پوست و مو, سلامت جسم

مراقبت‌های پوستی | بهترین و اثر بخش‌ترین راه‌های مراقبت از پوست صورت

مراقبت‌های پوستی | بهترین و اثر بخش‌ترین راه‌های مراقبت از پوست صورت

سلامتی پوست

پوست سالم و شاداب، در زیبایی ظاهری ما تاثیر شگفت انگیزی دارد. به نوعی که سلامتی و درخشندگی پوست صورت می‌تواند نگاه‌ها را به سمت خود معطوف کند. اما باید بدانید که پوست با گذر زمان دستخوش یک سری تغییرات می‌شود. البته تغییراتی که تا حدی قابل پیشگیری هستند و باعث می‌شوند پوست صورت تا سال‌های سال شاداب و جوان باقی بماند. اینجاست که مراقبت‌های پوستی به داد ما می‌رسد. اما بهترین و موثرترین راه‌های مراقبت از پوست صورت کدام هستند؟
با خواندن این مطلب مقالات پزشکان ازپزشک، راه‌های مراقبت از پوست رابدانید و پیری پوست خودرا سال‌ها به تاخیر بندازید. همراه ما باشید تا با چند نکته طلایی برای داشتن پوست شفاف و زیبا آشنا شوید.

راه‌های مراقبت از پوست صورت

در این مطلب ازپزشک، مراقبت از پوست صورت را بررسی می‌کنیم. شاید شما هم با مشکل پیری زودرس پوست مواجه شده باشید. یا اینکه نداسته یک سری مسائل را رعایت نکرده‌اید و حالا پوست صورت خود را با مشکل مواجه ساخته‌اید. دیگر نگرانی را کنار بگذارید و از روش‌های مراقبتی پوست که در ادامه عنوان می‌کنیم بهره ببرید.

مراقبت‌های پوستی در برابر نور آفتاب

یکی از مهم‌ترین راه‌های مراقبت از پوست صورت، به حداقل رساندن قرار گرفتن مقابل نور خورشید است.  شاید نور آفتاب تا حدودی مفید هم باشد. اما بیشتر از حد خطراتی چون آفتاب سوختگی، سرطان پوست و پیری زودرس به همراه دارد. اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که حمام آفتاب را در برنامه‌های تابستانی دارند. باید بدانید که مراقبت از پوست در برارب آفتاب تابستان بسیار حیاتی است. چراکه پرتوهای بسیار مضر فرابنفش (UV) قوی‌تر از سایر فصل‌ها هستند و پوست صورت و بدن را دچار مشکل می‌سازند. به همین دلیل باید احتیاط کنید و  کرم‌های ضدآفتاب بر روی پوست خود بمالید.
نیازی نیست بترسید و دیگر در فصل تابستان حمام آفتاب نگیرید و یا شنا کردن زیر نور خورشید را به فراموشی بسپارید. کافیست طولانی مدت در معرض نور خورشید نمانید. خصوصا بین ساعات 10 صبح تا 3 بعدازظهر که پرتوها ضرر بیشتری برای پوست دارند.

مراقبت از پوست

مراقبت از پوست

کمی بیشتر با راه‌های مراقبت از پوست در مقابل نور آفتاب تابستان

اگر بدن شما به مدت 3 تا 8 دقیقه مقابل نور خورشید قرار بگیرد. با این کار ویتامین دی بدنتان هم تامین می‌شود. اگر پوست بدن شما روشن است نیازی نیست به اندازه افرادی که پوست تیره دارند در معرض آفتاب قرار بگیرید. یعنی به اندازه‌ای که پوست بدن شما قرمز شود زیر نور خورشید نمانید به سایه پناه ببرید.

اگر مجبور هستید برای طولانی مدت در فضاهای باز و در معرض آفتاب باشید حتما کلا بگذارید. حتما عینک آفتابی بزنید و از لباس‌های آستین دار و کرم ضد آفتاب استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم از کرم ضد آفتاب وسیع الطیف (Broad Spectrum) با SPF حداقل ۳۰ تهیه کنید.
اگر کمی آفتاب سوخته شدید حتما از ژل‌های آلوئه ورا استفاده کنید. آلوئه ورا برای بهبود التهابات پوستی و آفتاب سوختگی یکی ازبهترین گزینه‌های درمان است و می‌تواند باعث ترمیم پوست بشود.

درمان آفتاب سوختگی

برای مراقبت‌های پوستی روزانه و درمان آفتاب سوختگی باید از روش‌های موثر و خوب استفاده کنید. با این کارها شاید بتوانید تا حدودی سلامتی پوست خود را بازگردانید. البته باید بدانید که همیشه راه‌های درمان، نمی‌توانند جایگزین راه‌های مراقبت از پوست صورت باشند. پس به این جمله که پیشگیری بهتر از درمان است فکر کنید و از پوست خود مراقبت کنید. چون آفتاب سوختگی دو تاثیر مخرب بر روی پوست صورت دارد. یکی از آنها پدید آمدن چین و چروک است.

