واکس گوش

تجمع تدریجی جرم گوش

تجمع تدریجی جرم گوش معمولا خود به خود خارج می شود، اما وقتی باعث انسداد گوشتان شود یک پزشک یا داروساز می تواند به شما کمک کند. گوش در معرض آسیب و تجمع باکتری و عوامل بیماری‌زا قرار دارد. اما به طور طبیعی مجرای خارجی گوش ماده‌ای موم مانند ترشح می‌کند تا از گوش محافظت کند و شنوایی آسیب نبیند.

عوامل زیر می توانند منجر به تجمع تدریجی جرم گوش شوند:
برخی عفونت های گوش مانند گوش شناگر می توانند باعث باریک شدن کانال گوش بیرونی به دلیل التهاب شوند و می توانند راه را برای تجمع موم گوش هموار کنند.
شرایط پوستی مانند اگزما با ترشحات مومی سخت و پوست خشک و پوسته پوسته مشخص می شود که هر دو می توانند به تجمع بیش از حد سرومن کمک کنند.
شرایط خود ایمنی مانند لوپوس همچنین می تواند به تولید بیش از حد موم گوش منجر شود.
برخی از تروما یا تجمع تدریجی جرم گوش نیز می تواند باعث تولید بیش از حد سرومن شود و در نهایت منجر به انسداد شود.
تمیز کردن غیر ضروری گوش با وارد کردن انگشتان دست، سواب پنبه ای یا سایر ابزارهای تهاجمی در کانال گوش شما می تواند موم را به عمق بیشتری به گوش فشار داده و آن را در مقابل پرده گوش قرار دهد.
استئوماتا که با ایجاد برآمدگی های استخوانی بی ضرر در مجرای گوش خارجی مشخص می شود می تواند مکانیسم خود تمیز کردن گوش را مختل کند.
استفاده منظم از گوشواره، گوشواره های موسیقی یا حتی سمعک ها می توانند موم گوش را بیشتر به کانال گوش فشار دهند و منجر به انسداد شود.

اگر شرایط زیر را دارید به پزشک مراجعه کنید:

  • بعد از 5 روز گوشتان تمیز نشده است
  • گوشتان به شدت بسته شده و چیزی نمی شنوید (اگر گوش تمیز نشود ممکن است دچار عفونت شوید)


با شماره ی 15 تماس بگیرید:

 

اگر به پزشک خود دسترسی ندارید یا نمی دانید در قدم بعدی چه باید بکنید.

 

 

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.