زنان و زایمان

نشانه و علامت شروع قاعدگی | آیا حالت تهوع در پریودی نشانه بارداری است؟

نشانه و علامت شروع قاعدگی | آیا حالت تهوع در پریودی نشانه بارداری است؟

نشانه و علامت شروع قاعدگی

 

علائم پریودی از کی شروع میشه؟ تنها در فاصله پنج روزتا دو هفته قبل از پریودی، علائمی را تجربه می‌کنید که خبر از شروع قاعدگی می‌دهد. زنان معمولا در این زمان متوجه تغییرات خلقی و جسمی در بدنشان می‌شوند. همین تغییرات هورمونی است که می‌تواند باعث بسیاری از علائم و نشانه‌های ناراحت کننده باشد.  ناراحتی‌هایی چون حساسیت و درد پستان، درد کمر و غیره. باید بدانید که این علائم به سندرم پیش از قاعدگی یعنی PMS معروف هستند و 90 درصد از زنان تا حدودی این سندرم را تجربه می‌کنند. در بیشتر موارد، علائم PMS خفیف است اما گاهی نیز علائم آنقدر شدید است که فعالیت های روزمره را مختل می‌کند.
در این مطلب از مجله ازپزشک، به نشانه‌ها و علامت شروع قاعدگی پرداخته‌ایم. در کنار ما با تمامی آنها آشنا شوید و اگر سوالی دارید به پاسخ برسید.

 

نشانه و علامت شروع قاعدگی

از دست همه عصبانی می‌شوید. با کوچکترین حرف و یا برخورد گریه می‌کنید. چه دلیل دارد که این همه حساس و زودرنج شوید! اگر در ناحیه شکم و لگن هم ناخوشی دارید پس به پریود نزدیک می‌شوید.
امکان ندارد هرماه که پریود می‌شوید، نشانه و علامت شروع قاعدگی را تجربه نکنید. سردرد، درد زیر دل، افسردگی، ضعف، اضطراب و از همه مهم‌ تر یعنی عصبی شدن.  اینها همگی علائم پیش از قاعدگی هستند و ممکن است چند روزی هم ادامه داشته باشند. این نشانه‌ها معمولا حدود ۳ تا ۴ روز قبل از خونریزی از بین می‌روند.

ما در این مطلب ازپزشک شما را با نشانه و علامت شروع قاعدگی آشنا می‌کنیم . چنانچه این علائم در مدرسه، کار و یا زندگی روزمره شما تداخل ایجاد کرده، با متخصص زنان ازپزشک صحبت کنید. شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن ازپزشک، از بهترین متخصصان زنان مشاوره آنلاین بگیرید و بدون نگرانی این دوره راسپری کنید.

مفهوم سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

premenstrual syndrome  علائمی است که یک زن قبل از شروع قاعدگی اصلی آن را تجربه می‌کند. در واقع این سندروم می‌تواند حدود ۷۵ درصد زنان را قبل از یائسه شدن تحت تاثیر قرار دهد. سندروم پیش از قاعدگی یا PMS که پیشتر به آن اشاره کردیم،  یک اتفاق معمول و طبیعی دربدن زنان است. می‌توان گفت که این سندرم جزئی از چرخه قاعدگی محسوب شده و روی هر بخشی از بدن تاثیر می‌گذارد. گاهی به طور ناخودآگاه سایز فرد و وزن او افزایش پیدا می‌کند. باید بدانید افزایش وزن تنهابه دلیل سندروم پیش از قاعدگی و تجمع آب دربدن است و ربطی به چربی ندارد. یعنی این اضافه وزن موقت بوده و بعد از بهبود سندروم از بین  می‌رود.

بسیاری از نوجوانان PMS را تجربه می کنند ولی علائم با افزایش سن تغییر می کند. برخی زنان تاثیرات PMS را روی روابط، کار و سلامت کلی بدن خود تجربه می ‌کنند. تاثیرات جدی سندروم پیش از قائدگی عبارتند از:

  • مشکل در ازدواج و روابط
  • کاهش عملکرد کاری یا تحصیلی
  • از دست دادن علاقه به مشارکت اجتماعی
  • افکار خودکشی

اگر همراه با PMS افسردگی را هم تجربه می‌ کنید احتمالاً به شکلی از اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی (PMDD) مبتلا شده اید.

