قلب و عروق

عروق کرونر قلب | بیماری عروق کرونر قلب چیست و چگونه درمان می‎‌شود؟

عروق کرونر قلب | بیماری عروق کرونر قلب چیست و چگونه درمان می‎‌شود؟

عروق کرونر قلب

بیماری عروق کرونر قلب یک عامل اصلی مرگ در ایران و در تمام جهان است. این بیماری گاهی بیماری ایسکمیک قلب نیز نامیده می شود. از علایم بیماری عروق کرونر می توان به آنژین (درد قفسه ی سینه)، حمله های قلبی و نارسایی قلبی اشاره کرد. با این حال، همه ی افراد علائم یکسانی ندارند و بعضی افراد قبل از تشخیص بیماری عروق کرونر ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. به طور کلی قلب عضله ای با ابعادی به اندازه ی مشت دست شماست. این عضله خون را به بدن شما پمپ می کند و حدود 70 بار در در دقیقه ضربان دارد.

بعد از اینکه خون سمت راست قلب را ترک می کند به ریه ها می رود جایی که اکسیژن برداشت می کند. خون غنی از اکسیژن به قلب شما باز می گردد و سپس از طریق شبکه ای از شریان ها  به سمت ارگان های بدن پمپاژ می شود. خون قبل از اینکه مجددا به ریه ها برود از طریق وریدها به قلب بازگردانده می شود. قلب خون مورد نیاز خود را از شبکه ای از عروق خونی در سطح قلب به نام عروق کرونر برمی دارد.

علل بیماری عروق کرونر

بیماری کرونر قلب اصطلاحی است که برای توصیف وضعیتی به کار می رود که جریان خون قلب مسدود شده و یا بدلیل تجمع تدریجی چربی در دیواره عروق کرونر دچار اختلال می شود. با گذشت زمان، دیواره ی شریان های شما با رسوبات چربی پوشیده شده و سخت می شوند. این رسوبات چربی آتروم نام دارند و این پروسه تحت عنوان آترواسکلروز شناخته می شود. آترواسکلروز می تواند به دلیل فاکتورهای مربوط به سبک زندگی یا شرایط دیگر ایجاد شوند از جمله: سیگار، کلسترول بالا،فشارخون بالا (هایپرتانسیون) و دیابت

درمان عروق کرونر قلب

تصویر عروق کرونر قلب

بیماری قلبی عروق کرونر معمولا به دلیل تجمع تدریجی رسوبات چربی (آتِروم) روی دیواره ی شریان های اطراف قلب (عروق کرونری) ایجاد می شود. تجمع تدریجی آتِروم شریان ها را تنگ تر می کند و جریان خون به سمت عضلات قلب را کاهش می دهد. این پروسه آترواسکلروز نامیده می شود. اگر شرایط زیر را داشته باشید ریسک ایجاد آترواسکلروز در شما بطور مشخصی افزایش می یابد:

  • سیگار کشیدن
  • فشارخون بالا (هایپرتانسیون)
  • بالابودن سطح کلسترول خون
  • نداشتن فعالیت بدنی منظم
  • ابتلا به دیابت

چاقی یا اضافه وزن

سابقه ی خانوادگی بیماری عروق کرونر – اگر فامیل مذکر زیر 55 سال یا فامیل مونث زیر 65 سال با بیماری عروق کرونری دارید خطر ایجاد این بیماری در شما افزایش می یابد

علائم عروق کرونر قلب

علائم عروق کرونر قلب

کلسترول بالا

کلسترول یک نوع چربی است که توسط کبد از چربی های اشباع موجود در رژیم غذایی شما ساخته می شود. این چربی برای سلامت سلول ها ضروری است اما مقادیر زیاد آن در خون می تواند منجر به بیماری عروق کرونر قلب شود.

فشارخون بالا

فشارخون بالا (هایپرتانسیون) بر روی قلب شما فشار وارد می آورد و می تواند منجر به بیماری عروق کرونر قلب شود.

