تشخیص زخم معده

تشخیص زخم معده

ممکن است پزشک شما بر اساس علائمتان شک کند که زخم معده دارید. او از شما خواهد پرسید که آیا از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) استفاده می کنید یا خیر و از شما آزمایش عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) خواهد گرفت.
ممکن است برای انجام اندوسکوپی جهت مشاهده  داخل معده تان به بیمارستان ارجاع داده شوید (گاستروسکوپی)

آزمایش عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)

اگر پزشک شما فکر کند علائم تان ممکن است توسط عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) ایجاد شده باشد، او احتمالا انجام آزمایش های زیر را برای شما تجویز خواهد کرد:

  • آزمایش تنفسی اوره – به شما یک نوشیدنی خاص حاوی یک ماده شیمیایی داده می شود که توسط هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) شکسته خواهد شد؛ سپس نفس شما آنالیز شده تا مشخص شود که آیا عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) دارید یا خیر
  • تست آنتی ژن مدفوع – یک نمونه کوچک مدفوع برای بررسی وجود هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) آزمایش خواهد شد.
  • آزمایش خون – یک نمونه  از خون شما برای بررسی وجود آنتی بادی های باکتری هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) آزمایش می شود (آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که به طور طبیعی در خون تولید می شوند و به مبارزه با عفونت کمک می کنند)؛ در حال حاضر این آزمایش عمدتا با تست آنتی ژن مدفوع جایگزین شده است.

اگر آزمایشات شما نشان دهند که به عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) دچار شده اید، نیاز است که برای برطرف شدن این عفونت درمان شوید. این درمان باعث بهبود زخم معده و پیشگیری از عود آن می شود. در مورد درمان زخم های معده بیشتر بخوانید.

گاستروسکوپی

در برخی موارد ممکن است برای گاستروسکوپی (اِندوسکوپی معده) ارجاع داده شوید تا مستقیما به معده شما نگاه شود تا پزشک ببیند که آیا زخم معده دارید یا خیر
این کار در بیمارستان انجام می گیرد و شامل وارد کردن یک لوله باریک انعطاف پذیر (اِندوسکوپ) که در یک انتهابش دارای دوربین است، به دهان فرد و وارد ساختن آن به معده و بخش ابتدایی روده کوچک (دوازدهه) می شود.
پیش از انجام این فرایند ممکن است به شما یک آرامبخش خفیف داده شده یا یک داروی بیحسی موضعی در گلوی شما اسپری شود تا رد کردن اِندوسکوپ آسان تر گردد.
تصاویر گرفته شده توسط دوربین زخم معده را تایید کرده یا آن را رد می کند. ممکن است یک نمونه کوچک از بافت معده یا دوازدهه برداشته شود تا از نظر وجود باکتری H. pylori آزمایش شود.
گاستروسکوپی (اِندوسکوپی معده) معمولا به عنوان یک فرایند سرپایی انجام می گیرد، یعنی لازم نیست شب را در بیمارستان بستری شوید.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.