کرونا

مراقبت بعد از واکسن کرونا

مراقبت بعد از واکسن کرونا

مراقبت بعد از واکسن کرونا

همه جا صحبت از زدن واکسن کروناست. می‌توان گفت بحث واکسیناسیون کرونا حسابی داغ بوده و مردم را به چالش کشیده است. اینکه واکسن بزنیم یا نه؟ آیا مراقبت بعد از واکسن کرونا الزامی است یا آیا بعد از واکسن کرونا قرنطینه لازم است؟ یا اینکه عوارض بعد از واکسن کرونا صحت دارد یا خیر؟ اینها تمام مواردی است که در تمامی محافل و صحبت‌ها اولین موضوع مورد بحث قرار می‌گیرد. با این حال هستند افرادی که همچنان درگیر جمع‌آوری اطلاعات در رابطه با واکسن‌ها هستند. اینکه کدام واکسن برایشان بهتر است و ترجیح می‌دهند کدام را بزنند!
کشور ما شرایطی ندارد که ساکنانش بتوانند برای خودشان واکسن انتخاب کنند. پس قبل از اینکه در رابطه با عنوان صحبت کنیم پیشنهاد می‌کنیم به ناچار هم که شده واکسن دردسترس رابزنید. با انی کار شاید بتوانید درگیری بیماری را کاهش دهید و جلوی مرگ و میر را بگیرید.

مراقبت بعد از واکسن کرونا

جدا از نوع واکسنی که نصیب ما می‌شود، داشتن اطلاعات کافی در رابطه با مراقبت‌ها، امری ضروری محسوب می‌شود. داشتن اطلاعاتی در مورد مراقبت‌های قبل، حین و بعد از واکسیناسیون کرونا که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در این مطلب ازپزشک، اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان قرار دهیم. اطلاعاتی در رابطه با مراقبت‌های ضروری واکسیناسیون کرونا که با شما عزیزان به اشتراک خواهیم گذاشت. همراه ما باشید.

واکسن کرونا

واکسن کرونا

درمراکز واکسیناسیون کرونا، به چه مواردی دقت کنیم؟

اولین و مهم‌ترین نکته قبل از زدن واکسن، توجه نکردن به تمام شایعات است. شایعاتی از قبیل واکسن‌های کرونا و عوارضی که بهمراه دارند. که معمولا تمام شایعات بدون داشتن یک منبع اطلاعاتی درست و حسابی میان مردم پخش می‌شوند. پس تحت هیچ شرایطی به شایعات توجه نکنید و در اولین فرصت واکسن در دسترس را تزریق کنید.
اگر همچنان شک دارید پیشنهاد می‌کنیم به جای شنیدن سخن دیگران، به سایت‌های مربوط به سازمان بهداشت جهان مراجعه کنید. اگر به سایتی هم دسترسی نداشتید بهتراست به جای شنیدن شایعات بایک پزشک حاذق ازاپلیکیشن ازپزشک، مشاوره آنلاین داشته باشید.
واکسیناسیون کرونا هم  نیاز دارد تا برخی از شرایط رعایت شود. پس قبل از مراجعه به یکی از مراکیز واکسیناسیون، به نکاتی که در ادامه عنوان می‌کنیم توجه کنید.

مراقبت بعد از واکسن کرونا

محتویات واکسن‌های موجود را بررسی کنید. اگربه هر یک از مواد موجود درآن‌ها در خصوص دریافت یا عدم دریافت واکسن آلرژی دارید، ازپزشک مشاوره آنلاین بگیرید.
در صورت ابتلا به کرونا یا داشتن علائم مشکوک به ویروس کرونا از دریافت واکسن اجتناب کنید.
در رابطه با بهترین زمان ممکن برای دریافت واکسن حتماً ازپزشک مشاوره آنلاین بگیرید و شرایط خود را بازگو کنید.
اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید و یابه بیماری زمینه‌ای خاصی مبتلا هستید، قبل ازدریافت واکسن حتما ازپزشک مشاوره آنلاین بگیرید.
یک روز قبل از مراجعه برای دریافت واکسن کرونا، مایعات فراوان بنوشید و به اندازه کافی استراحت کنید.

