درمان پوکی استخوان

درمان پوکی استخوان

درمان پوکی استخوان براساس درمان و پیشگیری از شکستگی هاست و همچنین داروهایی تجویز می شود که قدرت استخوان ها را افزایش دهند.
تصمیم اینکه آیا شما به درمان نیاز دارید یا خیر به خطر ایجاد شکستگی در شما بستگی دارد. این تعیین خطر بر اساس برخی فاکتورها شامل سن، جنس و نتایج اسکنِ دگزایِ شما انجام می شود.
اگر نیاز به درمان داشته باشید پزشک معالج شما می تواند ایمن ترین و موثرترین برنامه ی درمانی را برایتان توصیه نماید.

درمان پوکی استخوان شامل پیشگیری و درمان شکستگی ها و استفاده از داروها برای استحکام استخوان هاست.
یک هدف مهم برای سرویس های سلامتی در سرتاسر دنیا تلاش برای پیشگیری از سقوط و بروز شکستگی ها بویژه در افراد مبتلا به پوکی استخوان و افراد دارای فاکتورهای خطر پوکی استخوان می باشد.
پیام های کلیدی برای افراد مسن وخانواده ها و مراقبین آنها عبارتست از:

  • سقوط و افتادن خطری است که با افزایش سن شما را تهدید می کند اما غیرقابل اجتناب نیست- تمهیداتی وجود دارد که شما می توانید برای پیشگیری از افتادن و کاهش آسیب های ناشی از سقوط به کار ببندید
  • فعال و سالم ماندن- بعنوان مثال، از طریق ورزش و رژیم غذایی- می تواند شما را غیروابسته به دیگران نگه دارد و خطر زمین خوردن شما را کاهش دهد
  • اگر روی پاهایتان نامتعادل هستید یا زمین می خورید، با پزشک خود صحبت کنید تا علل احتمالی زمین خوردن مانند ضعف بینایی، مصرف بعضی داروها، و قدرت کم عضلات و تعادل شما شناسایی و درمان شود.

 بررسی اجمالی راه های درمان

اگرچه تشخیص پوکی استخوان براساس نتایج اسکن تراکم استخوان(اسکن دگزا) شما انجام می شود اما تصمیم گیری در مورد درمانی که به آن نیاز دارید براساس مجموعه ای از فاکتورهای مختلف صورت می گیرد. این فاکتورها عبارتند از:

  • سن
  • جنس
  • خطر شکستگی
  • سابقه ی آسیب قبلی

اگر به دلیل اینکه قبلا سابقه ی شکستگی داشته اید برایتان تشخیص پوکی استخوان داده شده است، باید برای کاهش خطر شکستگی های بعدی همچنان تحت درمان باشید.
ممکن است شما نخواهید و یا نیازی به درمان پوکی استخوان نداشته باشید. با این حال، باید مطمئن شوید که سطح کافی از کلسیم و ویتامین- د در بدنتان دارید. برای این منظور، تیم درمانی شما در مورد رژیم غذایی تان سوال می پرسد و ممکن است تغییراتی در رژیم تان ایجاد و یا توصیه کنند مکمل غذایی مصرف کنید.

داروهای پوکی استخوان

انواع مختلفی از داروها برای درمان پوکی استخوان استفاده می شود. پزشک معالج تان در مورد درمان های در دسترس با شما صحبت می کند و اطمینان حاصل می کند که چه درمانی مناسب وضعیت شماست.
فاکتورهای مختلفی برای تصمیم گیری در مورد نوع دارویی که لازم است استفاده شود، در نظر گرفته می شوند. این فاکتورها عبارتند از:

  • سن
  • تراکم استخوانی( بر اساس امتیاز Tاندازه گیری شده)
  • فاکتورهای خطر برای شکستگی

بیس فسفونات ها

بیس فسفونات ها سرعت تخریب استخوان را در بدن تان کاهش می دهند. این کار تراکم استخوانی را حفظ می کند و خطر شکستگی را کاهش می دهد.
انواع مختلفی از بیس فسفونات ها وجود دارند، از جمله:

  • آلِندرونات
  • ایباندرونات
  • ریسِدرونات
  • زولِدرونیک اسید

این داروها به شکل قرص یا تزریقی تجویز می شوند.

باید همواره بیس فسفانات ها را با معده ی خالی با یک لیوان پرآب مصرف کنید. به مدت 30 دقیقه بعد از خوردن قرص عمودی بنشینید یا بایستید. همچنین باید بین 30 دقیقه تا 2 ساعت برای خوردن غذا یا هرنوع نوشیدنی دیگری صبر کنید.
حدود 6-12 ماه طول می کشد تا اثر بیس فسفانات ها مشخص شود و ممکن است لازم باشد تا 5 سال یا بیشتر از این داروها مصرف کنید. همچنین برای شما مکمل کلسیم و ویتامین- د تجویز می شود تا به صورت غیر همزمان از مصرف بیس فسفونات ها، استفاده کنید.
عوارض جانبی شایع مصرف بیس فسفونات ها عبارتند از:

  • تحریک مری (لوله ای که غذا را از دهان به سمت معده ی شما می برد)
  • اختلالات بلع(دیسفاژی)
  • معده درد

که همه ی افراد این عوارض جانبی را تجربه نمی کنند.

