زنان و زایمان

افتادگی رحم چیست ؟ و چگونه درمان میشود!

افتادگی رحم چیست ؟ و چگونه درمان میشود!

درمان افتادگی رحم

اگر معنی افتادگی رحم را نمی‌دانید باید بگوییم که این حالت به زمانی گفته می‌شود .که رحم از حالت طبیعی خود خارج شده و در حالت آویزان قرار بگیرد. افتادگی رحم زمانی رخ می‌دهد که عضلات کف لگن ورباط‌ها کشیده و ضعیف شده ونمی‌توانند درست از رحم محافظت کنند. و در این حالت رحم به سمت پایین یا به خارج واژن کشیده می‌شود. افتادگی رحم به صورت ناقص و یا کامل رخ می‌دهد. و از نوع ناقص این افتادگی زمانی رخ می‌دهد که رحم تنها تا حدی در واژن فرو برود. نوع کامل افتادگی نیز زمانی است که رحم آنقدر پایین بیاید و در خارج از واژن به بیرون بزند. در ادامه کمی بیشتر با این مشکل زنان صحبت می‌کنیم. همراه ما باشید

افتادگی رحم

در حالت کلی این اتفاق ممکن است با افزایش سن رخ بدهد. افزایش سن بر روی اندام تحتانی خانم‌ها تاثیر زیادی می‌گذارد. به همین دلیل بی اختیاری ادرار و افتادگی رحم از پیامدهای افزایش سن محسوب می‌شوند. ممکن است روش‌هایی چون جوان سازی واژن بتواند به بهبود این پیامد کمک کند.
ممکن است بانوان در هر سنی افتادگی رحم را تجربه کنند. اما بیشتر اوقات این اتفاق بعد از یائسگی و یا بعد از یک و چند زایمان طبیعی رخ می‌دهد. لازم به ذکر است که افتادگی در هر شرایط درمان دارد. همچنین راه‌هایی برای پیشگیری از این عارضه وجود دارد که در رابطه با آنها نیز صحبت خواهیم کرد. اول از همه علائم افتادگی رحم و اینکه ممکن است چه نشانه‌هایی داشته باشد را بررسی می‌کنیم.

نشانه‌های افتادگی رحم

خانم‌هایی که افتادگی رحم جزئی و یا ناقص دارند ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند. اما افتادگی متوسط ​​تا شدید ممکن است  علائم زیر را به همراه داشته باشد:

  • احساسی مانند نشستن روی یک توپ
  • خونریزی واژینال
  • افزایش ترشحات
  • مشکلات در رابطه جنسی
  • بیرون زدگی رحم یا دهانه رحم از واژن
  • احساس کشش یا سنگینی در لگن
  • یبوست یا مشکل در دفع مدفوع
  • عفونت‌های مکرر مثانه یا مشکل در تخلیه مثانه
  • احساس شلی در بافت واژن

معمولا این نشانه‌ها در هنگام صبح خیلی آزار دهنده نیستند اما در ادامه روز بدتر می‌شوند. اگر علائم افتادگی آزاردهنده شده وبر زندگی روزمره شما تاثیر گذاشته است، حتما ازپزشک بپرسیدو مشاوره آنلاین داشته باشید. در اینصورت می‌توانید از اختلال بر روی عملکرد جنسی، روده ومثانه جلوگیری کنیدو زیر نظر پزشکان متخصص ازپزشک درمان شوید.

افتادگی رحم چیست

افتادگی رحم چیست

افتادگی درجه ها و شدت های مختلفی دارد:

درجه یک: دهانه رحم وارد واژن می شود.
درجه دو: دهانه رحم تا قسمت دهانه واژن پایین می آید.
درجه سه: دهانه رحم خارج از واژن است.
درجه چهار: کل رحم خارج از واژن قرار می گیرد که این شرایط پروسیدنتیا procidentia نامیده می‌شود.  در این صورت به دلیل ضعف تمام ماهیچه‌های محافظ بروز می کند.

