درمان آلرژی

درمان آلرژی

درمان آلرژی بستگی به این دارد که نسبت به چه چیزی آلرژی دارید. در بسیاری موارد، پزشک تان می تواند توصیه ها و درمان های لازم را برای شما تجویز نماید.
پزشک توصیه هایی را برای پیشگیری از مواجهه با ماده ی حساسیت زا به شما ارائه می کند و داروهایی هم برای کنترل علائمتان تجویز می کند.

 پرهیز از تماس با آلرژن ها

بهترین راه برای کنترل علائم، اغلب پیشگیری از تماس با چیزی ست که نسبت به آن آلرژی دارید. البته این کار همیشه کاربردی و ممکن نیست.
بعنوان مثال می توانید موقعیت های زیر را کنترل کنید:

  • آلرژی غذایی، با احتیاط نسبت به آنچه که می خورید
  • آلرژی نسبت به حیوانات، با بیرون نگه داشتن حیوانات تا آنجائیکه ممکن است و شستشوی منظم شان
  • آلرژی نسبت به کپک های قارچی، از طریق تهویه مناسب و خشک نگه داشتن خانه و جلوگیری از تجمع نم و رطوبت
  • آلرژی فصلی، ماندن در فضای بسته و پرهیز از قرارگرفتن در فضاهای سبز که میزان بالایی گرده ی گیاهان در آنها پراکنده ست
  • آلرژی ناشی از کنه ها، با استفاده از ملحفه و بالش و رختخواب عاری از مواد آلرژن و استفاده از کفپوش های چوبی به جای فرش

 داروهای ضد آلرژی

داروهای مناسب آلرژی های خفیف بدون نسخه در داروخانه ها در دسترس هستند اما همیشه قبل از شروع یک داروی جدید از پزشک خود  یا داروساز راهنمایی بخواهید چرا که بعضی از داروها برای استفاده ی همه مناسب نیستند.

آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین ها داروی اصلی درمان آلرژی ها هستند. این داروها در موارد زیر قابل استفاده هستند:

  1. زمانی که دچار علائم یک واکنش آلرژیک شده اید
  2. برای پیشگیری از واکنش های آلرژیک – بعنوان مثال در صورتیکه مبتلا به آلرژی فصلی هستید و می دانید که  میزان گرده ی گیاهان در محیطی که در طی روز در آن هستید، بالاست.
  3. آنتی هیستامین ها به شکل های قرص، کپسول، کرم، شربت، قطره ی چشمی و یا اسپری بینی برای استفاده در دسترس هستند و بستگی دارد که کدام قسمت بدنتان درگیر واکنش آلرژیک شده ست.

ضد احتقان ها

داروهای ضد احتقان بعنوان درمان کوتاه مدت در مواردیکه بعلت یک واکنش آلرژیک دچار احتقان و انسداد بینی شده اید، قابل استفاده هستند.
این داروها به شکل قرص، کپسول، اسپری بینی و شربت موجود هستند. از این داروها بیش از یک هفته متوالی استفاده نکنید چرا که استفاده طولانی مدت از آنها ممکن است علائمتان را تشدید کند.

لوسیون ها و کرم ها

گاهی قرمزی و خارش پوست که بعلت واکنش آلرژیک ایجاد شده ست می تواند با لوسیون ها و کرم های بدون نسخه و تجویز پزشک بهبود یابد. مانند:

  • نرم کننده ها (کرم های مرطوب کننده) پوست را مرطوب نگه داشته و در مقابل آلرژن ها محافظت می کنند
  • لوسیون کالامین برای کاهش خارش
  • ترکیبات استروئیدی برای کاهش التهاب(مطلب زیر را ببینید)
  • ترکیبات استروئیدی
  • داروهای استروئیدی می توانند به کاهش التهاب ناشی از یک واکنش آلرژیک کمک کنند. این داروها به اشکال زیر قابل دسترس هستند:
  • اسپری بینی و قطره ی چشمی برای چشم ها و بینی ملتهب
  • کرم ها برای اگزما و درماتیت تماسی
  • ترکیبات استنشاقی برای آسم
  • قرص ها برای کهیر
  • اسپری ها، قطره ها و کرم های ضعیف استروئیدی بدون نسخه پزشک در دسترس هستند. کرم ها، داروهای استنشاقی و قرص های قوی تر نیاز به تجویز پزشک معالج تان دارند.

 ایمونوتراپی (حساسیت زدایی)

ایمونوتراپی یک راه درمان برای عده ی کوچکی از افرادی ست که دچار آلرژی شدید و مقاوم هستند و علائمشان به کمک روش های ذکر شده در بالا برطرف نمی شود.
در این روش طی سال ها گهگاه دوزهای کوچک آلرژن بصورت تزریقی یا قطره یا قرص در زیر زبان بیمار قرار داده میشود. 
تزریق فقط در کلینیک تخصصی و زیر نظر پزشک امکان پذیر است چرا که خطر کمی برای بروز واکنش آلرژیک شدید وجود دارد. قطره و یا قرص معمولا در منزل قابل استفاده است.
هدف از این روش درمانی این است که بدنتان به ماده ی آلرژن عادت کند و لذا نسبت به آن واکنش شدید نشان ندهد. این روش لزوما آلرژی شما را بطور کامل برطرف نمی کند اما باعث خفیف تر شدن علائم می شود و شما نیاز به مصرف داروهای کمتری خواهید داشت.

 درمان واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی)

بعضی افراد با آلرژی شدید ممکن است دچار واکنش های تهدید کننده ی زندگی شان شوند که به آن آنافیلاکسی ویا شوک آنافیلاکتیک گفته می شود.
اگر در معرض خطر آنافیلاکسی هستید به شما تزریق کننده های ویژه ای داده می شود که محتوی آدرنالین است تا در مواقع اورژانسی از آن ها استفاده کنید.
در صورتیکه دچار علائم آنافیلاکسی مانند اشکال در تنفس شدید قبل از اینکه با اورژانس تماس بگیرید باید خودتان یک تزریق آدرنالین در ناحیه خارجی کشاله ران انجام دهید.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.