سیگارکشیدن

سیگار یک عامل خطر بزرگ برای بیماری عروق کرونر است. هم نیکوتین و هم منوکسید کربن(ناشی از سیگار) با وادارکردن قلب به سریع تر کار کردن، روی قلب شما فشار وارد می آورد. همچنین این مواد ریسک تشکیل لخته های خونی را افزایش می دهند. سایر مواد شیمیایی موجود در سیگار می توانند به پوشش شریان های کرونری آسیب بزنند و منجر به ایجاد پوشش ضخیمی از رسوبات در دیواره ی عروق کرونر شوند. اگر سیگار می کشید خطر ابتلا به بیماری های قلبی را درخودتان به میزان 24% افزایش می دهید.

دیابت

سطح بالای قند خون ممکن است منجر به ایجاد دیابت شود که می تواند خطر ایجاد بیماری های عروق کرونر قلب را در شما بیش از دوبرابر کند. دیابت بعلت ضخیم تر کردن دیواره ی رگها و محدود کردن جریان خون می تواند منجر به بیماری عروق کرونر قلب شود.

علائم عروق کرونر قلب

علائم عروق کرونر قلب

ترومبوز

ترومبوز یک لخته ی خون در ورید یا شریان است. اگر ترومبوز در یکی از شریان های کرونر ایجاد شود مانع رسیدن جریان خون به ماهیچه های قلب می شود. این مسئله معمولا منجر به حمله ی قلبی می شود.

تشخیص بیماری عروق کرونر قلب

اگر پزشک تان احساس کند که شما در معرض خطر بیماری عروق کرونر قرار دارید، ارزیابی خطر را برای شما انجام خواهد داد. این ارزیابی شامل سوالاتی در مورد سابقه ی پزشکی، سابقه ی خانوادگی، سبک زندگی شما و انجام یک آزمایش خون می باشد. ممکن است برای تائید تشخیص ابتلا به بیماری عروق کرونر نیاز به بررسی های بیشتر باشد، شامل:

تست ورزش (دویدن روی تردمیل)
اسکن هسته ای
سی تی اسکن
اسکن ام آر آی
آنژویوگرافی عروق کرونر

اگر پزشک شما فکر کند که شما در معرض خطر بیماری عروق کرونر قلب هستید یک ارزیابی خطر از جهت بیماری های قلبی عروقی، حمله ی قلبی و سکته ی مغزی انجام خواهد داد. پزشک شما این کارها را انجام خواهد داد:
در مورد سابقه ی پزشکی و خانوادگی شما سوال می کند
فشارخون شما را اندازه می گیرد
برای تعیین سطح کلسترول شما یک آزمایش خون انجام می دهد

قبل از آزمایش کلسترول از شما خواسته می شود به مدت 12 ساعت چیزی نخورید تا هیچ ماده ی غذایی که ممکن است روی نتیجه ی آزمایشتان اثر بگذارد در بدن شما نباشد.
نمونه ی خون به کمک سوزن و سرنگ و یا با ایجاد برش کوچک نوک انگشت شما گرفته می شود.
پزشک تان همچنین از شما در مورد سبک زندگی، میزان فعالیت بدنی و سابقه ی مصرف سیگار سوال خواهد کرد. همه ی این عوامل جزئی از تشخیص به حساب می آیند.

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان ویزیت آنلاین متخصص قلب و عروق است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی  ویزیت آنلاین  دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

آزمایش‌های بیشتر

برای تائید یک تشخیص مشکوک، ممکن است برای انجام آزمایشات بیشتر ارجاع داده شوید. تعداد متنوعی از تست ها برای تشخیص مشکلات مرتبط با قلب انجام می شوند. شامل:

  • الکتروکاردیوگرام (نوارقلب)
  • تست استرس ورزش
  • رادیوگرافی اشعه ی ایکس
  • اکوکاردیوگرافی
  • آزمایش خون
  • آنژیوگرافی عروق کرونر قلب
  • اسکن هسته ای رادیونوکلئید
  • اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی)
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن)
عروق کرونر قلب

عروق کرونر قلب

درمان بیماری عروق کرونر

بیماری کرونر قلب بطور کلی علاج نمی یابد اما درمان می تواند به کنترل علائم و کاهش شانس بروز مشکلات بعدی مانند حمله های قلبی کمک کند. درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

1- تغییرات سبک زندگی مانند فعالیت بدنی منظم و قطع مصرف سیگار
2- مصرف داروهای بیماری عروق کرونر
3- آنژیوپلاستی – استفاده از بالن و اِستِنت برای درمان شریان های قلبی که تنگ شده اند
4- جراحی

درمان بیماری عروق کرونر به کنترل علائم و کاهش خطر مشکلات بعدی کمک می کند. بیماری عروق کرونر با ترکیبی از روش های تغییر سبک زندگی، دارودرمانی و در بعضی موارد جراحی قابل کنترل و مدیریت است. با درمان صحیح، علائم بیماری کرونر قلب کاهش می یابد و عملکرد قلب بهتر می شود.

