HIV

تشخیص ایدز HIV

تشخیص اِچ آی وی

اگر فکر می کنید ممکن است در معرض اِچ آی وی  قرار گرفته باشید فورا به دنبال مشورت پزشکی باشید. شما در آزمایشگاههای مختلفی می توانید آزمایش دهید . کلینیک های مثلثی یکی از مکان ها مناسب برای در اختیار گذاشتن اطلاعات لازم در این باره است. تنها راه اطلاع از ابتلا به اِچ آی وی انجام آزمایش اِچ آی وی است. این تست شامل آزمایش نمونه ی خون یا بزاق شما از جهت وجود نشانه های عفونت است. مهم است آگاه باشید باشید که:

  • داروهای اورژانسی ضد اِچ آی وی تحت عنوان پروفیلاکسی بعد از مواجهه اگر تا 72 ساعت بعد از مواجهه احتمالی با ویروس شروع شوند می توانند از آلوده شدن شما جلوگیری کنند-  توصیه می شود این درمان در اسرع وقت ، شروع شود که زمان ایده آل  آن تا 24 ساعت است.
  • تشخیص زودهنگام یعنی شما می توانید درمان را زودتر شروع کنید که این کار میتواند شانس شما برای کنترل ویروس را بهبود بخشد، ریسک بدحال شدن و خطر انتقال ویروس به دیگران را کاهش دهد.

لازم است هر دو نتیجه ی تست مثبت و منفی اِچ آی وی،  1 تا 3 ماه بعد از مواجهه ی بالقوه با ویروس اِچ آی وی تکرار شوند(به این دوره، دوره ی پنجره یا پنهان گفته می شود)، اما شما نباید این مدت را برای تقاضای کمک منتظر بمانید:

  • آزمایشگاه ممکن است یک آزمایش خون از نوک انگشتتان انجام دهد که نتیجه را طی چند دقیقه به شما می دهد اما ممکن است تا چند روز طول بکشد تا تست اِچ آی وی با جزئیات بیشتر آماده شود. برخی دیگر از آزمایشگاهها ممکن است برای تشخیص مقدار بیشتری خون از رگ شما بگیرند.
  • کیت های نمونه گیری وآزمایشات خانگی هم برای خرید بصورت آنلاین یا در برخی داروخانه ها در دسترس هستند– بسته به نوع تستی که استفاده می کنید نتایج شما طی چند دقیقه تا چند روز آماده خواهد شد

اگر تست اول شما نشان دهد که اِچ آی وی دارید، نیاز به آزمایش خون بعدی خواهد بود تا این نتیجه را تائید کند. اگر این آزمایش هم مثبت باشد شما برای آزمایشات بیشتر و مشورت در مورد گزینه های درمانی تان به یک کلینیک تخصصی اِچ آی وی یا نزد پزشک متخصص بیماریهای عفونی ارجاع داده می شوید. به صورت کلی تر باید بگوییم که تنها راه پی بردن به اینکه آیا مبتلا به اِچ آی وی هستید یا نه انجام آزمایش اِچ آی وی است چرا که علائم اِچ آی وی ممکن است تا سال ها ظاهر نشوند. هرکسی که فکر می کند ممکن است مبتلا به اِچ آی وی شده باشد باید مورد آزمایش قرار گیرد. آزمایش اِچ آی وی در بسیاری از مراکز به صورت رایگان در دسترس است. نتایج آزمایش شما به صورت محرمانه باقی می ماند. بسیاری از آزمایشگاه ها می توانند نتیجه را همان روز به شما بدهند. بعضی گروه های خاص بطور ویژه در خطر بالایی قرار دارند و توصیه می شود بصورت منظم مورد آزمایش قرار بگیرند:

  • مردانی که با مردان رابطه ی جنسی دارند توصیه می شود حداقل سالی یک بار آزمایش اِچ آی وی بدهند یا اگر با شریک جدید جنسی یا گهگاهی رابطه جنسی محافظت نشده دارند بایستی هر سه ماه مورد ارزیابی قرار بگیرند.
  • به مردان و زنان سیاه پوست آفریقایی در صورتیکه رابطه ی جنسی محافظت نشده و یا رابطه با یک شریک جنسی جدید یا گاه به گاه دارند توصیه می شود تست اِچ آی وی و غربالگری منظم ایدز و بیماری های منتقله از راه جنسی انجام دهند.

افراد دیگری که در معرض خطر بالا قرار دارند کسانی هستند که از سوزن مشترک، سرنگ اشتراکی و یا سایر وسایل تزریق مشترک استفاده می کنند.

