زنان و زایمان

مراقبت‌ های بارداری | کلاس مراقبت های باردای هفته به هفته

مراقبت‌ های بارداری | کلاس مراقبت های باردای هفته به هفته

مراقبت های دوران بارداری

سلامتی مادر قبل از باردار شدن و سالم و درست سپری کردن دوران بارداری، تاثیر بسزایی بر روی مادر. و  همچنین سلامتی نوزادش دارد. به همین دلیل است که آموزش  مراقبت‌های بارداری به بانوانی که تصمیم دارند . باردار شوند بسیار توصیه می‌شود تا بعد از آموزش درست بتوانند به راحتی و در سلامتی فارغ شوند. ما در این مطلب ازپزشک، تصمیم داریم مروری بر مراقبت های بارداری داشته باشیم. اگه باردار هستید و یا تصمیم به بارداری دارید، حتما این مطلب ما را مطالعه کنید. در این مقاله مراقبت‌های استانداردی توسط ماماها و پزشکان متخصص ارائه شده است. در ابتدا باید بگوییم که مراقبت‌های بارداری نقش بسیار مهمی در سبک زندگی سالم در دوران بارداری دارند .که شامل معاینات دوره ای مخصوص در این دوران است. این مراقبت ها برای سلامت و آسایش مادر و جنین ضروری و بسیار مهم هستند. برای آشنایی بیشتر با مراحل، ما را همراهی کنید

 

همه چیز درباره مراقبت‌های بارداری

بسیاری از بیماریها نیاز به کنترل، تغییر دارو، ارزیابی و یا عوارض بیماری قبل از بارداری دارند. که توجه نکردن به آنها قطعا می‌تواند مرگ جنین و یا مادر را به همراه داشته باشد. بیماری قلبی، دیابت، لوپوس، آرتریت روماتوئید، اختلالات روانی، آنمی، تالاسمی مینور. صرع، ابتلا به فشارخون بالا، سل تحت درمان، بیماری تیروئید، مصرف کنندگان الکل و دخانیات و مواد مخدر. ابتلا به عفونت های علامت دار واژینال، نمایه توده بدنی بیش از 25 و کمتر از 5/18 و یا اختلالات تغذیه ای . سندرم تخمدان پلی‌کیستیک که از بیماریهای تاثیر گذار بر بارداری هستند و به توجه بسیاری قبل از بارداری نیاز دارند.

مراقبت‌های بارداری

مراقبت‌های بارداری

مراقبت های دوران بارداری هفته به هفته

در ابتدا پزشک ممکن است آزمایش خون، ادرار، تست پاپ اسمیر، سونوگرافی و معاینه لگن تجویز کند. آزمایش خون به منظور بررسی میزان آهن خون، انواع بیماری های عفونی و تعداد سلول های مختلف بدن لازم است. آزمایش ادرار هم برای بررسی میزان قند خون، وجود انواع باکتری و میزان پروتئین است. آزمایش پاپ اسمیر برای غربالگری دهانه رحم . سونوگرافی به منظور بررسی وضعیت و رشد جنین و معاینه لگن به دلیل بررسی اندازه و شکل رحم انجام می‌شود.
در هر 4 هفته یکبار، در ماه‌های هفتم و هشتم بارداری. در هر دو هفته یکبار باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از ویزیت آنلاین و یا مشاوره آنلاین ازپزشک بهره ببرید.
در ماه آخر برای مراقبت های بارداری باید هر هفته تحت نظر پزشک متخصص خود باشید.

جدول مراقبت های دوران بارداری

ماه باردارینوع آزمایشتشخیص
سه ماهه اول بارداریآمنیوسنتزناهنجاری های کروموزومی
سه ماهه اول بارداریسونوگرافی NTبررسی وضعیت و اندازه جنین
سه ماهه اول بارداریCell Free DNAشناسایی سندرم های شایع بارداری
سه ماهه دوم بارداریآمنیوسنتزبررسی ناهنجاری مادرزادی
سه ماهه دوم بارداریکوردوسنتزتعیین وجود ناهنجاری در جنین
سه ماهه دوم بارداریآزمایش NIPTسلامت نوزاد از نظر بیماری ژنتیکی خاص
سه ماهه دوم بارداریسونوگرافیبررسی وضعیت جفت و سلامت جنین
سه ماهه سوم بارداریآزمایش ادراربررسی دفع قند، پروتئین و عفونت های باکتریایی
سه ماهه سوم بارداریCBC خونشمارش گلبول های خون
سه ماهه سوم بارداریسونوگرافیبررسی وضعیت رشد جنین

تغییرات وزن در دوران بارداری

وزن دقیق در هر فرد متفاوت است اما معمولا بانوان حدود ۱۱ تا ۱۳ کیلوگرم وزن اضافه می کنند. در صورتی که پیش از بارداری اضافه وزن داشته باشید، ممکن است کمتر وزن اضافه کنید. اگر کمبود وزن داشته باشید، وزن بیشتری اضافه خواهید کرد. برای کنترل وزنتان در این دوران با متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید و ازپزشک مشاوره آنلاین بگیرید.

