عفونی

بیماری قارچ سیاه | علائم قارچ سیاه، عوارض و درمان این ویروس عفونی

بیماری قارچ سیاه | علائم قارچ سیاه، عوارض و درمان این ویروس عفونی

قارچ سیاه کرونا

بلای ویروس کرونا یک طرف و اضافه کردن درد دیگری با نام قارچ سیاه یک طرف دیگر! کووید 19 منجر به افزایش بیماری عفونی موکورمیکوزیس شده که میان  مردم با نام قارچ سیاه شناخته میشود. این عفونت به همان اندازه که رسانه‌ها در رابطه با آن صحبت می‌کنند خطرناک است.
سیستم ایمنی بدن انسان‌ها معمولا با این نوع قارچ‌ها مقابله کرده و پیروز هم میشوند. اما بیماری دیابت، کووید 19 و درمان این بیماریها با استروئید متاسفانه سیستم ایمنی فرد را ضعیف میکند. به نوعی که این نوع قارچ ها و میکروارگانیسم ها به راحتی جای پای خودشان را در بدن محکم می‌کنند. ازپزشک را همراهی کنید تا بیشتر در رابطه با قارچ سیاه صحبت کنیم.

بیماری قارچ سیاه یا بیماری موکور چیست؟

قارچ سیاه دنباله رو کرونا وارد جهان شد و بر سر زبان ها افتاد. عامل اصلی  این بیماری کپک موکور است. کپکی که معمولا در خاک، گیاهان،کود حیوانی، میوه‌ها و سبزیجات فاسد وجود دارد. و حالا بیماری موکورمایکوزیس یا همان کپک موکور در اغلب کشورها چون استرالیا،هند و آمریکا مشاهده شده است. این عفونت قارچی میتواند در بیمارستان‌ها به بیماران آسیب پذیر پیوندی از طریق سیستم‌های تهویه منتقل شودو آنها رادرگیر کند.

 

قارچ سیاه کرونا چیست ؟

عفونت‌های قارچی مثل قارچ سیاه، آسپرژیلوز و کاندیدیاز،  در بیمارانی که به کویید ۱۹ مبتلا هستند.  یا در حال روند بهبودی هستند گزارش شده است. همچنین قارچ سیاه در افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند نیز یافت میشود. همچنین برخی مبتلایان به کووید ۱۹، سیستم ایمنی‌شان تا حدی ضعیف می‌شود که به عفونت قارچی مبتلا میشوند.
به نوعی که این عفونت قارچی  بیشتر مواقع سینوس‌ها، ریه، پوست و مغز را درگیر می‌کند.

 

 

این کپک بدنام از راه سینوس وارد بدن انسان‌ها شده و در آن‌جا شروع به رسوب می‌کند. با همین روش است که به راحتی می‌تواند به سر بیماران راه پیدا می‌کند. درست در همان زمان که فرد ضعیف نتواند این کپک را کنترل و یا دفع کند. قارچ سیاه به مغز حمله کرده و مشکلات خطرناکی بوجود می‌آورد. باید بدانید که بیشتر مواقع سیستم ایمنی بدن قادر به دفع این نوع آلودگی قارچی هست.  متاسفانه این قارچ کسانی را درگیر می‌کند که سیستم ایمنی ضعیف داشته یا بیماران سرطانی باشند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص بیماری عفونی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

حالا که تا اینجا اومدی؛ حتما مطلب ریزش مو و کرونا رو هم بخون!

علائم بیماری قارچ سیاه

از علائم بیماری قارچ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب
  • سرفه
  • سینه درد
  • تنگی نفس
  • تورم در یک سمت صورت
  • سردرد
  • گرفتگی سینوس
  • ضایعات سیاه رنگ روی پل بینی یا درون دهان
  • شکم درد
  • حالت تهوع و استفراغ
  • خونریزی گوارشی
  • خون در مدفوع
  • اسهال

 

زمانیکه پوست آلوده به این قارچ باشد ممکن است قسمت‌های آلوده تاول زده و یا متورم شود. قارچ سیاه از طریق خون به سایر نقاط بدن گسترش یافته و تحت عنوان موکورمایکوزیس شناخته می‌شود. همچنین قارچ توانایی این را دارد که به اندام‌هایی مانند طحال و قلب راه پیدا کند. و متاسفانه در موارد شدید، بیمار ممکن است تغییرات روانی را تجربه کرده یا فوت شود.

علائم قارچ سیاه

علائم قارچ سیاه

 

درمان قارچ سیاه

شناسایی زودهنگام قارچ برای تشخیص و تجویز سریع درمان ضد قارچی اهمیت زیادی  دارد. موکورمایکوزیس یک عفونت بسیار حاد و جدی‌ بوده و نیاز مبرم به درمان ضد قارچی دارد. داروهای فعال ضد آسپرژیولس مثل ووریکونازول در برابر موکورمیست‌ها فعال نیست. به همین دلیل  درمان با این دارو در مراحل اولیه بیماری نتیجه بخش بوده است.
بعلاوه از طریق جراحی بایستی ناحیه آلوده برداشته شود. این جراحی برای عفونت‌های سینوسی، مغزی، پوستی و عفونت‌های قارچ سیاه دستگاه گوارش  بسیار مهم است.
گاهی کنترل برای این بیماری وحشتناک وجود ندارد. که متاسفانه در این حالت صورت بیمار به شدت درگیر می‌شود. در این صورت چاره‌ای جز تخلیه صورت بیمار برای متخصصان گوش، حلق و بینی باقی نمی‌ماند.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت آنلاین، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

چه افرادی به بیماری قارچ سیاه مبتلا می‌شوند؟

چون موکورمایکوزیس یک بیماری نادر است، بیشتر در افرادی که بهداشت فردی و یا محیطی را رعایت نکرده دیده میشود. همچنین این قارچ در افرادی دیده می‌شود که  داروهایشان، سیستم ایمنی بدنشان را تضعیف کرده است. برای مثال:
۱. افرادی که دیابت دارند به ویژه باکتواسیدوز دیابتی که باعث مرگ و اغما می‌شود.
۲. افراد مبتلا به سرطان
۳. افرادی که در آن‌ها پیوند عضو صورت گرفته باشد
۴. افرادی که در آن‌ها پیوند سلول‌های بنیادی صورت گرفته باشد
۵. افراد مبتلا  به نوتروپنی  (Neutropenia)
۶. افرادی که طولانی مدت از کورتیکواستروئیدها استفاده کرده‌اند
۷. افرادی که صورت طولانی مدت داروی تزریقی مصرف کرده‌اند
۸. افراد دارای آهن زیادی در بدن (یا مبتلا به هموکروماتوز)
۹. نارس بودن و وزن کم هنگام تولد

عوارض قارچ سیاه را بشناسید !

از جمله عوارض این عفونت قارچی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نابینایی
  • لخته‌های خون یا رگ‌های خونی مسدود شده
  • آسیب عصبی

اگر  موکورمایکوزیس درمان نشود قطعا بیمار را به سمت مرگ می‌کشاند. البته باید بدانید که قسمت بدن درگیر این بیماری، احتمال وقوع مرگ را تعیین می‌کند.
این بیماری مسری نیست و بیشتر کسانی را درگیر می‌کند  که دیابت، فشار خون بالا یا نقص سیستم ایمنی دارند.
همچنین بیماری قارچ سیاه از تماس انسان یا حیوان منتقل نمی‌شود.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.