عفونی, کرونا

ناقل کرونا یعنی چه ؟ | ناقلان کرونا و عوارض کرونا بعد از بهبودی

ناقل کرونا یعنی چه ؟ | ناقلان کرونا و عوارض کرونا بعد از بهبودی

واکسن کرونا

به شخصی که آلوده به بیماری باشد ناقل می‌گویند چراکه می‌تواند، بیماری‌اش را به دیگران انتقال دهد. شخص آلوده به بیماری‌های عفونی اگر علائمی هم نداشته باشد می‌تواند ناقل باشد و  عفونت را به سایرین انتقال دهد. ناقل کرونا هم همین است. همانگونه که می‌دانید کرونا یک بیماری عفونی است. به همین دلیل اگر فردی علائم کرونا مانند  سرفه خشک و مکرر، بدن درد، عطسه، مشکلات گوارشی. از دست دادن حس بویایی و چشایی، تب شدید و … را داشته باشد قطعا بیماری را به دیگران انتقال می‌دهد. در ضمن ممکن است فردی هیچگونه از علائم کرونا را نداشته باشد اما به ویروس کرونا مبتلا شده باشد که در این حال نیز می‌تواند در دسته ناقلان بدون علامت قرار بگیرد.
ما در این مطلب از مجله “ازپزشک” به ناقل کرونا؛ عوارض کرونا بعد از بهبودی. و اینکه باید از از ناقلان بدون علامت بترسید اشاره می‌کنیم. همراه ما باشید.

عوارض کرونا

عوارض کرونا

ناقل کرونا یعنی چه ؟

همانطور که پیش‌تر عنوان کردیم به شخصی که آلوده باشد ناقل گفته می‌شود. شخص آلوده به عامل بیماری عفونی علائم بیماری را از خودنشان نمی‌دهد اما می‌تواند عامل عفونی رابه دیگران انتقال دهد. یکی از بزرگ ترین نگرانی‌ها درباره ویروس کرونا این بود که بسیاری از بیماران با نتیجه آزمایش. مثبت از نظر ابتلا به کرونا به هیچ وجه علائمی از خود نشان ندادند. اما ناقل بودند و افراد بسیاری را به کرونا مبتلا کردند.  ناقلان بیماری کرونا افراد بی‌شماری و متاسفانه خانواده‌های خود را بیمار کردند و ناقل کرونا بودند. باتوجه به اینکه ویروس کرونا می‌توانداز طریق قطرات تنفسی فرد مبتلا در حین سرفه، عطسه ویا صحبت کردن منتقل شود.
حالا سوال اینجاست که آیا یک فرد ناقل با صحبت در خانه می‌تواند ناقل ویروس کرونا باشد ؟ شواهد حاکی از آنست فرد ناقل (مبتلا به کرونا) که علائم کرونا نداشته باشد قطعا می‌توانداین ویروس را منتقل کند.

این مطلب ما را بخوانید  .. کرونا و ریزش مو 

اما اینکه چطور این ویروس را انتقال دهد جواب دقیق و مشخصی ندارد. تقریباً 80 درصد موارد ابتلا به بیماری کووید 19، خفیف بودند. به همین دلیل کارشناسان تخمین می‌زنند که تا 50 درصد از مبتلایان ممکن است ناقلین بدون علامت باشند.

البته باید بدانید که ناقل بدون علامت، ممکن است تا 5 نفر را مبتلا کند. اهمیت ناقل بدون علامت به عنوان منبع عفونت، بستگی به پراکندگی آن عفونت در جمع باشد.  که این پراکندگی به میزان ومدت انتشار ویروس ازفرد، شغل فرد، عادات رفتاری، عادات زندگی، فعالیت‌ها و اقدامات بهداشتی دارد. البته تماس‌های نزدیک ازجمله در منزل، شانس بیشتری برای آلوده شدن نسبت به جمعیت عمومی را به دنبال دارند.

فرد ناقل کرونا در زمان صحبت، عطسه یا سرفه می‌تواند ویروس را در هوا منتشر کند. بنابراین در تماس‌های نزدیک، در زمان صحبت کردن  احتمال انتقال ویروس به دیگران به راحتی وجود دارد.