 

تغذیه دوران بارداری

تغذیه دوران بارداری

بهترین تغذیه برای  مراقبت‌ های دوران بارداری

باید حسابی مراقب تغذیه خود باشید و بی گدار به آب نزنید. برای مثال گوشت، ماهی و تخم مرغ را حسابی بپزید و سپس میل کنید. اگر این مواد غذایی کامل پخته نشوند سلامت شما را تهدید می‌کنند. ماهی هایی که حاوی مقداری زیادی جیوه هستند مانند اره ماهی، شاه ماهی، کوسه و تاج ماهی را نخورید. دقت کنید که نباید بیش از دو وعده در هفته ماهی مصرف کنید.

انواع میوه ها و سبزیجات را قبل از خوردن به طور کامل بشویید. همچنین تخته ای که برای برش استفاده می کنید را همیشه تمیز نگه دارید. مصرف روزانه ۳ تا ۵ واحد میوه به زن باردار توصیه می شود.

برای اینکه کلسیم موردنیاز بدن خود و جنین را تامین کنید، حداقل ۴ واحد لبنیات در روز مصرف کنید. حتماً از لبنیات پاستوریزه استفاده کنید. لبنیات محلی که پاستوریزه نشده، ممکن است باکتری هایی داشته باشند که عفونت ایجاد کند.

مصرف قهوه را به حداقل برسانید

از مصرف زیاد کافئین خودداری کنید و روزی بیش از دو فنجان قهوه یا سایر مواد کافئین دار مصرف نکنید.

از مصرف دخانیات و الکل به طور کامل پرهیز کنید. مصرف این مواد احتمال بیش فعالی در جنین را دو برابر می کند.

استفاده مداوم از دم نوش‌ها می تواند تاثیر دارویی داشته و در این دوران اثر بدی بگذارد. بدون مشورت با متخصص زنان از اپلیکیشن ازپزشک، از نوشیدن به طور جدی خودداری کنید.

تمام داروها حتی داروهای تجویزی را باید با اجازه دکتر زنان مصرف کنید. مصرف برخی از داروها منجر به نقص جنین می شود.

 انجام ورزش های دوران بارداری

یکی از مراقبت‌های بارداری، ورزش منظم و سبک است. البته به شرطی که مشکل خاصی نداشته باشید. حداقل سی دقیقه در روز ورزش کنید تا سبک زندگی سالم در دوران بارداری را تجربه کنید. همچنین ورزش در بارداری می تواند به سهولت زایمان و کمتر شدن درد آن کمک کند. فراموش نکنید که زیاد آب بنوشید تا حرارت بدنتان بالا نرود.

برای کاهش مشکلات ناشی از بارداری باید:

1- وعده های غذایی سبک در طی روز داشته باشید

2- مایعات را در بین وعده های غذایی بنوشید.

3- از ادویه های تند و غذاهای چرب بپرهیزید

4- غذاهای حاوی فیبر فراوان بخورید.

5- مایعات زیاد بنوشید.

6- ورزش کنید.

ورزش در بارداری

ورزش در بارداری

اهمیت مراقبت های دوران بارداری

مادران زیادی به دلیل عفونت ،خونریزی و فشارخون بالا پس از زایمان درمعرض خطرقرار می گیرند. بنابراین ضروری است مادران پس از زایمان در زمان‌های تعیین شده برای اطمینان از سلامت خود و نوزادشان مراقبت شوند. بعد از زایمان هم نیاز به مراقبت دارید که در ادامه عنوان می‌کنیم.

ویزیت آنلاین جهت مراقبتهای پس از زایمان

دفعات مراقبت پس از زایمان: مراقبت اول در 3 روز اول. مراقبت دوم در 10 تا 15 روز اول. مراقبت سوم در  42 تا 60 روز پس از زایمان.
تعداد این ویزیت‌ها ممکن است با توجه به وضعیت مادر و نظر پزشک متخصص تغییر کند .