چه زمانی مورد بررسی قرار بگیرید

اگر فکر می کنید ممکن است به اِچ آی وی آلوده شده باشید فورا به پزشک مراجعه کنید. هرچه زودتر این بیماری تشخیص داده شود زودتر می توانید درمان خود را شروع کنید و از بیمار شدن جدی و شدید خودداری کنید. بعضی از انواع تست های اِچ آی وی نیاز است که 1-3 ماه بعد از مواجهه با عفونت اِچ آی وی مجددا تکرار شوند، اما شما نباید برای مراجعه به پزشک این مدت صبر کنید. پزشک شما و یا متخصص سلامت جنسی می تواند در مورد انجام آزمایش و اینکه آیا نیاز به مصرف فوری داروهای اِچ آی وی دارید یا نه با شما صحبت کند. داروهای ضد اِچ آی وی که پیشگیری بعد از مواجهه نامیده می شوند، اگر طی 72 ساعت بعد از مواجهه با ویروس مصرف شوند ممکن است بتوانند از عفونی شدن شما و ابتلا به ایدز جلوگیری کنند.

کجا آزمایش اِچ آی وی انجام دهید

مکان های مختلفی وجود دارند که شما می توانید آزمایش اِچ آی وی بدهید، از جمله:

  • مراکز مشاوره بیماری های رفتاری
  • کلینیک های سلامت جنسی یا درمان بیماری های ادراری تناسلی
  • بعضی مطب های پزشکان
  • بعضی از کلینیک ها و درمانگاه ها
  • اگر باردار هستید درمانگاه های مراقبت از بارداری
  • کلینیک های مثلثی
  • کلینیک خصوصی که باید خودتان هزینه پرداخت کنید

انواع آزمایش اِچ آی وی

چهار نوع اصلی آزمایش اِچ آی وی وجود دارد (البته برخی از این روشها ممکن است در کشور موجود نباشند) :

  • آزمایش خون –  یک نمونه ی خون در درمانگاه از شما گرفته می شود و برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود. نتیجه ی آزمایش معمولا همان روز یا چند روز بعد آماده خواهد بود.
  • آزمایش نقطه ی مراقبت –  یک نمونه ی بزاق از دهان و یا یک قطره ی کوچک خون از نوک انگشت شما در درمانگاه گرفته می شود. لازم نیست این نمونه به آزمایشگاه فرستاده شود و نتیجه طی چند دقیقه  آماده می شود.
  • کیت نمونه گیری خانگی –  یک نمونه از بزاق و یا یک قطره کوچک خون را در خانه جمع آوری کرده و با پست برای آزمایش می فرستید. با تلفن و یا نامه با شما تماس گرفته شده و نتیجه به اطلاعتان می رسد.
  • کیت آزمایش خانگی –  شما یک نمونه از بزاق یا قطره ی کوچک خون را گرفته و در منزل آرمایش می کنید. نتیجه طی چند دقیقه در دسترس خواهد بود.

اگر تست هیچ گونه نشانه ای از عفونت با ویروس اِچ آی وی پیدا نکند، نتیجه ی شما “منفی” است. اگر نشانه ای از عفونت پیدا شود نتیجه “مثبت” است. آزمایش خون دقیق ترین آزمایش است و می تواند بطور معمول تا یک ماه بعد از عفونت نتیجه ی قابل اعتمادی ارائه دهد. سایر آزمایشات دقت کمتری دارند و ممکن است در مدت زمان طولانی بعد از مواجهه با عفونت نتایج قابل اعتمادی نداشته باشند. به این  مدت دوره ی پنجره (دوره ی پنهان) گفته می شود. برای همه ی این آزمایشات، اگر نتیجه ی تست اولیه مثبت است باید برای تائید نتیجه، یک آزمایش خون دیگر هم انجام شود. اگر این آزمایش هم مثبت باشد شما برای آزمایشات بیشتر و تبادل نظر در مورد  گزینه های درمانی تان به یک متخصص بیماریهای عفونی ارجاع داده می شوید.

غربالگری اِچ آی وی در بارداری

برای همه ی زنان باردار یک آزمایش خون برای بررسی ابتلا به اِچ آی وی بعنوان بخشی از غربالگری معمول قبل از تولد انجام می شود. اگر درمان صورت نگیرد، اِچ آی وی می تواند  از یک زن حامله طی بارداری، زایمان یا شیردهی به نوزادش انتقال پیدا کند. درمان طی بارداری تا حد زیادی خطر انتقال اِچ آی وی به نوزاد را کاهش می دهد.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.