رژیم و تغذیه سالم, علوم تغذیه

خواص عسل | ماده ای شیرین با یک دنیا خاصیت برای درمان بیماری‌ها

خواص عسل | ماده ای شیرین با یک دنیا خاصیت برای درمان بیماری‌ها

خواص عسل

عسل، این ماده شیرین خوشمزه توسط زنبورها از شهد گل ساخته شده و در اختیار انسان‌ها قرار داده شده است. خواص عسل برای سلامتی انسان‌ها از گذشته تا به امروز مورد توجه بوده؛ به همین دلیل در بیشتر طب‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته و امروزه به صورت علمی فواید آن به اثبات رسیده است. عسل حاوی مقادیر زیادی مواد چون مونوساکاریدها، فروکتوز و گلوکز حدود 70 الی 80 درصد قند است که شیرینی عسل را فراهم می کند. همچنین این خوراکی شیرین از ویژگی های ضد عفونی و ضد باکتریائی برخوردار است. علم پزشکی مدرن نیز  تصمیم دارد از عسل در بهبود زخم‌های مزمن و مبارزه با عفونت استفاده کند. اما این خوراکی شیرین و خوشمزه، چه خواصی می تواند داشته باشد؟

خواص عسل

عسل، اثرات مطلوبی بر بدن ما دارد و یک محصول بیولوژیکی فعال است که  ترکیب دقیق آن بستگی به گل هایی دارد که زنبورها از آن برای تولید عسل تغذیه می کنند. هر چیزی که در این محصول وجود دارد برای سلامت انسان ضروری و مفید است به همین دلیل خواص عسل بسیار بوده و برای درمان بیماری‌ها  فوق العاده کاربرد دارد. یک قاشق   عسل شامل 64 کالری، 17/3 گرم قند و عاری از فیبر، چربی و پروتئین است. همچنین استفاده از عسل فراوری شده و و بدون قند می تواند منجر به فواید طولانی مدت شود. عسل به اثرات تسکین دهنده مواد آنتی اکسیدان و ضد میکروب شناخته می شود.

عسل طبیعی

عسل طبیعی

 

همچنین  این ماده شیرین حاوی مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، فسفات، سدیم، کلر، پتاسیم و منیزیوم است که می تواند تمام این ویتامین‌ها را به بدن برساند.
ما تصمیم داریم در رابطه با همین خواص و درمان بیماری ها برای شما  صحبت کنیم. همراه ما باشید.

 

عکس خواص عسل

از خواص عسل برای سلامتی میتوان به درمان سرفه و سرماخوردگی اشاره کرد. با توجه به تحقیقات صورت گرفته، از عسل می توان برای متوقف کردن سرفه استفاده کرد. همچنین مصرف عسل می تواند سرفه‌های شبانه را بهبود ببخشد و باعث آرام شدن فرد سرما خورده شود. خواص عسل به قدری زیاد است که حتی می‌تواند به اندازه داروی ضد سرفه دکسترومتورفان موثر باشد. البته برای کودک خود حتما باید از قبل با پزشک  مشورت کنید . قطعا بعد از تجویز پزشک مخلوطی از آبلیموی گرم با عسل می تواند کودک شما را درمان کند و حالت احتقان در گلو را از بین ببرد. استفاده از عسل   می تواند سرما خوردگی را تا دو روز کاهش دهد و به همین دلیل است که این ماده شیرین حسابی در طب جا باز کرده و مصرف آن بسیار مفید است.

تنظیم فشار خون بالا

از خواص عسل می‌توان به تنظیم فشار خون هم اشاره کرد. در یکی از مطالعات مشخص شد که عسل اثر مفیدی بر روی فشار خون بالا دارد. به همین دلیل می‌توان گفت که این ماده شیرین، تاثیر بسیار زیادی بر روی فشار خون بالا دارد و می‌تواند در کاهش آن نقش بسزایی داشته باشد.

خواص عسل یعنی ضد باکتریایی بودن. به این صورت که عسل دو نقش مهم ضد باکتری دارد. اول اثر باکتریواستاتیک که یعنی قادر است  از تکثیر و رشد باکتری‌ها جلوگیری کند. دوم اثر ضد باکتری که می تواند باکتری ها را نابود کند.

تنظیم فشار خون بالا

تنظیم فشار خون بالا

عسل باعث تقویت حافظه و کارایی بیشتر آن شده و به همین دلیل خاصیت تغذیه‌ای هم دارد. این مایع شیرین به این دلیل که آسان جذب بدن می شود می تواند در برابر کوفتگی‌ها به خصوص در رابطه با فعالیت های فیزیکی، مقاومت کند . اگر برای شما هم پیش آمده است که انرژی ندارید و به سختی می‌توانید خودتان را از تختخواب رها کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم که شده از این تقویت کننده طبیعی برای رفع مشکل خود استفاده کنید  انرژی بگیرید. این ماده به دلیل داشتن کربوهیدرات بلا، سرشار از قند فرآوری نشده است که می‌تواند انرژی خوبی به شما ببخشد.

