درمان ترک سیگار

درمان ترک سیگار

درمان های در دسترس در زیر بیان شده اند:

درمان جایگزینی نیکوتین (NRT)

علت اصلی سیگار کشیدن شما این است که به نیکوتین اعتیاد پیدا کرده اید.
درمان جایگزینی نیکوتین (NRT)، درمانی ست که برای شما مقادیر کمی از نیکوتین، بدون قطران، مونوکسید کربن و دیگر مواد شیمیایی سمی موجود در سیگارهای تنباکویی را فراهم می کند.
این روش درمانی می‌تواند تأثیرات ناخوشایند ترک سیگار را کاهش دهد، مانند کاهش خلق و خوی بد و کاهش وسوسه سیگار کشیدن. این موارد ممکن است در زمان ترک سیگار اتفاق بیافتد.

چطور به این درمان دسترسی پیدا کنیم و چگونه از آن استفاده کنیم؟

درمان جایگزینی نیکوتین (NRT) را می‌توان از داروخانه ها تهیه کرد. همچنین این دارو می‌تواند در نسخه پزشک یا خدمات کلینیک های ترک سیگار موجود باشد.
این دارو به صورت‌های زیر موجود است:

  • چسب های پوستی
  • آدامس جویدنی
  • استنشاقی ها (inhalators) (که ظاهری شبیه سیگار های پلاستیکی دارند)
  • قرص، استریپ های خوراکی و lozenges
  • اسپری دهان و بینی

چسب ها ی پوستی به آرامی نیکوتین آزاد می کنند. بعضی از انواع آن را باید تمام مدت روی پوست نگه داشت و بعضی از آن‌ها را باید در طول شب از سطح پوست جدا کرد. استنشاقی ها (inhalators)، آدامس و اسپری ها سریع تر عمل می کنند و برای کاهش وسوسه مصرف سیگار بهتر هستند.
البته هیچ شواهدی برای اینکه بگوییم یک نوع درمان جایگزینی نیکوتین(NRT) از انواع دیگر آن بهتر عمل می کند، وجود ندارد. اما شواهد خوبی وجود دارد که استفاده ترکیبی از روشهای NRT نسبت به استفاده تکی آن مؤثرتر است.

اغلب، بهترین راه برای استفاده از درمان جایگزینی نیکوتین (NRT)، ترکیبی از چسب پوستی به همراه یک روش سریع‌ الاثرتر مانند اسپری بینی، آدامس و یا استنشاقی ها (inhalators) است.
درمان جایگزینی نیکوتین (NRT) پیش از اینکه شما به تدریج دوز آن را کاهش داده و در نهایت استفاده از آن را متوقف کنید، معمولاً ۸ تا ۱۲ هفته طول می‌کشد.

چه کسانی می‌توانند از این درمان استفاده کنند؟

بیشتر سیگاری ها می‌توانند از درمان جایگزینی نیکوتین (NRT) استفاده کنند، شامل:

  • بالغین و افراد بالای ۱۲ سال – البته کودکان زیر ۱۸ سال بدون دریافت توصیه های لازم توسط پزشک نباید از قرص های لوزی شکل (lozenges) استفاده کنند
  • زنان باردار – اگر پزشک شما تشخیص دهد که درمان جایگزینی نیکوتین (NRT) به ترک سیگار شما کمک می کند، ممکن است استفاده از آنرا تجویز کند.
  • زنان شیرده – پزشک شما توصیه های لازم را در مورد اینکه چطور به صورت بی خطر سیگار را ترک کنید، به شما خواهد داد.

همیشه پیش از استفاده از درمان جایگزینی نیکوتین (NRT)، بسته بندی و یا برگه داخل جعبه دارو را بخوانید و بررسی کنید که آیا این درمان برای شما مناسب است یا خیر.
گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد پیش از استفاده، با پزشک مشورت کنید. به عنوان مثال زمانی که مشکلات کلیه یا کبدی داشته اید و یا به تازگی دچار حمله قلبی و یا سکته مغزی شده اید.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.