غیر پزشکی, اخبار سلامت

کبد چرب در زنان باردار

کبد چرب در زنان باردار

کبد چرب در زنان باردار

درباره کبد چرب در زنان باردار بیشتر بدانید

کبد از ارگان ‌های بسیار مهم در بدن انسان است ، چرا که این ارگان وظیفه‌ دفع سموم و مواد مضر دیگر از بدن را بر عهده دارد و همین دلیل سالم بودن آن بسیار مهم است . به این صورت که عملکرد صحیح کبد به خصوص در دوران بارداری برای سلامت مادر و کودک هم بسیار مهم است و نقش کلیدی در زندگی آنها دارد. ابتلا به کبد چرب بارداری معمولاً فرایندی تدریجی و نامحسوس است؛ به‌همین ‌علت بیمار و پزشک در بسیاری از مواقع متوجه درگیری فرد با  این بیماری نادر که از هر ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار زن باردار یک نفر به آن مبتلا می شود نمی‌شوند.

همانگونه که عنوان کردیم . کبد چرب بارداری  که به آن AFLP هم گفته می شود، یک اختلال نسبتاً نادر بوده و این اختلال با نارسایی کبد مادر باردار همراه است و در موارد شدید  می تواند منجر به مرگ شود.کبد چرب بارداری هم اغلب در ماهه سوم به بعد بارداری یا بلافاصله پس از زایمان اتفاق می ‌افتد. اما با توجه به صحبت هایی که تا الان انجام دادیم اصلا نگران نباشید چرا که با تشخیص به ‌موقع می‌ توان جلوی این مشکل را گرفت. ما در این مطلب از مجله سلامتی ازپزشک کبد چرب در بارداری، عوامل ایجادکننده‌ آن، علائم و روش درمان آن را بررسی خواهیم کرد.
چانچه به مشاوره پزشک متخصص در تهران نیاز دارید! پیشنهاد می کنیم از خدمات ویزیت پزشک آنلاین ازپزشک که بهترین پزشکان متخصص را دارد بهره ببرید و به صورت آنلاین  مشاوره پزشک متخصص داشته باشید.

دریافت مشاوره آنلاین درباره بیماری کبد چرب در زنان باردار

دریافت مشاوره آنلاین درباره بیماری کبد چرب در زنان باردار

ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک متخصص به صورت آنلاین نوعی از ارائه خدمات پزشکی سامانه ازپزشک است که امکان داشتن مشاوره پزشکان و ویزیت برای بیماران را از طریق شبکه اینترنتی  فراهم می آورد. با استفاده از خدمات ازپزشک ، دیگر نیازی نیست به دنبال ویزیت پزشک برای تشیخص کبد چرب در زنان باردار باشید و با چند ساعت از دست دادن زمان ویزیت شوید. با نصب اپلیکیشن بیمار ازپزشک می توانید در هر زمان و هر مکان، بدون محدودیت و تنها با دسترسی به اینترنت ، ویزیت پزشک آنلاین و مشاوره پزشک متخصص داشته باشید و زیر نظر پزشک متخصص ویزیت شوید .

ویزیت پزشک آنلاین به عنوان یک ابزار کاربردی و فوق العاده کمکی جهت مشاورانی که نیاز به معاینه فیزیکی ندارند مورد استفاده قرار می گیرد. چرا که در این نوع ویزیت نیازی به دادن آزمایش، تصویر رادیولوژیک و یا هر مدرک پزشکی ندارید و تنها به مکالمه تصویری و یا حتی صوتی و بازگو کردن علائمی که دارید می توانید ویزیت شوید و ازپزشک نسخه دریافت کنید.

در ضمن در زمان نیاز به آزمایش و یا تصاویر هم می توانید تمام پرونده های پزشکی در زمان ویزیت پزشک در قسمت آپلود مدارک بارگزاری کنید و پزشک را مطلع سازید. با ویزیت پزشک آنلاین و استفاده از مشاوره پزشک متخصص در سامانه ازپزشک ، می توانید در خانه بمانید و بدون نیاز به مراجعه حضوری ویزیت شوید.

سامانه قدرت‌مند از پزشک سال‌ها است که در زمینه ارائه خدمات به بیماران فعالیت دارد و همیشه سعی را بر این داشته تا بتواند انجام این مهم را برای بیماران ساده‌تر و راحت‌تر نماید یکی از این خدمات دریافت مشاوره پزشک متخصص به صورت آنلاین می‌باشد که به واسطه آن می‌توانید در هر زمان و مکانی حتی در محل کار خود ویزیت شوید یا از پزشک مورد نظرتان مشاوره دریافت نمائید.

