پوست و مو

خارش پوست | علت، عوارض و راه درمان خارش پوست

خارش پوست | علت، عوارض و راه درمان خارش پوست

خارش پوست

خارش پوست از مواردی است که بسیاری از افراد را درگیر و نگران کرده است. به نوعی که حس آزار دهنده‌ای در فرد ایجاد کرده و شخص را وادار به خاراندن می‌کند. به همین دلیل درمان خارش پوست خواسته تمامی افراد خصوصا آن دسته از افرادی است که پوست‌های حساس دارند. ما در این مطلب “ازپزشک” به دلایل ، عوارض. راه‌های درمان خارش پوست و هرآنچه که به بیماری مرتبط باشد پرداخته‌ایم. کافیست برای رسیدن به پاسخ تمامی سوالات خود، این مطلب ما را تا انتها مطالعه کنید. در انتها هر سوال بدون پاسخ خود را برای ما در قسمت دیدگاه ثبت کنید و “ازپزشک” پاسخ بگیرید.
ما تصمیم داریم شما را با علل خارش های پوستی و راه های درمان آن آشنا کنیم. پس توصیه می کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

خارش پوست

اول از همه باید بگوییم که پوست عایقی برای بدن بوده که کار او محافظت از سلول‌های بدن است. هرگاه سلول‌های پوستی ماده‌ای مشکوک تشخیص دهند فورا آنرا بررسی کرده و به مقابله با آن می‌پردازند. خارش  یکی از شایع‌ترین نشانه‌ از انواع بیماری‌های پوستی است. که معمولا این خارش بر روی پوست دیگر نواحی بدن از جمله صورت و دست پدیدار می‌شود.
پروریت نام دیگر این بیماری است.  پروریت گاهی می‌تواند از شدت خارش و خارانده شدن، پوست را ملتهب کرده و خونی کند. دراین زمان است که میکروب و باکتری‌ها می‌توانند خیلی راحت به درون و زیر پوست نفوذ کنند.
پس هرگاه دچار خارش بی دلیل شدید، حتما آن را با پزشک و متخصص پوست در میان بگذارید. همچنین می‌توانید با استفاده از “اپلیکیشن ازپزشک، با یک متخصص پوست و مو مشاوره آنلاین داشته باشید. و هرچه سریعتر مراحل درمان را طی کنید.

انواع خارش پوست

انواع خارش پوست

خارش‌ های پوستی نشانه چیست ؟

یکی از مهم ترین عوامل خارش بر روی پوست‌های خشک، خشک بودن آن است. که این نوع خارش در افراد با سن بالا بیشتر خودش را نشان می‌دهد. افرادی که سیگاری هستند نیز به دلیل خشک بودن پوستشان، بیشتر به خارش پوست دچار می‌شوند.
خانم‌هایی که مدام آرایش دارند و این موارد را روی پوست خود ساعت‌ها نگه می‌دارند نیز دچار خارش بر روی پوست صورت می‌شوند. فصل‌های پاییز و زمستان نیز به دلیل خشکی هوا، افرادی زیادی دچار خشکی پوست می‌شوند که به خارش منجر می‌شود. اگر پوست زبر و خشک شده و تنها در آن خارش ایجاد شود. این مورد را می توان با استفاده از کرم‍‌های مرطوب کننده و ضد خارش رفع کرد. اما اگر خشکی پوست همراه با التهاب و یا برجستگی باشد باید به متخصص پوست مراجعه کرد. البته درمان‌های خانگی بسیاری وجود دارد که می‌تواند این بیماری را به طور کامل از بین ببرد.

علت خارش پوست

علت خارش پوست

درمان خارش پوست‌های خشک

شاید پوست خشک از دلایل خارش باشد. اما این اتفاق مداوم نبوده و تنها در یک پروسه زمانی خاصی اتفاق افتاده و شدت پیدا می‌کند. از راه های درمان خارش مرطوب نگه داشتن آن است. به این صورت که هرروز چندین مرتبه پوست خود را با لوسیون مخصوص و آب رسان‌های با کیفیت چرب کنید. اگر پوست خشک دارید باید بدانید که بیش از حد اندن در حمام باعث می‌شود . چربی پوست گرفته شده و پوست شما خشک‌تر شود. پس در این مواقع از گرفتن دوش آبگرم اجتناب کنید و با آب ولرم حمام کنید.