شاید نمایان شدن چین و چروک‌ها با افزایش سن طبیعی باشد. اما آفتاب مستقیم می‌تواند روند پیری پوست و ظاهر شدن این خطوط را تسریع کند. به طور مثال چین‌های پنجه کلاغی در افرادی که از عینک آفتابی استفاده نمی‌کنند، شایع‌تر است. خطوطی که در اطراف چشم ظاهر شده و ناشی از نازک کردن پلک‌ها برای محافظت ازچشم در برابر آفتاب هستند.

مراقبت‌های پوستی

مراقبت‌های پوستی

برای بهبود چین و چروک‌ها می‌توانیم از روش‌های درمانی مختلف استفاده کنیم مانند:

  • تزریق ژل یا تزریق چربی
  • تزریق بوتاکس
  • میکرودرم ابریژن یا هیدرودرم
  • آر اف فراکشنال یا آر اف کونتراج

 

اگر صورت شما مدام در معرض آفتاب مستقیم باشد، ممکن است لک‌های تیره‌ی قهوه‌ای رنگ و کوچکی روی آن ایجاد شود. این لک‌ها بیشتر روی صورت و دستان دیده می‌شوند. برای پیشگیری از این لک‌ها، باید راه های مراقبت از پوست صورت را جدی بگیرید. راه‌هایی چون ضد آفتاب، البسه مناسب و پناه بردن به سایه!
برای درمان این لک‌های پوستی هم می‌توانیم از روش‌های زیر استفاده کنیم:

  • لایه‌برداری و استفاده از کرم‌های روشن کننده
  • لیزر CO2 فرکشنال
  • لیزرهای Q-switch
  • لیزرهای اربیوم یاگ
  • میکرودرم ابریژن
  • شست و شوی صحیح پوست
مراقبت‌های پوستی

مراقبت‌های پوستی

پوست شاداب و شفاف را  از متخصصان پوست و مو ازپزشک بخواهید. همین الان مشاوره آنلاین دریافت کنید.

 

مراقبت‌های پوستی با آبرسانی

صورت خود را به طور منظم بشویید. البته آنقدری هم نشوئید که پوست صورتتان دچار خشکی شود. شاید شستن پوست از کثیفی‌ها، آلاینده‌ها، باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها، یکی از مهم‌ترین راه‌های مراقبت از پوست صورت  باشد. اما شست و شوی بیش از حد پوست، قطعا به پوست شما آسیب می‌زند.

از شوینده‌های هایپوآلرژنیک و ملایم استفاده کنید. با آب داغ حمام نکنید چون استحمام با آب داغ پوست بدن شما را خشک می‌کند. از سابیدن پوست هم بپرهیزید. چون گلگون شدن پوست شما نه تنها نشانه تمیزی نیست بلکه نشانه ازبین رفتن چربی طبیعی پوست است. و به مرور پوستتان راخشک می‌کند.
یادآور می‌شویم که اگرتمام چربی‌های طبیعی پوست رااز بین ببرید در معرض خطر پوست خشک، ملتهب و بیماری‌ها قرار می‌گیرید.
موقع خشک کردن صورت و بدن خود اصلا حوله را روی پوست نکشید. به جای این کار از حرکات گذاشتن و برداشتن حوله بر روی پوست استفاده کنید.

در این زمان نیاز به مشاوره آنلاین پزشکی خواهید داشت:

  • اگر احساس کنید شفافیت پوست‌تان کم شده است
  • پوست شما طراوت و شادابی سابق را نداشته باشد
  • شست‌وشو و اگزفولیاسیون را به طور منظم انجام نداده باشید
  • توصیه‌های پاکسازی را رعایت کرده‌اید ولی می‌خواهید پاکسازی موثرتری انجام بدهید.

مراحل پاکسازی پوست در کلینیک‌ها:

شست‌وشوی صورت با شوینده‌های سازگار با نوع پوست
اگزفولیاسیون با روش سازگار با نوع پوست به صورت فیزیکی یا شیمیایی
لایه‌برداری قوی‌تر در صورت نیاز یا درخواست شما
آبرسانی موثر و عمیق به پوست با سرم‌های آبرسان، بخور و …
ماساژ حرفه‌ای برای بهبود خونرسانی و کلاژن سازی پوست
استفاده از ماسک صورت مناسب مثل ماسک‌های لیفتینگ، روشن کننده، آبرسان و …

مراقبت‌های پوستی

مراقبت‌های پوستی

برای داشتن پوست شفاف و شاداب باید مصرف دخانیات و الکل را کنار بگذارید.

