بهبود و خطرات آپاندیس

بهبود و خطرات آپاندیسیت

بهبودی
یکی از مهم ترین مزیت های جراحی لاپاراسکوپی، زمان بهبودی آن است که کوتاه است و بیشتر مردم می توانند چند روز بعد از جراحی از بیمارستان مرخص  شوند.
اگر بلافاصله پس از تشخیص، آپاندیس خارج شود، بیشتر بیماران می‌توانند پس از گذشت ۲۴ ساعت به خانه خود بازگردند. در جراحی باز یا شرایط بغرنج– به عنوان مثال، اگر شما مشکل پریتونیت (عفونت لایه صفاقی شکم) داشته باشید – ممکن است یک هفته طول بکشد تا شما به حدی بهبود یابید که بتوانید به خانه بازگردید.
برای چند روز اول پس از جراحی احتمالاً درد و کبودی احساس خواهید کرد. این مشکل پس از مدتی بهبود می‌یابد، اما اگر لازم باشد، می‌توانید از مسکن استفاده کنید.
اگر شما جراحی لاپاراسکوپی داشتید، ممکن است در نوک شانه هایتان به مدت یک هفته احساس درد داشته باشید. این به علت گازی است که در زمان جراحی به درون شکم شما پمپ شده است.
همچنین ممکن است شما یبوست های کوتاه مدتی را تجربه کنید. برای کاهش آن از مسکن های کدئین دار استفاده نکنید، خوراکی های فیبر دار زیادی مصرف کنید و به اندازه کافی آب بنوشید. در صورت جدی بودن مشکل یبوست، از پزشک خود بخواهید تا برای رفع آن دارو تجویز کند.
پیش از خروج از بیمارستان در مورد مراقبت از زخم ها و فعالیت‌هایی که باید از انجام آن اجتناب کنید، به شما توصیه های لازم خواهد شد.
در بیشتر موارد، پس از چند هفته می‌توانید به فعالیت‌های روزانه خود بازگردید، با این حال، باید تا ۴ یا ۶ هفته پس از جراحی باز، از فعالیت‌های شدید دوری کنید.

خطرات

خارج کردن آپاندیس (آپاندکتومی) یکی از متداول ترین عمل‌های جراحی ست و عوارض طولانی مدت یا خطرناک آن بسیار نادر هستند.
با این حال، مانند هر نوع عمل جراحی دیگر خطراتی وجود دارد. این خطرات شامل:

  • عفونت زخم – با اینکه برای کاهش خطر عفونت قبل از جراحی، در زمان جراحی و پس از آن به شما آنتی بیوتیک داده می شود.
  • خونریزی زیر پوستی که باعث تورم سفت(هماتوم) می شود– معمولاً این عارضه خود به خود خوب می شود، اما اگر نگران هستید باید به پزشک خود مراجعه کنید.
  • اسکار(جوشگاه)– هر دو تکنیک جراحی می‌تواند در محل برش ها از خود اسکارهایی به جای بگذارند.
  • تجمع چرک (آبسه) – در موارد نادر، عفونتی که باعث ترکیدن آپاندیس شده است می تواند منجر به ایجاد آبسه پس از جراحی شود.
  • فتق – در محل برش های باز یا در محل هر کدام از برش های جراحی در روش لاپاراسکوپی

استفاده از بیهوشی عمومی هم می‌تواند با خطراتی همراه باشد، مانند خطر واکنش‌های حساسیتی یا بازگشت محتویات معده به ریه حین بیهوشی، که می‌تواند منجر به ذات الریه شود. با این حال، احتمال ایجاد عوارضی که ذکر شدند، بسیار نادر است.

روش‌های جایگزین جراحی اورژانسی

در بعضی موارد، آپاندیسیت می‌تواند باعث تشکیل توده آپاندیس شود. این توده که شامل آپاندیس و بافت های چربی دور آن می شود، تلاش بدن برای حل مشکل و بهبود آپاندیسیت است.
اگر در زمان معاینه توده آپاندیس توسط پزشک تشخیص داده شود، ممکن است تصمیم بگیرد که عمل جراحی فوری و اورژانسی انجام ندهد.
به جای آن، به شما دوره ای از آنتی بیوتیک ها و یک وقت ملاقات آپاندکتومی برای چند روز بعد زمانی که توده از بین رفت، داده می‌شود.
یک احتمال جایگزین دیگر برای جراحی فوری و اورژانسی، استفاده از آنتی بیوتیک ها برای درمان آپاندیسیت است.
با این حال، مطالعات انجام شده برای استفاده از آنتی بیوتیکها به جای جراحی، هنوز این مسأله را توصیه نمی کنند.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.