حساسیت پوستی

این نوع خارش پوستی زمانی ایجاد می شود که فرد با اشیا و یا خوراکی‌های حساسیت زا در ارتباط باشد. مانند عطر، مواد شیمیایی، رنگ، گرد گل و یا … .
در این نوع خارش؛ پوست با تاول همراه بوده و سریع متورم می‌شود. این نوع خارش پوستی نیز بسیار آزار دهنده است و می‌تواند نگران کننده باشد. در بیشتر موارد خارش همانند اگزما ظاهر می‌شود. یادتان باشد که آلرژی پوستی را نمی توان به راحتی تشخیص داد. چرا که ممکن است چند روز بعد از تماس با اجسام حساسیت زا، علائم آن پدیدار شود.
برای درمان خارش حساسیت‌های پوستی می‌توانید از پمادهایی که حاوی کورتیکواستروئید هستند استفاده کنید.

عفونت‌های قارچی

عفونت‌های قارچی موجود در پوست سر و قارچ پای افرادی که ورزش می کنند، از دلایل خارش پوست است. این نوع خارش پوست را می‌توان خیلی راحت با استفاده از شامپو و کرم‌های ضد قارچی رفع کرد. لازم به ذکر است که  اگر با موارد حادتر مواجه شدید حتما “ازپزشک” مشاوره آنلاین بگیرید. و زیر نظر یک متخصص پوست مو درمان شوید.
در تماس بودن با گیاهان سمی نیز می‌تواند روی سطح پوست خارش ایجاد کند آزار دهنده باشد. برخی از این گیاهان به قدری حساسیت‌زا هستند که خارش پوستی برای فرد ایجاد می‌کنند. پس اگر به گیاهان حساسیت دارید بهتر است از قبل باآنها آشنا شوید و از دست زدن به آنها بپرهیزید.
اگر در معرض گیاهان سمی قرار دارید حتما از پماد‌های درمانی برای رفع خارش استفاده کنید. ازدیگر راه‌های درمان حساسیت‌های پوستی می‌توان به دوش آب سرد و استفاده از مخلوط جوش شیرین با آب اشاره کرد.

دیگر عوامل بیماری پروریت

از دیگر نشانه‌های خارش پوست می‌توان به بیماری‌های کلیوی اشاره کرد. این نوع بیماری‌ها می‌توانند بر روی سطح پوست تغییراتی ایجاد کنند که این تغییرات منجر به خارش در نواحی صورت و بدن می‌شوند. همانگونه که می‌دانید کلیه‌ها مواد سمی و خطرناکی را درون سیستم بدن تصفیه کرده و خارج می‌کنند. حال فکرش را کنید که روند تصفیه به درستی صورت نگیرد و مواد سمی و خطرناک در بدن باقی بمانند. در این زمان است که متابولیت‌ها ساخته شده و فرد به خارش پوستی  دچار می‌شود.
براساس تحقیقات صورت گرفته حدود 40 درصد از افراد که بیماری‌های کلیوی دارند به خارش های پوستی گرفتار می‌شوند. چنین خارش‌هایی بیشتر سطح پوست را فرا گرفته و در هنگام خواب شدت آن افزایش پیدا می‌کند.
کبد نیز همانند کلیه در تصفیه مواد سمی بدن نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. درنتیجه مشکلاتی که در کبد ایجاد می‌شود اگر به موقع درمان نشود می‌تواند خارش ایجاد کند.

نشانه های خارش پوست

نشانه های خارش پوست

دیابت از عوامل پروریت

بی حسی و مور مور شدن بدن از علائم اصلی دیابت است. و بیشتر افرادی که بیماری دیابت دارند، از پوست‎های خشکی برخوردار هستند که این خشکی پوست موجب خارش می‌شود. کم کردن مدت زمان استحمام واستفاده از لوسیون بدن و صابون‌های ضد خارش می‌تواند تا حدزیادی خارش رابرطرف سازد .
بیماری اگزما نیز به صورت خشکی روی پوست ظاهر می‌شود. که اگر این بیماری از نوع عفونی باشد می‌تواند بر روی بدن تاول ایجاد کند و منجر و جوش‌های چرکی بر روی سطح پوست شود. افراد دارای اگزمای پوستی نباید از صابون و مواد شوینده معطر استفاده کنند. چراکه این نوع محصولات می‌توانند بیماری را در فرد تشدید کنند.
پماد‌های که حاوی استروئید هستند می‌توانند تا حدی زیادی بیماری اگزمای پوستی را درمان کنند. که این پماد به پماد ضد اگزما معروف است و شناخته می‌شود.

