قلب و عروق

فشارخون بالا | درمان فشارخون بالا و چند راه ساده برای کنترل

فشارخون بالا | درمان فشارخون بالا و چند راه ساده برای کنترل

فشارخون بالا

فشارخون به واسطه ی دو عدد ثبت می شود. فشار سیستولیک (عدد بالاتر) که نیرویی است که قلب شما با آن خون را به بدن پمپاژ می کند. فشار دیاستولیک (عدد پایین تر) مقامت عروق خونی در برابر جریان خون است. هردوی این اعداد با میلی متر جیوه اندازه گیری می شوند. بعنوان یک راهنمای کلی:

  • فشارخون بالا ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه یا بالاتر است
  • فشارخون ایده آل بین ۹۰/۶۰ تا ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه است
  • فشارخون پایین ۹۰/۶۰ میلی متر جیوه یا پایین تر است

فشارخون بین ۱۲۰/۸۰ و ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه به این معناست که اگر اقدامات لازم را برای کنترل فشارخون خود به عمل نیاورید شما در خطر ابتلا به فشارخون بالا قرار دارید .

اندازه گیری فشار خون شما

تنها راه اطلاع از اینکه آیا مبتلا به فشارخون بالا هستید یا نه این است که فشارخون شما اندازه گیری شود. توصیه می شود همه ی بزرگسالان بالای ۴۰ سال حداقل هر ۵ سال یکبار فشارشان اندازه گیری شود. این کار آسان است و می تواند زندگی شما را نجات دهد.
در چندین مکان فشار شما را اندازه می گیرند، از جمله:

  • مطب پزشک عمومی یا پزشک  خانواده شما
  • بعضی داروخانه ها
  • بعنوان بخشی از بررسی شما در سیستم سلامت مثلا مراکز بهداشتی درمانی
  • در بعضی محل های کار

همچنین می توانید فشارخونتان را خودتان در منزل به کمک دستگاه فشارخون خانگی اندازه بگیرید.

فشار خون بالا

فشار خون بالا

علائم فشارخون بالا

فشارخون بالا یا هایپرتانسیون به ندرت علامت مشخصی دارد. اما اگر درمان نشود خطر بیماری های جدی مانند حمله های قلبی و سکته ی مغزی را در شما افزایش می دهد. بیش از یک نفر از هر ۴ فرد بزرگسال، فشارخون بالا دارد اگرچه بسیاری از آنها از مشکل خود خبر ندارند. تنها را فهمیدن اینکه آیا به فشارخون بالا مبتلا هستید یا نه این است که فشارخون شما اندازه گیری شود. بزرگسالان سالم بالاتر از ۴۰ سال باید حداقل هر ۵ سال یکبار فشارخونشان اندازه گیری شود. اگر در معرض خطر بالای داشتن فشارخون بالا هستید باید فشار شما بیشتر از حد معمول چک شود مثلا بطور ایده آل سالی یکبار.
انجام این کار بسیار ساده است و می تواند زندگی شما را نجات دهد.

کجا فشارخون را می توان اندازه گیری کرد؟

لازم نیست منتظر بمانید تا فشارخون شما اندازه گیری شود می توانید درخواست کنید تا فشارتان را بگیرند.
اندازه گیری فشارخون در این جاها امکان پذیر است:

نزد پزشک عمومی یا پزشک خانواده – توسط پزشک، پرستار، دستیار مراقبت سلامت یا دستگاه های خوداندازه گیری فشار خوان
بعضی داروخانه ها
در یکی از مراکز بررسی سلامتی متعلق به سیستم سلامت مانند مراکز بهداشتی درمانی
در بعضی مراکز کار
در یک رویداد بهداشتی

اندازه گیری فشار خون

اندازه گیری فشار خون

همچنین شما می توانید به کمک یک دستگاه خانگی اندازه گیری ، فشار خون خود را در منزل اندازه بگیرید. از طریق یک استتوسکوپ (گوشی پزشکی)،  بازوبند، پمپ و صفحه ی مدرج سابقا برای اندازه گیری فشارخون استفاده می شد، اما دستگاه های اتوماتیک با سِنسور و صفحه ی نمایش دیجیتال این روزها بطور شایعی استفاده می شوند. بهتر است حداقل ۵ دقیقه قبل از اندازه گیری فشارخون درحالیکه پشتتان به جایی تکیه داده شده است و پاهایتان صاف است در جایی بنشینید. معمولا لازم است که آستین تان را به بالا تا بزنید یا جمع کنید یا هرنوع لباس آستین بلندی که به تن دارید درآورید تا بازوبند دور قسمت بالایی بازوی شما بسته شود. سعی کنید آرام باشید و در زمانیکه فشار اندازه گیری می شود از صحبت کردن خودداری کنید.

