مادر و کودک

بیماری های رایج کودکان | آشنایی با بیماری شایع کودکان و درمان آنها

بیماری های رایج کودکان | آشنایی با بیماری شایع کودکان و درمان آنها

بیماری های رایج کودکان

کودکان هم به مراقبت‌های پزشکی با کیفیت نیاز دارند و همیشه باید تحت کنترل باشند. دراین میان مهم است که شما به عنوان والدین و یا سرپرست، بیماری های رایج کودکان را بشناسید. شناخت کامل همراه با آگاهی که در صورت مواجه شدن دلهره‌ای نداشته باشید. با این کار اطمینان دارید که فرزندتان بهترین مراقبت را دریافت می‌کند و آسوده خاطر می‌شوید.
ما دراین مطلب ازپزشک تصمیم داریم شما را با بریخی از بیماری های رایج کودکان آشنا کنیم. بیماری‌هایی که راه‌های درمان را نیز آموزش می‌دهیم تا در صورت نیاز از آنها بهره ببرید. شاید نیاز داشته باشید که با یک متخصص اطفال ازپزشک ارتباط بگیرید و مشاروه آنلاین داشته باشید. با این حال درمان‌هایی که در این مطلب مورد بحث قرار گرفته است همگی بر اساس بهترین روش های درمانی تایید شده‌اند. پس همراه ما باشید و در صورت نیاز از تیم ازپزشک برای ویزیت آنلاین کمک بگیرید.

بیماری های رایج کودکان

تا انتهای این مطلب همراه ما باشید و با توجه به مواردی که عنوان کردیم حال کودکتان را بررسی کنید. شاید بنا به دلایلی یک متخصص اطفال روش درمانی دیگری برای دلبند شما تجویز کند. به خصوص اگر کودک شما آلرژی داشته و یا یک بیماری خاص داشته باشد. متخصص اطفال حرفه‌ای و دلسوز ازپزشک، هر تغییری در درمان را با شما در میان می گذارد. اگر در رابطه بامراقبت مناسب از فرزند خود سؤال دارید، لطفاً آنها را با پزشک متخصص اطفال در میان بگذارید.
ما هم به شما راه های مراقب از کودک در مقابل بیماری های رایج کودکان را آموزش می‌دهیم. تا بتوانید با خیال راحت از دلبندتان مراقبت کنید. همراه ما باشید.

بیماری های رایج کودکان و راه های درمان آن

گلو درد از بیماری های رایج کودکان است و ممکن است با درد همراه باشد. با این حال گلودردی که ویروسی نباشد نیاز به آنتی بوتیک ندارد. فقط باید حواستان باشد که کودک شما نهایت بین 7 تا ده روز بهبود یابد.
در غیر این صورت ممکن است گلو درد  در اثر عفونتی به نام استرپتوکوک ایجاد شود. این عفونت هم به راحتی با معاینه گلو کودک تشخیص داده نمی‌شود. برای تشخیص این عفونت باید تست آزمایشگاهی صورت بگیرد. همچنین پزشک در مطب میتواند توسط یک آزمایش سریع با استفاده از نمونه برداری باسواب از گلو آنرا انجام دهد. اگر آزمایش استرپتوکوک مثبت باشد، پزشک متخصص اطفال می‌تواند برای کودک شما آنتی بیوتیک تجویز کند.

نوزادان و کودکان نوپا به ندرت دچار گلودرد استرپتوکوکی می شوند. اماکودکانی که در مراکز مراقبت از کودکان نگه‌داری می‌شوند یا خواهر و برادر بزرگترشان این بیماری را دارد. بیشتردر معرض گرفتن این بیماری هستند.

بیماری کودکان

بیماری کودکان

گوش درد از بیماری های رایج کودکان

درد گوش هم  یکی از بیماری های شایع کودکان است و می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. از جمله عفونت گوش میانی (اوتیت مدیا). گوش شناگران (عفونت پوست در مجرای گوش). فشار ناشی از سرماخوردگی یا عفونت سینوسی. یا دندان دردی که به گوش بزند و ….
در این زمان  پزشک متخصص اطفال باید گوش فرزند شما را معاینه کند. اگر درد گوش فرزند شما با تب شدید باشد یا هر دو گوش را درگیر کند، پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

تجویز آموکسی سیلین، آنتی بیوتیک ترجیحی برای عفونت گوش میانی است. بسیاری از عفونت‌های واقعی گوش ناشی از ویروس‌ها هستند و نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارند.