 

علائم قاعدگی

علائم قاعدگی

قاعدگی چیست؟ از کجا بفهمیم نزدیک پریود هستیم؟

دختران و زنان از  سن بلوغ  تا یائسگی هر ماه در یک برهه زمانی مشخص پریودی را تجربه می‌کنند. به همین دلیل  این زمان به یک سیکل ماهانه برای زنان تبدیل می‌شود. سیکل ماهانه‌ به روزی که خونریزی شروع می‌شود تا خونریزی بعدی گفته می‍شود. این روزها علائم و نشانه‌هایی دارند که قبل از بروز آن متوجه می‌شوید که نزدیک پریود هستید.  معمولا چرخه پریود زنان ۲۸ روز بوده و زمان خونریزی یا همان عادت ماهانه حدود ۳ تا ۷ روز است.

 

درد در ناحیه شکم از نشانه و علامت شروع قاعدگی

دیسمنوره اولیه  یا همان گرفتگی شکم، قبل و یادر حین دوران قاعدگی اتفاق می‌افتدو از شایع‌ترین علائم شروع پریود است. معمولا نشانه و علامت شروع قاعدگی 1 تا 2 هفته قبل از پریودی اتفاق افتاده وبعد از خونریزی تمام می‌شود. اما گرفتگی در ناحیه شکم قبل از قاعدگی شروع شده و در 2 روز اول پریودی بیشترین درد را دارد. این گرفتگی و درد در پایین شکم ایجاد می‌شود و گاهی درد آن به پشت و ران هم سرایت می‌کند. باید بدانید که انقباض رحم این درد را ایجاد می‌کند. تولید لیپیدهای شبه هورمونی به نام پروستاگلاندین باعث تحریک این انقباضات می‌شود. اگرچه این چربی‌ها باعث التهاب و ورم می‌شوند، اما به تنظیم تخمک‌گذاری و قاعدگی نیز کمک می‌کنند.
زنانی هم هستند که این درد را شدیدتر تجربه می‌کنند. دردی همراه با خونریزی زیاد…

 

نشانه و علائم پریودی

نشانه و علائم پریودی

پریودهای دردناک نشانه چیست؟

اکثر زنان الگوهای مشابهی در چرخه قاعدگی دارند اما برخی از آنها دچار قاعدگی دردناک یا دیسمنوره هستند که میتواند علت های مختلفی داشته باشد که مهم ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • اختلالات یا بیماری های تخمدان (در این حالت درد 4-3 روز پیش از خونریزی احساس می شود).
  • انقباضات رحمی ( در این حالت درد بلافاصله پس از قاعدگی تظاهر می کند)
  • التهاب و تورم اندام تناسلی ( در این حالت درد گهگاه عارض می شود و تا بعد از قاعدگی ادامه می یابد).
  • کمبود ویتامین ها
  • عفونت مزمنی لگنی
  • سندرم پیش از قاعدگی
  • التهاب آپاندیس
  • عفونت ادراری مزمن
  • انحراف رحم
  • آندومتریوز
  • بیماری التهابی لگن
  • چرخش تخمدان
  • سیگار کشیدن
  • تنگی مجرای رحم
  • اختلال مهره سوم کمری
  • خشکی مهبل

بیشتر بخوانید: علت درد های قاعدگی بدون خونریزی 

 

درد و حساسیت در پستان

در نیمه اول چرخه قاعدگی سطح استروژن شروع به افزایش کرده واین اتفاق باعث تحریک مجاری شیر در پستان‌ها می‌شود. سطح پروژسترون در اواسط چرخه هنگام تخمک‌گذاری افزایش پیدا می‌کند. همین  امر باعث بزرگ شدن و تورم غدد پستانی در سینه‌ها می‌شود. تورم و افزایش پروژسترون نیز منجر به درد سینه‌ها قبل و یا در هنگام قاعدگی می‌شود. برخی زنان این درد را به صورت خفیف دارند اما برخی احساس درد را همراه با سنگینی پستان تجربه می‌کنند.

