درمان سردردهای خوشه ای

درمان سردردهای خوشه‌ ای

سردرد های خوشه ای تهدید کننده  جان فرد نیستند اما میتوانند سبب درد شدید شده و به صورت قابل توجهی کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهند.

مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن معمولا برای سردردهای خوشه ای مفید نیستند چراکه بسیار آهسته اثر میگذارند. به جای آن، شما باید یک یا چند درمان تخصصی دریافت کنید.
سه درمان عمده ی موجود برای تسکین درد سریعا بعد از شروع سردرد خوشه ای به صورت زیر اند:

تزریق سوماتریپتان – که میتوانید تا دو بار در روز تزریق کنید

اسپری بینی سوماتریپتان یا زُلمی تریپتان– اگر نمیخواهید تزریق انجام دهید میتوانید از این گزینه استفاده کنید

اکسیژن درمانی در این درمان شما از طریق یک ماسک، اکسیژن خالص تنفس میکنید

که این درمان ها معمولا درد یک سردرد خوشه ای را طی 15 تا 30 دقیقه تسکین میدهند

تحریک عصب واگ پوستی

تحریک عصب واگ پوستی (TVNS) درمان جدیدی است که از جریان های ولتاژ پایین برای تحریک یک عصب در گردن استفاده میکند. هدف، تسکین درد و کاهش تعداد سردردهای خوشه ای است.

شما یک دستگاه کوچک را (حدودا به اندازه ی یک گوشی موبایل) روی یک سمت از گردن خود قرار می دهید. متخصص به شما نشان خواهد داد که دقیقا کجای گردن.

قدرت جریان الکتریکی را تا جایی که انقباض های ماهیچه ای کوچکی را زیر پوستتان حس کنید، تدریجا افزایش دهید. دستگاه را تا حدود 90 ثانیه در محل نگه دارید.

TVNS را میتوان برای درمان سردردهای خوشه ای زمانی که رخ میدهند استفاده کرد. همچنین میتوان از آن بین حمله ها برای پیشگیری از رخ دادن حمله استفاده کرد. اما این درمان ممکن است برای همه ی افراد مبتلا به سردر خوشه ای مفید نباشد.

کاشت دستگاه تحریک کننده

اگر مدت زیادی است از سردردهای خوشه ای رنج میبرید و درمان های دیگر برایتان مفید نبوده، ممکن است جراحی برای کاشت یک “دستگاه تحریک کننده” به شما پیشنهاد شود.

تحت بیهوشی عمومی، یک دستگاه کوچک الکتریکی در یک حفره در یک طرف از صورتتان قرار داده میشود. این دستگاه جریان های الکتریکی ای را خارج میکند که یک منطقه از سیستم اعصاب پاراسمپاتیک را که تصور میشود با سردردهای خوشه ای در ارتباط است تحریک میکند.

وقتی دچار سردرد میشوید دستگاه را با قرار دادن بخش دستی روی گونه- روی جایی که دستگاه قرار دارد- فعال میکنید (تا حداکثر دوز تعیین شده).

مانند TVNS، هدف درمان تسکین درد و کاهش دفعات حملات سردرد خوشه ای است.

پزشکان معمولا این درمان را به صورت استفاده ی کوتاه مدت (تا دوماه) تحت نظارت متخصص پیشنهاد میکنند.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.