. استرس ممکن است با نتایج متناقضی بر روی ترشح هورمون ها در بدن همراه باشد. استرس و فکر زیاد ممکن است با تاخیر و کاهش خونریزی های قاعدگی و حتی قطع پریودها به مدت چند ماه همراه باشد. از طرف دیگر در برخی از زنان بالعکس، دو بار پریود شدن در ماه می تواند یکی از عوارض استرس و فکر زیاد باشد. مشاوره با روانشناس یا روانپزشک آنلاین، از نقش موثری در کاهش استرس و اضطراب برخوردار می باشد. البته توجه داشته باشید که پیش از نسبت دادن اختلالات قاعدگی به استرس، باید سایر علل مانند کم کاری تیروئید، اختلالات تخمدان، تومورهای مغز و … همگی بررسی و کنار گذاشته شوند.

 

عوارض استرس در زنان

عوارض استرس در زنان

 

دشمن استرس چیست؟

انتخاب سبک زندگی سالم و پیروی از آن، بهترین دشمن استرس می باشد. از جمله روش های مقابله با استرس و کاهش عوارض استرس و فکر زیاد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ورزش، بهترین و قوی ترین دشمن استرس و اضطراب است. فعالیت فیزیکی با افزایش ترشح هورمون های شادی در بدن، با کاهش اضطراب همراه می باشد.
  • پرهیز از نوشیدن الکل و سایر داروهای روان گردان.
  • کافئین و نیکوتین، دو عامل مهم محرک اضطراب می باشند. ترک سیگار و کاهش در مصرف نوشیدنی های کافئین دار، در کاهش عوارض استرس و فکر زیاد کمک کننده می باشند.
  • مراقبه، یوگا و سایر تکنیک های کاهش اضطراب در برخی افراد کمک کننده می باشند.
  • خواب کافی و منظم از نقش مهمی در استراحت به بدن و کاهش اضطراب برخوردار می باشد.
  • رعایت رژیم غذایی سالم مانند مصرف کافی میوه و سبزیجات، غذاهای دریایی و غلات کامل از نقش موثری در کاهش عوارض استرس و فکر زیاد برخودار می باشد.
  • برقراری رابطه دوستانه با سایر افراد و زندگی اجتماعی یکی دیگر از روش های موثر کاهش استرس می باشد.
  • کاهش استفاده از تلفن همراه و صفحه های نمایشگر.
  • نوازش و در آغوش گرفته شدن نیز در کاهش استرس کمک کننده می باشند.
  • سفر به طبیعت نیز یکی از موثرترین روش ها در کنترل استرس می باشد.

 

درمان سریع استرس و اضطراب

دو اصل کلی درمان استرس و اضطراب، بر پایه دارودرمانی و روان درمانی بنا شده است. اغلب ترکیبی از این دو مورد باهم، بهترین روش برای کنترل اضطراب می باشد. درمان مناسب از نقش مهمی در کاهش عوارض استرس و فکر زیاد بر روی بدن برخوردار می باشد.

 

روان درمانی

در این روش پزشک یا روانشناس با صحبت با شما، به تلاش برای برطرف کردن ریشه اضطراب در شما می پردازد. درمان رفتاری شناختی (CBT) یک نوع تکنیک روان شناسی و بهترین روش برای درمان اختلالات اضطرابی می باشد. در این روش روان درمانگر به شما کمک می کند تا بتوانید به فعالیت هایی که در گذشته به دنبال اضطراب از آن پرهیز می کردید، بپردازید و لذا علائم استرس در شما کاهش یابد.

یکی از مهم ترین تکنیک های درمان رفتاری شناختی برای کاهش عوارض استرس و فکر زیاد، مواجه درمانی می باشد. در این روش درمانگر شما را در شرایط مشابهی با شرایط محرک استرس قرار می دهد و به شما یاد می دهد تا چگونه با آن مقابله کنید.

 

دارو درمانی

داروهای مختلفی بر حسب شدت، میزان و نوع اضطراب برای افراد مختلف تجویز می گردند. ازجمله داروهای موثر برای کاهش عوارض استرس و فکر زیاد می توان به داروهای زیر اشاره نمود:

  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد اضطراب
  • داروهای آرام بخش
  • داروهای بلوک کننده گیرنده بتا

مصرف کوتاه مدت این داروها از نقش موثری در کاهش استرس برخودار می باشد، اما مصرف طولانی مدت آن ها اغلب توصیه نمی گردد. پیش از تصمیم به مصرف طولانی مدت، باید عوارض و فواید آن ها تحت نظر پزشک متخصص بررسی گردند.

 

چگونه جلوی فکر زیاد را بگیریم؟

فکر زیاد با نگرانی و افزایش استرس و اضطراب همراه می باشد. استفاده از تکنیک های درمانی زیر در کاهش عوارض استرس و فکر زیاد موثر می باشند:

  • بررسی کنید که فکر زیاد چه آثار مخربی بر روی زندگی شما دارد؛ زیرا خودآگاهی بهترین روش مقابله با فکر زیاد می باشد.
  • حواس خود را به سایر فعالیت های مورد علاقه تان پرت کنید.
  • چشم های خود را ببندید و چند نفس عمیق بکشید. این کار را چندین بار در روز تکرار کنید.
  • خود را به جنبه های مهم تر زندگی مشغول کنید.
  • سعی کنید به دیگران در حل مشکلاتشان کمک کنید. این کار احساس خوبی به شما می دهد و افکار منفی را از شما دور می کند.
  • به موفقیت های اخیر خود فکر کنید و ذهن خود را با آن ها سرگرم کنید. این کار اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و احساسات منفی را از شما دور می کند.
  • سعی کنید در زمان حال زندگی کنید و از فکر به گذشته بپرهیزید.
  • با خود مهربان باشید و از سخت گیری بیش از حد نسبت به خود پرهیز کنید.
  • با ترس های خود مواجه شوید.
  • از سایر افراد به خصوص افراد متخصص و متبحر در این زمینه کمک بگیرید.