 

مشکلات گوارشی زنان از نشانه و علامت شروع قاعدگی

از آنجا که روده شما به تغییرات هورمونی حساس است، ممکن است تکرر ادرار را در دوران پریودی خود داشته باشید.  پروستاگلاندین‌هایی که باعث انقباضات رحمی می‌شوند هم می‌توانند باعث انقباض در روده شوند.
ممکن است در قاعدگی بیشتر نیاز به دستشوئیی داشته باشید و  اسهال، یبوست، نفخ و حالت تهوع را تجربه کنید.
ایجاد نفخ در دوران قاعدگی هم از دیگر علائم قاعدگی است. تغییر در سطح استروژن و پروژسترون باعث می‌شود که بدن بیش از حد معمول آب و نمک درخود نگه دارد. همین موضوع منجر به احساس نفخ می‌شود. نفخ در روز اول پریود بسیار شدید است.

قاعدگی چیست

قاعدگی چیست

 

آیا حالت تهوع از علائم پریودی است؟

حالت تهوع یکی از موارد شایع نشانه و علامت شروع قاعدگی در بسیاری از زنان می باشد. تهوع خفیف چند روز پیش از شروع قاعدگی طبیعی می باشد و تنها با رعایت رژیم غذایی مناسب بهبود می یابد و نیازی به مصرف دارو ندارد. اما چنانچه حالت تهوع بسیار شدید باشد، ممکن است با بیماری هایی مانند آندومتریوز، همراهی داشته باشد. در صورتی که حالت تهوع با یکی از نشانه های زیر همراه باشد، مشاوره با پزشک متخصص زنان کمک کننده می باشد:

  • حالت تهوع شدید که با کم آبی بدن و دهیدراتاسیون همراه باشد
  • حالت تهوع شدید برای اولین بار
  • کاهش وزن به دنبال حالت تهوع شدید
  • حالت تهوع پیشرونده
  • عدم توانایی مصرف مواد غذایی

 

سردرد از نشانه و علامت شروع قاعدگی

همانگونه که می‌دانید هورمون‌ها مسئول پاسخ به دردها هستند. به همین دلیل نوسات هورمونی سردرد و میگرن را در زنان ایجاد می‌کند.  برهم خوردن تعامل بین استروژن و سروتونین باعث ایجاد میگرن در افراد مستعد به ابتلا به این بیماری می‌شود. باید بدانید که سروتونین یک انتقال‌دهنده عصبی است که اغلب به کاهش سردرد و میگرن کمک می‌کند. و استروژن باعث افزایش سطح سروتونین و تعداد گیرنده‌های سروتونین در مغز در طول چرخه قاعدگی می‌شود. افت استروژن در نیمه قاعدگی (حین تخمک گذاری ) و انتهای آن با تشدید سردردهای میگرنی همراه می باشد.

به همین دلیل بیش از 50 درصد زنانی که میگرن دارند در طول قاعدگی علائم بیشتری از میگرن تجربه می‌کنند. برخی زنان هم در زمان تخمک‌گذاری میگرن را تجربه می‌کنند.  میگرن یک یا دو روز قبل از قاعدگی ۱.۷ برابر بیشترو در سه روز اول قاعدگی ۲.۵ برابر بیشتراتفاق می‌افتد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

جوش‌های روی صورت از نشانه و علامت شروع قاعدگی

بیشتر زنان قبل از پریود جوش زدن روی صورت را تجربه می‌کنند. که این جوش‌های هورمونی، معمولا در چانه و خط فک ظاهر می‌شوند. البته در دیگر نقاط صورت هم ممکن است جوش‌های هورمونی مربوط به قاعدگی نمایان شوداما بیشتر در چانه ظاهر می‌شود. این جوش‌ها شاید ناراحت کننده باشند اما باید بدانیدکه به دلیل تغییرات طبیعی هورمونی مرتبط باچرخه تولیدمثل زنان اتفاق می‌افتند.
اگر در هنگام تخمک‌گذاری بارداری اتفاق نیفتد، سطح استروژن و پروژسترون کاهش یافته و آندروژن‌ها افزایش می‌یابد. آندروژن‌های موجود در بدن شما سبوم را تحریک می‌کند. که در صورت تولید بیش از حد این چربی طبیعی، جوش‌های پوستی به جای می‌ماند. جوش‌های مربوط به قاعدگی هم در اواخر دوره یا اندکی بعد با افزایش سطح استروژن و پروژسترون از بین می‌روند.

