PTSD

اختلال استرس پس از سانحه

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، یک اختلال اضطرابی ست که بعلت حوادث بسیار استرس زا، ترسناک یا ناراحت کننده ایجاد می شود.
فردی با اختلال استرس پس از سانحه، حادثه تروماتیک را بصورت کابوس یا فلاش بک (بازگشت به گذشته) با خودش مرور می کند و ممکن است احساساتی همچون تنهایی، تحریک پذیری و احساس گناه را تجربه کند. همچنین این افراد ممکن است دچار اختلالات خواب مانند بی خوابی و اشکال در تمرکز شوند.
این علائم معمولا به اندازه ای شدید و پایدار هستند که می توانند زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار دهند. 

چه زمانی به دنبال مشاوره ی پزشکی باشیم

طبیعی است که بعد از یک سانحه ی آسیب رسان فرد افکار ناراحت کننده و آشفته ای را تجربه کند اما اغلب افراد بطور طبیعی طی چند هفته بهتر می شوند. اگر تا چهار هفته بعد از یک تجربه ی آسیب رسان شما یا فرزندتان همچنان دچار مشکل هستید یا اگر علائم شما مشکل ساز و آزاردهنده است، باید به پزشک خود مراجعه کنید. در صورت نیاز پزشک برای بررسی های بیشتر و درمان، شما را به یک متخصص روانپزشک ارجاع می دهد.

تاریخچه ی اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

موارد اختلال استرس پس از سانحه اولین بار طی جنگ جهانی اول ثبت شدند. زمانی که سربازان به دنبال شرایط آزاردهنده جنگ، در سنگرها دچار علائم شوک پس از انفجار می شدند. اما این وضعیت تا سال 1980، یعنی زمانی که در کتابچه راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روان که توسط انجمن روانشناسان آمریکا تهیه شده بود وارد شد، رسما بعنوان یک وضعیت سلامت روانی شناخته نمی شد.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.