 

سخن آخر

اگر این حالت را تحمل می‌کنید و می‌گذرانید به این معنا نیست که توان مقابله با استرس در زندگی را ندارید.  شاید نتوان استرس را به طور کامل از زندگی حذف کرد؛ به دلیل ابن که زندگی قابل‌ پیش‌بینی نیست و به هرحال اتفاقاتی به همراه دارد. در این میان اضطراب به اندازه،  برای تقویت سیستم ایمنی مفید است. بنابراین به جای حذف استرس سعی کنید به روشی مؤثر با استرس کنار بیایید.
پیشنهاد می‌کنیم “ازپزشک” مشاوره آنلاین بگیرید و زیر نظر بهترین متخصصان تیم، استرس خود را کنترل کنید. “مشاوران آنلاین ازپزشک” هر لحظه آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند. پس برای مدیریت استرس و اضطراب خود از بهترین متخصصان ما کمک بگیرید.
اگر سوالی دارید در قسمت دیدگاه ثبت کنید و در مدت زمان کوتاه از پزشکان برجسته پاسخ بگیرید.

 

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب ذاکر زاده

زینب ذاکر زاده

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر معصومه اساسه

معصومه اساسه

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مرجان معاونی

مرجان معاونی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علیرضا فرهاد غیبی

علیرضا فرهاد غیبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم کریمی

مریم کریمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

8 دیدگاه در “عوارض استرس و فکر زیاد بر روی بدن

  1. Arsham گفت:

    سلام من ۱۸ سالمه یه مدته درگیر استرسو اضطراب شدیدم بطوری ک قفسه سینم بی حس میشد درد میگرفت من نگران شدم که مسکل قلبی باشه دو بار رفتم دکتر نوار قلبو اکو دادم گفت مشکل قلبی نیست و همین که فهمیدم مشکل قلبی ندارم تا ۳ روز خیالم راحت میشدو حالم خوب میشد انگار هیچ مشکلی نداشتم ولی باز مجددا این درد شروع میشه باید چیکار کنم؟مشکل قلبیه یا بخاطر استرسه ممنون میشم جواب بدین

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      با توحه به شرح حال شما به نظر می رسد که مشکل قلبی ندارید همانگونه که اشاره به این داشتید که دو بار دکتر قلب رفتید و همکاران گفتند مشکلی ندارید اصلا جای نگرانی نیست و شما با مراجعه به همکاران روانپزشک و بررسی آنها با گذشت زمان به بهبودی دست می یابید.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص روانپزشکی در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  2. امیر گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من سالهاست با اضطراب مزمن زندگی کردم و الان تحت درمان روانپزشک هستم و ایشون با حداقل میزان دارو و رواندرمانی و تکنیکهای کنترل اضطراب دارند بنده رو درمان میکنند که خب خیلی هم جواب داده و خودم همکاری کردم اما گاها این اضطرابها شدیدا اوج میگیرند و ذهن من رو فلج میکنند و تاثیراتی میذارند و بعد فروکش میکنند
    میخواستم بدونم این روش درمان و تحمل این اضطرابها میتونه به مغز یا بدن اسیب بزنه یا مفیده و مشکلی نیست !؟
    با تشکر

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      قطعاً این روش هایی که دارید ادامه میدید مفید است و مشکلی نیست. اصلاً دارو را قطع نکنید و تحت کنترل روانپزشک باشید و تکنیک های تحمل اضطراب را ادامه بدید این قطعاً به نفع شرایط شماست.

  3. امین گفت:

    سلام پدرم ۷۱, سال دارد یک ماهی میشود دچار گرفتگی عضلات در پا ویلای و کشیدگی آن شده است .نشانه ها و علایم اضطراب و نگرانی و ناراحتی را خود زیاد دارد آیا امکان دارد این گرفتگی عضلات ب اعصاب و روان او مربوط باشد؟

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      بله بعضی از بیماری های اعصاب و روان هستند که برخی از شرایط بالینیش به عضلات پا یا اسپاسم های عضلانی هم منجر میشود اما حتماً بیمار را برای معاینات بیشتر به متخصص مغز و اعصاب ببرید.
      میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص مغز و اعصاب در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  4. محسن گفت:

    من سابقه اضطراب واسترس دارم شدید که به قفسه سینه چپم وخیلی کم به راست میزنه بعذی وقتها به پشتم یا به معده یا دست چپم حالت سوزش یا احساس التهاب یا رگ کشیدگی یا سر شدن انگشت دستم یا پا وغیره.. البته تحت کنترل دکتر روانپزشک هستم ولی صددرصد جواب نگرفتم لطفا راهنمایی کنید این مشکلات از قلبم است یا از اضطراب با تشکر محسن هستم از قم

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      با توجه به شرح حال شما و علائمی که نشون میدهد شما ممکن است درگیری قلبی داشتی باشید حتماً یک نوار قلب ساده بدید که خیال پزشکان راحت شود مشکل از سوی قلب شما نباشد و سپس برای کنترل اضطراب و استرس یا خشم میتونید از مشاوران و روانشناسان با تجربه کمک بگیرید.

      میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص قلب و عروق و تیم مشاوره و روانشناسی در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

نظرات بسته شده است.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.