نوسات خلقی

علائم عاطفی و تغییرات هورمونی  در بعضی افراد بسیار شدید‌تر از علائم جسمی آنهاست. به این صورت که قبل از قاعدگی علائمی چون نوسانات خلقی، افسردگی، تحریک‌پذیری و اضطراب را جای درد تجربه می‌کنند. ناراحتی و یا عصبانیت شدید قبل از دوران پریود به دلیل افزایش سطح استروژن و پروژسترون رخ می‌دهد. استروژن برتولید سروتونین و اندورفین‌های خوب در مغز تأثیر گذاشته و  باعث کاهش شادی و افزایش افسردگی و ناراحتی می‌شود. پس باید گریه‌های بی دلیل قبل و یا در زمان پریودی را بدانید که همگی ریشه در این هورمون‌ها دارد.

نشانه و علامت شروع قاعدگی  مانند مشکلات خواب

نشانه و علامت شروع قاعدگی چون گرفتگی، سردرد و تغییرات خلقی، همگی خواب را تحت تاثیر قرار می‌دهند.  همچنین تغییر در دمای بدن خواب عمیق و راحت را گرفته و باعث ناخوشی می‌شود. دمای بدن بعد از تخمک‌گذاری حدود نیم درجه افزایش یافته و تا زمانی که قاعدگی شروع نشود بالا می‌ماند. همین نیم درجه  توانایی شما در به خواب رفتن را مختل کند و چرخه خوابتان را برهم می‌زند.

عادت ماهانه

عادت ماهانه

 

رنگ خون اولین پریود

اولین پریود و خونریزی قاعدگی برای همه زنان تجربه منحصر به فرد و هیجان انگیزی می باشد. توجه به رنگ، مقدار و … خون پریود از اهمیت بالایی در سلامت شما برخوردار می باشد. شروع خونریزی قاعدگی یکی از علائم مهم بلوغ در زنان می باشد. به طور کلی رنگ خون اولین پریود با خونریزی های بعدی متفاوت می باشد. ممکن است رنگ خون در هر ماه قاعدگی نیز تفاوت های مختصری داشته باشد. همچنین ممکن است رنگ خون قاعدگی شما با مادر یا خواهر شما نیز متفاوت باشد. هیچ کدام از این موارد نگران کننده نیستند. رنگ خون در اولین قاعدگی اغلب به صورت قرمز تیره یا لکه های قهوه ای بر روی لباس زیر دیده می شود. این رنگ به تدریج در خونریزی های بعدی روشن تر می شود و به صورت قرمز رنگ در می آید.

 

تفاوت علائم پریود و بارداری

اگرچه که پریود و بارداری علائم مشابه متعددی دارند، اما تفاوت های عمده ای نیز بین آن ها گزارش شده است. ازجمله مهم ترین این تفاوت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حین بارداری خونریزی قطع می گردد
  • حین بارداری تغییرات نوک پستان ها دیده می شود
  • حالت تهوع در بارداری اغلب شدیدتر و شایع تر از پریودی می باشد
  • احساس خستگی در بارداری اغلب شدیدتر و طولانی تر از پریودی می باشد

 

درمان علائم قبل از شروع قاعدگی

نشانه و علامت شروع قاعدگی  در هر زنی متفاوت است. اگر  در این دوران میگرن شدید را تجربه می‌کنید حتما از یک متخصص زنان مشاوره بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم در خانه بمانید و از طریق اپلیکیشن ازپزشک، با یک متخصص زنان در ارتباط باشید. سندرم روده تحریک‌پذیر یا آندومتریوز، نیز می‌توانند سندرم پیش از قاعدگی را شدیدتر کنند. در این حالت هم بد نیست از یک پزشک کمک بگیرید و مشاوره آنلاین داشته باشید.

در برخی موارد، پزشک ممکن است برای تنظیم هورمون‌های شما قرص‌های ضد‌بارداری تجویز کند. قرص‌های ضدبارداری با ثابت نگه‌داشتن سطح هورمون‌ها به مدت سه هفته از تخمک‌گذاری طبیعی بدن جلوگیری می‌کنند. حواستان باشد که در هفته‌ای که پریود می‌شوید باید مصرف قرص‌های ضدبارداری را قطع کنید.