از ناقلان بدون علامت بترسید

متاسفانه در شرایطی هستیم که با دادن تست و دریافت جواب مثبت یا منفی نمی‌دانیم چه عکس‌العملی نشان دهیم. در خانه قرنطینه بشویم؟ همچنان به کار کردن در خارج از خانه ادامه دهیم یا خیر؟ به کدام تست اعتماد کنیم؟ اصلا به جواب تست‌ها اطمینان داشته باشیم یا خیر؟ البته در این شرایطی که داریم و به دلیل افزایش شیوع، هرگونه علامت می‌تواند نشان دهنده کرونا و فرد ناقل کرونا باشد. به جواب تست‌ها بسنده نکنید  و اگر کوچک‌ترین علائم کرونا را داشتیدحتما خودتان را قرنطینه کنید تا ناقل کرونا نباشید. به این دلیل باید از ناقلان بدون علامت بترسید. چرا که این دسته از شهروندان با منفی شدن تست همچنان به سفر رفته ودر تمام میهمانی‌ها حضور پیدا می‌کنند. با اینکار به گسترش شیوع کرونا کمک کرده و در داغدار کردن خانواده‌های بسیاری. که عزیزشان را با همین ندانم کاری از دست می‌دهند شریک می‌شوند.

ناقل کرونا

ناقل کرونا

این مطلب ازپزشک را همین الان بخوانید … ابتلا به کرونا بعد از واکسینه شدن

لطفا اگر کوچکترین علائم کرونا مانند خستگی را داشتید و با دادن تست جواب منفی دریافت کردید، در خانه بمانید. ناقل کرونا نباشید و با خانه ماندن دیگران را آلوده نکنید. همین خستگی می‌تواند به شدت گرفتن بیماری کمک کند. پس در این حالت استراحت کنید و با قرنطینه کردن خود، ناقل بدون علامت و ترسناک نباشید.
بسیاری از بیماران که هم‌اکنون در بیمارستان‌ها بدحال  و بستری هستند درابتدا نتیجه تست‌شان منفی بوده و نشانه‌ها راجدی نگرفته‌اند. بنابراین تست پی‌سی‌آر منفی به‌طور قطع به معنی نداشتن بیماری کرونا نیست. خواهشا این مورد را هم جدی بگیرید و در خانه بمانید. همچنین مثبت‌شدن آزمایش بدون اینکه فرد نشانه‌ای داشته باشد، به معنی خطا یا اشتباه آزمایش نیست. بلکه قطعا ویروس در بدن فرد و در مخاط‌ او تجمع پیدا کرده اما به دلایل مختلف خودش را درگیر نکرده است. بنابراین این فرد می‌تواند ناقل باشد و دیگران را آلوده کند.

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص عفونی انلاین و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

ناقل کرونا نباشید …

در چنین وضعیتی به جای انتشار ویروس باید تمام مواردی که شخص مبتلا به کرونا انجام می‌دهد را انجام دهید. یعنی در خانه بمانید آن هم دو هفته. با هیچ فردی تماس نداشته باشید. خودتان را خسته نکنید و با خواب کافی و تغذیه سالم از این بیماری فارغع شوید. اگر کرونا بگیرید و خودتان را خسته کنید باعث شعله‌ور شدن این بیماری می‌شوید. پس در خانه بمانید و حسابی استراحت کنید. تست‌های مثبت بدون نشانه و علائم کرونا می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ممکن است یکی از دلایل ابتلای قبلی فرد به کرونا باشد که توانسته است در بدنش مصونیت نسبی ایجاد  کند.

با توجه به بیماری کرونا که در کل جامعه پخش است و وجود بیمارانی که در جامعه هستند. همچنان به اصول بهداشتی و استفاده از ماسک توجه کنید. متاسفانه ناقلان بدون علامت در حال چرخیدن در جامعه هستند و هر لحظه چندین نفر را آلوده می‌کنند.

