بهبود و خطرات دیابت بارداری

بهبود و خطرات دیابت بارداری

اثرات بلند مدت دیابت بارداری

دیابت بارداری به طور طبیعی پس از تولد از بین می رود. اما زنانی که آن را داشته اند بیشتر احتمال دارد که :

  • در طول بارداری بعدی دوباره مبتلا به دیابت بارداری شوند
  • مبتلا به دیابت نوع 2 در تمام طول عمر خود شوند

شما باید یک آزمایش خون برای بررسی دیابت، 6 تا 13 هفته پس از زایمان انجام دهید و اگر نتیجه طبیعی باشد پس از آن سالانه آزمایش را تکرار کنید. اگر علائم قند خون بالا – مثل تشنگی زیاد، داشتن دهان خشک و نیاز بیش از حد معمول به دستشویی رفتن برای ادرار کردن – دارید به پزشک خود مراجعه کنید و تا زمان آزمایش بعدی منتظر نمانید.
شما باید آزمایشات را حتی اگر احساس وجود مشکل هم نمی کنید، انجام دهید، زیرا بسیاری از افراد مبتلا به دیابت هیچ نشانه ای ندارند.
همچنین توصیه می شود اقداماتی که می تواند خطر ابتلا به دیابت را در شما کاهش دهد را انجام دهید از قبیل حفظ وزن متناسب و سالم، داشتن رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم.
برخی تحقیقات نشان داده اند که در نوزادانِ مادران مبتلا به دیابت بارداری احتمال ابتلا به دیابت یا چاقی در آینده افزایش می یابد.

برنامه ریزی برای حاملگی های آینده

اگر قبلا دیابت بارداری داشته اید و حالا قصد دارید مجددا باردار شوید، حتما پیش از بارداری برای دیابت بررسی شوید. پزشک شما می تواند این بررسی را انجام دهد.
اگر مبتلا به دیابت هستید، باید قبل از اینکه باردار شوید، به یک مرکز کنترل دیابت مراجعه کنید تا قند خون شما قبل از بارداری به خوبی تحت کنترل قرار بگیرد.
اگر در دوران حاملگی قبلی خود دچار دیابت بارداری شده اید، همیشه پیش از بارداری بعدی با پزشک خود مشورت کنید.
اگر آزمایشات نشان دهند که شما دیابت ندارید، تست غربالگری قند خون برای تشخیص دیابت بارداری در همان ویزیت اول پس از حاملگی برای شما انجام می شود. اگر اولین آزمایش شما نرمال باشد، یک آزمایش غربالگری مجدد در 24 تا 28 هفتگی انجام خواهد شد.
به همین ترتیب ممکن است به شما پیشنهاد شود که خودتان با استفاده از یک دستگاه تست قند خون خانگی به همان شیوه ای که در دوره بارداری قبلی که دچار دیابت بارداری شده بودید انجام می دادید، از خودتان تست قند خون بگیرید.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.