گلوکز و فروکتوز عسل به سرعت وارد جریان خون می‌ شوند و این کار باعث تقویت انرژی مورد نیاز برای تحرک شما خواهد شد. این کار، روشی بسیار عالی برای شروع یک رژیم انجام کار طولانی مدت می‌ باشد. در غیر این صورت، عسل را به همراه صبحانه خود مصرف نمایید تا انرژی لازم برای انجام کار شما را تقویت کند.
بنابراین هم فرد سالم و هم فرد بیمار برای بهبود هر نوع ضعف به ویژه در موارد هضم یا جذب غذا در بدن می‌توانند بر روی کمک عسل حساب باز کنند و در صورت نیاز به انرژی، در برنانه صبحانه خود این ماده شیرین را بگنجانند.

 

از خواص عسل می‌توان به سراغ زیبایی پوست رفت.  خصوصا افرادی که از آکنه پوستی خود رنج می‌‎برند و با ویزیت‌های گوناگون نتوانستند این مشکل را بهبود ببخشند. چه نوجوان باشید و چه یک فرد بالغ، اگر به آکنه دچار شدید، افزودن عسل به رژیم غذایی خود و بکارگیری از آن بر روی نواحی تحت تأثیر را مدنظر قرار دهید. عسل حاوی هومکتانت‌ هایی است که پوست شما را مرطوب نموده و قابلیت از بین بردن باکتری‌ های عامل آکنه را دارد. برای مشاوره حتما از متخصصان پوست ازپزشک کمک بگیرید.

زیبایی پوست با عسل

زیبایی پوست با عسل

برای مبارزه با آکنه و جوش های روی صورت، پیشنهاد می‌کنیم از عسل خام و فرآوری نشده بر روی جوش ها استفاده کنید. این ماده را حدود 30 دقیقه روی جوش بگذارید و سپس با آب گرم بشویید.
برای آن دسته از افرادی که به داروهای دست‌ ساز خانگی علاقه دارند، عسل ماده خارق‌العاده‌ ای است که به بازیابی مجدد رطوبت پوست دست‌ ها، پاها و کل بدن کمک خواهد کرد. از آنجایی که عسل رطوبت را به خوبی حفظ می‌ کند، می‌ توانید مقداری از آن را به شامپو، حالت‌ دهنده‌ های مو و مرطوب کننده‌ های خود اضافه کنید.

اگر مشکل خواب دارید و شب ها به درستی نمی‌توانید بخوابید، پیشنهاد می‌کنیم به جای استفاده فوری از داروهای خواب‌ آور، به داروهای طبیعی برای حل این مشکل فکر کنید. پس زمانی که بی خواب شدید، قطعا می‌توانید از خواص عسل استفاده کنید و از آن کمک بگیرید.

 

قند موجود در عسل انسولین خون شما را بالا می برد که این امر باعث آزاد شدن سروتونین فرستنده عصبی می‌ شود. سپس، بدن سروتونین را به ملاتونین (ماده‌ای شیمیایی که به خواب شما کمک کرده) تبدیل می‌ کند. علاوه بر سروتونین، آمینو اسیدهایی در عسل موجود هستند که به تولید آمینو اسید تریپتوفان کمک می‌ کنند. زمانی که تریپتوفان به مغز می‌ رسد، به سروتونین و در نهایت به ملاتونین تبدیل می‌ شود، بنابراین مقدار زیادی از آن برای کمک به خواب بهتر در مغز شما موجود خواهد بود.

 

درمان ناراحتی های چشم را به عسل بسپارید. عسل آب مروارید چشم را مداوا  کرده  و باعث تسکین آن می شود. در صورتی که مستقیما در چشم ریخته شود،   ناراحتی های مختلف قرنیه چشم را درمان می کند.  البته قبل از مصرف عسل و ریختن آن در چشم خود حتما  با پزشک متخصص ازپزشک مشورت کنید.

 

خواص عسل یعنی کمک به رفع رفلاکس اسید معده.  عسل به عنوان داروی بازگشت اسید معده به مری  و تسکین دهنده رفلاکس اسید معده و سوزش معده شناخته می‌ شود؛ که بهترین نوع عسل برای درمان رفلاکس معده، عسل کتیرا، عسل گون و یا عسل آویشن است. عسل، عفونت‌ های ناشی از هلیکوباکتر پیلوری درون شکم که گاهی اوقات عامل زخم‌ های معده هستند را نیز بهبود می بخشد.
آنچه که پس از مصرف عسل رخ می‌ دهد این است که عسل، دیواره مری را می‌ پوشاند و بدین ترتیب به بهبود التهاب یا آسیب مری کمک می‌ کند؛ که این امر در نهایت به کاهش علائم GERD منجر می‌ شود.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.