تغییرات سبک زندگی

اگر تشخیص بیماری عروق کرونر برای شما داده شده است، با تغییرات ساده در سبک زندگی تان می توانید خطر دوره های بعدی علائم را کاهش دهید. بعنوان مثال، قطع مصرف سیگار بعد از حمله ی قلبی سریعا خطر یک حمله ی قلبی در آینده را به میزان خطر حمله در یک فرد غیر سیگاری کاهش می دهد. سایر تغییرات در سبک زندگی، مانند تغذیه سالم و ورزش منظم خطر بیماریهای قلبی در آینده را در شما کاهش می دهد.

داروها

داروهای متعددی برای درمان بیماری عروق کرونر استفاده می شوند. معمولا این داروها یا برای کاهش فشارخون و یا برای گشاد کردن شریان ها استفاده می شوند. بعضی از داروهای قلبی عوارض جانبی دارند، لذا مدتی طول می کشد تا دارویی که برای شما موثر و مناسب است، مشخص شود. پزشک با شما در مورد گزینه های مختلف دارویی صحبت می کند.

داروهای قلبی نباید بطور ناگهانی و بدون توصیه ی پزشکتان متوقف شوند، چرا که این خطر وجود دارد که با این کار علائمتان بدتر شود.

داروهای ضدپلاکت

داروهای ضدپلاکت نوعی از داروها هستند که به کاهش خطر حمله قلبی از طریق رقیق کردن خون و جلوگیری از تشکیل لخته کمک می کنند. داروهای ضدپلاکتی شایع عبارتند از: آسپرین با دوز پایین، کلوپیدوگرِل، تیکاگرِلور، پراسوگرِل و استاتین ها
اگر سطح کلسترول خونتان بالاست، داروهای کاهنده ی کلسترول به نام استاتین ها ممکن است برایتان تجویز شود. این داروها عبارتند از: آتورواستاتین، سیم واستاتین، رُسوواستاتین، پراواستاتین

استاتین ها از طریق مسدود کردن ساخت کلسترول و افزایش تعداد رسپتورهای لیپوپروتئین با چگالی پایین(اِل دی اِل) در کبد عمل می کنند.  این کار کمک می کند کلسترول اِل دی اِل از خون شما برداشت شود که باعث کاهش احتمال حمله های قلبی می شود. انواع استاتین ها برای همه افراد مناسب نیستند، لذا ممکن است لازم باشد شما انواع مختلفی را امتحان کنید تا مشخص شود کدام استاتین برای شما مناسب است.

مسدودکننده های  گیرنده بتا

بتابلاکرها شامل آتِنولول، بیزوپرولول، متوپرولول و نِبیولول، اغلب برای پیشگیری از آنژین و درمان فشارخون بالا استفاده می شوند. این داروها با مهار اثرات یک هورمون اختصاصی در بدن عمل می کنند به اینصورت که ضربان قلب شما را پایین می آورند و جریان خون را بهبود می بخشند.

نیترات

نیترات ها برای گشاد کردن عروق خونی به کار می روند. پزشکان گاهی از نیترات بعنوان گشادکننده عروق یاد می کنند. این دارو در انواع مختلفی موجود است از جمله قرص، اسپری و پچ های پوستی مانند گلیسریل تری نیترات و ایزوسورباید مونونیترات. نیترات ها با شل کردن عروق خونی باعث می شوند خون بیشتری از آنها عبور کند. این وضعیت فشارخون شما را کاهش می دهد و هرگونه درد قلبی را تسکین می بخشد. نیترات ها همچنین می توانند عوارض جانبی خفیفی شامل سردرد، گیجی و گرگرفتگی پوست ایجاد نمایند.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین

مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین در درمان فشار خون بالا استفاده می شوند. مثال این دسته ی دارویی رامی پریل و لیزینوپریل هستند. این داروها فعالیت هورمونی به نام آنژیوتانسین دو را که موجب می شود عروق خونی تنگ شوند، مهار می کنند. داروهای مهارکننده ی آنزیم مبدل آنژیوتانسین علاوه بر اینکه مانع کار شدید قلب می شوند، جریان خون به بدن را هم بهبود می بخشند. در مدتیکه از این داروها استفاده می کنید فشار خون شما بررسی و مونیتور می شود و آزمایشات منظم خون برای بررسی اینکه آیا کلیه ها به خوبی کار می کنند، انجام می شود. حدود یک نفر از هر ده نفر به دلیل مصرف این گروه دارویی ممکن است دچار مشکلات کلیوی شوند.

