گوارش, مغز و اعصاب

علت سرگیجه ناگهانی چیست و چگونه درمان میشود؟

علت سرگیجه ناگهانی چیست و چگونه درمان میشود؟

درمان سرگیجه

سرگیجه حالتی که فرد احساس می‌کند محیط اطراف به دور سرش می‌چرخد. این احساس ناخشویاند می‌تواند سرگیجه را از گیجی و یا سبکی سر متمایز می‌کند. چراکه در سبکی سر، شخص احساس عدم تعادل می‌کند و حس حرکت در آن وجود ندارد. برای مثال شخص در این حالت می‌گوید که سرم گیج رفت یا اینکه چشمانم سیاهی رفت!
ما در این مطلب ازپزشک تصمیم داریم به این موضوع به خوبی بپردازیم. اگر سوالی دارید و دوست دارید در رابطه با علت و درمان سرگیجه بدانید، همراه ما باشید. در صورت نیاز به یک متخصص برای داشتن ویزیت آنلاین و یا مشاوره آنلاین هم می‌توانید با نصب اپلیکیشن ازپزشک. با بهترین و دلسوزترین پزشکان متخصص ارتباط داشته باشید و در آرامش خانه درمان شوید. پس برای آشنایی با این بیماری ما را همراهی کنید.

 

علت سرگیجه چیست؟

(BPPV) : سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم، از شایع‌ترین علت سرگیجه محسوب می‌شود. در این حالت با حرکت ناگهانی در یک جهت خاص بیمار دچار سرگیجه شدیدی می شود. این سرگیجه تنها چندین ثانیه طول می کشد. سپس با بی حرکت ماندن بیمار در یک مدت زمان کوتاه مشکل رفع می‌شود.

نوع دیگر سرگیجه لابیرنتیت  نام دارد. و گاهی سرگیجه به علت التهاب گوش داخلی یا لابیرنتیت اتفاق می افتد. این نوع سرگیجه شروع ناگهانی دارد و  همراه با کاهش شنوایی نیز شروع می‌شود. شایع ترین علت لابیرنتیت هم عفونت ویروسی یا باکتریایی گوش داخلی است.

سندرم منیر هم نوع دیگر سرگیجه شناخته می‌شود. نورینوم اکوستیک یک تومور بافت عصبی بوده که می‌تواند با درگیری عصب تعادلی، سرگیجه ایجاد کند. مبتلایان به نورینوم اکوستیک علاوه بر سرگیجه، عموما احساس وزوز گوش و کاهش شنوایی یک طرفه نیز دارند.

علائم و درمان <yoastmark class=

علت سرگیجه ناگهانی چیست ؟

 

علت سرگیجه پشت سر می‌تواند ناشی از کاهش جریان خون به قائده سر باشد. معمولا علامت اولیه در بیماری ام.اس هم با سرگیجه همراه است که  این نشانه شروع ناگهانی دارد.
ضربه به سر،آسیب گردن، میگرن و مصرف الکل هم منجر به سرگیجه می‌شود. بیماری دیابت نیز منجر به تصلب شرائین و کاهش جریان خون مغزی شده که این امر باعث سرگیجه می‌شود. به همین دلیل پیدا کردن علت سرگیجه، نیاز به بررسی های همه جانبه از سوی متخصصین دارد.   می توان گفت در بسیاری از موارد علت سرگیجه دقیقا مشخص نیست. اما در حالت کلی سرگیجه، احساس حرکت کردن هنگامیست که شما هیچ حرکتی نمی‌کنید. در اختلال سرگیجه این احساس به فرد دست می‌دهد که گویی اجسام دور سر شخص در حال حرکت هستند. درحالیکه واقعا هیچ جسمی در حال حرکت نیست و تنها حالت سرگیجه به فرد رخ داده است.

در حالت کلی دو دسته اختلالات سرگیجه وجود دارد. حالت اول  سرگیجه محیطی که در نتیجه مشکلی در گوش داخلی یا عصب تعادلی رخ می‌دهد. همان بخشی که عصب تعادلی گوش داخلی رابه مغز متصل می‌کند. دوم سرگیجه مرکزی نام داردکه این حالت  زمانی رخ می‌دهد که مشکلی در مغز به ویژه مخچه وجود داشته باشد. مخچه نیز قسمتی از پس مغز است که هماهنگی حرکات و تعادل را کنترل می‌کند.

برای درمان سرگیجه باید ابتدا علت آن بررسی شود. درمان‌های رایج شامل مانورهای بدنی وداروهای ویژه چون داروهای مسدود کننده گوش داخلی که مسئول ایجاد تعادل دربدن هستند می‌شوند.

چشم انداز بیماری‌های مرتبط با اختلال سرگیجه (VAD) نیز به علت آن بستگی دارد. حملات سرگیجه با شروع حاد عموماً کمتر از ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان می‌برد. البته بیماری مینیر درمانی ندارد، اما روش هایی برای مدیریت علائم آن وجود دارد که می‌تواند حالت را کنترل کند.

 

علت سرگیجه در زنان

علت سرگیجه ناگهانی و بی حالی در زنان به دلایل مختلفی بستگی دارد که در آقایان این نوع سرگیجه ها وجود ندارد.

علت سرگیجه در زنان جوان بخاطر عوامل یاد شده، افت سطح قند خون صورت می گیرد، احساس سرگیجه در فرد احساس می شود. بهترین روش برای جلوگیری از پایین آمدن میزان سطح قند خون یک رژیم غذایی خوب و سالم است.

