تشخیص آلرژی

تشخیص آلرژی

در صورتیکه گمان می کنید مبتلا به آلرژی هستید با پزشک خود درمورد علائم، زمانی که ایجاد می شوند، فواصل زمانی ایجاد علائم و عواملی که محرک ایجاد آن هستند، صحبت کنید.
پزشک معالج تان در مورد انواع خفیف آلرژی با علت شناخته شده می تواند به شما مشاوره داده و شما را تحت درمان مناسب قرار دهد.
درموارد شدیدتر آلرژی یا زمانیکه مشخص نباشد به چه چیز حساسیت دارید، برای انجام تست های تشخیصی بیشتر به کلینیک تخصصی آلرژی ارجاع داده می شوید. بررسی های تشخیصی که ممکن است برایتان انجام شود در قسمت پایین توضیح داده شده ست.

آزمایش خراش پوستی

تست خراش پوستی یکی از شایع ترین تست های تشخیصی در بررسی آلرژی است.
در این روش یک قطره از ماده ای که احتمالا به آن حساسیت دارید روی قسمت جلویی بازویتان قرار داده می شود. سپس پوست آن ناحیه که زیر این ماده قرار دارد بوسیله ی یک سوزن خراشیده می شود. در صورتیکه به این ماده حساسیت داشته باشید بعد از 15 دقیقه یک برآمدگی قرمر و خارش دار در محل خراش ایجاد می شود.
تست خراش پوستی بدون درد و ایمن است. اطمینان حاصل کنید که قبل از انجام تست از آنتی هیستامین ها استفاده نکرده باشید چرا که می تواند با نتیجه ی تست تداخل ایجاد کند.

 تست خون

تست خون ممکن است به جای تست خراش پوستی و یا در کنار آن و برای کمک به تشخیص آلرژی های شایع مورد استفاده قرار گیرد.
نمونه ای از خون شما تهیه می شود و از لحاظ وجود آنتی بادی های خاصی که توسط سیستم ایمنی شما در پاسخ به مواد آلرژن (حساسیت زا) تولید شده است ،بررسی می شود.

 تست پَچ پوستی

پچ تست برای بررسی نوعی اگزمای پوستی (حساسیت پوستی) به نام درماتیت تماسی استفاده می شود، این نوع اگزما بر اثر تماس پوست شما با یک آلرژن ایجاد می شود.
مقدار کمی از ماده آلرژن روی صفحه ی فلزی مخصوصی قرار داده می شود. این صفحه برای مدت 48 ساعت روی پوست شما قرار گرفته و واکنش به آن مورد ارزیابی قرار می گیرد.

 رژیم غذایی حذفی

در صورتیکه شک به حساسیت غذایی وجود داشته باشد به شما توصیه می شود از خوردن غذایی خاص پرهیز کنید تا مشخص شود آیا با این کار بهبودی در علائمتان حاصل می شود.
بعد از چند هفته توصیه می شود که دوباره همان غذا را مصرف کنید تا مشخص شود آیا مجددا به آن واکنش نشان خواهید داد.
این آزمایش را بدون مشورت با یک پزشک متخصص به صورت سر خود انجام ندهید.

تست چالشی

در موارد معدودی از “تست چالش غذایی کنترل شده” برای تشخیص آلرژی غذایی استفاده می شود.
در طول انجام این تست، ماده ی غذایی که احتمال می رود به آن حساسیت داده باشید با مقادیر تدریجا افزایش یابنده به شما داده می شود تا واکنش بدنتان تحت نظر دقیق پزشک متخصص ارزیابی شود.
این تست بدلیل اینکه می تواند باعث ایجاد واکنش شدید حساسیتی شود از سایر تست ها پرخطرتر است، اما دقیق ترین تست برای تشخیص آلرژی غذایی ست. تست های چالش غذایی معمولا در یک کلینیک مجهز انجام می شوند تا در صورت بروز واکنش های شدید حساسیتی تحت درمان قرار گیرند.

 کیت (بسته) های تشخیص آلرژی

استفاده از بسته های تجاری تشخیص آلرژی توصیه نمی شود. این تست ها معمولا استاندارد پایین تری نسبت به تست هایی که در کلینیک های خصوصی و یا تحت نظر سیستم سلامت کشور انجام می شوند دارند و لذا چندان قابل اعتماد نیستند.
تست های آلرژی باید توسط متخصصین حرفه ای تفسیر شوند که اطلاع کافی از علائم و سابقه ی پزشک ی شما دارند.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.