تشخیص دیابت نوع 2

تشخیص دیابت نوع 2

مهم است که دیابت سریع تشخیص داده شود تا  بتوان درمان را  در اسرع وقت شروع کرد.
اگر علائم دیابت را تجربه کردید، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. پزشک درباره علائم شما سوال خواهد کرد و ممکن است درخواست آزمایش خون و ادرار کند.
نمونه ادرار شما از نظر وجود گلوکز (قند) در آن آزمایش خواهد شد. ادرار به طور معمول حاوی گلوکز نیست، اما اگر شما دیابت دارید، گلوکز می تواند از طریق کلیه ها وارد ادرار شود.
اگر ادرار شما حاوی گلوکز باشد، برای تعیین اینکه آیا شما مبتلا به دیابت هستید از یک آزمایش خون مخصوص به نام هموگلوبین اِی وان سی (HbA1c) استفاده می شود.

هموگلوبین اِی وان سی (HbA1c)

در افراد مبتلا به دیابت، آزمایش هموگلوبین اِی وان سی(HbA1c) اغلب برای نشان دادن چگونگی کنترل دیابت آنها مورد استفاده قرار می گیرد.
آزمون هموگلوبین اِی وان سی(HbA1c) میزان متوسط  قند خون شما را در طی دو تا سه ماه گذشته نشان می دهد. نتایج آن نشان می دهد که آیا اقدامات شما برای کنترل دیابت خوب بوده است یا خیر.
اگر شما مبتلا به دیابت هستید، توصیه می شود هموگلوبین اِی وان سی(HbA1c) خود را حداقل دو بار در سال اندازه گیری کنید.
با این حال، ممکن است شما نیاز به انجام آزمایش هموگلوبین اِی وان سی(HbA1c) به دفعات بیشتر داشته باشید اگر:

  • شما اخیرا مبتلا به دیابت شده اید
  • گلوکز(قند) خون شما خیلی بالا است
  • الگو و نحوه درمان شما تغییر کرده است

بر خلاف سایر آزمایشات – مانند تست تحمل گلوکز – آزمون هموگلوبین اِی وان سی (HbA1c) می تواند در هر زمانی از روز انجام شود و نیازی به آمادگی خاص مانند ناشتا بودن ندارد. با این حال، آزمون در شرایط خاصی مانند حاملگی نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد.
مزایای مرتبط با آزمون هموگلوبین اِی وان سی(HbA1c) آن را به عنوان روش ترجیحی برای ارزیابی چگونگی کنترل سطح قند خون در فرد مبتلا به دیابت ساخته است.
هموگلوبین اِی وان سی(HbA1c)  همچنین می تواند به عنوان یک آزمایش تشخیصی برای دیابت و به عنوان یک آزمایش غربالگری برای افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت هستند، استفاده شود.

هموگلوبین اِی وان سی(HbA1c) به عنوان یک تست تشخیصی

در سال 2011 ، سازمان بهداشت جهانی توصیه کرد که هموگلوبین اِی وان سی(HbA1c) برای کمک به تشخیص دیابت نوع 2 در افرادی که مورد شناخته شده دیابت نیستند هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد .
سطح  6.5٪ (48 میلی مول/مول) یا بالاتر هموگلوبین اِی وان سی(HbA1c) نشان دهنده ابتلا به دیابت نوع 2 است.
اگرچه هیچ نقطه مشخصی برای نشان دادن مرحله پیش از دیابت وجود ندارد، اما گروهی از محققین توصیه کرده اند که سطح  6 تا 6.4% (42-47 میلی مول/مول ) هموگلوبین اِی وان سی(HbA1c) نشان می دهد که فرد در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت است.

 تست تحمل گلوکز (GTT)

تست تحمل گلوکز ،که گاهی اوقات به عنوان آزمایش تحمل گلوکز خوراکی(OGTT) شناخته می شود، می تواند نشان دهد که آیا بدن شما دچار مشکلاتی در پردازش گلوکز است یا خیر.
قبل از انجام آزمایش، از شما خواسته می شود که برای 8 تا 12 ساعت مایعات مشخصی ننوشید. ممکن است لازم باشد قبل از آزمون از داروهای خاصی نیز استفاده نکنید، زیرا ممکن است بر نتایج تاثیر بگذارد.
یک نمونه خون قبل از آزمون گرفته شده و گلوکز خون شما اندازه گیری خواهد شد. بعد از آن یک نوشیدنی دارای گلوکز شیرین دریافت خواهید کرد.
بعد از نوشیدن نوشیدنی گلوکزدار، سطح گلوکز(قند) خون شما دوباره بعد از دو ساعت اندازه گیری می شود. لازم است مدت زیادی بین آزمایش های خون منتظر بمانید و ممکن است بخواهید در این مدت برای اینکه حوصله تان سر نرود، چیزی را بخوانید یا گوش دهید.

نتایج آزمون ها

نتایج تست تحمل گلوکز ممکن است نشان دهد که تحمل گلوکز شما مختل است یا اینکه دیابت دارید. این تشخیص بر اساس مقدار گلوکز خون شما قبل و بعد از نوشیدن قند است.
گلوکز خون به میلی مول به ازای هر لیتر اندازه گیری می شود، که اغلب به صورت میلی مول در لیتر(mmol/l)   نوشته می شود.
برای کسی که دیابت ندارد مقدار گلوکز خونش باید:

  • قبل انجام تست کمتر از 6 میلی مول در لیتر باشد
  • دو ساعت بعد از انجام تست کمتر از 7.8 میلی مول در لیتر باشد

اگر تست تحمل گلوکز شما مختل باشد، مقادیر گلوکز در خون شما به شرح زیر خواهد بود:

  • قبل از انجام تست6 تا 7 میلی مول در لیتر است
  • دو ساعت بعد از انجام تست 7.9 تا 11 میلی مول در لیتر است

اگر دیابت دارید، مقدار گلوکز خونتان:

  • قبل انجام تست بیشتر از 7 میلی مول در لیتر است
  • دو ساعت بعد از انجام تست بیشتر از11 میلی مول در لیتر می باشد

اگر نتایج آزمایش شما نشان می دهد که تست تحمل گلوکزتان مختل است، ممکن است توسط پزشک به شما توصیه شود که تغییراتی در شیوه زندگیتان ایجاد کنید، مانند غذا خوردن سالمتر و ورزش بیشتر. همچنین ممکن است داروهایی برای کاهش میزان قند خون برایتان تجویز شود.
اگر نتایج تست های شما نشان دهد که دیابت دارید، احتمالا برایتان دارو تجویز خواهد شد. این داروها باعث کاهش سطح قند خون شما شده و به کنترل آن کمک می کنند.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.