 

برای درمان علائم قاعدگی هم می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • برای کاهش نفخ و ورم، نمک مصرفی را کم کنید.
  • داروهای مسکن بدون نسخه، مانند ایبوپروفن (Advil) یا استامینوفن (Tylenol) مصرف کنید.
  • برای کاهش درد از کیسه آب گرم استفاده کنید.
  • برای کاهش نوسانات خلقی، ورزش کنید. همچنین وعده‌های غذایی کم و متعدد مصرف کنید تا قند خون‌تان ثابت بماند. قند خون پایین می‌تواند باعث ایجاد نوسانات خلقی شود.
  • مدیتیشن و یوگا انجام دهید.
  • از غذاهای حاوی کلسیم مانند لبنیات و در صورت عدم امکان، از مکمل‌های کلیسم استفاده کنید. لازم به ذکر است که مکمل‌های کلیسم در کاهش افسردگی بسیار مفید هستند و می‌توانند ناراحتی را کنترل کنند.
  • از نوشیدن الکل و کافئین در این دوران پرهیز کنید.
  • غذاهای حاوی کربوهیدرات های کمپلکس مانند میوه، سبزیجات و غلات کامل مصرف کنید.
  • خواب کافی داشته باشید.
  • حداقل روزی نیم ساعت ورزش هوازی داشته باشید.

 

دمنوش برای سندروم پیش از قاعدگی

درد و انقباض عضلات شکم، نفخ، کاهش خلق و افسردگی از جمله شایع ترین نشانه ها و علامت شروع قاعدگی می باشند. مصرف نوشیدنی های گرم و لذت بخش، ازجمله روش های پیشنهاد شده برای کاهش این علائم می باشند. اگرچه که اثر این نوشیدنی ها اندک می باشد، اما به دلیل عدم همراهی با عوارض جانبی قابل توجه، مصرف آن ها در بسیاری از افراد با بهبود علائم همراه می باشد. از جمله دمنوش های مفید برای کاهش نشانه و علامت شروع قاعدگی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • چای و نعناع
  • دمنوش زنجبیل
  • دمنوش برگ تمشک قرمز
  • دمنوش بابونه
  • دمنوش دارچین
  • چای سبز
  • دمنوش آویشن
  • چای اولانگ
  • دمنوش اسطوخودوس

 

قرص سندروم پیش از قاعدگی

اگرچه که اغلب علائم سندروم پیش از قاعدگی با رعایت موارد فوق و بدون نیاز به مصرف قرص بهبود می یابند، اما گاهی و در برخی افراد علامت و نشانه شروع قاعدگی بسیار شدید و ناتوان کننده می باشد. در این افراد بهتر است مصرف قرص به صورت گه گاه (شدت کمتر) یا مداوم (شدت بیشتر) آغاز شود. از جمله قرص های موثر برا کاهش علائم قاعدگی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  • مصرف مکمل های کلسیم، منیزیوم، ویتامین E و ویتامین B6
  • داروهای ضد افسردگی: مصرف داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین (SSRI) مانند فلوکستین، پاروکستین و سرترالین در کاهش علائم موثر هستند. این قرص ها به صورت روزانه در کل ماه یا دو هفته قبل از شروع قاعدگی مصرف می گردند.
  • داروهای ضدالتهابی و غیراستروئیدی (NSAID): مصرف قرص هایی مانند ناپروکسن و بروفن از یک الی دو روز پیش از شروع نشانه و علامت شروع قاعدگی در کاهش درد پستان ها و احساس ناراحتی موثر هستند.
  • داروهای ادرار آور: مصرف دیورتیک ها یا داروهای ادرار آور مانند اسپیرونولاکتون در کاهش ورم کمک کننده هستند. مصرف این قرص فقط به کسانی توصیه می شود که علی رغم ورزش و کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی، همچنان از ورم شدید رنج می برند.
  • داروهای هورمونی پیشگیری از بارداری: این داروها با مهار تخمک گذاری در کاهش نشانه و علامت شروع قاعدگی موثر می باشند.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

2 دیدگاه در “نشانه و علامت شروع قاعدگی | آیا حالت تهوع در پریودی نشانه بارداری است؟

  1. نبا گفت:

    من قبلااینجوری نبودم این ماه اینجوری شدم میتونه نشونه بارداری باشه؟

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      شما لازم است که تست های بارداری را انجام دهید تا متوجه این موضوع شوید.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص زنان و زایمان در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.