بلاگ و مقالات, ارتوپدی

عفونت مفصل چیست ؟ تشخیص، علت و درمان

عفونت مفصل چیست ؟ تشخیص، علت و درمان

دارو برای عفونت مفصل

ما در مجله “ازپزشک” بیماری‌هایی که ممکن است به اطلاعات آنها نیاز داشته باشید را بررسی می‌کنیم. موضوع بیماری این مطلب از سری مقالات ازپزشک در رابطه با عفونت مفصل است. اگر میکروب‌ها بتوانند از طریقی خو را به مفاصل برسانند و در آن‌جا تکثیر شوند عفونت مفصل ایجاد می‌شود. در این مطلب از مقالات “ازپرشک” به هرآنچه که مربوط به این بیماری می‌شود از علل تا درمان پرداخته‌ایم. کافیست برای دریافت اطلاعات کافی تا انتها همراه ما باشید. همچنین برای ویزیت با بهترین متخصصان ارتوپد، می‌توانید اپلیکیشن “ازپزشک” را بر روی گوشی همراه خود نصب کنید. سپس در آرامش خانه توسط یکی از بهترین متخصصان ویزیت آنلاین شوید و مراحل درمان را سپری کنید.

عفونت مفصلی

در ابتدا باید بگوییم که عفونت مفصل ناشی از میکروب‌هایی است که از طریق جریان خون به مفاصل رسیده‌اند. همانگونه که می‌دانید عفونت مفصل، عفونت دردناک در مفاصل است. این عفونت می‌تواند از یک جراحت در بدن ایجاد شود. وجود یک جراحت  می‌تواند کاری کند تا میکروب‌ها مستقیم به درون مفاصل نفوذ کنند و باعث عفونت مفصل شوند.

راه‌های انتقال میکروب به مفصل

زمانیکه میکروب‌ها به مفاصل برسند در آنجا تکثیر شده و باعث عفونت مفصل می‌شوند.
چندین راه هم برای رسیدن میکروب به مفصل وجود دارد. مانند:

  1. زمانیکه که نقطه‌ای از بدن عفونت کرده باشد. برای مثال وجود چرکی در گلو یا عفونت‌های پوستی. در این زمان میکروب‌ها به داخل جریان خون می‌روند و خودشان را به مفاصل می‌رسانند.
  2. گاهی میکروب‌ها از طریق اجسام تیز و برنده به مفاصل راه پیدا می‌کنند. پارگی بافت‌های روی مفصل هم می‌تواند باعث ورود مستقیم میکروب‌ها شود.
  3. جراحی و یا آرتروسکوپی.
  4. عفونت بافت‌های نزدیک مفصل یا استئومیلیت نزدیک مفصل نیز می‌تواند موجب سرایت میکروب‌ها به درون شود.

عفونت مفصل در کدام مفاصل بیشتر دیده می‌شود؟

شایع‌ترین میکروب مولد آرتریت چرکی یا عفونت چرکی مفصل، استافیلوکک طلایی نام دارد. باکتری‌های استرپتوکک، مننگوکک، هموفیلوس آنفلوانزا و ای کولای هم می‌توانند عفونت ایجاد کنند.
نیمی از موارد عفونت در زانو  و ۲۰ درصد از عفونت‌های مفصلی در مفصل ران اتفاق میفتد. مفاصل شانه، آرنج، مچ دست و مچ پا هم می‌توانند دچار عفونت مفصلی شوند و فرد را درگیر کنند. البته امکان درگیر شدن مفصل لگن، شانه و دیگر مفاصل در افراد بسیار وجود دارد.
عفونت در نوزادان و افراد مسن بیش‌تر از سایر افراد است. همچنین عفونت می‌تواند سریعا به غضروف و استخوان مفصل آسیب وارد کند. به همین دلیل سرعت دادن به فرایند درمان، امری بسیار ضروری محسوب می‌شود.

درمان عفونت مفصل مچ پا

درمان عفونت مفصل مچ پا

با نصب اپلیکیشن ازپزشک 

راه انتقال میکروب‌ به مفصل،  بیشتر از راه جریان خون صورت می‌گیرد. میکروب بعد از رسیدن به مفصل در بافت سینوویال که پرخون‌تر است جاگیر شده و تکثیر می‌شود. در این زمان گلبول‌های سفید بدن برای دفاع به آن نقطه حرکت می‌کنند. سپس باکتری‌ها و گلبول‌های سفید، مواد سمی ترشح می‌کنند تا باعث نابودی هم شوند. همین مواد سمی، به فضای مفصل راه پیدا کرده و باعث  تخریب غضروف مفصلی می‌شوند.

در مفاصل ران با بسته شدن عروق خونی، ممکن است  استخوان دچار نکروز شده و از بین برود. افزایش فشار داخلی مفصل نیز می‌تواند موجب دررفتگی در استخوان بشود.

