زنان و زایمان

ترشحات واژن | نکات مهم از علائم تا درمان ترشحات طبیعی و غیر طبیعی واژن

ترشحات واژن | نکات مهم از علائم تا درمان ترشحات طبیعی و غیر طبیعی واژن

ترشحات واژن

دختران بعد از رسیدن به بلوغ و اولین قاعدگی و سپس بعد از برقراری رابطه جنسی. به عفونت‌های مختلف واژن و ترشحات آن مبتلا می‌شوند. ترشحات واژن شاید در بیشتر مواقع طبیعی باشد اما گاهی هم نگران کننده است و نیاز به بررسی پزشکی دارد. مادر این مطلب از مجله “ازپزشک” در رابطه با انواع ترشحات واژن، علائم، علت و درمان آن صحبت خواهیم کرد.
در ابتدا باید بگوییم که ترشحات واژن به دو صورت طبیعی و غیر طبیعی هستند. که متاسفانه تشخیص آنها در اکثر مواقع درست صورت نمی‌گیرد. با این وجود ترشحات داخل واژن انواع خاصی دارد که می‌تواند نشان دهنده عفونت باشد.
باید بدانید که ترشحات غیرطبیعی چه نشانه‌هایی دارد دارد تا بدون نگرانی بتوانید آنها را از ترشحات طبیعی جدا کنید.
به خواندن ادامه دهید ودر صورت نیاز با نصب “اپلیکیشن ازپزشک” از بهترین متخصص زنان، مشاوره آنلاین پزشکی دریافت کنید.

انواع ترشحات واژن

ترشحات طبیعی واژن معمولا با تغییرات هورمونی همراه هستند. اما ترشحات غیر طبیعی واژن نشانه‌هایی دارد که لازم است تمام زنان با آنها آشنایی داشته باشند. شما با شناخت علائم و نشانه‌های ترشحات واژن که غیر طبیعی هستند می‌توانید. در صورت ابتلا به بیماری سریع به پزشک مراجعه کنید. همچنین با نصب اپلیکیشن “ازپزشک” می‌توانید سریعا از متخصص زنان مشاوره آنلاین بگیرید ودر خانه مراحل درمان را سپری کنید.
در ادامه همراه ما باشید تا با علائم و ترشحات نگران کننده واژن آشنا شوید.

مطلب جالب و خواندنی این هفته “ازپزشک” : سوالاتی که باید از متخصص زنان بپرسید و مشاوره آنلاین پزشکی

ترشحات واژن اغلب یک اتفاق طبیعی و منظم هستند. درکل انواع خاصی از ترشحات وجود دارد که می‌تواند نشان دهنده عفونت باشد. این ترشحات غیرطبیعی، ممکن است به رنگ زرد یا سبز، دارای قوام تراکم یا بوی بد باشد.
مخمر یا عفونت باکتریایی، معمولاً باعث ترشح غیرطبیعی واژن می‌شوند. اگر ترشح واژن شما غیرمعمول به نظر رسید یا بوی بدی داشت. هرچه سریعتر برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.
ترشحات واژن بر اساس رنگ و قوام دسته‌بندی می‌شوند. برخی از انواع ترشحات طبیعی هستند. برخی دیگر ممکن است یک بیماری زمینه‌ای را نشان داده ونیاز به درمان داشته باشد.

ترشحات سفید رنگ: به خصوص در آغاز یا انتهای چرخه قاعدگی، کاملا طبیعی است. ولی اگر ترشحات با خارش همراه باشد و دارای قوام یا شکل ظاهری غلیظ و شبیه پنیر باشد. طبیعی نیست و نیاز به درمان دارد. این نوع ترشح ممکن است نشانه‌ای از عفونت مخمر باشد.

بیشتر بخوانید : افتادگی رحم چیست ؟

ترشحات صاف و آبکی: که این ترشحات کاملا طبیعی هستند و ممکن است در هر زمان از ماه رخ دهد. معمولا بعد از ورزش سنگین هم این نوع ترشح واژن دیده می‌شود.

ترشحات شفاف و کشدار: زمانیکه ترشحات آبکی، شفاف ولی شبیه مخاط باشد، نشانگر تخمک‌گذاری شما است. این یک نوع تخلیه طبیعی است و جای هیچ نگرانی ندارد.

ترشحات قهوهای یا خونی: که این نوع ترشحات واژن کاملا طبیعی هستند. مخصوصا اگر در چرخه قاعدگی یا بلافاصله بعد از پریودی اتفاق بیفتد. ترشح در پایان دوره قاعدگی می‌تواند به جای قرمز، قهوه‌ای به نظر برسد. همچنین امکان دارد در دوره‌های پریود مقدار کمی ترشح خونی داشته باشید که لکه بینی هم گفته می‌شود.
اگر لکه‌بینی در زمان عادی قاعدگی رخ دهد واخیراً بدون محافظت رابطه جنسی انجام داده باشید، می‌تواند نشانه بارداری باشد. لکه بینی در مرحله اولیه بارداری می‌تواند نشانه سقط جنین باشد. با متخصص زنان صحبت کنید.