آنتاگونیست های گیرنده ی آنژیوتانسین دو

آنتاگونیست های گیرنده ی آنژیوتانسین دو به روش مشابه مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین عمل می کنند. این داروها با مهار آنژیوتانسین دو، فشار خون شما را کاهش می دهند. گیجی خفیف معمولا یکی از عوارض جانبی این داروهاست. این داروها معمولا بعنوان جایگزین مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین تجویز می شوند، چرا که سرفه ی خشک ایجاد نمی کنند.

 

مهارکننده های کانال کلسیم

مهارکننده های کانال کلسیم با شل کردن عضلات دیواره ی شریان های شما موجب پایین آمدن فشارخون می شوند. این وضعیت باعث می شود شریان ها گشادتر شده، فشارخون کاهش یابد. مثال این داروها شامل آملودیپین، وراپامیل و دیلتیازِم است. عوارض جانبی شان شامل سردرد و گرگرفتگی صورت است اما این عوارض خفیف هستند و با گذشت زمان کاهش می یابند.

دیورتیک ها (داروهای مُدُر یا ادرار آور)

گاهی تحت عنوان قرص آب (مُدِر) شناخته می شوند که با بیرون ریختن آب و نمک اضافی بدن از طریق ادرار عمل می کنند.

 

روش های مداخله ای و جراحی

اگر عروق خونی شما به دنبال تجمع تدریجی آتروم (رسوبات چربی) تنگ شده اند یا اگر علائم شما با مصرف دارو کنترل نمی شود، ممکن است برای بازکردن یا بای پس عروق خونی مسدود به روش های مداخله ای یا جراحی نیاز باشد. بعضی از روش های اصلی که برای درمان شرائین مسدود شده به کار می روند، در سطرهای زیر آمده است.

آنژیوپلاستی عروق کرونر

آنژیوپلاستی عروق کرونر همچنین تحت عنوان مداخله ی از راه پوست روی عروق کرونر(PCI)، آنژیوپلاستی کرونری ترانس لومینال از راه پوست(PTCA) یا آنژیوپلاستی با بالون  شناخته می شود آنژیوپلاستی ممکن است یک روش از پیش برنامه ریزی شده برای افراد دچار آنژین و یا درمان فوری برای کسانی باشد که علائمشان ناپایدار شده است. به کمک یک آنژوگرام عروق کرونر می توان مشخص کرد آیا این روش برای درمان شما مناسب است یا خیر. آنژیوپلاستی عروق کرونر همچنین بعنوان درمان اورژانسی در موارد حمله ی قلبی به کار برده می شود.

 

در زمان آنژیوپلاستی، یک بالون کوچک داخل رگ می شود تا بافت چربی درون شریان تنگ شده را به خارج براند. این کار به خون اجازه می دهد راحت تر جریان یابد. یک اِستِنت فلزی(لوله ی سیمی سوراخ دار) داخل شریان کار گذاشته می شود تا آنرا باز نگه دارد. از اِستِنت های دارویی هم می توان استفاده کرد. این نوع اِستِنت ها، داروهایی آزاد می کنند که از تنگ شدن مجدد شریان جلوگیری می کنند.

پیوند بای پس عروق کرونر

پیوند بای پس عروق کرونر تحت عنوان عمل بای پس، بای پس قلبی یا جراحی بای پس شریان کرونر نیز شناخته می شود. این جراحی در بیمارانی انجام می شود که شریانهای شان تنگ یا مسدود شده است. یک آنژیوگرام عروق کرونر مشخص می کند آیا این درمان برای شما مناسب است یا خیر. جراحی بای پس عروق کرونر بدون پمپ (OPCAB)، یکی از انواع جراحی بای پس است. این جراحی در حالی انجام می شود که خود قلب عمل پمپاژ خون را در زمان جراحی بدون نیاز به ماشین قلبی-ریوی ادامه می دهد.