 

عفونت های مجاری ادراری از بیماری شایع کودکان

عفونت مثانه که به آن عفونت ادراری یا UTI  نیز گفته می‌شود، در زمان رشد باکتری‌ها در مجاری ادراری رخ می‌دهد.  عفونت مجاری ادراری می تواند در نوزادی، دوران نوجوانی و حتی جوانی به وجود بیاید. ازعلائم UTI میتوان به درد یا سوزش در هنگام دفع ادرار. نیاز فوری به ادرار کردن یا نیاز به ادرار مکرر. خیس کردن رختخواب توسط کودکی که می تواند به دستشویی برود. درد شکمی یا درد پشت یا پهلو اشاره کرد.
دراین حالت پزشک با آزمایش وبا توجه به اینکه چه باکتری در ادرار کودک وجوددارد، روش درمانی را تنظیم کند.

 

آسم و آلرژی از بیماری های رایج کودکان

هر کودکی ممکن است دچار حساسیت شود. اما کودک در خانواده هایی که سابقه آلرژی دارند به احتمال بیشتری دچار آلرژی خواهد شد. امکان دارد که کودکان پتانسیل حساسیت را از والدین خود به ارث ببرند.
آلرژی کودکان می‌تواند به روش‌های مختلفی چون موارد زیر نمود کند:

  • بثورات پوستی (درماتیت آتوپیک یا اگزما)
  • آسم – رینیت آلرژیک. که به عنوان «تب یونجه» نیز شناخته می‌شود.
  • حساسیت های غذایی

آسم در کودکان علت اصلی مراجعه به اورژانس، بستری شدن در بیمارستان و غیبت از مدرسه است. آسم در دوران کودکی قابل درمان نیست و علائم ممکن است تا بزرگسالی ادامه داشته باشد.
کودکان مبتلا به آسم یا آلرژی توسط تیم آلرژی / ایمونولوژی کودکان ویزیت می شوند. در زمان نیاز پیشنهاد می‌کنیم ازپزشک کمک بگیرید و با نصب اپلیکیشن پزشکی ما، مشاوره آنلاین داشته باشید.

بیماری های رایج کودکان

بیماری های رایج کودکان

بیماری های رایج کودکان چون چاقی

اضافه وزن به عنوان داشتن وزن اضافی برای قدی خاص تعریف می‌شود. که وزن  می‌تواند حاصل از چربی، ماهیچه، استخوان، آب یا ترکیبی از این عوامل باشد. اینجاست که چاقی با داشتن چربی اضافی بدن تعریف می‌شود.
اضافه وزن و چاقی نتیجه «عدم تعادل کالری» است. در طولانی مدت، کودکان و نوجوانان چاق می‌توانند تبدیل به بزرگسالان چاق شوند. متاسفانه این افراد درمعرض مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، دیابت نوع ۲، سکته، انواع مختلف سرطان و استئوآرتریت  قرار می‌گیرند.

پس باید به فکر پیشگیری و درمان چاقی کودک خود باشید. ازپزشک کمک بگیرید و توسط یک متخصص کودک را ویزیت آنلاین کنید. با این کار از خطراتی که ممکن است کودک شما را تهدید کند پیشگیری می‌کنید.

اختلال تشنج از بیماری های شایع کودکان

تشنج زمانی رخ می‌دهد که کودک انواع خاصی از فعالیت های الکتریکی غیر طبیعی را در مغز تجربه کند. باید بدانید که در طول تشنج ، فرزند شما می‌تواند :

  • ناهنجاری هایی در احساسات یا عواطف خود تجربه کند
  • دچار تشنج یا تکان دادن غیر طبیعی عضلات شود
  • هوشیاری خود را از دست دهد
  • به اطراف خیره شود

داشتن تنها یک تشنج به این معنی نیست که فرزند شما صرع داشته باشد. معمولاً قبل از تشخیص صرع، چندین تشنج باید رخ بدهد. با این حال حتی تشنج‌های خفیف باید به پزشک متخصص اطفال گزارش شده و تحت درمان قرار بگیرد.