چه افرادی در معرض بیماری عفونت مفصلی هستند؟

عفونت در هر فرد در هر سن امکانپذیر است. ولی در این افراد احتمال بروز آن بیشتر است:

  1. افرادی که مبتلا به دیگر انواع التهاب مفصل هستند.
  2. افرادی که مفصل مصنوعی در بدن دارند
  3. افرادی که عمل جراحی در مفصل داشته باشند
  4. افراد مبتلا به ایدز، دیابت و یا نارسایی مزمن کبد یا کلیه
  5. معتادان تزریقی
  6. مبتلایان به بیماری سوزاک یا گنوره
  7. مبتلایان به استئومیلیت یا عفونت استخوان

در ادامه در رابطه با مهم‌ترین علائم عفونت مفصلی می‌پردازیم. همراه ما باشید.

مطلب جذاب این هفته : بیماری آقایان

علائم عفونت مفصل

  • درد مفصل که با حرکت شدیدتر می‌شود. با وجود این درد بیمار سعی می‌کند مفصل خود را تا حدامکان بی‌حرکت نگه دارد.
  • مفصل بیمار، متورم و گرم می‌شود.
  • در صورتی که مفصل به پوست نزدیک باشد رنگ پوست روی آن قرمز شود.

از دیگر علائم مهم این بیماری می‌توان به تب و لرز، بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ، ضعف و افزایش تعداد نبض اشاره کرد.

در نوزادان ممکن است این علائم  وجود نداشته باشد. معمولا کودکان دچار بیقراری شده، سینه مادر را نمی‌گیرند و کاهش وزن پیدا می‌کنند. در کودکان مبتلا به عفونت، زمانیکه مفصل را حرکت می‌دهیم شدت گریه در آنها بیشتر می‌شود.

تشخیص بیماری عفونت مفصلی

در بیماران، جدا از داشتن علائم بالینی، علائم آزمایشگاهی هم وجود دارد. در آزمایش خون بیماران مبتلا به عفونت، تست‌های ESR و CRP مثبت می‌شوند. اما تشخیص قطعی با کشیدن مایع مفصل و بررسی آزمایشگاهی توسط پزشک صورت می‌گیرد. در مایع مفصلی که عفونت وجود داشته باشد گلبول‌های سفید بشدت افزایش پیدا کرده، میزان پروتئین زیاد بوده و قند کم می‌شود. 

معمولا باکتری‌های عفونی در مایع مفصلی بیمار، زیر میکروسکوپ دیده می‌شوند. همچنین در رادیولوژی مفصل این بیماران، تورم کپسول مفصلی و گاهی کاهش تراکم استخوان‌های اطراف مفصل قابل مشاهده است. امکان دارد در مراحل پیشرفته، در مفصل ران عفونی شده دررفتگی مفصل نیز دیده شود.

علائم عفونت مفصل

علائم عفونت مفصل

درمان عفونت مفصل

اساس درمان عفونت مفصل استفاده از آنتی‌بیوتیک زیر نظر پزشک معالج است. بیمار یه محض تشخیص در بیمارستان بستری و تحت درمان با آنتی‌بیوتیک تزریقی قرار می‌گیرد. اگر پزشک از نوع میکروبی که باعث عفونت مفصل شده اطلاعی نداشته باشد ابتدا از یکی دو آنتی‌بیوتیک که بیشترین تاثیر را بر باکتری مولد عفونت بگذارد استفاده می‌کند. البته این تصمیم‌گیری بر اساس سن بیمار صورت می‌گیرد. چراکه در هر سن، میکروب‌ها شیوع بیشتری در ایجاد عفونت مفصل دارند.
اگر کشت میکروبی مایع مفصلی مشخص شد پزشک با اطمینان عامل مولد عفونت  را پیدا کرده و مراحل درمان را انجام می‌دهد. 

درمان دارویی

پزشک با دریافت اطلاعات کشت میکروبی، موثرترین آنتی‌بیوتیک را برای درمان انتخاب می‌کند. آنتی‌بیوتیک حتما باید بصورت تزریقی داده شود. البته پس از چند هفته از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی برای بیمار استفاده می‌شود. مدت درمان با دارو هم باید طولانی و در حد چند هفته باشد تا عفونت در مفاصل ریشه کن شود.
طول درمان با دارو هم باید زیر نظر پزشک باشد و بیمار نمی‌تواند خودسرانه عمل کند.

عمل جراحی برای درمان عفونت مفصل

درمان بعدی عمل جراحی است. در این روش ابتدا به صورت اورژانسی چرک جمع شده در مفصل خارج می‌شود. برای این کار پوست، عضلات و کپسول مفصلی شکاف داده شده و مفصل باز می‌شود. سپس تمام چرک از درون مفصل خارج شده و داخل مفصل، با مقادیر زیادی سرم شستشو داده می‌شود. بعد از شستشو لوله‌‎ای درون مفصل گذاشته می‌شود. این لوله تا چند روز در مفصل باقی می‌ماند تا باقیمانده ترشحات عفونی را از مفصل خارج کند.
گاهی عمل جراحی در مفاصل سطحی مانند زانو، با کمک آرتروسکوپ انجام می‌شود. اما در مفاصل عمقی مانند شانه یا مفصل ران، باید حتما از عمل جراحی استفاده کرد.
از این که همراه ما بودید از شما صمیمانه سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم نظرتان را در رابطه با این مطلب در قسمت دیدگاه ثبت کنید. اگر سوالی هم دارید می‌توانید در دیدگاه بنویسید و از پزشکان برتر تیم “ازپزشک” پاسخ دریافت کنید.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.