یک رگ خونی (پیوند) بین آئورت (شریان اصلی که از قلب خارج می شود) و قسمتی از عروق کرونر دورتر از محلی که تنگ یا مسدود شده قرار داده می شود. گاهی اوقات یکی از شریان های خود شما که جریان خون به قفسه ی سینه را تامین می کند تغییر مسیر داده و به یکی از شریان های قلب متصل می شود. این کار به خون اجازی می دهد که  قسمت تنگ شریان کرونر را بای پس کند (پشت سر بگذارد).

 

پیوند قلب

در تعداد کمی از موارد، وقتی قلب شدیدا آسیب دیده است و داروها موثر نیستند یا زمانیکه قلب برای پمپاژِ مقادیر کافی خون به بدن ناتوان می شود (نارسایی قلبی) ممکن است نیاز به پیوند قلب باشد. پیوند قلب شامل جایگزینی قلب آسیب دیده و یا قلبی که به درستی کار نمی کند، با یک قلب اهدایی سالم است.

پیوند قلب

پیوند قلب

پیشگیری از بیماری عروق کرونر قلب

شما می توانید خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را در خودتان با تغییرات ساده ی سبک زندگی کاهش دهید. این تغییرات عبارتند از: رژیم غذایی سالم و متعادل، فعالیت بدنی و ورزش، قطع مصرف سیگار، کنترل سطح کلسترول و قند خون
راه های متعددی از جمله کاهش فشار خون و سطح کلسترول خون شما برای کاهش خطر ایجاد بیماری عروق کرونر وجود دارد. راه های مختلفی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب وجود دارد که در سطور زیر مورد بحث قرار گرفته اند.

رژیم غذایی سالم و متعادل

رژیم غذایی کم چربی با فیبر بالا توصیه می شود که باید شامل مقادیر فراوان میوه و سبزیجات تازه (پنج وعده در روز) و غلات کامل باشد. باید میزان مصرف نمک روزانه را به 6 گرم در روز محدود کنید چرا که نمک فراوان فشار خون شما را بالا می برد. 6 گرم نمک حدود یک قاشق چایخوری است. دو نوع چربی وجود دارد: چربی اشباع و چربی غیر اشباع. شما باید از غذاهای حاوی چربی های اشباع پرهیز کنید چرا که این مواد سطح کلسترول بد را در خون شما افزایش می دهند.

غذاهای حاوی مقادیر فراوان چربی اشباع عبارتند از:
کیک های گوشتی (مانند سمبوسه)
سوسیس ها و برش های پرچرب گوشت
کره
روغن جامد
گوشت خوک
خامه
پنیر سفت (مانند پنیر چدار)
کیک ها وبیسکوئیت ها

غذاهای حاوی روغن نارگیل یا روغن پالم

با این حال، یک رژیم متعادل باید همچنان حاوی چربی های غیراشباع باشد، نشان داده شده که این چربی ها در افزایش سطح کلسترول خوب کمک کننده هستند و انسداد درون شریان ها را کاهش می دهند. غذاهای غنی از چربی غیراشباع عبارتند از:

  • ماهی های چرب
  • آووکادو
  • مغزها و دانه ها
  • روغن آفتابگردان، روغن کلزا، روغن زیتون و روغن های گیاهی

همچنین باید از مصرف مقادیر فراوان شکر در رژیم غذایی خود پرهیز کنید، چرا که می تواند شانس ابتلا به دیابت را در شما افزایش دهد. ثابت شده دیابت بطور چشمگیری شانس ایجاد بیماری های عروق کرونر را افزایش می دهد.

 

قطع مصرف سیگار

اگر سیگار می کشید، قطع سیگار خطر ایجاد بیماری های عروقی کرونر را در شما کاهش می دهد. سیگار کشیدن یک فاکتور اصلی در ایجاد آترواسکلروز(تصلب شرائین) است. سیگار همچنین علت اساسی ایجاد ترومبوز و لخته در افراد زیر 50 سال است. تحقیقات نشان داده اند که اگر شما حمایت های کلینیک ها ترک سیگار را همزمان با داروهای ترک سیگار مانند پچ ها یا آدامس ها با هم استفاده کنید تا 4 برابر احتمال موفقیت تان در ترک سیگار بیشتر خواهد بود.