توجه به علائم خطر پس از زایمان ومراجعه دراولین فرصت به مرکزبهداشتی درمانی و یا بیمارستان:

  • خونریزی بیش ازحد قاعدگی درهفته اول
  • دردوسوزش وترشح ازمحل بخیه ها
  • دردشکم وپهلوها
  • افسردگی شدید
  • جنون پس اززایمان
  • سوزش یادردهنگام ادرارکردن
  • خروج ترشحات چرکی وبدبو ازمهبل
  • دردوتورم وسفتی پستانها
  • تب ولرز
  • درد و ورم یک طرفه ساق پاوران
  • تنگی نفس
  • تپش قلب
  • سرگیجه
  • سردردی که بامسکن برطرف نشود

 

رابطه در دوران بارداری

اینکه در دوران بارداری هم با همسر خود رابطه جنسی برقرار کنید امری کاملا طبیعی است البته در صورتی که بارداری شما هم کاملا طبیعی و بدون نیاز به درمان های خاصی صورت گرفته باشد. رابطه جنسی و نزدیکی با همسرتان هیچ آسیبی به جنین شما که تحت حفاظت  رحم و جدار عضلانی شکم است وارد نمی کند.

همچنین جنین توسط مایع آمنیوتیک تحت محافظت قرار دارد و به همین دلیل سکس و رابطه در دوران بارداری آسیبی به جنین نمی رساند. برخی پزشکان به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی توصیه می کنند که در هفته های نهایی بارداری از برقراری رابطه جنسی به شدت خودداری شود چرا که این دسته از پزشکان معتقدند هورمون های موجود در مایع چون پروستاگلاندین می توانند انقباضات رحمی را تحریک کنند . به همین دلیل پزشکان باور دارند که پروستاگلاندین ‌های موجود در مایع منی می توانند زایمان را تسریع ببخشند .

سخن آخر

در دوران بارداری از خانه بیرون نروید بهتر است. سلامتی خود را به خطر نندازید و به صورت آنلاین از بهترین پزشکان زنان زایمان ازپزشک، نوبت رزرو کنید. ازپزشک برای راحتی شما بهترین متخصصان را گردهم آورده است تا در صورت نیاز بتوانید از مشاوره آنلاین بهره ببرید.

منابع علمی این مطلب

6 دیدگاه در “مراقبت‌ های بارداری | کلاس مراقبت های باردای هفته به هفته

  1. نگار گفت:

    ورزش های دوران بارداری چیا میتونه باشه که به جنین و مادر آسیب نزنه؟؟

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      ما ورزش هایی داریم که کاملا در دوران بارداری قابل انجام است و به سلامت روانی و به خصوص سلامت جسمی مادر کمک میکنند.
      شما برای آشنایی با این ورزش ها باید حضورا پیش دکتر زنان یا ماما برید و حتی ویدیو های متنوعی است که با یک سرچ ساده میتوانید آنها را مشاهده کنید.

  2. خاطره گفت:

    من قصد دارم تا ۳ ماه دیگه بارداری بشم در اوایل بارداری چه نکاتی را باید رعایت کرد ؟

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      به طور کلی کسی که قصد بارداری داره در هفته های آتی یکسری کارها باید انجام دهد که یکسری کارها مربوط به خودش است یکسری کارها به دکتر مربوطه ربط دارد.
      در قدم اول کارهایی که خودتان میتوانید انجام دهید برای خودتان مثل: سیگار کشیدن که اگر این کارا انجام میدهید در این دوران کنار بگذارید همینطور مصرف الکل در این دوران کلا الکل را کنار گذاشته یا نرمال کردن وزن خود یا از طریق مدیتشن سعی بر این داشته باشید که خودتون ریلکس کنید یا قدم بزنید.
      کارهایی که پزشک باید برایتان انجام دهد قبل از همه این موارد لازم به ذکر است حتما شما باید قبل بارداری به پزشک مراجعه کنید و پزشک خم یک بررسی آزمایشگاهی می کند یک آزمایش خون از شما میگیرند که متوجه شوند وضعیت فاکتورهای خونی به چه صورت است یا آیا پزشک برایتان فولیک اسید تجویز می کند. خلاصه اقداماتی از این دست انجام می شود. تاکید می شود که آزمایشات گفته شده قبل از بارداری انجام شود زیرا این موضوع باعث می شود که زمانی که بادار شدید این خاطره هارو تا حد المکان کاهش پیدا کند
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص زنان و زایمان در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  3. رعنا گفت:

    سلام من متوجه شدم باردار هستم و به خوردن بی اشتها هستم چیکار کنم؟

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      بله بارداری به دلیل ایجاد اختلالات هورمونی می تواند شما رو دچار بی اشتهایی کند که شما باید برای پیگیری به همکاران زن مراجعه کنید و برای بهبود فالوآپ های منظمی طبق برنامه داشته باشید.
      نگران نباشید تا یک حدی طبیعی است و مراجعه به همکاران زن باعث راهنمایی دقیق تر در مصرف غذاها به شما می شود.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص زنان و زایمان در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.