بیماری های رایج کودکان

بیماری های رایج کودکان

اختلالات ژنتیکی و سندروم داون از بیماری های رایج کودکان

سندروم داون یک اختلال ژنتیکی است که در طول دوره زندگی چالش‌های فیزیکی و ذهنی برای کودک ایجاد میکند. این بیماری توسط سندروم داون ایجاد  شده  و از نظر شدت متغیر است.
سندروم داون رایج ترین دلیل ژنتیکی ناتوانی‌های یادگیری در کودکان است. سندروم داون مشکلی است که در کل عمر وجود دارد. مداخلات سریع به نوزادان و کودکان مبتلا به سندروم داون کمک می‌کندتا توانایی‌های فیزیکی و فکری خود را ارتقا دهند.
تیم اختلالات ژنتیکی اطفال، بیماران مبتلا به این سندروم را ویزیت می کنند. پس در صورت نیاز از ویزیت آنلاین و یا مشاوره آنلاین ازپزشک بهره ببرید. همچنین می‌توانید سوالاتتان را در دیدگاه ثبت کنید و ازپزشک پاسخ بگیرید.

بیماری های رایج کودکان چون سرفه

سرفه معمولاً در اثر ویروس ایجاد شده و اغلب نیازی به آنتی بیوتیک ندارد. داروهای سرفه برای کودکان ۴ سال و کوچکتر یا برای کودکان ۴ تا ۶ سال توصیه نمی‌گردد. مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشند.
معمولا  داروهای سرفه در گروه سنی ۴ سال به پایین جواب نمی‌دهد و می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند.
داروهای سرفه که آرام بخش‌ دارند نباید  برای کودکان استفاده شود، مانند کدئین.

 

 بیماری کودکان

بیماری کودکان

سرماخوردگی از بیماری های رایج کودکان

سرماخوردگی توسط ویروس ها در قسمت فوقانی مجرای تنفسی ایجاد می‌شود. بسیاری از کودکان کم سن، خصوصا آنهایی که در مراکز حمایتی مراقبت می‌شوند، در سال بین ۶ تا ۸ بار سرما می‌خورند. علائم سرماخوردگی چون آبریزش بینی، احتقان و سرفه ، ممکن است تا ده روز ادامه داشته باشد.

مخاط سبز در بینی به طور خودکار به معنای عدم نیاز به آنتی بیوتیک‌ها نیست. پس باید بدانید که سرماخوردگی در بیشتر اوقات هرگز به آنتی بیوتیک احتیاج ندارد. اما اگر کودک به عفونت سینوسی مشکوک باشد. پزشک براساس علائم فرزند شما و معاینه جسمی با دقت تصمیم خواهد گرفت که آنتی بیوتیک تجویز کند یا خیر.

 

سخن آخر

چون سیستم ایمنی بدن کودکان هنوز تکامل نیافته به همین دلیل آن‌ها در برابر بیماری‌ها حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر هستند. بنابراین این وظیفه ما به عنوان والدین یا سرپرستان کودک است که مراقبت جدی‌تری از آن‌ها داشته باشیم. در این مطلب ازپزشک به چند بیماری شایع کودکان اشاره کردیم. اگر شما نسبت به سلامتی کودک خود مشکوک هستید همین الان اپلیکیشن ازپزشک را نصب کنید. با این کار می‌توانید در خانه بمانید و از ویزیت آنلاین بهره ببرید. برای دریافت مشاوره‌های پزشکی هم می‌توانید از خدمات ازپزشک بهره ببرید.
خوشحالیم که ما را به اطرافیان خود معرفی می‌کنید. در صورت رضایت از خدمات ازپزشک، نظرتان را در دیدگاه ثبت کنید.

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و ویزیت پزشک آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.