ترک سیگار

ترک سیگار

قطع مصرف الکل

اگر نوشیدنی های الکلی می نوشید از حداکثر میزان مجاز فراتر نروید. توصیه می شود مردان و زنان هرگز بیش از هفته ای 14 واحد الکل ننوشند. اگر هم تا 14 واحد در هفته الکل می نوشید، نوشیدن تان را به 3 روز یا بیشتر گسترش دهید. بهتر است بطور کلی از نوشیدن الکل اجتناب کنید. همچنین همواره از زیاده روی در نوشیدن الکل خودداری کنید چرا که ریسک حمله ی قلبی را افزایش می دهد.

کنترل فشار خون

شما می توانید با خوردن رژیم غذایی سالم با میزان کم چربی های اشباع، ورزش منظم و در صورت نیاز مصرف داروهای مناسب برای کاهش فشارخون، فشارخون خود را کنترل نمایید. فشارخون هدف شما باید زیر 140/85 میلیمتر جیوه باشد. اگر فشار خون بالا دارید از پزشک عمومی یا پزشک خانواده خود بخواهید فشارخون شما را بطور منظم اندازه بگیرد.

کنترل وضعیت دیابت

اگر دیابت دارید، در معرض شانس بالاتری برای ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب هستید. اگر مبتلا به دیابت هستید، فعالیت بدنی، کنترل وزن و فشارخون به کنترل سطح قند خون شما کمک می کند. اگر مبتلا به دیابت هستید فشارخون هدف برای شما باید زیر 130/80 میلی متر جیوه باشد.

علائم بیماری عروق کرونر قلب

شایع ترین علائم بیماری کرونری قلب درد قفسه ی سینه (آنژین) است. همچنین ممکن است شما علائم دیگری همچون تپش قلب و تنگی نفس غیرعادی را تجربه کنید. بعضی افراد ممکن است قبل از اینکه تشخیص داده شوند هیچگونه علامتی نداشته باشند.

آنژین: اگر عروق کرونر شما تا حدی مسدود شوند، می توانند موجب ایجاد درد قفسه ی سینه(آنژین) شوند. این درد می تواند یک احساس خفیف ناراحتی شبیه سوء هاضمه باشد. با این حال، یک حمله ی شدید آنژین می تواند احساس دردناکی از سنگینی یا فشار معمولا در قسمت مرکزی قفسه سینه ایجاد کند که ممکن است به سمت بازوها، گردن، فک پایین، پشت یا معده گسترش پیدا کند. آنژین اغلب با فعالیت بدنی یا موقعیت های پراسترس تحریک می شود. علائم معمولا طی 10 دقیقه برطرف می شوند و با استراحت یا استفاده از قرص یا اسپری نیترات بهبود می یابند.

حمله های قلبی: اگر شریان های شما بطور کامل مسدود شوند، می تواند موجب حمله ی قلبی (انفارکتوس میوکارد) شود. حمله های قلبی میتوانند بطور دائمی به عضلات قلب آسیب بزنند و اگر بلافاصله درمان نشوند می توانند کشنده باشند.اگر فکر می کنید دچار حمله ی قلبی شده اید برای دریافت کمک های پزشکی فوری با شماره ی 115 تماس بگیرید. هرچند علائم می توانند متفاوت باشند، احساس ناراحتی یا درد ناشی از حمله ی قلبی معمولا شبیه به درد ناشی از آنژین است. با این حال، این درد اغلب شدیدتر است  و ممکن است زمانی که در حال استراحت هستید رخ دهد.

نارسایی قلبی:  نارسایی قلبی همچنین می تواند در افراد با بیماری عروق کرونر زمانیکه قلب برای پمپاژ خون به سراسر بدن بسیار ضعیف شده است، ایجاد شود. این وضعیت باعث می شود مایع در ریه ها بتدریج تجمع یابد و تنفس را بطور فزاینده ای مشکل نماید. نارسایی قلبی می تواند بطور ناگهانی اتفاق بیافتد(نارسایی قلبی حاد) یا بتدریج در طول زمان ایجاد شود(نارسایی قلبی مزمن).

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.