در زمان اندازه گیری فشار خون:

1- یکی از بازوهایتان را طوری بالا نگه می دارید که هم سطح قلبتان باشد و کاف اندازه گیری دور آن بسته می شود- بازوی شما در این وضعیت باید به جایی مانند یک کوسن یا دسته ی صندلی تکیه کند
2- بازوبند باد می شود تا جریان خون را در بازوی شما محدود کند- این فشار ممکن است کمی آزار دهنده باشد اما تنها چند ثانیه طول می کشد
3- فشار داخل بازوبند به آرامی آزاد می شود و دکتر لرزشی را در شریان های شما حس خواهد کرد- اگر فشارخون شما بصورت دستی اندازه گیری می شود دکتر از یک گوشی پزشکی برای شناسایی این لرزش استفاده می کند
4- زمانی که جریان خون شروع به بازگشت درون بازوی شما می کند فشار داخل کاف در دونقطه ثبت می شود – این اندازه ها برای تعیین میزان فشارخون شما به کار می روند

معمولا می توانید نتیجه ی این اندازه گیری را بلافاصله بدانید یا پرسنل پزشکی که فشار را اندازه گرفته به شما می گوید و یا می توانید روی مونیتور دیجیتال دستگاه فشار ببینید.
اگر فشارخون شما بالاست ممکن است به شما توصیه شود فشار خون خود را در منزل هم ثبت کنید تا اثبات شود که آیا مبتلا به فشارخون بالا هستید یا خیر.

اندازه گیری در خانه

اندازه گیری فشار خون همچنین می تواند به کمک دستگاه های دیجیتال مونیتور فشارخون در خانه انجام شود.
مانند مونیتورینگ ۲۴ ساعته یا سیار این کار می تواند بازتاب بهتری از وضعیت فشارخون شما نشان دهد. همچنین به شما اجازه می دهد وضعیت تان را در درازمدت، راحت تر تحت نظر داشته باشید.
می توانید انواعی از دستگاه های مونیتور فشار خون ارزان قیمت را تهیه کنید، به این ترتیب می توانید فشارخون خود را زمانیکه در منزل هستید و یا وقتی بیرون می روید اندازه بگیرید.

مهم است که مطمئن شوید از دستگاهی استفاده می کنید که دقت مناسبی در اندازه گیری فشار خون دارد. پزشکتان می تواند اطلاعاتی در مورد دستگاه‌های مونیتور معتبر اندازه گیری فشارخون که برای خرید در دسترس هستند به شما بدهد. بعنوان مثال، اگر فشارخون شما ۱۴۰ روی ۹۰ یا ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه است به این معنی است که فشار سیستولیک ۱۴۰ میلی متر جیوه و فشار دیاستولیک ۹۰ میلی متر جیوه است.
بعنوان یک راهنمای کلی:

  • فشارخون بالا زمانی اطلاق می شود که فشار ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه و یا بالاتر باشد(یا میانگین فشارخون در منزل ۱۳۵/۸۵ میلی متر جیوه باشد)
  • فشارخون ایده آل به فشارخون بین ۹۰/۶۰ و ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه اطلاق می شود
  • فشارخون پایین زمانی ست که فشارخون ۹۰/۶۰ میلی متر جیوه و یا کمتر باشد

فشارخون بین ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه و ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه به این معنی است که اگر اقداماتی برای کنترل فشارخون خود انجام ندهید ممکن است در خطر ابتلا به فشار خون بالا قرار داشته باشید.
در مورد معنا و تفسیر نتایج فشارخون خود بیشتر بخوانید.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.