ادم یا ورم چیست

ادم (ورم)

ادم تجمع تدریجی مایع در بدن است که باعث تورم در بافت می شود.

تورم بسته به علت مسبب آن ممکن است در یک بخش خاص از بدن باشد و یا تمام بدن را درگیر نماید.

انواع دیگر ادم عبارتند از:

  • ادم مغزی – تجمع تدریجی مایع که مغز را تحت تاثیر قرار می دهد
  • ادم ریوی – تجمع تدریجی مایع که ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد
  • ادم ماکولا (لکه زرد بینایی) – تجمع تدریجی مایع که چشم ها را تحت تاثیر قرار می دهد

این انواع ورم هر کدام درمان خاص خود را دارند.
ادم ایدیوپاتیک (ادم با علت ناشناخته) اصطلاحی است که برای توصیف نوعی از ادم که علت ایجاد آن شناخته نمی شود، به کار می رود.

درمان تورم پا به علت آن بستگی دارد.

امابرخی از تکنیک ها وجود دارد که می توانید برای کاهش تورم پا استفاده کنید. اما قبل از استفاده از این تکنیک ها ، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

حرکت : قسمتی از بدن را که درآن احساس ورم می کنید ، مانند پاهابطورمنظم حرکت دهید. با این کارخون ذخیره شده در آنها به قلب برمی گردد و این موضوع به درمان تورم کمک می کند.

ارتفاع: در برخی از ساعات روز ناحیه آسیب دیده را در ارتفاعی کمی بالاتر از قلب قرار دهید. همچنین ، در بعضی موارد نگه داشتن قسمت آسیب دیده در ارتفاع بالاتر از قلب هنگام خواب بسیار مفید است وبه درمان کمک شایانی می کند.

ماساژ : در این حالت ، ناحیه آسیب دیده باید در جهت حرکت خون به سمت قلب نوازش وماساژداده شود ، اما باید آدرحین این اقدان رامش داشته باشید تا فشار زیادباعث آسیب به اندام نشود. این روش کمک می کند تا مایع جمع شده از آن محل خارج شود.

فشار دادن : از جوراب واریس ، دستکش یا آستین و غیره می توانیداستفاده کنید تا عضومتورم تحت فشار باشد. زیرا پوشیدن آنها معمولاً به کاهش ورم کمک می کند و از پیشرفت بیشتر ادم جلوگیری می کند. علاوه بر این ، آنها از جمع شدن مایعات در بافت پوست آسیب دیده جلوگیری می کنند.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.