علائم کرونا

علائم کرونا

این مطلب را بخوانید “مراقبت بعد از واکسن کرونا” 

باید بدانید که هیچ راه نجاتی برای خارج شدن از این بحران و مبتلا نشدن به کووید 19 وجود ندارد. پس تنها راه محفوظ ماندن، رعایت همین موارد بسیار ساده است. مواردی که قطعا همه ما با گذشت بیش از چندین ماه از تمام جزئیات آن اطلاع داریم.
مشکل اصلی ما اینجاست که همه آگاهی داریم اما اصلا به آن عمل نمی‌کنیم. مثلا همه می‌دانیم که باید ماسک بزنیم ولی نمی‌زنیم و می‌گوییم واکسینه شدیم. نباید در میهمانی‌ها شرکت کنیم اما با این منطق غلط که واکسن زدیم در تمامی میهمانی شرکت می‌کنیم. و این همان داستان تکرار شیوع کرونا در جامعه است و ناقلانی که در حال چرخش هستند.
بنابراین مشکل از آگاهی نیست چون همه آگاهند اما عمل نمی‌کنند. قطعا نداشتن شرایط برای انجام بسیاری از  فعالیت‌ها و تفریحات، روحیه همه را تضعیف کرده است. اما فعلا چاره‌ای جز ادامه‌دادن این شرایط نداریم.

ناقلان کرونا چه کسانی را در معرض خطر قرار می دهند؟

افراد دارای  سن بالا، اضافه‌وزن یا بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون بالا در گروه‌ افراد پرخطر قرار می‌گیرند. این دسته از افراد تا حد امکان نباید در ارتباط با دیگران باشند وباید از ناقلان بدون علامت بترسند. چون متاسفانه ناقلان کرونا در همه جا حضور دارند و به دیگران آسیب می‌رسانند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت آنلاین، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

عوارض کرونا بعد از بهبودی

نیمی از بیماران کرونا بعد از بهبودی هم از عوارضی چون افسردگی، بی‌حالی، ریزش مو و درد عضلات رنج می‌برند. یک سوم بهبود یافتگان بعد از یکسال بهبودی، عوارض کرونا چون تنگی نفس را دارند و از آن رنج می‌برند. یک مطالعه علمی نشان دارد که آسیب‌های طولانی مدت در بهبود یافتگان کرونا است.

افسردگی، کم اشتهایی، خستگی مفرط، درد‌های عضلانی، تپش قلب، ریزش مو، مشکلات خواب، کم حافظگی. از دست دادن بویایی یا چشایی، مشکلات پوستی یا کاهش آستانه تحمل عصبی از عوارض عمومی نزد بهبودیافتگان کرونا هستند.

متاسفانه یک سوم کسانی که از بیماری نجات یافته‌اند، حتی با گذشت یک سال از مداوا دچار تنگی نفس هستند. همچنین موارد آسیب نزد کسانی که در وضعیت حاد بیماری قرار گرفته و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده‌اند. به مراتب از سایرین بیشتر است. پس عوارض کرونا بعد از بهبهودی وجود دارد و متاسفانه بسیاری از ارفراد را درگیر کرده است.

 سخن آخر

باتوجه به راه‌های اصلی انتقال بیماری ازیک ناقل کرونا، احتمال انتقال ویروس ازطریق صحبت کردن درفاصله فیزیکی نزدیک وجود دارد. بنابراین افرادی که به مناطق پرخطر از لحاظ شیوع ویروس کرونا رفت و آمد دارند. یا کارکنان بهداشت و درمان که بابیماران مبتلا به کووید 19 در تماس بوده و احتمال ناقل بودن آنان وجود دارد. فاصله فیزیکی خود را در منزل با سایر اعضای خانواده رعایت نمایند.
شما هم با توجه به وضعیتی که در جامعه نمایان است، سعی کنید همچنان ماسک بزنید. از شرکت در میهمانی‌ها بپرهیزید. فاصله فیزیکی را رعایت کنید. سخت است اما تحمل کردن آن شدنی است. پس ناقل کرونا نباشیم و با کوچکترین علائم خودمان را در خانه قرنطینه کنیم.
در صورت نیاز می‌توانید از طریق “اپلیکیشن ازپزشک” از یک پزشک کرونا مشاوره آنلاین بگیرید. خوشحال می‌شویم در صورت استفاده از اپلیکیشن پزشکی ما، نقات قوت و ضعف ما را در قسمت دیدگاه به ثبت برسانید.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.