زردی یرقان

زردی (یرقان)

زردی زمانی است که پوست و قسمت سفیدی چشم هایتان به رنگ زرد در می آید. این وضعیت می تواند نشانه ی یک مشکل جدی مانند بیماری کبدی باشد لذا نیاز به کمک فوری پزشکی دارید. 
بیماری یرقان یا زردی، اصطلاح پزشکی است که برای زرد شدن رنگ پوست و چشم به‌ کار می‌رود. هپاتیت، تومورها و سنگ صفرا می‌توانند از دلایل بیماری زردی باشند. بیماری یرقان در بزرگسالان می‌تواند نشانه وجود بیماری‌های زمینه‌ای باشد که معمولاً کبد یا صفرا را درگیر می‌کند. در کودکان هم رایج است به خصوص نوزادان در بدو تولد. عموماً زردی بدو تولد طی چند روز برطرف می‌شود، اما در برخی نوزادان هم باید از فتوتراپی استفاده کرد که بیلی روبین‌های اضافی را با کمک چراغ‌های خاصی تجزیه می‌کند.

حدود 60 درصد از کلیه نوزادانی که در ایالات متحده متولد می‌شوند، یرقان دارند. با این حال، زردی ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد و به طور معمول نتیجه یک بیماری زمینه ای است. یرقان به طور معمول نشان دهنده مشکلی در کبد یا مجاری صفراوی است.

 

اگر شرایط زیر را دارید فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • پوست و قسمت سفیدی چشمانتان زرد به نظر می رسد

همچنین ممکن است خارش پوست، ادرار تیره تر و مدفوع کم رنگ تر ازحد معمول داشته باشید.

سفیدی چشم هایتان هم ممکن است زرد شده باشد
 

درمان یرقان

درمان به علت اصلی بستگی دارد.

درمان یرقان به جای علائم زردی، علت را هدف قرار می‌دهد.

از درمان‌های زیر استفاده می شود:

• یرقان ناشی از کم خونی ممکن است با افزایش مقدار آهن خون با مصرف مکمل‌های آهن یا خوردن غذاهای غنی از آهن درمان شود. مکمل‌های آهن به صورت آنلاین قابل خرید هستند.

• یرقان ناشی از هپاتیت نیاز به داروهای ضد ویروسی یا استروئیدی دارد.

• پزشکان یرقان ناشی از انسداد را می‌توانند با جراحی برداشت انسداد درمان کنند.

• درمان یرقان ناشی از دارو، جایگزین کردن یک داروی جدید است.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.