درمان تنبلی چشم

درمان تنبلی چشم (آمبلیوپی)

در اکثر موارد درمان تنبلی چشم امکان پذیر است، معمولا طی دو مرحله. اگر در میزان نور وارده به چشم مشکلی وجود داشته باشد، مانند این که آب مروارید مسیر نور را مسدود کند، درمان نیاز به خارج کردن این مانع دارد. اگر عیوب انکساری وجود داشته باشند، ابتدا باید با استفاده از عینک اصلاح شود تا فوکوس چشم اصلاح گردد، که معمولا به اصلاح لوچی نیز کمک میکند. سپس کودک تشویق میشود تا از چشم تنبل دوباره استفاده کند. این کار میتواند با قرار دادن یک پد روی چشم قوی تر، یا استفاده از قطره چشمی که موقتا بینایی چشم قوی تر را تار کند، انجام گردد.
درمان اغلب اثربخش است، اما یک فرایند تدریجی است که ماه ها طول میکشد تا اثر کند. اگر درمان سریعا متوقف شود، هرگونه بهبود ممکن است از بین برود. درمان تنبلی چشم در کودکان کم سن تر از همه موثر تر است. فایده آن برای کودکان بالای 8 سال قطعی نیست.

تنبلی چشم (آمبلوپی) اغلب توسط ارتوپتیست و تحت نظارت چشم پزشک، با حمایت یک اپتومتریست، تشخیص داده شده و درمان میشود.
هنگام تشخیص تنبلی چشم هرچه کودک کم سن تر باشد، احتمال موفقیت درمان بیشتر است. درمان در صورتی که پس از 6 سالگی شروع شود کمتر موفق بوده و احتمال موفقیت آن زمانی که پس از 8 سالگی آغاز میشود بسیار پایین است. دو گزینه درمانی برای تنبلی چشم عبارتند از:

  • درمان یا اصلاح هرگونه مشکل چشمی زمینه ای
  • تشویق به استفاده از چشم تنبل تا بینایی بتواند کاملا رشد کند.

درمان مشکلات بینایی زمینه ای

عینک
عیوب انکساری، مانند نزدیک بینی یا دور بینی را میتوان با استفاده از عینک اصلاح کرد. معمولا نیاز است عینک به طور مداوم استفاده شده و به طور منظم چک شود.
عینک همچنین میتواند به اصلاح لوچی کمک کند، و در برخی موارد تنبلی چشم را بدون استفاده از درمان های بیشتر درمان کند.
ممکن است فرزندتان بگوید که بدون عینک بهتر میبیند. این به علت آن است که چشم آن ها به سخت کار کردن برای فوکوس عادت کرده است و اکنون برای او سخت است که به عینک اجازه دهد که برای او فوکوس کند.
آن ها برای استفاده ی مداوم از عینک به کمی تشویق نیاز دارند.
لنزهای تماسی جایگزین عینک هستند اما تنها برای کودکان بزرگ تر مناسب اند. درباره ی درمان نزدیک بینی و درمان دور بینی با لنزهای اصلاحی بیشتر بخوانید.

جراحی
در کودکان، اکثر آب مروارید ها خارج میشوند تا چشمی که تحت تاثیر قرار گرفته بتواند بهتر رشد کند.
جراحی آب مروارید برای کودکان تحت بیهوشی عمومی انجام میگیرد. جراحی معمولا حدود یک تا دو ساعت زمان میبرد.
ممکن است فرزندتان یک شب در بیمارستان نگه داشته شود تا فرایند ریکاوری اش چک شود و پس از آن نیاز خواهد داشت از قطره های چشمی استفاده کند.
در برخی موارد، جراحی برای بهبود ظاهر لوچی استفاده میشود. جراحی ماهیچه های چشمی چشم تنبل را برای تغییر وضعیتش قوی تر یا ضعیف تر میسازد.
این یعنی چشم تنبل بهتر با چشم خوب هم راستا میشود. بینایی کودک بهبود نخواهد یافت اما چشم ها مستقیم تر شده و کمک میکند که چشم ها بهتر با هم کارکنند. افتادگی پلک (پتوز) نیز میتواند با استفاده از جراحی اصلاح شود.

تشویق به استفاده از یک چشم
تعدادی از گزینه های درمانی متفاوت برای تشویق کودک به استفاده از چشم تنبل وجود دارد. این گزینه ها در زیر خلاصه شده اند.

استفاده از یک پد چشمی
استفاده از یک پد چشمی، شامل قرار دادن یک چشم با لبه چسبنده روی چشم خوب است بنابراین چشم تنبل مجبور میشود کار کند. این کار در بهبود دید چشم تنبل بسیاری موثر است. پدهای چشمی معمولا باید با عینک استفاده شوند.
طول زمانی که پد باید روی چشم کودک بماند به سن او، جدی بودن مشکل، و میزان همکاری او در استفاده از پد، بستگی دارد.
ارتوپتیست و چشم پزشک زمان هایی که نیاز به چکاپ های پیگیری است را تعیین خواهند کرد.
پد ها پیش از 6 سالگی بیشترین تاثیر را دارند. اکثر کودکان نیاز خواهند داشت تا چند ماه برای چند ساعت در روز از پد استفاده کنند.
استفاده از پد بینایی برای درمان یک چشم تنبل میتواند فرایندی طولانی مدت باشد که اغلب تا زمانی که کودک به آن عادت نکرده، تجربه ای ناخوشایند برای او است. این قابل درک است، از دیدگاه آن ها، شما دارید با گرفتن چشم خوب، بینایی آن ها را بدتر میکنید.
به همین علت بسیار اهمیت دارد که علت استفاده از پد بینایی و اهمیت ادامه درمان را برای فرزندتان توضیح دهید تا به او در انجام این کار انگیزه دهید.
اگر فرزندتان آنقدر کوچک است که متوجه نمیشود، سعی کنید به مشوق هایی فکر کنید که آن ها را به استفاده از پد های چشمی تشویق میکند. زمانی که چشم کودک با پد بینایی بسته شده است، او باید فعالیت هایی انجام دهد که نیاز به دیدن نزدیک دارند، مانند بازی با تبلت، رنگ آمیزی، خواهند یا انجام تکالیف مدرسه. یک گزینه مفید این است که با برنامه تلویزیونی مورد علاقشان به آن ها جایزه بدهید.
قطره های چشمی
از قطره های چشمی آتروپین میتوان برای تاز کردن دید چشم خوب استفاده کرد. آن ها مردمک چشم خوب را منبسط (گشاد) کرده و دید آن را تار میکنند، این کار استفاده از چشم تنبل را تشویق میکند.
عوارض جانبی ای که میتواند پس از استفاده از قطره چشمی ایجاد شود عبارتند از:

  • تحریک چشم
  • قرمزی (سرخ شدن) پوست
  • سردرد

با این حال، این عوارض جانبی معمولا شایع نبوده و به ندرت از فواید استفاده از قطره چشمی پیشی میگیرند.
قطره های چشمی میتوانند به اندازه استفاده از پد چشمی موثر باشند، و اغلب انتخاب روش درمان بستگی به ترجیح فرد دارد. کودکانی که قطره های چشمی را دوست ندارند میتوانند از پد چشمی استفاده کنند و برعکس.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.