Hemorrhoid

تشخیص هموروئید (بواسیر)

پزشک عمومی شما میتواند با معاینه‌ی مقعد شما برای بررسی وجود رگ های خونی متورم، هموروئید (بواسیر) را تشخیص دهد. برخی از افراد مبتلا به هموروئید در مقابل رفتن به پزشک مقاومت می کنند. اما نیازی به خجالت کشیدن نیست – تمامی پزشکان به تشخیص و درمان بواسیر عادت کرده اند.
مهم است که تمام نشانه ها و علائم تان را به پزشک بگویید – برای مثال، اگر به تازگی وزن زیادی را از دست داده اید، اگر حرکات روده تان تغییر کرده اند یا اگر مدفوعتان تیره یا لزج شده است، به پزشکتان اطلاع دهید.

معاینه ی مقعد

شاید پزشکتان سوراخ مقعد شما را معاینه کند تا ببیند آیا هموروئید مشهودی وجود دارد یا خیر، و همچنین ممکن است یک معاینه ی داخلی به نام معاینه ی انگشتی مقعد (DRE) انجام دهد. در معاینه انگشتی مقعد، پزشک دستکش به دست کرده و از ماده ی روان کننده استفاده خواهد کرد و با استفاده از انگشتش هرگونه ناهنجاری را در مقعدتان لمس می کند.
این معاینه نباید دردناک باشد، اما شاید کمی احساس ناراحتی کنید.

پروکتوسکوپی

در برخی از موارد، علاوه بر معاینه ی داخلی، ممکن است نیاز به پروکتوسکوپی وجود داشته باشد.
پروکتوسکوپ یک لوله ی باریک و توخالی است که در انتهایی که وارد مقعد میشود، چراغ دارد.
این ابزار به پزشکتان اجازه میدهد کل کانال مقعدتان، انتهایی ترین بخش روده ی بزرگ، را مشاهده کند.
برخی از پزشکان قادر به انجام پروکتوسکوپی هستند اما همه ی پزشکان از آموزش صحیح یا دسترسی به تجهیزات لازم برخوردار نیستند بنابراین لازم است به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه نمایید.

انواع هموروئید

پس از این که معاینه ی مقعد یا پروکتوسکوپی انجام شد، پزشکتان قادر خواهد بود نوع هموروئیدی را که به آن دچار هستید تعیین کند. هموروئیدها میتوانند داخلی یا خارجی باشند. هموروئید های داخلی در دو سوم بالایی کانال مقعد ایجاد می شوند در حالی که هموروئید های خارجی در یک سوم پایینی، نزدیک ترین بخش به سوراخ مقعد، قرار دارند.
اعصاب بخش پایینی میتوانند پیام درد را منتقل کنند درحالی که اعصاب بالاتر توانایی این کار را ندارند.
هموروئیدها را میتوان با توجه به اندازه و شدتشان طبقه بندی کرد:

درجه اول – ورم های کوچکی که در پوشش داخلی مقعد رشد کرده و از خارج مقعد قابل مشاهده نیستند.

درجه دوم – ورم های بزرگتری که ممکن است وقتی به دستشویی میروید از مقعدتان بیرون بیایند و سپس به داخل رفته و دوباره ناپدید شوند

درجه سوم – یک یا چند توده ی کوچک نرم که از مقعدتان آویزان است و میتوان با انگشت آن را به داخل هل داد (پایین افتاده و جا رونده)

درجه چهارم – توده های بزرگتری که از مقعد آویزان اند و نمیتوان آن ها را با انگشت به داخل هل داد (غیر قابل جا رفتن)

دانستن این که هموروئید شما از چه نوع و با چه اندازه ای است برای پزشکان مفید است چرا که میتوانند بهترین درمان را برای شما انتخاب کنند. 

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.