علت خارش بدن

گزیدگی حشرات هم می‌تواند منجر به خارش شود. به این صورت که وقتی حشره‌ای بدن شمارا نیش می‌زند آلودگی‌های زیادی راهمراه نیش به داخل پوست شما منتقل  می‌کند. این نیش زدگی با خارش و قرمز شدن پوست همراه است. پس اگر در محیط های حضور دارید که حشرات در آن به وفور دیده می‌شوند سعی کنید. در و و پنجره‌ها را ببندید یا از لباس‌های پوشیده استفاده کنید. استفاده از پماد آنتی هیستامین از روش‌های درمان گزیدگی حشرات محسوب می‌شود.

 بیماری های عصبی از جمله ام اس هم می‌تواند در فرد خارش ایجاد کند. در این نوع خارش هیچ گونه التهاب و یا قرمزی بر روی پوست ظاهر نمی‌شود.
 خانم‌هایی که باردار هستند نیز بیشتر در ناحیه شکم و ران‌ها دچار خارش می‌شوند.

دیگر عوامل خارش‌های پوستی

اگر روی بدنتان خارش ایجاد شد و بعد از خاراندن یک رد باریک قرمز به جا ماند. و بعد از 30 دقیقه از بین رفت، ممکن است شما به بیماری درماتوگرافی دچار شده باشید. علت این بیماری استرس، عفونت های اداری و … است.  اگر دچار بیماری درماتوگرافی شده‌اید، آن را جدی بگیرید و سریعا با پزشک مشورت کنید.

تیروئید هم از دیگر علل خارش است. که خشکی و خارش در افرادی که کم کاری تیروئید دارند بیشتر است.
یائسگی نیز می‌تواند منجر به خارش شود. در آغاز ورود به یائسگی ممکن است تغییراتی در بدن و سیستم بدنی‌ زنان ایجاد شود .که یکی از آنها خشکی پوست است. با یائسه شدن هورمون استروژن در بدن کاهش می‌یابد که این ماده برای ساخت کلاژن بسیار ضروری است. در نتیجه کم شدن هورمون استروژن باعث می‌شود پوست رطوبت کافی خود را از دست بدهد.

درمان خارش پوست

درمان خارش پوست

عوارض خارش پوست

اگر میزان خارش بر روی پوست شما بیش از 4 الی 6 هفته طول کشید حتما با پزشک صحبت کنید. چراکه باید هر چه سریعتر  اقداماتی برای رفع آن به کمک پزشک پیدا کنید. باید بدانید بعضی از خارش‌های پوستی از بیماری‌های جدی خبر می‌دهند که نباید آنها را دست کم بگیرید. برای مثال  افراد بالای 60 سال سن اگر دچار خارش‌ شوند، ممکن است. به بیماری‌های از جمله نارسایی کلیه، تومورهای داخلی و نارسایی کبد مبتلا شده باشند.
خارش‌هایی که بدون ضایعه پوستی هستند نیز ممکن است از مشکلات داخلی خبر دهند. بنابراین این مشکل را جدی بگیرید و بی تفاوت از کنار آن ها گذر نکنید. چراکه با درمان سریع می‌توانید از مبتلا به دیگر بیماری‌های احتمالی پیشگیری کنید.

درمان خارش پوست

راه های زیادی برای درمان و تسکین وجود دارد که از این راه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفاده از لوسیون های مخصوص
  • استفاده از کمپرس آب
  • دوش آب ولرم
  • کرم های مرطوب کننده غیر معطر برای حفظ رطوبت پوست
  • لباس های خنک و نخی
  • پرهیز از خاراندن محل دچار خارش
  • عدم تماس با صابون ها، مواد شوینده و دیگر مواردی که حاوی رنگ ها و دیگر ترکیبات شیمیایی هستند
  • استفاده از کرم های ضد خارش بدون نسخه
  • استفاده از آنتی هیستامین های خوراکی

کاهش استرس هم می‌تواند تا حدی خارش بدن را کاهش  دهد. با این تفاسیر بسیاری از خارش‌ های روی پوست صورت و بدن قابل درمانند و خطری ندارند. البته برای محک کاری نیاز است که در صورت داشتن خارش به پزشک مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با نصب “اپلیکیشن ازپزشک” با یکی از بهترین متخصصان پوست و مو مشاوره آنلاین داشته باشید.

ازپزشک

ازپزشک

سخن نهایی

در این مطلب از مقالات پزشکان سعی کردیم  در رابطه با انواع خارش های پوستی و راه های درمان آن صحبت کنیم. لطفا تمام علائم ذکر شده را جدی بگیرید تا هیچوقت دچار بیماری‌های خطرناک نشوید. هرگونه سوالی هم داری می‌توانید در قسمت دیدگاه برای ما ثبت کنید و از یکی از بهترین متخصصان پاسخ دریافت کنید.
ازپزشک، همراه شما تا سلامتی

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.