بنابراین، وعده های غذایی سرشار از کربوهیدرات و پروتئین بسیار مفید می باشد. در بعضی از بانوان، زمان بیشتری برای رسیدن خون به مغز در هنگام بلند شدن ناگهانی لازم است. به همین دلیل ، ممکن است
کمی سرگیجه احساس کنند و همچنین ممکن است تاری دید نیز در آنها دیده شود.

علت سرگیجه و حالت تهوع در زنان بیشتر در خانم هایی که فشار خون پایین تری نسبت به دیگران دارند دچار سرگیجه میشوند. یکی دیگر از دلایل سرگیجه و بی حالی در زنان می تواند کمبود آب در بدن باشد. زنان بیشتر قبل از دوره پریودی، ویا بارداری و همچنین در دوران یائسگی دچار سرگیجه می شوند.

 

 

 

علت <yoastmark class=

درمان بیماری سرگیجه

درمان بیماری‌های مرتبط با سرگیجه به علت پدید آمدن آن بستگی دارد.
داروهای مسدود کننده گوش داخلی معروف ترین داروهایی هستند که در این زمان استفاده می شود.
عوامل مسدود کننده گوش داخلی نیز عبارتند از :

1- آنتی هیستامین ها (پرومتازین، بتاهیستین)

2- بنزودیازپین ها (دیازپام، لورازپام)

3- ضد تهوع ها (پروکلروپرازین، متوکلوپرامید)

درمان سرگیجه عصبی در طب سنتی

درمان خانگی سرگیجه در طب سنتی چنانچه ناشی از سردی سر باشد، طولانی بوده و دوره درمان ممکن است بین ۴۰ تا ۱۲۰ روز به طول بیانجامد و باید درمان ادامه یابد تا طبع بدن بیمار گرم گردد.

بطور کلی باید از غذای سنگین و غذاهای بخار زا مانند سیر، پیاز و حبوبات پرهیز نمایید. غذاها هر چه لطیف تر باشند بهتر است مانند عرق نخود.

اگر نشانه سر گیجه قلبی باشد یعنی ضعف یا مشکل قلبی باشد باید از شربت لیمو، شربت سیب و مربای به استفاده کنند.

در مقداری، سرگیجه با حرارت مغز همراه است یعنی با کم خوابی، تحریک پذیری حالت عصبی و خشک شدن چشم ها، دهان و مجاری تنفسی است. در این افراد سرد کردن مغز با خوردن دوغ و آب انار، آش زرشک (بدون گوشت) و زردآلو موثر است.

اگر در فردی سر گیجه با سردی مغز یعنی خواب طولانی، کم حافظه شدن، عدم تمرکز و نیسان باشد بهتر است از دارچین، نخود آب با ادویه گرم، گوشت لطیف به شکل شوربا یا به صورت سرخ شده استفاده کنند. این افراد باید از گردو، شیر و نوشیدنی الکلی خودداری کنند.

علائم هشدار برای اختلال سرگیجه

سرگیجه از علائم چیست؟

  • سرگیجه ناگهانی که تحت تأثیر تغییر موقعیت نباشد.
  • سرگیجه همراه با علائم عصبی مانند عدم هماهنگی شدید عضلات یا ضعف شدید.
  • سرگیجه همراه با ناشنوایی و عدم وجود سابقه بیماری  Meniere

 

سخن آخر

در رابطه با سرگیجه، علائم و درمان آن خواندید. اگر این مشکل چندین بار پشت سر هم برایتان پیش آمد بدون نگرانی در خانه بمانید و اپلیکیشن ازپزشک را نصب کنید. سپس توسط یک متخصص مغز و اعصاب و یا متخصص گوش و حلق و بینی، ویزیت آنلاین شوید. با این کار بدون انیکه نیازی باشد تا مطب بروید می‌توانید مراحل درمان را سپری کنید. خوشحال می شویم اگر سابقه استفاده از اپلیکیشن ما را داشتید، نظرتان را درد قسمت دیدگاه ثبت کنید. همچنین در صورت رضایت از این برنامه، ما را به دوستان و اطرافیانتان معرفی کنید.

منابع علمی این مطلب

4 دیدگاه در “علت سرگیجه ناگهانی چیست و چگونه درمان میشود؟

  1. آرمان گفت:

    علت سرگیجه پشت سر چیه؟

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      با توجه به سوال شما به نظر میرسد که منظور شما میگرن باشد چون به سردرد های پشت سر و گردن اشاره دارد. بعضی از انواع میگرن ها باعث همچین دردهایی می شوند و طیف وسیعی از بیماری های مربوطه است که علائمی مانند سردرد پشت سر دارند. به طور کل به دلیل کلی بودن سوال شما نمیتوانیم به صورت درست متوجه مشکل شما شویم و باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  2. ابراهیم گفت:

    سلام موقعی که استرس شدید وارد میشه بهم وقتی سرپام سرگیجه عرق سرد و سیاهی رفتن چشم دارم مشکل چیه؟؟؟

    1. عرفان امانی گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      شما هیچ مشکلی ندارید و کاملا طبیعی هست هر انسانی وقتی دچار استرس شدید میشه همه ی این علائم رو دارد و حالا بعضی ها از نظر فیزیکی مقاوم تر هستند شدت کمتر است و بعضی ها ممکن است با وارد شدن استرس ملایم هم دچار این عوامل بشوند و به نظر تیم پزشکی ما دنبال بیماری خاصی نباشید زمانی باید نگران این موضوع شد که شما با وارد شدن استرس کوچکی دچار این عوامل شوید و در آن زمان حتما باید به پزشک مراجعه کنید و این موضوع را مورد بررسی قرار دهید.
      باید به این موضوع توجه داشت که چون شما استرس شدید را مطرح کردید اصلا جای نگرانی نیست و نباید با وجود این علائم به دنبال بیماری خاصی باشید.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص داخلی در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.