HIV

درمان ایدز HIV

درمان اِچ آی وی

داروهای ضد رِتروویروسی برای درمان اِچ آی وی به کار می روند. این داروها با متوقف کردن تکثیر ویروس در بدن به سیستم ایمنی اجازه می دهند تا خودش را بازسازی کرده و از آسیب بیشتر جلوگیری کند. این داروها به شکل قرص هستند که باید هر روز مصرف شوند. اِچ آی وی میتواند به راحتی نسبت به یک داروی ضد رتروویروسی مقاومت پیدا کند، اما مصرف ترکیبی از داروها ی مختلف این احتمال را بسیار کمتر می کند. بیشتر افراد مبتلا به اِچ آی وی ترکیبی از داروها را استفاده می کنند- بسیار حیاتی است که طبق توصیه ی پزشک این داروها هر روز مصرف شوند. هدف درمان اِچ آی وی داشتن بار ویروسی غیرقابل شناسایی است. این یعنی میزان ویروس اِچ آی وی در بدن شما به اندازه ی کافی پایین است که با آزمایش قابل شناسایی نیست.

درمان

با وجود اینکه درمان قطعی برای اِچ آی وی وجود ندارد، درمان هایی وجود دارد که به بیشتر افراد این امکان را می دهد تا زندگی سالم و طولانی داشته باشند.

داروهای اورژانسی اِچ آی وی

اگر تصور می کنید در معرض ویروس بوده اید، داروهای پیشگیرانه ی بعد از مواجهه می تواند جلوی آلوده شدن شما رابگیرند. داروهای پیشگیری بعد از مواجهه باید طی 72 ساعت بعد از تماس با ویروس استفاده شوند تا موثر باشند. این داروها تنها به دنبال خطر بالای تماس بویژه وقتی که شریک جنسی مثبت است، توصیه می شوند. داروهای پیشگیری بعد از مواجهه شامل درمان هرروزه ی اِچ آی وی به مدت یک ماه است. این درمان می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. شما می توانید داروهای پیشگیری بعد از مواجهه را از این جاها تهیه کنید:

  • کلینیک های بهداشت جنسی و یا کلینیک های مثلثی
  • بیمارستان ها- معمولا بخش سوانح و اورژانس

اگر در حال حاضرمبتلا به اِچ آی وی هستید، و درمان برای کسی است که با او رابطه ی جنسی داشته اید از کلینیک مثلثی این درمان را بخواهید. در مورد نحوه تهیه داروهای پیشگیری بعد از مواجهه با اِچ آی وی، با پزشک متخصص بیماری های عفونی مشورت کنید.

اگر آزمایش شما مثبت است

اگر تشخیص اِچ آی وی برای شما داده شده است قبل از شروع درمان آزمایشات منظم خون برای بررسی پیشرفت عفونت اِچ آی وی شما انجام می گیرد.
دو نوع مهم آزمایشات خون عبارتند از:

  • آزمایش بار ویروسی اِچ آی وی – آزمایش خونی که میزان ویروس اِچ آی وی در خون شما را ارزیابی می کند
  • شمارش تعداد لنفوسیت های سی دی 4 – نحوه ی اثرگذاری اِچ آی وی روی سیستم ایمنی شما را می سنجد

بسته به شرایط و مشاوره ی شما با پزشک متخصص بیماری های عفونی معالج اِچ آی وی، درمان در هر مرحله بعد از تشخیص بیماری تان ممکن است شروع شود.

داروهای ضد رِتروویروس

اِچ آی وی با داروهای ضد رِتروویروس درمان می شود که از طریق متوقف کردن تکثیر ویروس در بدن عمل می کند. این کار به سیستم ایمنی اجازه می دهد  خودش را ترمیم کند و از آسیب های بعدی پیشگیری کند. ترکیبی از داروهای اِچ آی وی برای درمان استفاده می شود، چرا که اِچ آی وی می تواند سریعا تطابق پیدا کند و به داروها مقاوم شود. برخی از درمان های اِچ آی وی به صورت یک قرص واحد ترکیب شده اند که تحت عنوان یک ترکیب دوز ثابت شناخته می شوند، هرچند که اغلب  تجویز این نوع از داروها هزینه ی بیشتری دارد. معمولا، افرادیکه به تازگی تشخیص اِچ آی وی برایشان داده شده است بین 1 تا 4 قرص روزانه مصرف می کنند.
ترکیب های متفاوتی از داروهای اِچ آی وی برای افراد مختلف موثر هستند ، لذا درمانی که برای شما تجویز می شود مختص شما خواهد بود. میزان ویروس اِچ آی وی در خون شما (بار ویروس) اندازه گیری می شود تا مشخص شود نحوه ی عملکرد درمان چگونه است. هنگامی که دیگر نتوان بار ویروسی را اندازه گیری کرد به عنوان غیر قابل شناسایی شناخته می شود. بیشتر افرادی که روزانه در مان اِچ آی وی دریافت می کنند طی 6 ماه بعد از شروع درمان به سطح غیر قابل شناساییِ بار ویروس می رسند. بسیاری از داروهایی که برای درمان اِچ آی وی شما تجویز می شوند می توانند با داروهای تجویزی سایر پزشکان ویا داروهایی که بدون نسخه از داروخانه تهیه می کنید، تداخل پیدا کنند. این داروها عبارتند از بعضی اسپری های بینی و داروهای استنشاقی، داروهای گیاهی مانند سنت جونز وُرت (گل راعی) و همچنین بعضی از داروهای تفریحی و تفننی. قبل از مصرف هرنوع داروی دیگری همیشه ابتدا با پرسنل کلینیک اِچ آی وی و یا پزشک خود چک کنید.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.