HIV

ایدز HIV

ایدز یا اِچ آی وی (ویروس نقص ایمنی انسانی) ویروسی است که به سلول های سیستم ایمنی شما آسیب می زند و توانایی شما برای مقابله با عفونت ها و بیماری های هرروزه را کاهش می دهد.
ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) نامی است که برای توصیف تعدادی از عفونتها و بیماری های بالقوه تهدید کننده ی زندگی در زمانی که سیستم ایمنی بدن شما به شدت با ویروس اِچ آی وی آسیب دیده است، استفاده می شود.
در حالیکه ایدز نمی تواند از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کند اما ویروس اِچ آی وی می تواند.
در حال حاضر درمان قطعی برای اِچ آی وی وجود ندارد اما درمان های دارویی موثریوجود دارند که به افراد مبتلا به ویروس این امکان را می دهد تا زندگی سالم و طولانی مدتی داشته باشند.
با تشخیص زودهنگام و درمان های موثر، بیشتر افراد مبتلا به اِچ آی وی دچار بیماری های مرتبط با این بیماری نمی شوند و زندگی با عمر تقریبا معمولی خواهند داشت.

برخلاف برخی از ویروس‌های دیگر، بدن انسان نمی‌تواند به‌طور کامل از وجود ویروسHIV در بدن رها شود. درمان قطعی در حال حاضر وجود ندارد، اما با مراقبت‌های پزشکی مناسب،HIV  می‌تواند کنترل شود. داروهایی که برای درمانHIV استفاده می‌شود، درمان ضد رتروویروسی یاART است. این داروها میزان ویروس افراد را به تعداد کمی  کاهش می‌دهند و آن‌ها می‌توانند زندگی طولانی و سالم داشته باشند. قبل از معرفی ART  در اواسط دهه 1990، افراد مبتلا به اچ آی وی بعد چند سال به بیماری ایدز مبتلا می‌شدند. امروز، کسی که مبتلا بهHIV است و قبل از اینکه بیماری پیشرفت کند درمان شود، می‌تواند طول عمر طبیعی داشته باشد و به میزان افراد سالم زندگی کند.

تفاوت HIV و ایدز چیست؟

ویروس HIV به‌عنوان دشمن سیستم ایمنی انسان شناخته می‌شود چراکه به‌محض ورود به بدن به سلول‌های CD۴ که نوعی از سلول‌های T کمک‌کننده (Helper T cells) هستند، حمله می‌کند. این ویروس با ورود به این سلول‌ها در آنجا تکثیرشده و پس از مدتی سلول را از بین می‌برد و خود و ویروس‌های تکثیرشده از سلول خارج می‌شوند و به سراغ سلول بعدی می‌روند.

به همین ترتیب، به‌مرورزمان این ویروس اغلب سلول‌های CD۴ سیستم ایمنی را نابود می‌کند به‌طوری‌که سیستم ایمنی در یک سراشیبی و افول قرار می‌گیرد. زمانی که سیستم ایمنی توان اولیه خود را از دست بدهد یارای مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌ها را از دست خواهد داد. اگر HIV تحت درمان قرار نگیرد سیستم ایمنی توان خود را از دست می‌دهد و فرد به یک بیماری به نام سندرم نقص ایمنی اکتسابی معروف به ایدز مبتلا می‌شود. در مرحله ایدز، سیستم ایمنی ضعیف‌تر از آن است که بتواند در برابر باکتری‌ها، ویروس‌‌ها و یا قارچ‌ها واکنش مثبتی از خود نشان دهد.

بدون درمان، امید به زندگی در مرحله ایدز حدود ۳ سال است اما با درمان ضد رتروویروسی، HIV را می‌توان به‌خوبی مدیریت کرد و امید به زندگی تقریباً مشابه فردی خواهد شد که به HIV مبتلا نشده است. تخمین زده می‌شود که ۱٫۲ میلیون آمریکایی در حال حاضر به HIV مبتلا هستند و از هر ۷ نفر ۱ نفر نمی‌داند که به این ویروس مبتلا شده است.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.