چه عواملی  منجر به کبد چرب در زنان باردار می شوند ؟

چه عواملی  منجر به کبد چرب در زنان باردار می شوند ؟

محققان به این نتیجه رسیدند که ژنتیک و سابقه خانوادگی ، می تواند نقش مهمی در ابتلا به این اختلال داشته باشد. در کبد چرب بارداری عملکرد میتوکندی دچار اختلال می‌شود و در نتیجه‌ ، به کبد فشار بسیار زیادی وارد شده و کبد چرب بارداری رخ می‌دهد.
همانگونه که در ابتدای متن به آن اشاره کردیم کبد چرب در زنان باردار در سه ماهه سوم بارداری نمایان می شود که این اختلال در این دوران علائم زیر را به همراه دارد :

  • حالت تهوع یا استفراغ
  • درد در ناحیه‌ی شکم یا بالای شکم
  • سردرد
  • خستگی شدید و خواب‌آلودگی
  • گیجی
  • کاهش اشتها
  • زردی
  • درد بالای شکم

بسیار مهم است بدانید که مادرانی که اولین بارداری خود را تجربه می کنند یا دوقلو و یا چند قلو باردار هستند و یا مادرانی که نوزاد پسر دارند و همچنین مادرانی که لاغر بوده و وزن کمی دارند بیشتر در معرض ابتلا به  کبد چرب در زنان باردار قرار می گیرند. همچنین زنانی که در بارداری ‌های قبلی به کبد چرب بارداری دچار شده‌ باشند ممکن است در بارداری ‌های بعدی هم این اختلال را تجربه کنند.

تشخیص کبد چرب در زنان باردار و مشاوره پزشک متخصص

برای تشخیص نمی توان بدون مراجعه حضوری کاری انجام داد. به همین دلیل اگر در مشاوره پزشک متخصص نیاز به تشخیص دقیق بود ، متخصص زنان و زایمان تشخیص کبد چرب در زنان باردار را در بیمارستان و براساس علائم و نتایج آزمایش‌ ها بررسی می کنند. یکی از بهترین راه های تشخیص کبد چرب در زنان باردار نمونه‌ برداری از کبد مادر است. باید بدانید که در برخی موارد نمونه‌ برداری از کبد زن باردار امکان ‌پذیر نیست که در این شرایط پزشک متخصص با بررسی علائم بالینی و سوابق پزشکی و خانوادگی ، بیماری را تشخیص می ‌دهد.

سونوگرافی و عکس‌ برداری سی ‌تی ‌اسکن هم از دیگر روش‌های تشخیص کبد چرب بارداری هستند.  زمانی که در تشخیص ، کبد چرب در زنان باردار مشخص شود به این معناست که مادر ، درجاتی از آسیب کبدی و نارسایی کبد را تجربه می ‌کند. در این زمان بعد از ارزیابی کامل زن باردار و اطمینان از پایدار بودن وضعیت سلامتی آن، زایمان فوری  که اغلب سزارین است توصیه می‌شود. بعد از  زایمان و جدا شدن جفت از بدن مادر، بهبودی مادر شروع می‌ شود و ممکن است مادر به چند روز تا چند هفته زمان برای بهبودی نیاز داشته باشد. بسیار مهم است بدانید که کبد چرب در بارداری در صورت عدم درمان، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

عوارض کبد چرب در زنان باردار

از شایع ترین عوارض کبد چرب در زنان باردار می توان به نارسایی کبد، خونریزی شدید، نارسایی کلیه و عفونت‌ های شدید اشاره کرد. تمامی عوارض کبد چرب بارداری برای مادر و جنین خطرناک هستند به ‌همین ‌دلیل درمان این بیماری باید بلافاصله پس از تشخیص شروع شود.
ازپزشک توصیه می کند زنانی که قصد بارداری دارند باید از خطرات و عوارض بیماری کبد چرب بارداری هم آگاهی کافی داشته باشند. همچنین زنان باید بدانند اگر یک بار به این بیماری دچار شدند، ممکن است دوباره این بیماری برای آنها اتفاق بیفتد. بنابراین باید علائم شان را با پزشک متخصص در میان بگذارند و از مشاوره پزشک متخصص بهره ببرند.

چرا که با مشاوره پزشک متخصص می توانند به راحتی و در خانه به صورت آنلاین ، مراقبت های لازم را دریافت نمایند. اگر دراین رابطه نیاز به مشاوره پزشک متخصص دارید می‌توانید همین حالا مشاوره آنلاین زنان و زایمان در سامانه ازپزشک را دریافت کنید.

اگر نیاز به اطلاعات در زمینه بیماری‌های مربوط به کبد و یا دریافت مشاوره آنلاین توسط پزشک متخصص به صورت آنلاین را دارید پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله ویزیت پزشک متخصص کبد است تا اطاعات کاملی را دراین‌باره به دست آورید.

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک امکان ویزیت آنلاین بیمار توسط پزشک متخصص است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

 

 

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.