فقط زنان بخوانند!

ترشحات قهوه‌ای یا خونی: می‌تواند نشانه‌ای از سرطان آندومتر یا دهانه رحم باشد. این حالت می‌تواند مشکلات دیگری مانند فیبروم یا رشد غیر طبیعی دیگر باشد. به همین دلیل انجام معاینه سالانه لگن و تست پاپ اسمیر بسیار مهم است. متخصص زنان در این روش‌ها ناهنجاری‌های دهانه رحم را نیز بررسی می‌کنند.

ترشحات زرد یا سبز: به ویژه هنگامی که غلیظ یا همراه با بوی نامطبوع باشد، اصلا طبیعی نیست. این نوع ترشحات ممکن است نشانه‌ای از عفونت تریکومونیاز باشد. که این نوع ترشحات واژن معمولاً از طریق مقاربت جنسی منتشر می‌شوند.

علائم نشان دهنده عفونت واژن

  • خارش واژن
  • تغییر در میزان ترشحات واژن
  • تغییر رنگ ترشحات واژن
  • درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد هنگام مقاربت
  • خونریزی واژن یا لکه بینی

علائم عفونت واژن نیز بر اساس علت عفونت تفاوت دارد:

  • عفونت‌های باکتریایی که معمولاً باعث ترشحات سفید مایل به خاکستری یا زرد می‌شوند. این ترشحات بویی شبیه ماهی دارند که پس از رابطه جنسی به راحتی مشاهده می‌شود.
  • عفونت‌های مخمری که به طور معمول خارش ایجاد می‌کنند. در صورت وجود ممکن است ترشحات غلیظ، سفید و شبیه پنیر باشد.
  • تریکومونیازیس بیماری است که می‌تواند خارش واژن و بوی بد ایجاد کند. ترشحات ناشی از این عفونت به طور معمول به رنگ زرد مایل به سبز است و ممکن است کف آلود باشد.

 

درمان عفونت واژن

درمان عفونت واژن

چه زمانی برای ترشحات واژن به پزشک مراجعه کنیم؟

ترشحات فیزیولوژیک، بدون بو، شفاف یا سفید نیاز به درمان ندارند. اگر فردی ترشحات خیلی روشن سفیدرنگ به هم چسبیده و پنیری و بدون بو همراه با خارش داشته باشد. باید 7 شب از داروی ضد قارچ موضعی کلوتریمازول استفاده کند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از مصرف، “ازپزشک” مشاوره آنلاین پزشکی بگیرید و زیر نظر متخصص زنان مراحل درمان را انجام دهید.

درمان انواع ترشحات واژن برحسب عامل پاتولوژیکش تفاوت ندارد. بنابراین هر ترشح پاتولوژیکی نیاز به تشخیص و درمان پزشک دارد و نباید خودسرانه و بدون مشورت پزشک درمان شود.

در صورتی که ترشح زرد، سبز، کف آلود و بدبو دارید به پزشک مراجعه کنید. در صورت عدم درمان، ناباروری و حتی آبسه‌های لگنی ایجاد  می‌شود. به دلیل عدم درمان، گاهی پزشکان مجبور به خارج نمودن تخمدان‌ها، رحم، قسمتی از روده و بخشی از مثانه می‌شوند. اگر بیمار خودسرانه 2 تا 4 روز آنتی بیوتیک مصرف کندو سپس قطع کند.

بخوانید : تمام اتفاقاتی که بعد از زایمان برای مادر می‌افتد!

اگر بیمار 2 تا 4 روز آنتی بیوتیک مصرف کند و سپس آن را قطع کند به دلیل از بین. رفتن مقداری از میکروب‌های ناحیه واژن و عدم درمان کامل برخی زنده مانده و مقابل آنتی‌بیوتیک مقاوم می‌شوند. به همین علت خوردن هر نوع آنتی‌بیوتیک سبب درمان نشده و ممکن است برای درمان نیاز به  جراحی باشد.
با مصرف آنتی‌بیوتیک یک میکروب محافظ به نام «دودرلن» که درناحیه واژن برای جلوگیری از ورود میکروب‌ها وجود دارد. از بین می‌رود بنابراین احتمال رشد قارچ در ناحیه واژن افزایش می‌یابد.
نگران نباشید. عفونت و ترشحات واژن کشنده نیستند. اما با مشاهده موارد زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • قبلاً هرگز عفونت واژن نداشته‌اید
  • سابقه عفونت واژن و تجربه علائم جدید
  • داشتن شرکای جنسی متفاوت یا جدید
  • وجود تب
  • بارداری
  • بازگشت علائم پس از درمان

