زندگی با پوکی استخوان

زندگی با پوکی استخوان

زندگی با پوکی استخوان

اگر تشخیص پوکی استخوان برای شما داده شده است اقداماتی می توانید انجام دهید تا شانس زمین خوردن خود را کاهش دهید، از جمله شناسایی و برطرف کردن مخاطرات زمین خوردن در محل زندگی تان و انجام منظم تست های بینایی و تست های شنوایی. 
برای کمک به بهبودی بعد از شکستگی می توانید این کارها را امتحان کنید:

  • درمان های گرم و سرد مانند حمام آب گرم یا پک های سرد
  • تحریک الکتریکی اعصاب از راه پوست –  یک دستگاه کوچک باطری دار اعصاب را تحریک و درد را کاهش می دهد
  • تکنیک های آرامش بخشی

اگر در مورد زندگی با وجود داشتن یک بیماری دراز مدت نگران هستید با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید. آنها می توانند به هرگونه سوال شما در این مورد پاسخ دهند.
همچنین صحبت با مشاور آموزش دیده یا روان شناس یا افراد دیگری با وضعیت مشابه شما می تواند کمک کننده باشد.
انجمن ملی پوکی استخوان می تواند شما را با گروه های حمایتی محلی در ارتباط قرار دهد.

پوکی استخوان به این معنی نیست که شما قطعا دچار شکستگی خواهید شد. تمهیداتی وجود دارد که می توانید خطر زمین خوردن یا شکستگی را کاهش دهید.

پیشگیری از زمین خوردن

ایجاد بعضی تغییرات ساده در خانه خطر شکستگی استخوان به دنبال زمین خوردن را کاهش می دهد.
خانه را از جهت خطراتی که ممکن است جلوی پای شما قرار بگیرند و موجب سقوط شما شوند مانند سیم های پراکنده روی زمین بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که فرش ها و قالیچه ها در وضعیت ایمنی قرار دارند، زیرپایی پلاستیکی را جلوی سینک ظرفشویی یا وان حمام قرار دهید تا از لیز خوردن در این مکان ها جلوگیری شود.
بررسی های منظم شنوایی سنجی و بینایی سنجی انجام دهید. بعضی افراد مسن تر نیاز دارند محافظ ویژه در ناحیه ی لگن بپوشند تا اثر زمین خوردن در این ناحیه را کم کند. پزشک شما می تواند کمک ها و توصیه های لازم را در مورد تغییرات سبک زندگی به شما ارائه دهد.

تغذیه سالم و فعالیت بدنی

ورزش منظم و رژیم غذایی سالم نه تنها برای افراد با پوکی استخوان بلکه برای همه مهم هستند. این عوامل می توانند از مشکلات جدی مانند بیماری قلبی و بسیاری از انواع سرطان ها پیشگیری کنند.
اطمینان حاصل کنید که یک رژیم غذایی متعادل دارید که حاوی همه ی گروه های غذایی لازم برای رساندن مواد مغذی موردنیاز به بدنتان است. ورزش منظم قدرت استخوان ها را افزایش می دهد، استرس را برطرف می کند و خستگی را کاهش می دهد.

دریافت پشتیبانی

پزشک یا پرستارتان می تواند به سوالاتتان در مورد پوکی استخوان پاسخ دهد و اگر نگران هستید به شما اطمینان خاطر دهد.
همچنین ممکن است صحبت کردن با یک مشاور آموزش دیده یا روانشناس  یا با فردی از طریق خطوط تلفنی مشاوره برایتان مفید باشد. پزشک تان در این زمینه اطلاعاتی به شما خواهد داد.
برای بعضی افراد صحبت کردن در مورد پوکی استخوان با سایر مبتلایان به این بیماری در یک گروه حمایتی محلی یا یک فضای چت اینترنتی کمک کننده است، 

بهبودی بعد از شکستگی استخوان

شکستگی استخوان معمولا 6-8 هففته برای بهبودی زمان می برد. وجود پوکی استخوان این مدت زمان را تحت تاثیر قرار نمی دهد. بهبودی بستگی به نوع شکستگی شما دارد. بعضی شکستگی ها به راحتی خوب می شوند درحالیکه بعضی دیگر نیاز به مداخله ی بیشتری دارند.
اگر دچار شکستگی پیچیده ی مچ دست یا شکستگی لگن شده اید نیاز به جراحی خواهید داشت تا اطمینان حاصل شود استخوان بخوبی جا افتاده است. به دنبال شکستگی لگن اغلب نیاز به جایگزینی لگن خواهد بود  وبعضی افراد ممکن است به دلیل استخوان های ضعیف توانایی حرکتشان را از دست بدهند.
پوکی استخوان به سبب ایجاد شکستگی در ستون فقرات می تواند منجر به کوتاه شدن قد شود. این بدین معناست که ستون فقرات نمی تواند دیگر وزن بدنتان را تحمل کند و باعث ایجاد وضعیت قوزکرده و خمیده می شود.
زمانیکه این وضعیت رخ می دهد ممکن است دردناک باشد اما ممکن است منجر به درد طولانی مدت(مزمن) هم بشود. پزشک یا پرستارتان می تواند در این زمینه به شما کمک کند. 
طی مرحله ی بهبودی، ممکن است نیاز به کمک یک فیزیوتراپیست یا کاردرمانگر داشته باشید تا بتوانید تا آنجا که ممکن است بهبودی کامل پیدا کنید.

مواجهه با درد

تجربه درد در افراد مختلف متفاوت است لذا آنچه برای شما موثر است ممکن است با دیگران متفاوت باشد.
راه های مختلفی برای کنترل درد وجود دارد از جمله:

  • داروها
  • حرارت درمانی مانند حمام آب گرم یا بسته ها و پک های گرم
  • سرما درمانی مانند پک های سرد
  • تحریک الکتریکی اعصاب از راه پوست (TENS)  – این روش از طریق تحریک اعصاب برای کاهش درد عمل می کند
  • تکنیک های ساده ی آرامش بخشی، ماساژ یا هیپنوتیزم

شما می توانید از بیش از یکی از این روش ها بطور همزمان برای کنترل درد خود بهره ببرید، بعنوان مثال می توانید ترکیبی از دارو، پک گرمایی و تکنیک های آرامش بخشی را استفاده کنید.

 کار و درآمد

اگر دچار پوکی استخوان شده اید می توانید به کارکردن ادامه دهید. بسیار مهم است که از لحاظ فیزیکی فعال باشید و زندگی مفید و کارآمدی داشته باشید.
این مسئله به شما کمک می کند استخوان هایتان سالم بمانند و از تمرکز زیاد روی مشکلات بالقوه ی سلامتی تان خودداری کنید. با این حال، اگر شغل شما با خطر افتادن یا شکستگی استخوان همراه است، از کارفرما، پزشک و انجمن ملی پوکی استخوان درخواست راهنمایی کنید که چگونه خطر سانحه یا آسیبی را که ممکن است منجر به شکستگی استخوان شود، کاهش دهید.
اگر قادر به ادامه ی کارکردن نیستید، ممکن است مشمول بیمه از کار افتادگی باشید.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.