آرتروز

آرتروز

آرتروز یک بیماری شایع است که سبب درد و التهاب در یک مفصل میشود. در انگلستان حدود 10 میلیون نفر آرتروز دارند. این بیماری افراد را در همه سن ها، از جمله کودکان، مبتلا میکند.

انواع آرتروز
دو نوع شایع از آرتروز عبارتند از:

اُستئوآرتریت
روماتیسم مفصلی

اُستئوآرتریت
اُستئوآرتریت شایع ترین نوع آرتروز در انگلستان است و حدود 8 میلیون نفر را مبتلا کرده است.
این بیماری اغلب در بالغینی رخ میدهد که در اواخر دهه 40 زندگی یا بیشتر هستند. همچنین در زنان و افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند شایع تر است. با این حال، این بیماری میتواند در هر سنی در نتیجه ی یک جراحت یا در ارتباط با دیگر بیماری های مرتبط با مفصل ایجاد شود، مانند نقرس یا رماتیسم مفصلی.
استئوآرتریت در ابتدا غضروف نرم پوشش دهنده مفصل را تحت تاثیر قرار میدهد. این امر حرکت را سخت تر از حالت عادی میکند و منجر به درد و سفتی میگردد.
زمانی که پوشش غضروفی شروع به سفت و ضخیم شدن میکند، تاندون ها و رباط ها باید سخت تر کار کنند. این امر میتواند ایجاد تورم کند و سبب تشکیل اسپورهای استخوانی شود که خار استخوان یا استئوفیت نامیده میشود.
از دست دادن شدید غضروف میتواند منجر به سایش استخوان به استخوان شود که شکل مفصل را تغییر داده و سبب میشود استخوان ها از جای طبیعیشان خارج شوند.
متداول ترین مفاصلی که تحت تاثیر این بیماری قرار میگیرند عبارتند از:

دست ها
ستون فقرات
زانوها
لگن

روماتیسم مفصلی
در انگلستان، بیش از 400.000 نفر به روماتیسم مفصلی مبتلا هستند. این بیماری معمولا زمانی آغاز میشود که فرد بین 40 تا 50 سال سن دارد. زنان سه برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا میشوند.
روماتیسم و استئوآرتریت دو بیماری متفاوت اند. روماتیسم مفصلی زمانی رخ میدهد که سیستم ایمنی بدن مفاصل آسیب دیده را هدف قرار میدهد، که منجر به درد و تورم میگردد. در ابتدا پوشش خارجی مفصل (مایع مفصلی) تحت تاثیر قرار میگیرد. این میتواند به کل مفصل سرایت کند و منجر به تورم بیشتر  و تغییر در شکل مفصل شود. این امر منجر به شکستن استخوان و غضروف میشود. افراد مبتلا به رماتیسم مفصلی میتوانند دچار مشکلات دیگری در بافت ها و اندام های دیگر در بدنشان شوند.
دیگر انواع آرتروز و بیماری های مرتبط:

روماتیسم ستون فقرات – یک بیماری التهابی طولانی مدت که به طور عمده استخوان ها، ماهیچه ها و رباط های ستون فقرات را تحت تاثیر قرار میدهد و منجر به سفتی و در هم رفتن مفاصل میشود. مشکلات دیگری که میتواند بوجود آید شامل تورم تاندون ها، چشم ها، و مفاصل بزرگتر است.
اسپوندیلوز گردنی – با عنوان استئوآرتریت دژنراتیو نیز شناخته میشود، اسپوندیلوز گردنی روی مفاصل و استخوان های گردن تاثیر میگذارد و میتواند منجر به درد و سفتی شود.
فیبرومیالژیا – سبب درد در ماهیچه ها، رباط ها و تاندون های بدن میشود
لوپوس – یک بیماری خود ایمنی که روی اندام های گوناگون و بافت های بدن تاثیر میگذارد.
نقرس – نوعی ارتروز که به علت میزان بیش از حد اسید اوریک در بدن ایجاد میشود. این ماده میتواند در مفاصل باقی بماند (معمولا شست پا) اما میتواند در هر مفصلی ایجاد شود. این بیماری باعث درد شدید، قرمزی و تورم میشود.
آرتریت پسوریاتیک – یک بیماری التهاب مفصلی که افراد مبتلا به پسوریازیس را مبتلا میکند.
آرتروز انتروپاتیک – شکلی از آرتروز مزمن التهابی که با بیماری التهابی روده (IBD) ارتباط دارد، دو نوع معروف آن کولیت زخمی و بیماری کوهن است. حدود یک نفر از پنج نفر مبتلا به کولیت زخمی یا کوهن به آرتروز انتروپاتیک مبتلا خواهد شد. شایع ترین مناطقی که التهاب روی آن ها اثر میگذارد، مفاصل بیرونی (دست و پا) و ستون فقرات هستند.
آرتریت واکنشی – این بیماری میتواند منجر به التهاب در مفاصل، چشم ها و مجرای ادراری (مجرایی که ادرار از آن میگذرد) شود. این بیماری مدت کوتاهی پس از عفونت روده، دستگاه تناسلی یا با فراوانی کمتر، پس از عفونت گلو، ایجاد میشود.
آرتریت ثانویه – نوعی از آرتروز که میتواند پس از آسیب مفصلی به وجود بیاید و گاهی اوقات سال ها پس از آسیب ایجاد میشود.
پلی میالژی روماتیکا – بیماری ای که تقریبا همیشه افراد بالای 50 سال را مبتلا میکند و در آن سیستم ایمنی سبب درد و سفتی ماهیچه ای میشود، معمولا در شانه ها و بالای پاها رخ میدهد. این بیماری میتواند سبب التهاب مفاصل نیز شود.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.