افتادگی رحم در حالت خفیف نیازی به درمان ندارد. چنانچه افتادگی رحم باعث بروز ناراحتی شود و یا زندگی شما را مختل سازد، لازم است به سرعت درمان شود.

درمان افتادگی رحم

افتادگی رحم در هر سنی که بروز کند  درمان دارد. روش های زیادی هم برای درمان این مشکل وجود دارد. برای مثال در موارد خیلی خفیف با انجام ورزش های کف لگن درمان می شود. در موارد شدید نیاز به جراحی و روش‌های درمانی تهاجمی تر دارد. انرژی هیگز به شکل بسیار موثر و به روشی کاملا غیر تهاجمی به درمان پرولاپس رحم کمک می کند.
انرژی هیگز ترکیبی از انرژی گرمایشی کشسانی است. که عضلات کف لگن را تحریک کرده و باعث شبیه سازی ورزش هوازی در این بخش می‌شود. با تحریک ماهیچه های کف لگن، کلاژن سازی در این ناحیه از سر گرفته شده و قوام و سفتی ماهیچه ها بیشتر می‌شود. لازم به ذکر است که ماهیچه‌های کف لگن مهم‌ترین عضلاتی هستندکه به حفظ رحم در جای خود کمک می کنند. به همین دلیل با سفت تر شدن این ماهیچه‌ها رحم در جای خود ثبات پیدا میکند.

از درمان‌های غیر جراحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کاهش وزن برای از بین بردن فشار از روی ساختارهای لگن
  2. خودداری از بلند کردن اجسام سنگین
  3. انجام تمرینات کگل یا تمرینات کف لگن برای تقویت عضلات واژن
  4. پوشیدن پساری. پساری وسیله‌ای است که در واژن و زیر گردن رحم قرار می‌گیرد و به تثبیت رحم و دهانه کمک می‌کند.

مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از استروژن واژینال باعث بهبودی در بازسازی و قدرت بافت واژن می‌شود. اگرچه استفاده از این استروژن برای تقویت سایر گزینه‌های درمانی مفید است، اما افتادگی را برطرف نمی‌کند.

آیا راهی برای پیشگیری از افتادگی رحم وجود دارد؟

البته که وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم تمرینات کگل یا همان کف لگن را مرتب انجام دهید. این تمرین عضلات کف لگن را تقویت کرده و از افتادگی جلوگیری می‌کند. همچنین این تمرین بعد از زایمان هم بسیار موثر است وبه عنوان پیشگیری توسط پزشگان تجویز می‌گردد.
اگر یبوست دارید هرچه سریعتر به درمان یبوست فکر کنید. برای درمان یبوست مایعات بسیار بنوشید. مواد غذایی سرشار از فیبر چون میوه‌ها، سبزیجات، لوبیا و غلات سبوس دار مصرف کنید.
از بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید. در مواقع ضروری در زمان بلند کردن به جای کمر از پاهایتان نیرو بگیرید.
حتما به فکر تناسب اندام باشید و از اضافه وزن خودداری کنید. در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم با یک متخصص تغذیه در اپلیکیشن ازپزشک ویزیت آنلاین بگیرید و مشاوره داشته باشید.  شما می‌توانید با یک متخصص در اپلیکیشن ازپزشک در رابطه با وزن ایده آل خود صحبت کنید و مشاوره بگیرید.

حرکت کگل

حرکت کگل

سخن نهایی

در رابطه با افتادگی رحم، پیشگیری از افتادگی، درمان افتادگی رحم و همچنین. علائم و نشانه‌های این بیماری زنان در این بلاگ ازپزشک صحبت کردیم. پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی بیشتر و یا درمان زیر نظر بهترین متخصص زنان، اپلیکیشن ازپزشک را نصب کنید. با این کار می‌توانید توسط بهترین پزشکان اپ ویزیت آنلاین شوید و به راحتی مراحل درمان را سپری کنید. خوشحال می‌شویم در صورت استفاده از اپلیکیشن ازپزشک، نظرتان را درقسمت دیدگاه با دیگر کاربران و علاقه‌مندان به اشتراک بگذارید.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.