 

ترشحات خطرناک واژن

ترشحات خطرناک واژن

دلایل ترشحات واژن را بخوانید

ترشحات طبیعی واژن عملکرد یک بدن سالم هستند. ترشحات روشی برای تمیز کردن و محافظت از واژن هستند. افزایش ترشحات با تحریک جنسی و تخمک‌گذاری طبیعی است. لازم به ذکر است ورزش، استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری و استرس عاطفی هم می‌تواند منجر به ترشح شود.
ولی ترشحات غیر طبیعی واژن معمولاً در اثر عفونت ایجاد می‌شوند.

واژینوز باکتریال یک عفونت باکتریایی کاملاً شایع است. این عفونت باعث افزایش ترشحات واژن شده و بوی بد و شبیه ماهی دارد، گرچه گاهی هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. زنانی که رابطه جنسی دهانی یا چندین شریک جنسی دارند، خطر ابتلا به این عفونت را افزایش می‌دهند.

تریکومونیازیس عفونتی است که توسط ارگانیسم تک یاخته‌ای یا تک سلولی ایجاد می‌شود. این عفونت معمولاً در اثر تماس جنسی منتشر می‌شود. در نتیجه ترشحات زرد یا سبز داشته و بوی بد می‌دهد. درد، التهاب و خارش نیز از علائم رایج این عفونت است.

بخوانید : علت، عوارض و راه درمان خارش پوست

عفونت مخمر نوعی عفونت قارچی است که علاوه بر احساس سوزش و خارش، ترشحات سفید و شبیه پنیر خامه‌ای تولید می‌کند. وجود مخمر در واژن طبیعی است، اما رشد آن در شرایط خاص می‌تواند خارج از کنترل چندین برابر شود.
احتمال ابتلا به عفونت‌های مخمری با داشتن موراد زیر افزایش می‌یابد:

  • فشار
  • دیابت
  • استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری
  • بارداری
  • مصرف آنتی بیوتیک
  • سوزاک و کلامیدیا

 

بیماری التهابی لگن (PID) عفونتی است که اغلب در اثر تماس جنسی رخ می‌دهد. ممکن است این ترشحات سنگین و بوی بد ایجاد کنند.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا سرطان دهانه رحم نیز در اثر تماس جنسی منتشر می‌شود. این عفونت ممکن است به   سرطان دهانه رحم منجر شود. شاید هیچ علامتی وجود نداشته باشد، اما این سرطان می‌تواند ترشحات خونی، قهوه‌ای یا آبکی با بوی نامطبوع ایجاد کند. سرطان دهانه رحم به راحتی با تست پاپ اسمیر سالانه و آزمایش HPV قابل بررسی است.

مراقبت در منزل برای ترشحات واژن :

  • بهداشت را رعایت کنید و لباس زیر پنبه ای بپوشید.
  • از دوش استفاده نکنید. چراکه با این کار باکتری‌های مفید را از بین برده و ترشحات را بدتر می‌کنید.
  • برای جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی، رابطه جنسی ایمن را انجام دهید و از محافظت استفاده کنید.
  • برای کاهش احتمال عفونت‌های مخمری زمان مصرف آنتی‌بیوتیک، ماستی بخورید که باکتری‌های زنده و فعال داشته باشد.
  • اگر می‌دانید به عفونت مخمر مبتلا هستید، می‌توانید برای درمان از کرم یا شیاف عفونت مخمر بدون نسخه استفاده کنید.
درمان ترشحات خاکستری واژن

درمان ترشحات خاکستری واژن

درمان عفونت‌های  واژن

  1. تجویز قرص مترونیدازول به صورت قرص، کرم یا ژل یا کرم و ژل کلیندامایسین برای عفونت باکتریایی
  2. تجویز کرم‌ها یا شیاف‌های ضد قارچی برای عفونت مخمری
  3. تجویز قرص مترونیدازول یا تینیدازول برای تریکومونیازیس
  4. تجویز کرم یا قرص استروژن برای آتروفی واژن

سخن آخر

سعی کنید هر چند ماه یکبار برای چکآپ به متخصص زنان مراجعه کنید تا با خطر جدی مواجه نشوید. اگر سوالی دارید در قسمت دیدگاه ثبت کنید تا در اسرع وقت از پزشکان ما پاسخ بگیرید.
از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما صمیمانه سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم در صورت استفاده از اپلیکیشن “ازپزشک” نظرتان را برای بنویسید.
برای داشتن مشاوره آنلاین پزشکی با متخصص زنان کلیک کنید.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.