نِکروز استخوان فک عارضه ی جانبی نادری است که با مصرف بیس فسفونات ها ارتباط دارد. البته این عارضه بعلت مصرف تزریقی دوز بالای بیس فسفاناتها که در درمان سرطان تجویز می شوند اتفاق می افتد، نه در دوز معمول درمان پوکی استخوان.
در نِکروز استخوان، سلول های استخوان فک می میرند که منجر به مشکلاتی در ترمیم بافت می شود. اگر سابقه ی مشکلات دندانی دارید ممکن است لازم باشد قبل از شروع درمان با بیس فسفانات ها با پزشک خود در مورد ملاحظات لازم صحبت کنید.

تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژن(SERMs)
تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژن(SERMs) اثراتی مشابه هورمون استروژن روی استخوان دارند. این داروها به حفظ تراکم استخوان کمک می کنند و خطر شکستگی را بویژه در ستون فقرات کاهش می دهند.
رالوکسیفِن تنها نوعِ در دسترس این داروها برای درمان پوکی استخوان است و بصورت یک قرص در روز مصرف می شود.
عوارض جانبی مرتبط با مصرف رالوکسیفِن عبارتند از:

  • گرگرفتگی
  • گرفتگی عضلات ساق پا
  • افزایش خطر بالقوه تشکیل لخته ی خون

 هورمون پاراتیروئید (تری پاراتید)

هورمون پاراتیروئید بطور طبیعی در بدن تولید می شود. این هورمون میزان کلسیم را در بدن تنظیم می کند.
درمان با هورمون پاراتیروئید (هورمون پاراتیروئید نوترکیب انسانی یا تری پاراتید) برای تحریک سلول ها جهت ساخت استخوان جدید(اُستئوبِلاست) به کار می رود. این هورمون بصورت تزریقی تجویز می شود.
در حالیکه سایر داروها تنها سرعت تقلیل و نازک شدن استخوان را  کاهش می دهند، هورمون پاراتیروئید می تواند تراکم استخوانی را افزایش دهد. با این حال، تنها در عده ی کمی از افراد که تراکم استخوان بسیار پایینی دارند و درمان های دیگر در موردشان موثر نبوده است، به کار می رود.
تهوع و استفراغ از عوارض شایع درمان با این هورمون هستند. درمان با هورمون پاراتیروئید تنها توسط پزشک متخصص باید تجویز شود.

مکمل های کلسیم و ویتامین – د

کلسیم ماده ی معدنی اصلی موجود در استخوان است و دریافت کلسیم کافی در یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای حفظ سلامت استخوان ها اهمیت دارد.
برای بیشتر بزرگسالان سالم دوز توصیه شده ی کلسیم 700 میلی گرم در روز است که بیشتر افراد می توانند این مقدار را از یک رژیم متنوع که محتوی منابع خوب کلسیم است، تامین کنند.
با این حال، اگر دچار پوکی استخوان هستید نیاز به کلسیم بیشتری دارید که معمولا به شکل مکمل آن را به دست می آورید. از پزشک خود در مورد مصرف مکمل های کلسیم راهنمایی بخواهید.
بدن برای اینکه بتواند کلسیم جذب کند به ویتامین- د نیاز دارد. همه ی بزرگسالان باید در فاصله ی ماه های مهر تا اسفند روزانه 10 میکروگرم ویتامین- د مصرف کنند.
چون ویتامین- د در تعداد کمی از غذاها وجود دارد تامین مقدار کافی ویتامین- د تنها از طریق رژیم غذایی دشوار است، لذا بزرگسالان باید مصرف روزانه ی مکمل های حاوی 10 میکروگرم ویتامین- د را مد نظر قرار دهند.

درمان جایگزینی هورمون (HRT)

درمان جایگزینی هورمون(HRT) گاهی برای زنانی که در حال یائسه شدن هستند تجویز می شود، چرا که به کنترل علائمشان کمک می کند.
همچنین نشان داده شده که درمان جایگزینی هورمون(HRT) تراکم استخوانی را حفظ کرده و خطر شکستگی را طی درمان کاهش می دهد.
با این حال، درمان جایگزینی هورمون(HRT) بطور ویژه برای درمان پوکی استخوان توصیه نمی شود و اغلب برای این منظور به کار نمی رود.
این موضوع به این دلیل است که درمان جایگزینی هورمون(HRT) خطر ایجاد بعضی بیماری های خاص مانند سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان ، سکته ی مغزی و ترومبوآمبولی وریدی را افزایش می دهد(بیش تر از آنکه خطر پوکی استخوان را کاهش بدهد).

 درمان با تستوسترون

در مردان زمانیکه پوکی استخوان به دلیل تولید ناکافی هورمون های جنسی مردانه (هیپوگنادیسم) ایجاد شده است، می تواند موثر باشد.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.