یکی از مهم‌ترین راه‌های مراقبت از پوست صورت ترک دخانیات و نوشیدنی‌های الکل دار است. اگر از علائم مصرف این دو مواد بر روی پوست خبر ندارید چند خط زیر را با دقت مطالعه کنید:

سیگار وقلیان تاثیرات بسیار مخربی روی پوست دارند و باعث ایجاد لک‌های زرد، چین و چروک‌ها و پیری پوست می‌شوند. مصرف این دو باعث می‌شود که خون و اکسیژن کافی به پوست صورت نرسد.
اثرات مضر الکل روی پوست صورت یعنی گودی، افتادگی و پف زیر چشم. این موارد از نشانه‌های مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی است. همچنین مصرف الکل باعث کم‌آبی پوست می‌شود.

برطرف کردن کم آبی از مراقبت‌های پوستی

کم آبی می‌تواند پوست را نابود کند. البته پوست کم آب را با خشک یکی نکنید چون این دو متفاوت هستند. پوست خشک یک نوع پوست است اما کم آبی پوستی است که مشکل داشته باشد. پس باید بدانید که با هر نوع پوست خشک، معمولی و حتی چرب، ممکن است پوست دچار کم آبی شود. پوست‌هایی که رطوبت کافی داشته باشند خوب دیرتر هم پیر می‌شوند و شاداب و درخشان به نظر می‌آیند. پوست مرطوب بهتر دمای بدن را تنظیم می‌کند و می‌تواند در مقابل پرتوهای مضر آفتاب از خود مراقبت کند. به همین دلیل در میان روش‌های مراقبت از پوست ، مرطوب نگه داشتن پوست صورت و دست‌ها اهمیت زیادی دارد.

روش‌های هیدراته کردن پوست

برای مرطوب و هیدراته نگه داشتن پوست اول از همه باید آب و مایعات کافی بنوشید. توصیه می‌شود که روزانه حداقل ۸ لیوان (۲ لیتر) آب بنوشید.
اگر هوا گرم است یا مدت زیادی بیرون از خانه هستید یا فعالیت زیادی دارید، باید مقدار بیشتری آب بنوشید.
نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای، قهوه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشابه‌ها انتخاب‌های خوبی برای تامین آب بدن نیستند.   این موارد نه تنها دردی را دوا نمی‌کنند، بلکه می‌توانند باعث کم آبی بدن نیز بشوند.
آب میوه و آب سبزیجات تازه را جایگزین کنید. این‌ها حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای پوست و بدن هستند.

مراقبت‌های پوستی

مراقبت‌های پوستی

برای مراقبت از پوست، جلوی از دست رفتن رطوبت پوست را بگیرید.

پوست ما چربی طبیعی پوست یعنی سبوم ترشح می‌کند. که این چربی جلوی تبخیر آب و از دست رفتن رطوبت را می‌گیرد. البته ممکن است سبوم هم نتواند جلوی تبخیر شدن آب و رطوبت را بگیرد. برای مثال افرادی که پوست خشک دارند، پوستشان کمتر از حد سبوم تولید می‌کند. شاید سبوم روی پوست را هم ما با شستشوی غیراصولی، لایه برداری و … از بین ببریم. پس حتما به توصیه‌ها ازپزشک دقت کنید:

به جای حمام با آب داغ، از آب ولرم استفاده کنید.
اگر پوست چرب دارید، از یک شوینده‌ی ملایم استفاده کنید که برای پوست چرب طراحی شده باشد. در این میان بهتر است از محصولات آبرسان استفاده کنید. و ترجیحا به سراغ محصولاتی بروید که فاقد روغن باشند.
اگر پوست خشک دارید، از شوینده‌های آبرسان استفاده کنید که حاوی مرطوب کننده هستند.
اگر پوست معمولی دارید، از شوینده‌های ملایم، کرم آبرسان معمولی و یک ضد آفتاب معمولی ولی باکیفیت استفاده کنید.
اگر پوست حساس دارید، حتماً با پزشک متخصص پوست در مورد راه های مراقبت از پوست صورت مشورت کنید.

راه های مراقبت از پوست صورت را جدی بگیرید

همیشه پیشگیری بهتر، موثرتر و ارزان‌تر از درمان است. سعی کردیم در این مقاله به راه های اساسی مراقبت از پوست صورت اشاره کنیم. پس این موارد را جدی بگیرید و حتماً به توصیه‌هایی که گفتیم تا حد امکان عمل کنید.

اگر از پوست خود به خوبی مراقبت نکرده‌اید و اکنون دچار مشکل شده، هرچه زودتر برای رفع مشکلات اقدام کنید. درمان سریع‌تر، همیشه نتایج بهتری دارد.
ازپزشک همراه شماست تا به سلامتی برسید. پس با یک مشاوره آنلاین، پوست خود را ویزیت کنید و زیر نظر یک متخصص پوست و مو درمان شوید.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.