مراکز واکسیناسیون

مراکز واکسیناسیون

در زمان واکسیناسیون رعایت چه نکاتی ضروری است؟

تجمع در مراکز واکسیناسیون کرونا از اصلی ترین مشکلات است. به همین دلیل سعی کنید باتوجه به زمانی که توسط وزارت بهداشت برای شما تعیین شده درمحل حضور پیدا کنید. هنگام مراجعه هم موظف هستید برخی نکات که در ادامه عنوان می‌کنیم را رعایت کنید:

  • همراه داشتن کارت شناسایی
  • همراه داشتن کارت واکسیناسیون جهت دریافت دوز دوم واکسن کرونا
  • تزریق واکسن با معده خالی می‌تواند به سرگیجه و یا افت شدید فشار خون منجر شود. پس ناشتا نباشید.
  • همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و با همراه داشتن ماسک و دستکش در مراکز واکسیناسیون حضور پیدا کنید.
  • درصورت باردار بودن یا داشتن بیماری مرتبط با ضعف سیستم ایمنی، قبل ازدریافت واکسن مسئولین مرکز بهداشت رادر جریان بگذارید.
  • در صورت مصرف داروی خاصی که احتمال دارد با واسکن کرونا تداخل پیدا کند، مسئولان مرکز بهداشت را مطلع سازید.
کرونا دلتا

کرونا دلتا

بعد از واکسیناسیون کرونا چه کنیم؟

بعد از دریافت واکسن کرونا، سریعا مرکز بهداشت را ترک نکنید. برای واکشن‌های احتمالی حدود 15 تا 20 دقیقه منتظر بمانید و سپس به منزل برگردید. احتمال بروز عوارض بعد از زدن واکسن کرونا کمی وجود دارد. و به نوعی بروز برخی از عوارض جانبی پس از دریافت واکسن کاملا طبیعی است. عوارضی که در افراد به شکل‌های گوناگون ظاهر می‌شود. شدت یکسانی ندارد و با توجه به نوع واکسنی که دریافت می‌کنید تفاوت دارد. لازم به ذکر است که عوارض بعد از زدن واکسن کرونا بعد از چند روز کاملا از بین می‌رود. در ادامه در رابطه با عوارض بعد از واکسیناسیون صحبت می‌کنیم.

عوارض بعد از زدن واکسن کرونا

از رایج‌ترین علائمی که بعد از دریافت واکسن کرونا تجربه کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس درد در محل دریافت واکسن
  • تب خفیف
  • سردرد
  • خستگی
  • دردهای عضلانی
  • دردهای مفصلی
  • اسهال
  • احساس لرزش بدن
  • متورم شدن غدد لنفاوی زیر بغل

با تجربه هرکدام از این علائم، باید استراحت کرده و مایعات کافی مصرف کنید. در نظر داشته باشید که علائم واکسن معمولاً طی چند روز از بین می‌رود. بنابراین اگر مدت زمان بروز علائم طولانی شد، بهتر است برای اطمینان یک مشاوره آنلاین ازپزشک داشته باشید.
علائمی مانند گلو درد، آبریزش بینی و یا سرفه، جزو عوارض جانبی هیچکدام از واکسن‌های کرونا نیستند. که این واکسن‌ها شامل فایزر، مدرنا، سینوفارم، آسترازنکا و برکت می‌شوند. پس این علائم از عوارض این واکسن‌ها نیستند.

شما چند روز پس از دریافت هر دو دوز واکسن، واکسینه محسوب می‌شوید. پس بعد از دریافت واکسن، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را فراموش نکنید.

 

مراقبت بعد از واکسن کرونا

مراقبت بعد از واکسن کرونا

سخن نهایی:

واکسن‌های موجود در جهان تنها تا حدی شما را در برابر این ویروس همه‌گیر مصون می‌کنند. توصیه می‌شود که پس از دریافت واکسن همچنان از ماسک استفاده کرده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید.

لازم به ذکراست که احتمال ابتلا به سویه دلتای کرونا که به تازگی جهان رادرگیر کرده، برای همه وجود دارد. دریافت واکسن کرونا به معنای بازگشت زندگی به وضعیت عادی نیست. لطفا اخبار غلط انتشار ندهید و تا اطلاع ثانوی از حضور در اجتماعات و مکان‌های شلوغ اکیداً خودداری کنید.
از اینکه تا انتهای این مطلب ازپزشک همراه ما بودید از شما سپاسگذاریم. در صورت نیاز از ویزیت آنلاین و یا مشاوره آنلاین ازپزشک استفاده کنید و سوالاتتان را بپرسید. همچنین می‌توانید سوالاتتان را در قسمت دیدگاه ثبت کنید و ازپزشک پاسخ بگیرید.

ازپزشک، همراه شما تا سلامتی

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.